Taloyhtiötykkääjän muistiinpanot

Pitääkö sitä autoa tankata parkkipaikalla

Silloin tällöin kuulee kysyttävän, onko taloyhtiön tehtävä toimia huoltoasemana sähköautoille? Ladattavat autot tuovat mukanaan tarpeen latauspisteille. Julkiset nopeat latauspisteet ovat usein esillä, kun puhutaan sähköautojen yleistymisen edellytyksistä. Vielä enemmän latauspisteitä tarvitaan kuitenkin siellä, missä autot ovat pitkään paikoillaan.

Latauspisteiden tarve ei ole jäänyt taloyhtiöissä huomaamatta. Kiinteistöliiton vuosittain julkaistavassa korjausrakentamisbarometrissa yleisimmäksi korjauskohteeksi on nousemassa toista vuotta peräkkäin sähköautojen latauspisteiden toteuttaminen. Yli 40 % kyselyyn vastanneista taloyhtiöistä ilmoittaa toteuttavansa latauspisteitä tai -valmiuksia seuraavien viiden vuoden aikana.

Taloyhtiöt voivat hakea latausinfran rakentamiseen valtionavustusta. Avustuksia myöntävän ARAn arvion mukaan avustusta on myönnetty jo yli 20 000 pysäköintipaikan latausvalmiuden rakentamiseen, eikä tahti näytä hiipuvan. Latausinfra-avustukselle varattu 5,5 miljoonan euron määräraha loppui tämän vuoden osalta jo alkuvuodesta, ja keväällä myönnetyt lisävarat 7,5 miljoonaa ovat nekin käytännössä jo haettu. Nyt haettavat avustukset myönnetään ensi vuoden määrärahasta, joka sekin loppunee ennen kesää.

Innostus latausinfran rakentamiseen ei ole syntynyt tyhjästä. Kun katsotaan uusien autojen myyntiä, on siirtymä kohti ladattavia ajoneuvoja ollut viime vuosina nopeaa. Kuluvan vuoden aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista joka neljäs on jo ladattava. Täyssähköautojenkin osuus ylitti vuoden toisella neljänneksellä jo dieselautot. Jos lisäksi tarkastellaan ulkomailta tuotuja uudehkoja autoja, on trendi sielläkin kääntynyt samaan suuntaan.

Euroopan unionin alati kiristyvät päästövaatimukset ja autovalmistajien viestit tulevista automalleista maalavat nekin varsin sähköistä kuvaa autoilun tulevaisuudesta. Useat autovalmistajat ovat ilmoittaneet siirtyvänsä kokonaan pois polttomoottoreista seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Suomen autokanta on vanhaa ja se uusiutuu hitaasti. Silti ladattavia autoja alkaa ilmestyä taloyhtiöiden parkkipaikoille yhä kiihtyvää tahtia.

Palavien ja ympäristölle vaarallisten nesteiden jakelu on järkevää keskittää ja järjestää ammattimaisesti. Vastaavasti sähköautojen lataus on edullisinta toteuttaa siellä, missä autot ovat pitkään paikoillaan. Käytännössä tämä tarkoittaa koteja ja työpaikkoja.

Lisätietoa latausinfra-avustuksesta: https://www.ara.fi/latausinfra-avustus

Matts Almgrén
Kirjoittaja työskentelee energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen parissa Kiinteistöliitto Varsinais-Suomessa. Vapaa-ajalla kuluttaa energiaa lähimetsissä pyöräillen ja palloa potkien.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *