Makuseutu

Punainen foodhub-jakelupistekioski. Kioskin edessä seisovat hymyillen Stella Törnroth ja Jonas Bergström.

Kuvaaja: Ellinoora Havaste

Kemiönsaaressa kokeiltiin kesäkaudella uutta lähituotteiden jakelumallia

Lähituottajien tuotteita kuten hapanjuurileipää, vihanneksia, ja raakamakkaroita pystyi kesällä tilaamaan netistä Kemiönsaaren foodhubin kautta noudettavaksi Kemiön keskustasta tiettyinä noutopäivinä noin kerran kuukaudessa.

Foodhub on uudenlainen myyntikanava Suomessa, joka perustettiin ensimmäiseksi Uudellemaalle vuonna 2017. Kemiönsaaren foodhubin perustajat, Lähiruokaa yhteistyössä-hankkeen Stella Törnroth ja Jonas Bergström, törmäsivätkin alun perin sattumalta kuuntelemaan Uudenmaan foodhubin toiminnan esittelyä.

– Yhteistyö Uudenmaan foodhubin kanssa lähti heti hyvin käyntiin ja digitaalisen myyntialustan kehitys yhteistyössä on ollut paitsi tehokasta, myös huippukivaa, kertoo Törnroth.

Myyntikanava on mahdollistanut tarkan läpinäkyvyyden toiminnasta kiinnostuneille kuluttajille. Palvelun kautta pystyy näkemään tarkasti esimerkiksi tuottajalle menevän osuuden hinnasta. Mukana olevat tuottajat myös hinnoittelevat itse tuotteensa.

– Haluamme antaa ihmisille aidoin mahdollisuuden tukea alueen tuottajia ja tutustua Kemiönsaaren alueen upeisiin tuotteisiin, Törnroth toteaa.

Stella Törnroth pitelee kädessään Kemiönsaaren foodhub-paperikassia, josta pilkistää tuoretta salaattia ja yrttejä.
Kesän pilottitoiminnan aikana foodhubista saattoi noutaa myös erikoisempia lähituotteita, kuten kolayrttipuskan tai kotimaista kombucha-teetä. Kuvaaja Ellinoora Havaste.

Tänä kesänä järjestetyt viisi jakotilaisuutta toimivat pilottina mallille, jonka toivotaan voivan jatkua Kemiönsaaressa vastaisuudessakin. Jakelupiste sijaitsi tänä vuonna Kemiön torilla, mutta toivomus on löytää pisteelle selkeämpi paikka keskustan vilinässä, jotta se tulee paremmin kaikille kiinnostuneille tutuksi. Lähiruoka kiinnostaa tutkitusti ja asiakkaat jotka palvelua käyttivät, olivat hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Parhaat myyntilukemat Kemiönsaaren foodhub sai kesäkuussa ja heinäkuussa, mutta asiakkaita riitti syyskuuhun asti. Yllätys oli se, että jopa 40 prosenttia asiakkaista oli paikallisia asukkaita. Vapaa-ajan asukkaiden tilausmäärät taas olivat hieman suurempia kuin paikallisten. Eniten palvelun kautta tilattiin tuoreita kasviksia, leipää ja muita tuoretuotteita.

Foodhub-toiminnasta ja Kemiönsaaren foodhubin kokemuksista järjestetään myös ilmainen webinaari-tilaisuus 20. lokakuuta kello 15-16.30. Tilaisuuden järjestää Kuluttajat ruokaTalouden keskiössä -hanke. Lisätietoja ja ilmoittautuminen tilaisuuteen.

Ellinoora Havaste, Turun yliopiston Brahea-keskus

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *