Ristiveto

Kanerva Kuisma

Tervetuloa, kiltteyden vuosikymmen 2020

Edellinen vuosikymmen meni minulla ohi hujauksessa: tammikuussa 2010 työntelen esikoisen vaunuja vastaostetun talon pihassa ja yhtäkkiä huomaankin olevani tässä ja nyt, kolmen lapsen iloinen yksinhuoltajaäiti, jonka tapahtumarikkaassa arjessa jonglööripallot lentelevät pohjaanpalaneeseen lohikeittoon työsähköpostia kirjottaessa. Maitotölkit kaatuvat, kaverit tönivät, vihapuhe pulppuaa somessa, pinna kiristyy ja taas olen yhdestä kokouksesta myöhässä. Mitä merkitystä on vuosikymmenen vaihtumisella, kun tuntuu, että elämä jatkuu samanlaisena huomennakin?

Paljonkin merkitystä. Mitä enemmän kiireen tuntu hiipii arkeen ja työelämään, sitä tärkeämpää on pysähtyä ja keskittyä siihen, mikä on olennaista. Ja miettiä samalla, olisiko tässä ajattelun muutoksen paikka. Olen joskus tehnyt listan uudenvuodenlupauksia (esimerkiksi ”Laitan tavarat omille paikoilleen”), mutta ne ovat unohtuneet saman tien. Omaan asenteeseeni ja tekoihini pystyn vaikuttamaan kun koen ne tärkeiksi, ja tiedän, että niillä on vaikutusta myös niihin poloisiin, jotka osuvat reitilleni tulevan vuosikymmenen aikana.

Valitsin omaksi muutoksekseni kunnianosoituksen kiltteydelle. Inspiraationa muutokseeni toimivat niin kiltteyden ilosanomaa välittävä Twitter-kanava Work goes happy, työkaverit, presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe, lapset, viime vuoden lempikirjani eli Pia Koposen Lupa Mokata – Improvisointi arjessa kuin myös paikallislehtemme Länsi-Suomen pääkirjoitus 2.1.2020, jossa nostettiin esille paavin joulupuhe.

Tässä siis kiltin vuoden 2020, ja miksei koko vuosikymmenen, askeleet ja niihin liittyvät varoitukset:

Ole rohkeasti kiltti. Viljele ja helli lämpimiä tunteita, koska niiden kokeminen ja näyttäminen tuottaa hyvää oloa niin sinulle kuin lähiympäristöllekin. Ole ystävällinen, anna hymy, ja huomaa toisen hymy. Varo: Hyvä mieli tarttuu ja saatat saada aikaan onnellisuushormoneja kuten oksitosiinia ja serotoniinia. Verenpaineesi laskee.

Kehu kaveria. Osoita sanoilla ja eleillä, että toinen on onnistunut. Ja jos sinua kehutaan, älä vähättele itseäsi vaan kiitä. Varo: Stressitasot saattavat laskea. Älä ylpisty.

Auta. Hyvän tekeminen tuottaa hyvää mieltä itselle ja muille. Vaikka tuntuisi siltä, ettei sinulla ole taitoa tai aikaa, yritä. Toisten auttaminen ja yhdessä tekeminen voimaannuuttaa: samalla kun annat, saat monin verroin takaisin. Varo: Tunne rajasi.

Kutsu kylään ihmisiä, joiden kanssa on hyvä olla. Ohjelmassa esimerkiksi syömistä, nauramista ja jonninjoutavaa jutustelua. Pääasia että saat aikaiseksi kutsua ja koota ihmisiä yhteen. Varo: Voi aiheuttaa ihmissuhteiden paranemista ja yökukkumista.

Hyppää epämukavuusalueelle. Tai niin kuin parempi nimitys kuuluu tästä arvokkaasta oman mukavuusalueen ulkopuolisesta alueesta: elämysalueelle. Ihminen haluaa luonnostaan pysyä tutuissa ja turvallisissa ajattelutavoissa. Totutuissa kuvioissa pitäytyminen on kuitenkin usein esteenä uuden oivaltamiselle ja kokemiselle. Kiltteys on rohkeutta ja vaatii kunnioittavaa asennetta, kun yrität kuunnella ja ymmärtää omista mielipiteistäsi poikkeavia kantoja ja vieläpä rakentaa siltaa erilaisten katsantokantojen välille. Varo: Saatat epäonnistua taas kerran, mutta ainakin olet yrittänyt. Saatat vahvistua.

Ole armollinen itsellesi. Useimmiten riittää, että yrität parhaasi. Kiitä itseäsi varsinkin silloin kun muut eivät muista sitä tehdä. Varo: Saatat saada nopeasti enemmän kiitosta kuin edellisen vuosikymmenen aikana yhteensä.

Hyvää ja kiltteydentäyteistä 2020-lukua!

Kanerva Kuisma
viestintäpäällikkö

2 kommenttia

  1. Enpä ole aikoihin lukenut yhtä suloista blogikirjoitusta. Kiitos,
    aiheutit hyvän mielen kaiken (henkilökohtaisen) synkkyyden keskelle.

  2. Kiitos, ihania vinkkejä. Mieltä ja ruumista lämmittävä kirjoitus.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *