Ristiveto

Seksi, Raamattu ja ilmastonmuutos

En ole lainkaan aamuihminen. Silti joka aamu herään tuntia aikaisemmin kuin tarvitsisi, jotta ehdin joogata. Aamujoogasta on tullut tapa, josta en mielelläni luovu. Näin myös eilen sunnuntaina, jolloin minulla oli vapaapäivä. Jumalanpalvelukseen en taaskaan saanut lähdetyksi, mutta hyvä, että messusivat siellä (olisi tuntunut oudolta ja tyhjältä jos eivät olisi).

Sen sijaan kuuntelin joogaohjaajan luennon vesi-chakrasta, sen liittymisestä luovuuteen, joustavuuteen ja seksuaalisuuteen. Myönnän, että puheen kuunteleminen sai aikaan ristiriitaisia ajatuksia. Toisaalta kiusaannuin käsitteiden epätäsmällisyydestä ja tietynlaisesta höttöisyydestä, toisaalta aistin, että takana on ikivanhaa viisautta.

Mietin Raamatun vesiä, niitä on paljon ja ne ovat syviä. Miten myös Luomiskertomuksessa veden, luomisen, seksuaalisuuden, elämän suojelemisen ja virtaavuuden teemat liittyvät toisiinsa. Miten kasteessa ei ole kyse vain veden symboliikasta, vaan konkreettisen veden ääreen tulemisesta, sen katselemisesta, tunnustamisesta. Miten veden äärellä eivät ole vain ihmiset, vaan kaikki vedestä elävät.

Uutisissa näytettiin, kuinka poliisi kantoi Elokapinan mielenosoitukseen osallistuneita pois tieltä.

Lenkillä veimme viikkojen aikana kertyneet muoviroskat kierrätykseen. Niitä oli paljon. Taas kerran sanoin: ”Pitäisi kaupassa kiinnittää enemmän huomiota siihen, olisiko vaihtoehtoisia pakkauksia.”

Luin loppuun Saila Susiluodon Kehrän. Kirja ei päästänyt helpolla. Mikä on minun vastuuni luonnon suojelemisessa? Mitä voin tehdä ja mitä jättää tekemättä? Olen kiusallisen tietoinen ajatukseni elitistisyydestä, mutta ajatus matkustamisesta luopumisesta masentaa minua. Yhtenä hetkenä iloitsen matkustamisen vapautumisesta ja haaveilen uusien lentojen varaamisesta, toisena hetkenä päätän yrittää edes etsiä ja harkita vaihtoehtoisia matkustamisen tapoja.

Matkustamiseen liittyvä moralisointi myös ärsyttää. Syyllistävä, saarnaava, moralisoiva ja ihmiset synnintuntoon laittava puhe alkaa näin papin korvaan kuulostaa liiankin tutulta.

Samaan aikaan Elokapinan mielenosoituksen kanssa Eduskuntatalon eteen oli kerääntynyt tuhatkunta ihmistä osoittamaan tukeaan Päivi Räsäselle. He kokevat, että suomalaisen yhteiskunnan kristillinen arvopohja on murenemassa. ”Jos Raamatun siteeraaminen ja yhtä mieltä Raamatun kanssa oleminen muuttuu rikolliseksi, kaikki tunnustuksellinen kristillinen toiminta on vaarassa tulevina vuosikymmeninä”, he ovat Ylen mukaan tiedotteessaan kirjoittaneet (Noin tuhat henkeä osoitti tukensa Päivi Räsäselle – järjestäjät: Kaikki tunnustuksellinen kristillinen toiminta on vaarassa | Yle Uutiset | yle.fi).

Mieleeni tuli aiemmin viikolla opiskelijan kanssa käymäni keskustelu. Sanoin hänelle: ”Minun on hyvin vaikea ajatella, miksi ihmeessä Jumala tänä aikana ja nykymaailmassa vastustaisi homoseksuaalisuutta?” Miksi Jumala vastustaisi jotain sellaista, josta ei aiheudu mitään pahaa ja joka päinvastoin on yksi rakastamisen muoto?

Yhteiskunnan kristillisen arvopohjan sietääkin murtua, jos se ei ole sellainen, jonka kaikki yhteiskunnan jäsenet voisivat jakaa. Ja jos Raamatun siteeraaminen tai kirjaimellinen tulkinta johtaa ihmisten tai luomakunnan vahingoittamiseen, siihen pitää puuttua ja asia perusteellisesti tutkia.

Ajattelen, että Raamatussa olevat ohjeet ja säännöt on alun perin tarkoitettu suojelemaan ihmisiä, luomakuntaa ja kaikkea elämää. Raamatussa on paljon sisältöä, joka ei ole sellaisenaan siirrettävissä nykypäivään ja tähän maailmaan. Maailma on muuttunut: osa aiemmin tarpeellisina pidetyistä, mutta nykynäkökulmasta virheelliseen tietoon perustuneista säännöistä ja ohjeista on muuttunut jopa vahingollisiksi (ja osa on sitä valitettavasti aina ollut).

Mutta ei myöskään ole niin, että Raamatulla ei olisi enää mitään merkitystä tai annettavaa nykymaailmassa. Minua tympäisee joka kerta, kun keskustelu Raamatun merkityksestä typistetään keskusteluun Raamatun todellisuudellisuudesta. Myös monet kristinuskon ja kirkon vastustajat ja kriitikot sortuvat Raamatun kohdalla ahdasmieliseen lukutapaan. Ja vielä sanon: Raamatun huono tuntemus ei ole ylpeilyn aihe, vaan yksinkertaisesti sivistymätöntä (itsellänikin on tässä paljon petrattavaa!).

Mitä esimerkiksi luonnon suojelemiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen tulee, Raamatussa on paljon relevanttia sisältöä. Luomiskertomuksessa ihmistä neuvotaan ennen kaikkea viljelemään ja varjelemaan luomakuntaa ja hänen syötäväkseen annetaan kasvit ja hedelmät. Kristinuskon tärkeimmässä rituaalissa, kristityksi tulemisen sakramentissa, ihminen puolestaan johdatetaan veden ääreen. Kastetta ei voi suorittaa ilman oikeaa vettä. Kasteessa kristitty tunnustaa: ilman vettä ei ole elämää ja veden kautta olen sidoksissa kaikkeen elävään.

Jo pitkään mielessäni on ollut tämä kuva Jeesuksesta. Hän istuu maassa, hiekkaa ympärillään. Jeesuksen eteen tuodaan ihminen, jota syytetään seksuaalisten ja sukupuolisten normien rikkomisesta. Ihmiset pyytävät Jeesusta tuomitsemaan hänet.

Jeesus on hiljaa ja kirjoittaa maahan.

Siitä on kyse.

Tiina Hallikainen

1 kommentti

  1. Olen enimmäkseen Tiina Hallikaisen kanssa samaa mieltä, mutta kahteen seikkaan kiinnitän huomiota:
    Eikö ole aika lailla huolestuttavaa, että on olemassa lainsäädäntöä, jonka perusteella kansalainen voidaan saattaa rikosoikeudelliseen vastuuseen mielipiteestä? Se on varsin vaarallista. Kannattaa muistaa, että myös ne, jotka kaikessa vannovat ”oikeiden” mielipiteiden nimeen saattavat syyllistyä vähemmistöjen polkemiseen.
    Siinä mitä Tiina kirjoittaa luomisesta ja luonnosta on häivähdys nykyään yleisestä luonnon mystifioinnista. Ei luonto ole ystävällisesti hymyilevä ja kiltti äiti maa, vaan ravintoketjuista muodostuva julma taistelutanner. Ihmiselläkin olisi paikkansa vahvempiensa saaliina, mutta hän on kyvykkyytensä turvin ponnistanut siitä irti. Valitettavasti hän on ruvennut myös turmelemaan luontoa ja tuhoamaan lähimmäisiään. Sen toimeliaisuuden kitkemisessä hänen kyvyilleen on taas käyttöä. Raamattu on hyvä opas juuri niin käytettynä kuin Tiina hahmottelee.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *