Maailmanparantajat

Pieni sähköinen jakeluauto

Auto liikenteessä, pöly keuhkoissa ja kaasu ilmakehässä

Kävelin Turun keväistä Hämeenkatua pitkin kohti opiskelijaravintola Assarin ullakkoa, kun ohitseni kiisi pakettiauto tavaraa toimittaen. Yskiessäni sen nostamaa pölypilveä keuhkoistani mietin, onko tässä mitään järkeä kuljettaa tavaraa autolla keskusta-alueella. Auto aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä ja melusaastetta sekä vaatii leveät tiet ja parkkipaikat. Nämä ovat asioita, jotka vähentävät keskustan viihtyvyyttä ja sitä kautta vetovoimaisuutta.

Turun kaupungilla on kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä, eikä sitä voida saavuttaa ilman kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jotka parantavat keskustan palveluita ja viihtyvyyttä ja ennen kaikkea tarjoavat paremman vaihtoehdon toimia. Nämä ehdot tiedostaen aloin etsiä tietoa kaupungin sisäisestä logistiikasta ja sen parantamiseen tähtäävistä hankkeista. Löysin melkeinpä saman tien vastauksen, joka oli vieläpä Turun kaupungin toteuttama hanke: 6Aika – Citylogistiikan uudet ratkaisut.

Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke keskittyy kaupunkien keskusta-alueiden jakeluliikenteen kehittämiseen uudenlaisten jakeluratkaisuiden ja palvelukonseptien avulla. Hankkeessa pilotoidaan erityisesti kevyitä jakeluratkaisuja, autonomisesti liikkuvaa kalustoa sekä lähijakeluratkaisuja. Pilottien lisäksi hankkeen aikana tehdään nopeita kokeiluja, joiden avulla pyritään vastaamaan yritysten haasteisiin kaupunkilogistiikassa. Hankkeen tavoitteena on:

  • parantaa ihmisten turvallisuutta ja viihtyvyyttä keskusta-alueilla
  • tukea kaupunkien ilmastostrategioita
  • vähentää alueella liikkuvien autojen määrää
  • tuottaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia
  • kartoittaa uusien toimintamallien toimivuutta yhteistyössä alalla toimivien yritysten kanssa.

 Tässäkö olisi ratkaisu mieltäni painaviin kysymyksiin?

Liikenteessä lihasvoimalla ja sähköllä

Kesällä 2019 hanke otti tuulta siipiensä alle, kun projektiryhmä aloitti kenttätestaamisen viimeisen kilometrin jakeluprosessissa Turun keskustan alueella. Fokuksessa oli selvittää, pystytäänkö todellisuudessa tuottamaan tehokasta jakelutyötä, joka on sekä päästötöntä/vähäpäästöistä ja ketterää normaaliin jakelutyöhön esim. autolla verrattuna. Tähän tarkoitukseen projektiryhmä hankki käyttöönsä kaksi ajoneuvoa, jotka perustuvat juuri näihin kriteereihin.

Ensimmäinen näistä on Renault Twizy L7e, sähkömoottorilla varustettu yhden hengen jakeluajoneuvo, joka soveltuu ketterään kaupungissa liikkumiseen ja päästötavoitteeseen mainiosti. Twizy pystyy liikkumaan muun liikenteen mukana tehokkaasti, ja se ei vaadi paljoakaan parkkitilaa toimittaessaan tavaroita ympäri Turkua. Twizy on varustettu pienellä peräkärryllä, johon saa pakattua lisää toimituksia kyytiin. Twizy toimitti kesän aikana matkahuollon toimituksia asiakkaille ympäri Turkua.

Toinen ajoneuvo on Schenkerin paketteja toimittava Armadillo, joka on täysin päästötön viisipyöräinen jakelupolkupyörä. Polkupyörä soveltuu hyvin kevyen liikenteen väylille ja voittaa autotoimitukset keskustassa heittämällä. Armadillo on varustettu isolla jakelulaatikolla, johon pystyy helposti sovittamaan useampia toimituksia. Armadillo vastasi Schenkerin toimituksista Turun keskustan alueella.

Projekti oli saanut suunnan ja testin eteensä. Kuviot olivat selvät, tavoite oli tähtäimessä ja ajoneuvot valmiita toimintaan. Nyt tarvittiin enää kuljettajat.

Kuljettajan mietteet

Joonas Huhtamaa oli lähtenyt osallistumaan hankkeeseen kesätyön muodossa, jossa hän jakoi paketteja (Renault Twizy L7e) sähköautolla. Kyselimme, mitä mieltä Joonas oli kesätyöstä sekä mitä haasteita/etuja pienemmällä sähköautolla ajelu toi. 

Joonas kertoi lähteneensä hankkeeseen mukaan, koska se vaikutti kiinnostavalta ja sai tienattua rahaa ja suoritettua ammattiharjoittelun. Työ vastasi odotuksia, sillä ajelu kauniina kesäpäivinä tuntui hauskalta. Ikävä puoli työssä oli, että jaettavien pakettien pieni määrä sai työt välillä tuntumaan pitkiltä ja tylsältä.

Ajoneuvo oli Joonaksen mielestä kätevä pienten pakettien jakeluun keskusta-alueella. Ajoneuvon pienen koon ansiosta se oli ketterä sekä sen sai helposti parkkiin. Paketteja ajoneuvoon sai mahtumaan yllättävänkin paljon, vaikkakin vedettävä kärry olisi voinut olla korkeampi, jotta tilaa olisi ollut enemmän. Akku riitti autossa riittävästi keskustassa ajellessa, mutta hupeni nopeasti lähdettäessä pidemmälle. Kaiken kaikkiaan asiakaskohtaaminen oli positiivista ja herätti kiinnostusta sekä ajoneuvo osoittautui erittäin käteväksi pienten pakettien jakeluun keskusta-alueella. Joonas vielä lisäsi, että jatkokehittämisellä autosta voitaisiin saada vielä parempi.

Tulevia suunnitelmia

Syksyn aikana Turussa on suunnitteilla tuoda markkinoille joukkoistamisalusta, jonka ideana on, että kuka vain voisit toimia kuljettajana. Alustan kokeilulle toimittaa Fiuge Oy. Alusta kerää toimitettavista paketeista kuormia, jotka on optimoitu halutulle kuljetusvälineelle ja jotka ovat menossa samaan suuntaan. Alustaa olisi tarkoitus kokeilla aluksi taksinkuljettajilla. Tämän jälkeen alusta tulisi mahdollisesti muidenkin käyttöön. Alusta voisi mahdollistaa pakettien viemisen asiakkaalle ympäri vuorokauden.

Hankkeen päätoteuttaja on Turun kaupunki ja hankkeessa ovat mukana myös Forum Virium Helsinki, Tampereen AMK, Turun AMK ja Varsinais-Suomen liitto/Valonia. Lue lisää hankkeesta.

Tommi Porko, Jalmari Kortekangas, Leevi Vähämaa ja Tuomas Väkiparta
Turun ammattikorkeakoulun energia- ja ympäristötekniikan opiskelijat

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *