Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Kuva: Kaisa Leiwo

Sähköautoihin valmistautumista edistetään lailla

Ensi keväästä alkaen on taloyhtiöiden suurempien korjauksien yhteydessä pakko asentaa jokaiselle pysäköintipaikalle latausvalmius mikäli yhtiössä on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa. Korjauksen ei tarvitse välttämättä koskea pihaa tai pysäköintialueita, vaan velvoite voi astua voimaan esimerkiksi laajan julkisivuremontin yhteydessä.

Päättäjien mukaan lailla koetetaan ratkaista sähköautojen muna-kana-ongelmaa. Mikäli latauspisteitä ei ole riittävästi, eivät sähköautot yleisty. Mikäli sähköautoja ei ole riittävästi, eivät latauspisteet yleisty.

Latausvalmius tarkoittaa käytännössä, että jokainen pysäköintipaikka kaapeloidaan. Näin paikalle voidaan myöhemmin ja erikseen päättäen asentaa sähköauton latauspiste. Tässä kohden ei siis välttämättä tarvitse vielä asentaa latauspisteitä, vaan luoda valmius niiden myöhemmälle asentamiselle.

Mm Isännöintiliitto on jo tuonut ilmi huolensa siitä, että uusi laki tulee vaikeuttamaan korjaushankkeiden läpi saamista taloyhtiöissä. Nykyisessä tilanteessa korjaamisen kustannuksia ei tulisi lisätä. Varsinkin pienemmissä taloyhtiöissä pelätään korjausten jopa kaatuvan tämän kaapelointivelvoitteen kustannuksiin.

Lainsäädännön takana ovat hiilineutraalisuustavoitteet ja halu muuttaa autokantaa vähäpäästöisempään suuntaan. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa on tällä hetkellä yli 6.000 täyssähköautoa ja lähes 35.000 hybridiä. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä täyssähköautoja, vetyautoja ja hybridejä olisi vähintään 250.000. Tätä tavoitetta koetetaan edistää erilaisin keinoin.

Latausvalmiuden lisäksi sähköautoilua pyritään edistämään mm verotuksella. Verotuksessa suositaan autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat pienet. Työsuhdeautoina käytettävien täyssähköautojen verotusarvoa tullaan alentamaan ensi vuoden alusta.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *