Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Riitojen sovittelu kannattaa

Uusimmassa Kiinteistölehdessä on mielenkiintoinen juttu taloyhtiöriitojen sovittelusta ja asiaan liittyvästä uudesta kirjasta Taloyhtiöriidat – vinkkejä erimielisyyksien hallintaan.

Todella hyvä, että riitojen sovittelusta ja neuvotteluratkaisuista puhutaan. Muistan jo Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen ajoilta, kuinka usein taloyhtiön riidat saatiin sovittua ja raukeamaan osaavan lakimiehen kanssa käydyssä neuvottelussa. Kaikki riidan osapuolet osallistuivat näihin tapaamisiin ja saivat kertoa oman näkökulmansa asiaan. Lakimiehen roolina oli kertoa asiaan liittyvät juridiset näkökulmat sekä auttaa osapuolia löytämään ratkaisu, joka on lainmukainen ja tyydyttää kaikkia.

Näillä muutamien tuntien tapaamisilla saatettiin parhaimmillaan ehkäistä pitkä riita, joka olisi paitsi vienyt aikaa niin myös rahaa. Sovittelun kustannukset ovat todella pienet verrattuna käräjillä riitelyyn. Sovittelussa voidaan myös helpommin säilyttää henkilösuhteet ja toimiva yhteistyö taloyhtiössä jatkossakin. Toisinaan riidat voivat jopa halvaannuttaa koko taloyhtiön toiminnan.

Miten riitoja voi sovitella?

Aloitteen sovittelusta voi tehdä kuka tahansa riidan osapuolista. Tämä ottaa yhteyttä muihin osapuoliin ja ehdottaa neuvottelua riidan sopimiseksi.

Riitojen sovittelussa olennaista on löytää sovittelija, joka on paitsi asiantunteva niin myös neutraali ja riippumaton osapuolista. Ainakin tuomioistuimet, Asianajajaliitto sekä Keskuskauppakamari tarjoavat sovittelupalvelua erilaisiin riitatilanteisiin. Sovittelijana voi toki toimia kuka tahansa osapuolten hyväksymä lakimies. Riitoja voidaan ratkoa myös Keskuskauppakamarin ja Turun kauppakamarin välimiesmenettelyssä.

Sovinnon hakeminen kannattaa ilman muuta aloittaa heti pienenkin riidan aiheen ilmaannuttua. Tällöin hallitus ja isännöitsijä käynnistävät keskustelun osapuolen ja osakkaiden kanssa. Olennaista on hakea kaikessa toiminnassa taloyhtiön etua ja kohdella osakkaita tasapuolisesta ja yhdenvertaisesti – tällaisella toiminnalla voidaan myös ehkäistä riitojen syntymistä ja paisumista.

Riitoihin kannattaa aina puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, etteivät ne pääse kasvamaan kohtuuttoman suuriksi. Parasta on jos riitoja voidaan jo ennalta ehkäistä esimerkiksi nopealla puuttumisella epäkohtiin ja ongelmatilanteisiin.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *