Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Osaajapula vaivaa kiinteistö- ja rakennusalaa

Turun kauppakamarin uusi kiinteistö- ja rakennusalan valiokunta piti ensimmäisen kokouksensa viime viikolla. Kokouksen teemana oli osaaminen ja koulutus.

Valiokunnassa vaikuttaa 40 kiinteistö- ja rakennusalan ammattilaista, jotka edustavat laajasti koko klusteria – rakentamista, palvelutuotantoa, omistamista, juridiikan ja talouden asiantuntemusta, isännöintiä ja koulutusta. Kaikkien toimijoiden viesti on yhdenmukainen ja selkeä:

Osaajia tarvitaan ja osaavan työvoiman löytyminen huolettaa läpi koko ketjun aina suunnittelusta rakentamisen kautta rakennetun omaisuuden ylläpitoon, huoltoon ja hoitoon.

Turun talousalue on saanut nauttia viime vuodet hyvästä kasvusta ja taloudesta. Suurta käännettä ei ole näköpiirissä, koska veturiyritysten tilanne näyttää hyvältä. Kasvun varjopuolena on pula osaajista. Kiinteistö- ja rakennusala kilpailee osin samoista osaajista teollisuuden eri alojen kanssa. Molempia sektoreita vaivaa tällä hetkellä työvoimapula – koulutuksen volyymit eivät riitä tuottamaan niitä osaajia, joita alueella tarvitaan. Muuttoliike ei ole tarpeeksi suurta eikä töiden perässä siirtyminen näytä ratkaisevan ongelmaa.

Turun seudulla tarvitaan sekä uusia koulutusavauksia että isompia koulutusmääriä kaikilla koulutusasteilla. Myöskään täydennys- ja aikuiskoulutusta jo töissä oleville ei pidä unohtaa. Valiokuntalaiset olivat yhtä mieltä siitä, että varsinkin vaativiin hankkeisiin on tällä vaikea löytää osaajia. Turun seudulla ei valmistu riittävästi nuoria kiinteistö- ja rakennusalan eri ammatteihin. Jos nuoret lähtevät muualle opiskelemaan, he helposti myös työllistyvät ja jäävät opiskelupaikkakunnalle.

Mikä ratkaisuksi? Millä varmistetaan, että niin asumiseen kuin koko klusteriin riittää osaavia tekijöitä tulevaisuudessakin?

Valiokunta nosti esiin kolme suurta kokonaisuutta:

  1. Uudet rohkeat koulutusavaukset kaikilla koulutusasteilla täydennyskoulutusta unohtamatta. Oppilaitoksille enemmän vapauksia päättää itse koulutuksen suuntaamisesta alueen tarpeiden perusteella.
  2. Suurempia koulutusvolyymeja. Lisää aloituspaikkoja ja sen varmistamista, että opiskelijat myös suorittavat opinnot ja valmistuvat alalle.
  3. Systemaattista tulevaisuuden ennakointia koulutuspäätösten tueksi. Alalla on nähty ja ennakoitu iso osa muutoksista, jotka vaikuttavat työvoimatarpeeseen. Nämä näkemykset pitää systemaattisesti viedä koulutusta koskevaan päätöksentekoon.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *