Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Kiva kamala viestintä

Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto ja Oikeusministeriö laativat parhaillaan taloyhtiöille suositusta tilikauden aikaisesta viestinnästä. Uudesta asunto-osakeyhtiölaista kerättyjen palautteiden perusteella osakkaat kaipaavat enemmän tietoa nimenomaan toimintavuoden aikaisista asioista ja tapahtumista.  Yhtiökokousviestintään oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä.

Osakkaat haluavat saada nykyistä enemmän tietoa esimerkiksi tulevista korjauksista – niin suunnitelluista korjauksista kuin yllättävistäkin vahingoista ja niihin liittyvistä toimista, isännöitsijän mahdollisista vaihdoksista, yhtiön taloudellisesta tilanteesta sekä taloyhtiön sopimuksista – esimerkiksi mitä huollosta ja siivouksesta on sovittu.

Olin itse optimistisesti kuvitellut, että esimerkiksi korjaukset ja isännöitsijän vaihdokset olisivat asioita joista ilman muuta tiedotetaan ajantasaisesti. Ilmeisesti tilanne ei todellisuudessa ole niin ruusuinen. Tulevissa viestintäsuosituksissa onkin tarkoitus antaa suositusten rinnalla malleja ja esimerkkejä siitä, miten erilaisista asioista voidaan taloyhtiöissä tiedottaa osakkaille. Näillä voidaan konkreettisesti edistää suositusten toteutumista ja käyttöön ottoa. Mallit ovat varmasti tervetulleita apuvälineitä erityisesti sellaisiin yhtiöihin, joissa viestintää on harrastettu aiemmin niukasti.

Toisinaan tuntuu, että viestintää ei voi koskaan olla liikaa – viestinnän vähäisyys tai puutteellisuus nousee säännöllisesti esille palautekyselyissä ja arvioinneissa. Samaan aikaan näyttää siltä, että viestintä sinällään ei taloyhtiöissä kiinnosta – enemmänkin viestit ja niiden sisältö. Useita infotilaisuuksia vuodessa asiakkailleen järjestävä isännöitsijä kertoi, että kun aiheena on viestintä, niin osallistujien määrä putoaa lähes puoleen tavanomaisesta. Kuitenkin viestejä ja viestintää toivotaan säännönmukaisesti lisää.

Viestinnällä on aina myös vastaanottaja joka vaikuttaa siihen, miten viesti menee tai ei mene perille. Hyvä osakas tai asukas – kun saat taloyhtiöstä viestiä, lue se! Jos viesti tuntuu tärkeältä, juttele siitä naapurinkin kanssa. Jos haluat enemmän viestintää tai saada viestejä jotain uutta tai erilaista kanavaa pitkin, tee siitä esitys yhtiön johdolle. Yhtiökokousten kulta-aika on edessä, ota asia esille kokouksessa. Edistä omalta osaltasi avointa viestintää ja viestien perille menoa taloyhtiön asioista.

Viestintä ei ole vaikeaa – ylivoimaisuuden vuoksi se ei voi jäädä tekemättä. Ja kun tulevaisuudessa saamme valmiita tilannekohtaisia malleja taloyhtiön viestintään, tulee siitä entistä helpompaa. Tehdään tästä Hyvän Taloyhtiöviestinnän Vuosi 2015!

  1. Jes, peukutan tätä – viestintä on ihan jokaisen asia 🙂 Siihen on tosiaan kiinnitettävä erikseen huomiota, itsestään se ei hoidu.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *