Kala-apajilla

Maksullinen lautta Paraisille

Suomen Lauttaliikenne aikoo tuoda Paraisten ja Nauvon välille uuden, isomman ja ympäristöystävällisemmän lautan. Hyvä niin. Vaikka Varsinais-Suomen Ely-keskus ja Lauttaliikenne ovatkin onnistuneet määräraha- ja autojonopaineissa luovimaan vähintäänkin kohtuullisesti, nykyresursseilla tilanne muuttuisi ennen pitkää kestämättömäksi mökkien ja sen seurauksena liikennemäärien kasvaessa.

Paraisten lauttarantaan asennettiin maanantaina liikennevaloja, joilla aletaan ohjata lauttojen lastaamista lähipäivinä. (Kuva: Jukka Vehmanen)
Minun on turha odottaa näkeväni elinaikanani siltaa tai tunnelia Paraisten ja Nauvon välillä. Maakunnan poliitikot ovat olleet niistä aika hiljaa, koska ovat halunneet keskittää maakuntaan saatavat liikennemäärärahat E18-tiehen, sitten Valtatie kahdeksaan. Nykyään he haluavat tunnin junan. Realismia on, että kahta mittavaa hanketta on turha huudella, koska silloin voi jäädä mustapekka käteen.
Lähes vuoden jokaisena viikonvaihteena Korppoon vesille Turusta kalastamaan ja mökille matkaavana olen oppinut välttämään pahimmat jonotushuiput, joskaan aina se ei ole ollut tietenkään mahdollista. Muistaisin joutuneeni jonottamaan viime vuonna yli tunnin vain yhden käden sormilla laskettavat kerrat. Kun kyse on vapaaehtoisesta vapaa-ajankäytön valinnasta, sitä ei voi pitää kohtuuttomana.
Paluuruuhkat olen yleensä välttänyt lähtemällä mökiltä Turkuun vasta maanantaina aamutuimaan. Menomatkalla ruuhkaa on vaikeampi välttää, joskin silloin väki vaikuttaa saapuvan saaristoon tasaisempana virtana kuin silloin, kun sieltä poistuu.
Jonossa istuessani on tullut mieleen, mitä jos yksi Nauvon ja Paraisten välille sijoitetuista lautoista olisikin maksullinen. Ne, jotka haluaisivat välttää pitkän jonotusajan, voisivat ajaa suoraan lautalle ja maksaa etuajo-oikeudesta pari kymppiä, miksei enemmänkin.
Jos vara-alukseksi jäävään Falcoon kertyisi ruuhka-aikana 50 maksullista henkilöautoa, tulopotti yhdestä vuorosta olisi 1 000 euroa. Jos maksulliseksi tulisi käytöstä poistuva, 30 autoa ottava Odil, potti olisi 600 euroa. Luulisi sen kattavan mukavasti kustannuksia.
Väärinkäsitysten välttämiseksi: En tarkoita sitä, että punaisen kortin voimin nykyään ilmaiseksi etuajo-oikeutta nauttivat joutuisivat maksajiksi.
Kun ainakin jotkut ajavat lautalle häikäilemättä jonon ohi etuajo-oikeuttujen kaistaa ilman punaista korttia, voisivat nämäkin väärinkäytökset vähentyä. Kun jonkun pitäisi kerätä maksullisen lautan maksut, voisi tämä henkilö valvoa myös muuta etuajo-oikeusliikennettä.
Maksullinen lautta voisi lisätä saariston houkuttelevuutta ja turismia. Monille turisteille saattaa saariston parhaimpana sesonkiaikana olla suuri aika-tauluongelma se, ettei voi mitenkään tietää, kuinka pitkäksi jonotus lossille venyy. Esimerkiksi Ruotsin-laivoilla matkaava voi joutua varaamaan todella pitkän ajan saaristosta poistumiseen voidakseen olla varma iltalaivaan ehtimisestään.
Epäilemättä ehdotuksessani on heikkoutensa, mutta esitän sen silti julki vedoten samaan periaatteeseen, kuin mitä noudatan itse keksittyjä puujalkavitsejä ja laulun sanoituksia luritellessani: kaikki syljen suuhun tuomat kannattaa kertoa, koska joku niistä voi olla hyvä.
KALAUKKELI ON KUULLUT, ETTÄ onkiva kalastaja on kiva.

  1. Tässäpä oiva ehdotus. Kun tiellä liikkumista harkitaan maksulliseksi niin käytäntöön siirtyminen on syytä alottaa lauttamaksuista.
    Ilmaiset lauttamatkat ovat selvää yhteiskunnallista tukea lauttamatkan takana lomaileville vapaa-ajan käyttäjille.
    Oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa kaivataan tässäkin asiassa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *