Extreme

Pääsiäisloma Tukholmassa

Pääsiäisloman viettäminen Tukholmassa seikkaillen on ollut ihana irtiotto Turun arjesta ja maisemista. Otimme aikaisen lähdön lomaan poikaystäväni kanssa, kun keskiviikkoiltana nousimme laivaan ja lähdimme matkalle. Päivät täällä ovat kuluneet kulttuurin tutkiskelussa, kaupunkia kolutessa, ruotsia puhuessa ja tietysti kauppoja kierrellessä.
Tukholma on pienestä lapsesta asti ollut minulle onnellinen paikka, kaupunki, jonne koen kuuluvani. Olen aina rakastanut suurkaupungin vilinää, ja ihmismassojen seassa seikkaileminen käy kuin luonnostaan. Tukholma on tärkeä kaupunki sekä minulle että äidilleni, ja olemmekin yhdessä käyneet viikonloppulomilla monta kertaa vuodessa pienestä asti. Monesti olen päätynyt kohtaamaan mitä erikoisimpia ihmisiä, ja tapaamisista on jäänyt mieleen lämpimiä muistoja.
Viime perjantaina täällä Tukholmassa tapahtuneesta terrori-iskusta huolimatta suurin osa asioista on ennallaan, lisääntynyttä valvontaa julkisilla paikoilla lukuun ottamatta. Drottninggatan on täynnä ihmisten tuomia kukkakimppuja ja tekstejä.  Sergelin torin portaat ovat myös täynnä kukkia sekä kynttilöitä. Ihmiset pysähtyvät paikoille hiljentymään ja muistelemaan. Liikuttavaa on se, kuinka tätä tekoa vastaan taistellaan rakkauden kautta. Sergelin torilla muutamat kantoivat Free hugs -kylttejä. Kävin halaamassa leveästi hymyilevää nuorta naista, jonka iloinen energia tarttui itseenikin koko loppupäiväksi.
Kaksi edeltävää päivää Tukholmassa olemme viettäneet kuljeskellen ympäri kaupunkia. Parasta täällä on mielestäni se, kuinka jokainen kaupunginosa tarjoaa jotakin erilaista. Eilen kävimme Södermalmilla kiertämässä pieniä putiikkeja ja vintagekauppoja, illalla kauppojen mennessä kiinni lähdimme tutkimaan Fotografiskan näyttelyitä.
Majoituksen osalta hotellivalintamme oli täydellinen. Löysimme aivan keskustasta uuden hipsterityylisen hotellin, joka on täynnä erikoisia ratkaisuja. Hotelli on sisutettu todella esteettiseksi, ja huone oli hauska yllätys jopa vesipyssyineen. Seinältä löytyy tarpeellisia tavaroita lainattavaksi, kangaskassista musiikintekolaitteeseen.
Retkemme on kuitenkin jo loppupuolella, tänään lauantai-illalla laivamme lähtee takaisin Turkuun pän. Kuitenkin päivän verran ehdimme vielä nauttia tämän kaupungin näkymistä ja tekemisistä, tietysti hyvän aamupalan jälkeen. Tukholma ei jättänyt kylmäksi tälläkään kertaa, seuraavaa seikkailua odotellessa. Hyvää pääsiäistä kaikille!