Extreme

Nuorta rakkautta lavan täydeltä

Romeo ja Julia on Turun nuoren teatterin ja Turun kaupunginteatterin yhteistyöproduktio, joka sai ensi-iltansa eilen perjantaina 27.9. Kävin kurkistamassa esityksen kulisseissa, miten nuoret toteuttavat maailman kuuluisinta rakkaustarinaa.
Pamahdan suoraan Turun kaupunginteatterin harjoitussaliin kesken palautteen, jota ohjaaja Sofia Laurikainen antaa ringissä istuvalle näyttelijäkatraalle. Keskellä penkkiin nojailee Romeota esittävä Joonatan Perälä, 20. Tunnistan myös eturivissä muistiinpanoja kirjoittavan tytön Julian näyttelijäksi, Suvi Virtaseksi, 26. Laurikaisen äänensävy on napakka, mutta tunnelma rento. Saamme kuvaajan kanssa kuulla, että pääsemme katsomaan esityksen läpimenoa haastatteluiden jälkeen. Teatterin suurena ystävänä olen innoissani.
Hevosen takapuolesta Romeoksi
Joonatan Perälä, 20, ja Suvi Virtanen, 26, nähdään lavalla Romeona ja Juliana. Virtanen aloitti näyttelemisen yläasteikäisenä Turun Nuoren Teatterin Adalmiinan helmessä. Perälän tarina taas on hieman erilainen:
”Ihan ensimmäinen roolini oli päiväkodissa lentokoneen siipenä. Nyt olen ollut Turun Nuoressa Teatterissa kymmenen vuotta. Ikimuistoisin roolini on ollut Peppi Pitkätossun hevosen takapuolena, joka on myös kuumin roolini. Romeo on aika ääripää.”
Molemmat ovat näytelleet vuonna 2011 Logomossa 1827 Infernal musicalissa, mutta Turun kaupunginteatterin lava on kummallekin tähän mennessä suurin estradi. Tänä kesänä Samppalinnan terassilla esitetty ”Baarikärpäset” piti huolen siitä, että Virtanen ja Perälä pääsivät kunnolla tutustumaan toisiinsa ennen syksyn Romeo ja Julia -treenejä.
”Olemme kulkeneet pitkän matkan samoissa produktioissa. Kun Romeon ja Julian roolijaot kerrottiin, olimme aluksi aivan ihmeissämme. On kuitenkin mukavaa, että toinen on jo valmiiksi tuttu.”
Maailman tunnetuimman pariskunnan esittäminen ei tuo kaksikolle paineita. Virtasen mukaan parin keskenäinen oleminen lavalla on tuoretta, mutta toimivaa.
”Välillä kinastelemme kuin vanha aviopari ja välillä meillä on todella hauskaa. Minulla on luottavainen olo siitä, että ihmiset eivät tule pettymään meidän Romeoon ja Juliaamme.”
Vuorosanat haasteena
William Shakespearen teksti ei ole helppoa tulkittavaa näyttelijälle, ja ainakin Perälä myöntää olleensa aluksi pulassa vuorosanojensa kanssa. Pelkkä ulkoa opetteleminen ei riittänyt, joten Perälä luki kolme eri suomennosta tarinasta.
”En ole ikinä aikaisemmin tehnyt vuorosanojen kanssa näin paljon töitä. Kun sanoissa luki: ”Paikkaat ratamolla murtunutta jalkaa”, luulin, että jalka oli murtunut rautatien vieressä. Siinä tarkoitettiinkin Ratamon lehteä”, Perälä nauraa.
Näyttelijät saivat apua tekstianalyysiin. Virtasen mukaan Shakespearen tarkoituksia oli sen jälkeen helpompi ymmärtää. Jos näyttelijä ei itse ymmärrä, mitä puhuu, ei ymmärrä yleisökään.
”Runomitta on todella kaunista ja siitä kannattaa tulla nauttimaan. Katsojan ei kannata pelätä sitä”, Virtanen kehoittaa.
”Ensi-ilta”-sanan kuuleminen luo kaksikolle hieman paineita. Unta ei saa, kun ajatuksissa pyörivät käytännön asiat, kuten poistumistiet ja vaatteiden vaihdot. Mutta mitä Virtanen ja Perälä aikovat tehdä Romeon ja Julian jälkeen?
”Viimeinen esitys on Uudenvuodenaattona, jonka jälkeen aloitan armeijan. Sen jälkeen haen taidekouluihin. Haluan tästä ehdottomasti ammatin”, Perälä suunnittelee.
”Tällä hetkellä en malttaisi tehdä töitä, vaikka siitä pidänkin, sillä ajatukset pyörivät Romeossa ja Juliassa koko ajan. Toivoisin tästä uraa, jolla maksaa vuokran”, Virtanen intoilee.
Juuri ennen harjoitusläpimenon alkua ohjaaja-Laurikainen huutaa:
”Mikä on tärkeintä? HYMY!”
Valot välkkyvät ja bändi aloittaa soittamisen. Jo heti ensimmäisten minuuttien aikana tämä toimittaja on myyty. Nuorten osaaminen on huikeaa, jopa ammattimaista. Virtasen Julia on sympaattinen ja Perälän Romeo on uskottava, vaikka tiedänkin tarinan ratamo-kohdan taustalla. Tosin en saa mielestäni näkyä rakkauttaan vannovaa prinssiä hevosen takapuolena.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *