Asennetta & asusteita

Kipsuttelu korkkareilla jatkukoon!

Vuoden 2015 juhlat on juhlittu, mutta uusia kemuja odotellessa on hyvä kerrata muutamia juttuja korkokengillä kävelyyn liittyen. Aivan ensimmäiseksi tulee muistaa, että kenkien pitää tuntua jo heti kaupassa mukavilta jalassa. Korko ei saa olla niin korkea, että se tuntuu epämukavalta tai jalkapöytäsi tuntuu olevan hankalassa asennossa. Neljän sentin korko antaa jo hyvän nosteen olemukseen. Mitä korkeampi korko, sitä haastavammaksi homma muuttuu. Korko on sopiva silloin kun sen kanssa on luonteva ottaa askeleita.

Hanki kengät iltapäivällä tai illalla, silloin jalka on suurimmillaan. Voit käyttää aamupäivisin pohjallista, jos kenkä tuntuu silloin väljältä. Pohjalliset on helppo napata kengästä päivän mittaan pois, kun jalka useimmilla meistä hieman turpoaa.
Aja kengät sisään kävelemällä niillä postilaatikolle tai muulle lähellä sijaitsevalle kohteelle ja pyörähtele niillä sisällä kotona. Harjoittele kävelyä ja pyydä vaikka ystävää ottamaan homma videolle, jotta näet mitä mahdollisesti pitää korjata.

Korko pidentää jalan linjaa ja nostaa painopistettämme ylemmäs. Korkon ei tarvitse edes olla kovin korkea, jo muutamalla sentillä on vaikutus ylväämpään olemukseen.
Korko pidentää jalan linjaa ja nostaa painopistettämme ylemmäs. Koron ei tarvitse edes olla kovin korkea, jo muutamalla sentillä on vaikutus ylväämpään olemukseen.

Olen itse aikanaan saanut Anne Kukonhovin ohjeet kävelyyn ja tässä niiden ja omien kokemusteni tiivistelmä itse kävelystä:
Yleisin virhe on kävellä polvet koukussa ja huonossa ryhdissä tai liian jäykkänä. Myöskään jalkaterät eivät saa kääntyä sisäänpäin.
1. Suorista ryhti, nosta olkapäät ylös ja laske ne takakautta alas ja taakse. Liike nosta rintarangan uljaammaksi ja katseesi nousee ylös.

2. Kokoa keskivartalo napakaksi korsetiksi mielessäsi. Ala-vatsa tukee selkää ja selkälihakset kannattelevat suoraa rankaa.

3. Älä yliojenna jalkojasi, vaan pidä ne rennosti suorina. Jousta nivelistä kävellessä (kankea kävely johtuu siitä, että nivelet pidetään liian suorina), mutta muista suoristaa nivelet kuitenkin joka askeleen jälkeen (muuten näytät polvet koukussa ja peppu pystyssä töpsöttelevältä).

4. Etsi kävelyysi rytmi. Älä ota liian pitkiä askeleita, käsivarren mitta on hyvä ohje. Korkokengillä ei myöskään kuulu juosta. (Jos tiedät joutuvasi kiirehtimään, laita matalakantaiset kengät jalkaan ja korkkarit vaihtokassiin.)

5. Kävele suoraan, voit kuvitella viivan jota pitkin askellat, silloin askellus näyttää sirolta.

6. Ja sitten lantio; sillä on iso osa onnistuneen näköistä kävelyä. Kun ryhti ja askellus ovat kunnossa, lantion on annettava olla rentona ja keinua askeleiden tahdissa. Se voi tuntua aluksi liialliselta, mutta ei oikeasti näytä siltä. Naisellinen ja kaunis, hieman keinuva liike lähtee aina lantiosta ja ilman rentoa liikettä kävely ei ole luonnollista.

7. Korkeilla koroilla ei voi olla huomaamaton. Jos olet valinnut korkokengät jalkaasi, kanna ne itseluottamuksella, pää pystyssä ja hymyillen. Näytät hyvältä!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *