Yrittäjänuorten silmin

« Brändit, Suomen käyttämätön luonnonvara | Yhteen hiileen »

Verkostoidu tai kuole!

Aihe Yleinen, 7.11.2016 14:20, Vilma Hyvönen

Yrittäjyyden opintojen alettua verkostoitumisen merkitystä on korostettu meille jatkuvasti. On työelämän speed datingiä, ”afterworkkejä”, verkostoitumistilaisuuksia ja seminaareja, kaikissa taustalla tavoite tutustua uusiin ihmisiin ja laajentaa ammatillista verkostoa. Verkostoitumista tuutataan joka kanavasta ja se kulkee kaiken tekemisen taustalla siihen pisteeseen asti, että opiskelijan korvaan se voi kuulostaa jo kirosanalta.

Hienoisesta ylitoistosta huolimatta kyseessä on läksy, joka kannattaa oppia niin aikaisin kuin mahdollista. ”Pääsitkö ite vai suhteilla?” oli suosittu kysymys opiskelijoiden keskuudessa jo lukioaikoina kesätyöpaikoista puhuttaessa, ja ainakin toinen allekirjoittaneista kiroaa edelleen, ettei sillon ymmärtänyt henkilökohtaisen verkoston merkitystä.

Alussa mainitut tapahtumat ovat loistava mahdollisuus kehittää omaa yritystään, brändiään ja ajatuksiaan. Niissä käyvät ihmiset ovat suurella todennäköisyydellä etsimässä jotain, oli se sitten yhteistyökumppania, asiakkaita tai vain sparrausta ideoilleen.

Kontaktien tärkeyden huomaa opiskelijayrittäjänä oikein hyvin. Opiskeluumme kuuluu erilaisten projektien työstö erilaisille toimeksiantajille ja ilman kontakteja projektien saaminen on lähes mahdotonta.  Sama ajatusmaailma pätee suoraan yrityksiin, oli kyseessä sitten juuri aloittanu startup-yritys tai muutaman vuosikymmenen toiminut vanhan koulukunnan yrittäjä. Startup-yrityksissä kontaktit nousevat suureen arvoon yritystoiminnan lähtiessä liikkeelle. Kauan jo yritystä pyörittäneellä on jo isot verkostot ja kanta-asiakkaansa, mutta voiko kontakteja olla koskaan liikaa?

Arttu Rantala ja Sami Jalonen

Osuuskunta Trivia Group

Kommentoi


Yrittäjänuorten silmin

  • Opiskelijayrittäjät Turun AMK:n Bisnesakatemiasta kertovat mietteitään yrittäjyydestä, opiskelusta, työelämästä sekä muusta maailman menosta. Kirjoittajat suorittavat opintonsa pyörittäen omia yrityksiään kohdaten niin onnistumisia kuin epäonnistumisiakin. Asenne ja tekemisen meininki ovat kuitenkin tärkeimpiä!

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle