Rankka reissu

« Raja lähestyy | Ja taas sataa »

Hollantia kiertelemässä

Aihe Uncategorized, 17.5.2008 21:43, Afu & Joel

Hollannissa ollaan oltu jo lähes viikko. Viime lauantaina innostuimme rullaamaan oikein kunnolla,  kun oli kunnon pyörätie ja enää noin 60 km Hollantiin. Lonkkarit viiletti pitkään yöhön ja oli siistiä rullata auringonlaskuun lämpimässä kesäilmassa. Rajan tuntumassa törmäsimme paikalliseen nuorisoporukkaan, kun kysyimme tietä Hollantiin. He antoivat oluet kouraan ja neuvoivat jäämään yöksi läheiselle rannalle. Telttapaikka oli idyllisellä, hiekkakuoppamaisella rannalla turistipesäkkeen tuntumassa.

Ei se Saksa loppupeleissä niin paska maa ollutkaan. Eli jäimme vielä siksi yöksi rajan toiselle puolelle ja aamulla horjuvan wakeboarding-kokemuksen jälkeen ylitimme rajan. Silloin huomasimme, kuinka maisemat muuttuivat välittömästi: Paljon kanaaleja, idyllisiä pikkukyliä (ja niitä nettikahviloita ei todellakaan ole samalla lailla kuin Saksan jokaisessa pikkukylän peliluolassa!) sekä paljon koti/lemmikkieläimiä kulkemassa vapaana kaduilla.

Ensimmäinen “kaupunki” rajan jälkeen oli nimeltään Bourtange, joka näytti muuten tavalliselta kylältä, mutta kun menimme “keskustaan”, niin koimme pienehkön yllätyksen: Koko keskusta oli yksi nurmimuurien sisällä oleva saarilinnoitus, joka piti sisällään pienen, upean kaupungin puutarhoineen. Siitä tulikin mieleen hollantilainen versio Suomenlinnasta. Tutustuimme lähikaupunkeihin ja koska kiirettä ei ollut, vietimme muutaman päivän Emmen-nimisen kaupungin lähistöllä. Karttoja tutkiskeltuamme tajusimme myös, kuinka pelottavan pieni maa Hollanti tosiaan on. Eli päätimme olla pitämättä turhaa kiirettä, ettemme päätyisi aivan muutamassa päivässä Amsterdamin rajoille. Upeata on joka tapauksessa, kylän/maisemien koosta riippumatta. Kunnon kaupunkikierros on siis selkeästi jatkumassa.

Pieniä ongelmiakin on tullut, eli siis teltta ratkesi liitoksistaan ja jouduimme hylkäämään sen. Edes jeesusteipin pyhä voima ei auttanut asiaan. Noh, tervetuloa pultsarielämä. No ei vaiskaan, matkaa on niin vähän jäljellä, ettei siitä isoja ongelmia pitäisi tulla. Lämmintäkin piisaa (ainakin sillan alla). No ei vaiskaan, jossei liikaa sada, niin kaikki on hyvin. Tällä hetkella olemme Hardenbergissa, josta matka jatkuu vielä tänään kohti etelää, Apeldoornia kohti.

Artikkelia ei voi kommentoida.

3 Vastausta artikkeliin “Hollantia kiertelemässä”

äiti: 18.5.2008 kello 20:58

Teltta päreinä, pitkät housut ja villapaidat poltettu nuotion sytykkeinä. Kuulostaa mainiolta, kun Taalainmaalla satanut 40 senttiä lunta. Pikku ongelmia. Asenne kohdallaan.

saunaan?: 18.5.2008 kello 21:20

Niin siellä Rotterdamin suomalaisessa merimieskirkossa on kauppa, kahvila, lehtiä ja SAUNA!

Antti: 20.5.2008 kello 12:42

Heh!
Ootteko koskaan kuullu neulasta ja langasta? :D

AFU KÄHÄRÄ JA JOEL PATOMÄKI

• Kirjoittajat ovat parikymppisiä retkilautailijoita matkalla Turusta Hollantiin. Pelkästä rollailusta ei ole kysymys, sillä perillä odottavat Rage Against the Machinen ja Queens of the Stone Agen keikat Pinkpop -festivaaleilla Landgraafissa. Afun ja Joelin reissu alkoi 14. huhtikuuta Turun satamasta ja perillä Pinkpopissa pitäisi olla viimeistään kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Matkaa kertyy yhteensä noin 1500 kilometriä.