Rankka reissu

« Peura tuli metsässä vastaan | Afu puuseppänä »

Vaikeuksien jälkeen sinistä taivasta

Aihe Uncategorized, 19.4.2008 23:31, Afu & Joel

Trangiassa ruokaa alikulkukäytävässa sateessa.

Onnistunut aamu kääntyi ikävästi sateeksi, ja päivä päättyi klassiseen “deekutyyliin” eli nuudeleita kattilassa alikulkukäytävässä. Vaikkakin satoi, yritimme edetä parhaamme mukaan kilometrimäärat plakkariin. Illalla teltta metsään kaatosateessa, kaikki paikat märkinä. Ikävää.

Toinen päivä: Nälkä, vesisateessa herättiin, matka kuitenkin jatkui. Ei häävia, ja iltapäivällä, kun ei ollut paikkaa mihin mennä, niin liftiäkin bensa-asemalta yritettiin. Tavarat olivat kaikki 100% märkiä ja motivaatio oli nollissa. Pahimmalla hetkella, toisille huutaessamme, päätettiin sitten ottaa halpa juna Malmöseen. Jälkiviisasti ajattelen taysin idioottimainen päätos, mutta siinä tilanteessa ei ajatellut fiksusti. Mennyt on mennytta.

Joel skeittipuistossa Malmössa.

Yö meni matkustamiseen ja oltiin aamunsarastuksessa Malmössa. Paljon ei ehditty nukkua, koska halpa matka sisälsi runsaasti vaihtoja yon tunteina.

Afu skeittipuistossa.

Aamulla nähtiin sininen taivas ensimmäistä kertaa reissulla ja fiilis nousi heti, varsinkin kun Malmökin oli todella mukava kaupunki. Siinä sitten ostettiin markettien auetessa nakkeja ja mentiin lähimpään puistoon. Kamat kirkon takapihalle ihmisten ihmeteltäviksi roikkumaan puskiin ja nakit pataan. Parin tunnin päästa oli mahat täynnä halpaa ruokaa ja vaatteet lähes kuivat. Oli kliimaksinomainen uudelleensyntynyt olo.

Joel kattilan aaressa tekemassa ruokaa.

Malmösta matka jatkui siltaa pitkin Köpikseen ja kiertelimme hetken kaupunkia. Illalla oli kova kuumotus päästa rullaamaan pidemmälle ja lähdimme kohti Tanskan eteläosia. Kööpenhaminasta rullattiin Køgeen ja heitettiin teltta nuhjuiselle pellolle jalkapallokentän viereen.

Aamulla perustoimien jälkeen lahdimme kohti Haslevia. Tummat pilvet taas pelottelivat, mutta vaikka vähän vettä ropisikin, se ei kauaa kestänyt. Matkalla tuli todistettua taas kerran tanskalaisten kuuluisa ystävällisyys: Kaytiin täyttämässä vesipullot maalaistalossa ja isäntä antoi meille runsaasti banaaneja, appelsiineja ja erilaisia vihanneksia evääksi. Luonto oli todella upeaa, muun muassa komeiden tammien ympäröimiä valkovuokkolehtoja.

Pimeä oli jo laskeutumassa, kun aloimme katsella leiripaikkaa. Pellonreunustamilta teiltä ei sellaista kuitenkaan herunut. Lopulta loysimme pienen metsäkaistaleen, jossa oli kuitenkin pieni yllätys: Hylätty talo, joka naytti ihan kauhuleffan peruskuvastolta. Joel sekosi ihan taysin ja pakotti jatkamaan matkaa, vaikka siinä olisi ollut oiva leiripaikka. Lopulta rullasimme kymmenen kilometriä lisää etsien uutta yösijaa ja jäimme sitten tienvarren pusikoihin lepäilemaan. Yö oli erittäin idyllinen. Nuotiolla safkaa, vähän musiikkia ja onnistunut päivä takana.

Afu temppuilee maantiella.

Aurinko paistoi kirkkaasti, kun heräsimme peltojen keskeltä. Matka Hasleviin sujui kuin siivillä, mutta ylläri oli epämukava, kun perillä selvisi, että on jokin Tanskan pyhäpaivä ja kaikki paikat olivat kiinni. Huoltsikalta saimme sitten kallista pastaa ja leikkelekinkkua. Syötyämme aurinkoisessa kevätilmassa jatkoimme matkaa eteenpäin. Tällä hetkellä olemme paikallisen maanviljelijän talossa kirjoittamassa tätä blogia, jossain Haslevin ja Næstevedin välillä.

Artikkelia ei voi kommentoida.

17 Vastausta artikkeliin “Vaikeuksien jälkeen sinistä taivasta”

vinttikoira: 20.4.2008 kello 0:45

Voi pojat pojat. Oisitte nyt hetken malttanu odotella, vaikka hostellista huoneen ottanu ja pikkasen sipseillä hemmotellu. No tehty mikä tehty, hyvä reissu teil tulee! nyt kun saitte hiukan extra aikaa niin voitte laajentaa hiukan reittiäkin.. pyörikää saksas?
parhaat voinnit ja parempia kelejä. pitäkää housut jalassa!

godmother: 20.4.2008 kello 9:55

Hengessä mukana! Kunhan ette tappele toistenne kanssa, niin kaikki hyvin.

Äiti2: 20.4.2008 kello 11:48

Ilmatieteen laitoksen sivulla Ruotsin päällä näkyi oranssi aurinko mutta pahuksen paikallissää. Poikapolot. Nyt sitten eteenpäin näillä korteilla! Seikkailu jatkuu.:-)

Kiva kun olette tavanneet ystävällisiä ihmisiä. Se olkoon yksi matkan opetus.

Lissu-kummi: 20.4.2008 kello 14:34

No jo on koettelemuksia. Niitä on kuitenkin myöhemmin mukava muistella. Nimimerkillä kokemusta on. Mitenkäs sitä sanotaankaan… 1/6 lapsesta kummiinsa:-D. Varmaan on tullut kerrottua yhdestä reissusta, kun rahat loppuivat Englannissa… Se oli kuitenkin pientä verrattuna teidän matkaanne. Toivotaan auringon paistetta ja tasaisia teitä, ettei ole pelkkää Via Dolorosaa.

Ukki ja Kati: 20.4.2008 kello 17:47

Hyvin olette selvinneet kostean paikan leirillä.Eipähän ole kuiva reissu.Ei kun tiukka mutru huuleen ja hyvää matkaa

Lotta: 20.4.2008 kello 17:51

Tsemppiä pojat!

äiti: 20.4.2008 kello 20:09

Reissussa kaveruus punnitaan.

J: 21.4.2008 kello 14:36

Ei hemmetti kuullostaa hyvältä toi reissu kyl. Oonko hiukan kade?

Setä: 21.4.2008 kello 14:46

Afu on sitten kiltti Joelille, ettei käy ilikeesti.

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:27

Vinttikoiralle: Tässä henkilokohtaisesti toivolle vastaus. Alkumatka oli pelkkää metsää, eikä hostelleja, saatikaan mitään leirintäalueita näkynyt. Unohda jo ne managerihommat ;>. ps. Ja matka ei jääkään nyt niin kapeaksi.

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:28

godmotherille: No eipä tämä reissu sujuisikaan toraisissa tunnelmissa.

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:29

Äiti2:lle: Tanskalaisille iso peukku, ikinä ei ole vesipullojen kanssa käännytetty ovelta pois.

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:31

Lissu-kummille: Kyllähan alkuvaikeuksien jälkeen hyvat ilmat on ollut & kaikki muukin sujunut. Ei ongelmia!

Ukille ja Katille: Positiivista ajatteluahan tällaiseen reissuun tarvitaan, tottahan tuo!

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:32

Lotalle: Kiitos kiitos

Afu & Joel: 21.4.2008 kello 16:33

äitille: Näinhän se on.

aino: 21.4.2008 kello 21:29

Toivottavasti ilmat sallii tästä eteenpäin niin pääsette rullaamaan enemmän.heh.Kyllä te vielä perille pääsette jos vaan ootte ilosella mielellä!

AFU KÄHÄRÄ JA JOEL PATOMÄKI

• Kirjoittajat ovat parikymppisiä retkilautailijoita matkalla Turusta Hollantiin. Pelkästä rollailusta ei ole kysymys, sillä perillä odottavat Rage Against the Machinen ja Queens of the Stone Agen keikat Pinkpop -festivaaleilla Landgraafissa. Afun ja Joelin reissu alkoi 14. huhtikuuta Turun satamasta ja perillä Pinkpopissa pitäisi olla viimeistään kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Matkaa kertyy yhteensä noin 1500 kilometriä.