Nevski Projekti

« Aluepolitiikkaa |

Tajutaankohan meillä Smedsin saaman palkinnon merkitys?

Aihe Yleinen, 18.4.2011 15:24, Irmeli Haapanen

Pietarin maineikas ja perinteikäs Aleksandrinski teatteri puhkesi raikuviin suosionosoituksiin sunnuntai-iltana, kun suomalaisohjaaja Kristian Smedsille ojennettiin uusien teatteritodellisuuksien palkinto, Europe Theatre New Theatrical Realities. Bravo-huutojen saattelemat aplodit olivat suuremmat kuin yhdenkään toisen palkitun, lukuunottamatta kunniapalkinnon saanutta vanhaa venäläismestaria Juri Ljubimovia, jolle juhlakansa taputti seisaaltaan.
”Smeds on omimmillaan kuvatessaan henkilöhahmojensa sisäistä elämää ja tuodessaan esiin yhteiskunnan etäisimpiä nurkkia. Hänen teoksensa ovat villejä, energisiä ja moniäänisiä, ja niitä voi tulkita monin tavoin. Hän hyödyntää laajasti teatteritekniikan eri ulottuvuuksia. Smedsin näytelmien kieli on rikasta ja tyyliteltyä mutta samaan aikaan luonnollista. Hänen maailmassaan henkilökohtainen ja poliittinen ovat erottamattomia asioita, ja hänen töistään huokuu suuri huoli ihmisistä”, raati perusteli Smedsin valintaa.
Palkinnon ojensi Smedsille edelliskerralla saman tunnustuksen saanut italilainen Pippo Delbono.
Kiitospuheessaan Smeds sanoi olevansa ylpeä palkinnosta, koska hän tulkitsee sen tulevan koko suomalaiselle teatterille, joka elää parhaillaan hyvää vaihetta. Hän sanoi myös haluavansa rohkaista taiteilijakollegoitaan taistelemaan taiteen itsenäisenä säilymisen puolesta, mistä oli luettavissa huolestuneisuutta samana päivänä käytyjen eduskuntavaalien tuloksesta.
Jos perussuomalaisten vaaliohjelman kulttuuripoliittinen osio paneekin jännittämään, kuinka paljon uutta luovaa teatteria arvostetaan tulevaisuudessa, täysiä pisteitä ei heru edellisellekään hallitukselle. Smedsin ohjaaman Mr Vertigo -esityksen vientiin Pietarin palkintotapahtumaan ei tullut opetus- ja kulttuuriministeriöltä senttiäkään, vaikka ministeriössä on viime vuodet paasattu suu vaahdossa kulttuurivientiin satsaamisesta. Eurooppalaisen teatteripalkinnon merkityksen ja arvon sen sijaan ymmärtävät muiden Theatre Prize New Theatrical Realities -palkinnon saajien kotimaat: Tshekin tasavalta, missä slovenialainen Viliam Docolomansky työskentelee, Portugali ja Venäjä. Kaikkien näiden maiden kulttuuriministeriöt osallistuivat esitysten Pietariin tuonnin kustannuksiin.
Olen tässä matkan varrella Europe Theatre Prize -tapahtumasta raportoidessani kritisoinut järjestelyjä, ja kehittämisen varaa löytyy sekä palkintoraadin toiminnassa ja koostumuksessa että itse tapahtuman toteutuksessa. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että palkinto on suureksi kunniaksi sekä Smedsille itselleen että suomalaiselle teatterille. Tunnustus tuskin kolahtaa meidän postilaatikkoomme ihan pian uudelleen. Siksipä olisinkin toivonut, että tapahtumaa olisi ollut todistamassa suurempi joukko suomalaisia. Toivottavasti edellinen kulttuuriministeri on ymmärtänyt edes lähettää onnittelukukkaset Smedsille.
Turkulaiset ovat sikäli hyvässä asemassa, että he pääsevät näkemään tänä vuonna sekä Smedsin että toisen palkitun, venäläisen Andri Mogutshin töitä. Mogutshin ohjaama Sadovody – The Gardeners nähdään Turun kaupunginteatterin esittävän taiteen toukokuussa 13.–14.5. ja Smedsin ohjaama Sad Songs From the Heart of Europe 17.–19.5. Smedsin virolaisille näyttelijäopiskelijoille ohjaama Karamazovin veljekset nähdään Turussa loka–marraskuussa.
Tämänvuotisen palkintogaalan ohjannut Mogutshi oli muuten keksinyt hauskan idean istuttaa kukin palkittu jonkin tunnetun historiallisen merkkihenkilön vakiopaikalle. Näitä henkilöitä riittää, sillä Venäjän vanhimmassa kansallisteatterissa on muun muassa kantaesitetty kaikki venäläisen draaman klassikot. Smedsin osalle tuli Mannerheimin istuin, ja historia osoitti näin ironiantajunsa. Smedshän muutti kuvia kumartamattomassa Tuntemattomassa sotilaassaan Mannerheimin kasvot pikkuhiljaa Aku Ankaksi.

Yksi Vastaus artikkeliin “Tajutaankohan meillä Smedsin saaman palkinnon merkitys?”

Johanna Kotipelto: 19.4.2011 kello 21:44

Ihana kirjoitus; saatan melkein tuntea salin tunnelman!

Otsikkosi kysymys on raastava. Se osuu suoraan suomalaiseen kansanluonteeseen, siihen kateelliseen, jonka mielestä toisen saama kehu on itteltä pois. Kiukuttelin blogissani äkälintujen kohtelusta.

Mielenkiintoista on myös nähdä, millainen on uuden hallituksen suhtautuminen kulttuuriin.

Kommentoi


Irmeli Haapanen

  • Kirjoittaja on Turun Sanomien kulttuuritoimittaja, jonka vastuualueita ovat teatteri, tanssi ja muut esittävät taiteet. Tässä blogissa seurataan Pietarissa 12.–17.4. järjestettävää teatteritapahtumaa, jonka yhteydessä jaetaan merkittävät eurooppalaiset teatteripalkinnot XIV Europe Theatre Prize ja XII Europe Prize New Theatrical Realities. Yksi palkinnon saajista on suomalainen ohjaaja ja näytelmäkirjailija Kristian Smeds.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle