Maailmanparantajat

« Tekstiilien vuokraus – vastaisku tavaraähkylle | Duunia kesäksi nuorille »

Ilmiölähtöistä oppimista kiertotalouden ja projektityöskentelyn merkeissä

Aihe Kiertotalous, Tapahtumat, Yleinen, 11.12.2017 11:19, Kirjoittaja

MyTech on Teknologiateollisuuden ohjelma, jonka tavoitteena on tehdä tekniikan alaa nuorille tutummaksi. Ohjelmassa korkeakoulut ja yritykset järjestävät opintokäyntejä koululaisille ja lukiolaisille teemanaan joko kiertotalous ja ilmastonmuutos, terveys ja hyvinvointi tai tulevaisuuden elinympäristö. Ohjelman taustalla on uusien opetussuunnitelmien edellyttämä ilmiölähtöinen oppiminen.

Marraskuun 2017 lopulla me Turun ammattikorkeakoulun Resurssitehokas liiketoiminta ‑tutkimusryhmässä kokosimme kolmen henkilön tiimin, jonka voimin lähdimme Turun Lyseon lukiolle järjestämään ensimmäisen vuoden lukiolaisille tällaista MyTech-päivää, teemana toimintaamme kuvaava kiertotalous ja ilmastonmuutos.

Päivä alkoi auditoriossa, jonne satapäinen lukiolaisporukka kokoontui kuuntelemaan alustusta kiertotaloudesta. Aihe oli kaikille uusi, mutta sen sisäistämistä helpottamaan oli vierailevaksi puhujaksi kutsuttu autopurkaamo Oili Jalonen Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen. Jalonen puhui paitsi autonkierrätyksestä, myös kiertotaloudesta yleisesti.

Alkuosuuden jälkeen oli aika siirtyä päivän toiminnalliseen osuuteen. Opiskelijat saivat luokittain tehtäväkseen ns. pienprojektin, jossa heidän tuli kolmen tunnin aikana ideoida ja suunnitella 15 - 18-vuotiaille nuorille suunnattu tapahtuma. Koska jokaisessa luokassa oli reilu parikymmentä opiskelijaa, työskentelyä helpottamaan jaettiin luokat pienryhmiin, jotka vastasivat tapahtuman yleisistä järjestelyistä, ohjelmasta, viestinnästä ja myynnistä. Lisäksi yksi pienryhmä toimi projektipäällikköinä, jotka koordinoivat projektin etenemistä ja päivän lopuksi tulisivat esittämään lopputuloksen meille sekä toisille luokille.

Tapahtumien teemoiksi annettiin ruokahävikki, jätteet ja kierrätys, ylikulutus sekä liikenteen ja liikkumisen ympäristövaikutukset. Nuorten tuli miettiä, mitkä keinot juuri he itse kokivat sellaisiksi, että saman ikäiset nuoret saisi tiedostamaan teemana olevan ympäristöongelman. Lisäksi tehtävän tarkoituksena oli opettaa nuorille projektilähtöistä oppimista.

Marketta Virta / Turun AMK

Kuva: Marketta Virta / Turun AMK

Työskentelytuntien aikana kiertelimme luokissa tarkkailemassa projektin etenemistä sekä autoimme muutamissa jumitilanteissa, joissa ryhmä ei päässyt työskentelyssään eteenpäin. Loppujen lopuksi projektien teko suurissa luokissa sujui kuitenkin verrattain hyvin. Tähän osaltaan auttoi se, että luokilla oli jo aikaisemmin opinnoissaan ollut pienryhmissä tehtävää projektityöskentelyä. On hienoa, että tällainen toimintatapa on siirtynyt myös lukioihin, sillä omassa nuoruudessani 2000-luvun alkupuolella niin ei vielä ollut.

Kolmen tunnin työskentelyn jälkeen kokoonnuimme kaikki taas auditorioon, jossa projektipäälliköt esittivät luokkansa kanssa aikaansaadun pienprojektin eli tapahtumansa suunnitelman. Kaikki luokat olivat hienosti ja kattavasti miettineet tapahtumiinsa sisältöä, viestintäkanavia ja muun muassa rahoittajia. Tapahtumista erityisesti mieleen jäivät ylikulutusteemaan suunniteltu kierrätysmuotinäytös, jossa tekstiilien kertakäyttökulttuuria ja sen ongelmia tuotaisiin esille sekä Ruisrockiin sijoittuva escape room, joka sisältäisi liikkumisen ympäristövaikutuksiin liittyviä tehtäviä.

Marketta Virta / Turun AMK

Kuva: Marketta Virta / Turun AMK

Päivä oli erittäin onnistunut niin nuorten kuin meidän järjestäjienkin mielestä. Päivän lopuksi keskustelimme vielä yleisesti AMK-opiskelusta painottuen tekniikan aloihin. Kerroimme päivän ohjelman olleen ikään kuin AMK-simulaatio, sillä ammattikorkeakouluopinnot pohjautuvat varsin vahvasti juuri tällaiseen projektityöskentelyyn, vaikka muutaman tunnin sijasta projektit saattavatkin kestää useita kuukausia tai jopa vuoden.

Toivottavasti onnistuimme herättämään nuorissa kiinnostuksen kipinän kiertotaloutta ja tekniikan alaa kohtaan ja saamme muutaman vuoden päästä taitavia tulevaisuuden osaajia!

Laura Laitinen työskentelee projektityöntekijänä Turun ammattikorkeakoulun Resurssitehokas liiketoiminta ‑tutkimusryhmässä, jonka alla MyTech-päivän järjestänyt kiertotalouden ja cleantechin kokeiluihin keskittyvä TRY OUT! ‑hanke toimii.

Kommentoi


Maailmanparantajat

  • Millaisesta maailmasta haaveilevat kirkasotsaiset ympäristöalan asiantuntijat, jotka taistelevat ympäristön tilan heikkenemistä, ilmastonmuutosta ja luonnonvarojen ehtymistä vastaan? Tässä blogissa kurkistetaan Turun ammattikorkeakoulun arkeen, jossa killutaan merellä, kahlataan puroissa, huristellaan sähköpyörillä ja lajitellaan poistotekstiilejä. Äänessä ovat asiantuntijat ja opiskelijat.

Blogi-arkisto

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle