Kynäilyjä kesikseltä

« Kesiksen tunnelmia | Kylmää ja sateista »

Leirin teemana olympialaiset

Aihe Yleinen, 13.6.2008 16:35, anu.valila

Huono sää on piinannut leiriläisiä koko viikon, mutta leiriläisten aurinkoiset mielet ja leirillä jaetut kullanhohtoiset olympiarenkaat ovat pelastaneet leirin. Tänä vuonna Kesiksellä on teemana olympialaiset.  Olympiarenkaita jaetaan leirillä hyville telttaryhmille. Leirillä on yli 800 innokasta lasta, jotka ovat osallistuneet moniin eri liikuntalaijeihin. Torstai-iltana leiriläisille järjestettiin disko. Tänä vuonna isoille ja pienille oli eri disko, jotta kaikki saisivat haluamaansa musiikkia. Vaikka tänä vuonna oli hauskaa, niin ensi vuodesta tulee vielä hauskempi.

Anna-Liisa Saraste, 12 vuotta, Merimasku

Roosa Koskela, 12 vuotta, Merimasku

Iida Hänninen, 12 vuotta, Merimasku

Heidi-Maria Alander, 12 vuotta, Merimasku

Tulin leirille jo maanantaina, koska äitini on leirikioskissa myymässä ja hänen piti kantaa karkkeja ja limsaa ennen leirin alkua. Maanantaina oli lämmintä, mutta tuulista. Ajelimme liikennekaupungissa kaverini kanssa. Olimme myös netissä, ja meillä oli hauskaa. Tiistaina meillä oli vain breakdancea. Keskiviikkona pääsimme kokeilemaan käsipalloa, cheerleadingia ja karaokea. Torstaina vuorossa oli ammuntaa ja frisbeegolfia. Illalla oli disko. Perjantaina onkin aika lähteä kotiin.

Annika Vieraankivi, 11 vuotta, Ypäjä

Kesis-viikko

Tulin leirille maanantaina, koska kaverini äiti on leirikioskissa töissä. Silloin oli kirkas ilma, mutta kova tuuli. Etsimme aluksi hyvän telttapaikan ja pystytimme teltan. Silloin leirillä ei vielä ollut paljon väkeä, mutta tiistaina oli kauheasti väkeä. Tiistaina alkoi ensimmäinen laji, breakdance. Keskiviikkona lajeina oli cheerleadingia, käsipalloa rannalla, sirkuskoulu ja karaokea. Illalla oli julkkisottelu. Julkkikset hävisivät tahallaan, koska leiriläisille olisi muuten tullut paha mieli. Torstaina oli kivaa, sillä meillä oli ammuntaa ja frisbeegolfia. Perjantaina oli käsipalloa ja kotiinlähtö.

Elisa Huusko, 11 vuotta, Ypäjä

Tämä päivä Kesiksellä

Tänään meillä oli ensimmäiseksi oma tunti. Silloin sai tehdä, mitä ryhmä halusi. Sen jälkeen meillä oli aamupala. Sitten meillä oli ammuntaa, jossa ammuimme ilmapistoolilla. Sen jälkeen oli onneton seitsemän lihapullan päivällinen. Ja myöhemmin vuorossa oli vielä frisbeegolfia.

Verneri Hurme, 13 vuotta, Pöytyä

Teltat

Leirillä oli pieniä ja suuria, pitkiä ja lyhyitä, korkeita ja matalia telttoja. Teltat olivat ulkopuolelta todella siistejä. Myös leirialueet olivat siistissä kunnossa. Olympiarenkaita on jaettu muun muassa teltan kokonaissiisteydestä. Renkaat koristavat telttoja.

Veeti Vallin, 10 vuotta, Aura

Rikosilmoitus

Leiriläiset ovat joutuneet huijauksen kohteeksi. Torstaina aamupalaksi oli luvattu mannapuuroa, mutta luvassa olikin vain leipää ja kaakaota. Leiriläiset olivat ihmeissään. Pari meistä protestoi. Syy väärään aamupalaan oli kuljetuksessa. Ruokatarpeiden piti tulla keskiviikkona, mutta ne tulivat vasta torstaina. Muina päivinä ruoka on ollut maittavaa.

Jere Saaristo, 12 vuotta, Paimio

Hip hop

Hip hop –opettaja oli hauska ja hän osasi kaikenlaisia hienoja temppuja. Hän selitti kaiken niin hyvin, että liikkeet kuulostivat helpoilta, vaikka ne olivat vaikeita. Tanssiminen oli niin hauskaa, että oli tylsää lopettaa juuri kun olimme päässeet vauhtiin. Harjoitukset jatkuivat kuitenkin vielä ulkona ja varmasti myöhemmin myös kotona. Lajia voisi jatkaa harrastuksena tai treenata kotona kavereiden kanssa.

Joonas Niinistö, 11 vuotta, Kumio

Meripartiossa purjehditaan

Suomen vanhin tyttöpartio Auran tytöt täytti 90 vuotta viime vuonna. Harrastajat eivät ole tietenkän sen ikäisiä vaan nuoria, 8 – 14-vuotiaita tyttöjä. Meripartiossa opetellaan merimerkkien tarkoituksia ja muuta merenkulkuun liittyvää. Myös ensiaputaidot ja leivonta kuuluvat meripartioon. Auran tytöt omistavat purjeveneen, jolla partiolaiset käyvät purjehduksilla. Leirit on kyllä vahvasti maan kamaralla. Leireillä harjoitellaan muun muassa suunnistusta. Auran tytöissä on sudenpentuja, venekuntalaisia, vaeltajia sekä muita henkilöitä huolehtimassa partiolaisista.

Julia Helenius, 12 vuotta, Tarvasjoki

Kesis

Kesis-liikuntaleiri alkoi tiistaina 10. kesäkuuta. Kuljetus lähti kello 8.45 kotipaikkakunnaltamme. Samoihin aikoihin muualtakin lähti bussikyyti kohti Sauvon Ahtelaa. Paikan päälle pääsi myös omalla kuljetuksella. Perille päästyämme siirryimme rannekkeet kädessä oman lajipakettimme teltta-alueelle. Aamulla sää oli poutainen ja lähdimme ryhmämme kanssa teatterille muiden leiriläisten tavoin. Ensimmäisenä päivänä ehdimme tutustua kahteen lajiin. Illalla iltapalan jälkeen leiriläiset pääsivät kuuntelemaan iltasatua. Seuraava päivä aloitettiin lipunnostolla. Päivä sujui vauhdikkaasti ja illalla oli aika mennä telttaan, ryömiä makuupussiin ja sulkea silmät. Torstai oli samanlainen päivä kuin keskiviikko. Illalla oli leiridisko, ja hiljaisuus alkoi puolta tuntia tavallista myöhemmin. Perjantai 13. päivä oli viimeinen päivä. Oli aika laittaa kamat kasaan ja päättää leiri.

Katariina Kökkö, 12 vuotta, Tarvasjoki

Karkkia ja yhdessäoloa

Eniten leirillä odotamme, että pääsemme nukkumaan kahdestaan telttaan ja syömän herkkuja. Olemme odottaneet tätä jo leirikirjeen saapumisesta asti. Odotuksemme on jo tähän mennessä toteutunut hyvin, sillä meillä on ollut runsaasti vapaa-aikaa.

Suvi Koivisto, 11 vuotta, Littoinen

Titta Yli-Hollo, 11 vuotta, Littoinen

Uiminen – kesän kohokohta

Uiminen on kivaa, varsinkin kirpeän kylmässä merivedessä. Uimassa ei haittaa vaikka sade ripsottelisi, sillä meressä kastuu joka tapauksessa. Uiminen sopii kaikille. Kesällä on hauskaa vaikka vain kellua ja löhötä uimapatjalla. Talvella voi mennä uimaan vaikka avantoon tai uimahalliin.

Jasmin Eloranta, 10 vuotta, Aura

Reetta Rautio, 10 vuotta, Aura

Jonna Taberman, 10 vuotta, Aura

Sirkuskoulu

Emme ole vielä käyneet sirkuskoulussa. Luulemme, että siellä on ainakin trampoliini. Ja siellä on varmasti tosi kivaa. Leirillä on myös cheerleadingia. Emme vielä tiedä minkälaista se leirillä on. Arvelemme, että tosi kivaa.

Anna Rusi, 11 vuotta, Turku

Mona Westerlund, 11 vuotta, Turku

Discodance ja telinevoimistelu

Olen kiinnostunut näistä harrastuksista. Olen harrastanut telinevoimistelua kaksi ja puoli vuotta, ja discodancen aloitan samalla kun koulu alkaa. Nyt olen valmis harrastamaan discodancea, sillä osaan monia telinevoimisteluliikkeitä, ja uskon, että niitä tarvitaan tanssissa. Harrastan telinevoimistelua Turun Alfa-centerissä ja discodancea Turun tanssituvalla. Kehotan kaikkia kokeilemaan näitä lajeja.

Amanda Tuominen, 11 vuotta, Paattinen

Avajaiset

Aamupäivällä kaikki leiriläiset kokoontuivat lipunnostoon teatterille. Sen jälkeen lähdimme kohti rantaa. Siellä pidettiin ensin kaikkien ryhmien väliset viestikilpailut. Myöhemmin meille annettiin leirikaste. Juostessamme mäkeä ylös meidän päällemme heitettiin vettä. Se oli kivaa.

Saara Mört, 11 vuotta, Kaarina

Jenni Moilanen, 12 vuotta, Kaarina

Ensimmäinen urheiluleirini

Tuskin maltan odottaa kaikkien uusien lajien kokeilua. Frisbeegolf, cheerleading, lippupallo sekä breakdance tulevat tutuiksi leirin aikana. Sirkuskoulussa opin toivottavasti temppuja, joilla voin yllättää lapseni. Ammuntaopin jälkeen aion haastaa mieheni tarkkuuskisaan. Odotukset ovat korkealla, että perjantaihin mennessä urheilukipinä on syttynyt. Upean tunnelman takaavat leiriläiset, erityisesti oma ryhmäni, seikkailijat 27.

Ryhmänohaajaja Kirsi Rautio, Aura

Kesäkissat

Jos et ole varma, että jaksat hoitaa eläintä, kun koulu alkaa, älä hanki lemmikkiä. Yleisin kesäeläin on kissa. Myös kaneja on alettu ostaa vain kesäksi. Ihmiset eivät ymmärrä, että jos pidät ensin huolta kissasta ja sen jälkeen heität sen talvipakkaseen, eläin ei selviä. Eläinhoitoloihin tuodaan jatkuvasti lisää ja lisää kissoja ja kaneja. Asia on kohta jo todella huolestuttavalla taholla.

Janina Jalava, 13 vuotta, Kaarina

Kissat

Kissat ovat hyvin suloisia ja kilttejä. Minun kissani Tyson on musta ja sen rinnassa on iso valkoinen täplä. Aina kun menen nukkumaan Tyson tulee viereeni. Se on kuin elävä unilelu. Tyson on leikkisä ja se haluaa aina leikkiä kun tulen koulusta kotiin. Äiti ei oikein pidä Tysonista, kun se maukuu aina keskellä yötä ulos. Tyson on oma lemmikkini ja hoidan sitä niin hyvin kuin osaan.

Janina Hakanen, 11 vuotta, Pertteli

Pieni kuikuttaja

Pieni, ruskea marsuni täytti viime maaliskuussa neljä vuotta. Se asustelee huoneessani isoveljeni hamsterin kanssa. Pieni Roni-hamsteri muutti huoneeseeni, kun isoveljeni ei öisin jaksanut kuunnella sen juoksupyörän ääniä. Voikukan lehdistä pitävä Henkka-marsu ei huoli kesäisin muuta tuoreruokaa kuin voikukan lehtiä. Marsu ei häkissään ole kovinkaan seurallinen eläin, mutta sylissä se on kuin eri eläin. Henkka on luppakorvainen kääpiöhamsteri.

Asta Valjakka, 11 vuotta

Kissani

Kissat ovat ihania lemmikkejä. Ne ovat hyvin leikkisiä. Itselläni on oma kissa Dino. Se on nyt 5-vuotias. Dino viihtyy kesällä enimmäkseen ulkona. Dino on musta, ja sillä on rinnassa ja kainalossa valkoista karvaa. Se on rodultaan norjalainen metsäkissa. Jos harkitset lemmikin ottamista, suosittelen kissaa, sillä siitä on iloa moneksi vuodeksi.

Iira Pakola, 11 vuotta, Pertteli

Kesis

Leiriläiset saapuivat leirille busseilla. Näky oli päätähuimaava, kun yli 800 lasta ja nuorta saapui Sauvon Ahtelaan isot rinkat ja reput selässä ja teltat kainalossa. Pienemmät lapset ohjattiin ykkösleirialueelle, pari vuotta vanhemmat lapset ohjattiin ylämökin viereen ja vanhimmat kolmos-nelosleirialueelle. Telttoja pystytettäessä leiriläisistä tuntui välillä siltä, etteivät teltat pysy pystyssä vaikka kuinka yrittäisi. Pian leiriohjaajat riensivät kuitenkin apuun ja teltat saatiin pystyyn. Leiri lähti käyntiin ja kaikki sujui hyvin pienistä kommelluksista huolimatta. Leirin teemana oli olympialaiset, koska myöhemmin kesällä Kiinassa pidetään olympialaiset.

Annina Mattila, 13 vuotta, Turku

Artikkelia ei voi kommentoida.

Kynäilyjä kesikseltä

• Sauvon Ahtelassa järjestetään 7 - 13 -vuotiaiden Kesis-liikuntaleiri 10. - 13.6.2008. Tässä blogissa julkaistaan leiriläisten kuulumisia, joita he ovat kirjoittaneet Kesiksellä pidettävässä Turun Sanomien lehtipajassa.