Kampukselta kajahtaa

« Kupittaan kampukselta kajahtaa! | Ryhmä 40 000 julkaisee kunnallispoliittisen ohjelmansa »

Testissä: uusi yölinja 89

Aihe Joukkoliikenne, Opiskelijaelämä, Yleinen, 29.8.2016 11:51, TYY tiedottaja

Turkulaiset opiskelijat ovat pitkään toivoneet yöbusseja kulkeviksi myös arkiöisin. Kesäkuussa saimme kaupungin joukkoliikennelautakunnalta tiedon, että toive toteutuu ainakin hetkeksi, kun syksyn alussa kuukauden mittainen kokeilulinja alkaa ajaa reittiä Halinen-Kauppatori-Ilpoinen myös keskiviikko- ja torstaiöisin. Ryhmä 40 000:n aloitteesta syntyneen linja 89:n ensimmäinen vuoro kohti Ylioppilaskylää ja Halisia starttasi Kauppatorilta torstaina 25.8. klo 00.20. Turun yliopiston ylioppilaskunnan hallitus päätti lähteä mukaan neitsytmatkalle.

Uusi yöbussi 89 saapui Kauppatorin laiturille T42.

Uusi yöbussi 89 saapui laiturille T42.

Saavuimme Kauppatorin laiturille T42 keskiviikon ja torstain välisenä yönä 00.15, hieman jo pitkästä päivästä väsyneinä, mutta kuitenkin innostuneina. Testiajoon asti olivat valvoneet Tuomas Dahlström, Katariina Kulha ja Jyri Lähdemaa TYYn hallituksesta. Bussilaiturilla törmäsimme yllättäen TYYn hallituksen vuoden 2015 puheenjohtajaan Mikko Monoseen, joka oli haalareihin sonnustautuneena palaamassa kotiin oikeustieteilijöiden fuksiriennoista. Mikkokin oli silminnähden innoissaan kotimatkasta uudella linjalla – olihan hän jo omalla puheenjohtajakaudellaan edistänyt yöbussikokeilua.

Bussi 89 lipui pysäkille juhlallisesti, ja nousimme kyytiin. Muita matkustajia oli lisäksemme noin neljä, eli mistään yleisöryntäyksestä ei vielä voida puhua. Matkustajamäärään oletettavasti vaikuttivat illanviettäjien näkökulmasta vielä varsin varhainen ajankohta sekä se, että kyseessä oli linjan ihkaensimmäinen ajo Halisiin päin. Ounastelemme yömatkaajien määrän vielä nousevan – opiskelijoita keskustassa ainakin riitti!

Kuski starttasi ja otti suunnan kohti määränpäätä. Reitti kulki aluksi tavanomaisesti: Eerikinkadulta Tuomiokirkkosillalle ja Uudenmaankadulta Hämeentielle, Yliopistonmäen ohi ja Helsingintien yli. Hieman ennen TYKSin T-sairaalaa käännyimme rampilta Helsingintielle, jolta linja taittoi Caribialle. Tässä matka siis poikkesi muiden YO-kylään ajavien bussien reitistä. Ajomme jatkui Ikituurin vieritse Inspehtorinkadulle, ja ensimmäiset matkustajat jäivät kyydistä. Mutkittelimme tietä eteenpäin hautausmaan aidan viertä. Me bussituristit keskityimme takapenkillä videoimaan tunnelmia ja ottamaan selfieitä.

Yhtäkkiä huomasimme bussin pysähtyneen tyystin. Kävi ilmi, että kuskimme oli ajanut Siwan kohdalla risteyksestä harhaan! Vikasuuntaan ei oltu ajettu kuin hieman, mutta bussin peruuttaminen takaisin oikealle reitille aiheutti suuria haasteita pilkkopimeällä ja kapealla tiellä. Matkustajat eivät jännittävästä käänteestä onneksi hätääntyneet, ja pääsimmekin jatkamaan matkaa taas varsin pian. Bussikuskia ei voi virhekäännöksestä moittia – jokainen YO-kylässä liikkunut kyllä tietää, että sinne on äärimmäisen helppo eksyä!

Mikko, Tuomas, Jyri ja Katariina bussin takapenkillä.

Mikko, Tuomas, Jyri ja Katariina bussin takapenkillä.

Linja-auton selvittyä YO-kylän sokkeloista suuntasimme kohti Halisia. Päiväsaikaan kuvankauniilla Halistenkoskella maisemia oli turha katsella, sillä ulkona oli, kuten todettu, pilkkopimeää. Pian Halistenkosken jälkeen loputkin matkustajat meitä lukuunottamatta poistuivat. Me ajaisimme päätepysäkiltä vielä takaisin keskustaan päin, ja hankalaa millään tietyllä pysäkillä poistuminen olisi ollutkin, sillä pimeyden vuoksi kadotimme täysin käsityksen siitä, missä päin Halisia bussi mutkitteli. Bussikuski oli onneksi kartalla.

Paluumatkalla keskustan suuntaan bongasimme ikkunasta muutaman öisen kulkijan ja rusakon, mutta muuten sekä ulkona että bussissa oli varsin rauhallista. Tällä kertaa myös Ylioppilaskylän risteyksistä selvittiin ongelmitta. Tuomas ja Jyri nousivat bussista kumpikin omalla pysäkillään YO-kylässä Katariinan ajaessa aina takaisin Kauppatorille asti. Neitsytmatkamme päättyi näin laiturille T4, josta linja 89 jatkoi vielä Ilpoisten suuntaan. Kaiken kaikkiaan bussiajelu oli elämyksellinen, ja mikä tärkeintä, matkustajat pääsivät turvallisesti ja vaivattomasti perille. Toivottavasti tulevan kuukauden aikana opiskelijat ja muut yökulkijat ottavat linja 89:n omakseen!

Katariina Kulha

Kunnallispoliittinen vastaava, Turun yliopiston ylioppilaskunta

Kommentoi

  • Turussa on 30 000 opiskelijaa, joita edustaa Ryhmä 30 000. Tässä blogissa Ryhmä 30 000:n aktiivit kertovat millaista on opiskella Turussa ja miten opiskelijat vaikuttavat kaupunkilaisten elämään. Mukana ovat Turun yliopiston ylioppilaskunta, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta, Åbo Akademis Studentkår ja Studerandekåren vid Yrkeshögskolan Novia.

Blogi-arkisto

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle | RSS