Kala-apajilla

« Ihmisen mittainen taimen Korppoosta | Ei enää ikinä lomille »

Lauttamaksut sittenkin tulossa?

Aihe Yleinen, 10.4.2017 10:05, Jukka Vehmanen

Kun Saaristomerelle mennään aika monesta kohtaa kalareissulle yhteysaluksen, maantielautan tai lossin kautta, en voinut olla tarttumatta siihen, että Suomen Lauttaliikenne eli Finnferries kertoi yhtenäistävänsä näiden kaikkien alusten värityksen yläosaltaan keltaisiksi (Turun Sanomat 6.4.). Alaosa muuttuu tummasta siniseksi.

Täh? Niistä tulee siis sinikeltaisia. Ruotsiinko niillä aletaan seilata? Tuleeko aluksiin Ruotsin lippu ja niiden seinille Kaarle Kustaan kuva? Onko  tämä salajuoni, kun Suomen Lauttaliikennettä johtaa mies nimeltä Mats Rosin?

Yhteysalukset ovat olleet sinivalkoisia, mutta enää ne värit eivät kelpaa. Sjutton också.

Havainnekuva antaa ymmärtää, että saariston yhteysalukset ovat siirtymässä seilaamaan Ruotsin lipun alle. (Lauttakuvat Finnferries)

Suomen lipun värit eivät kelpaa Suomen Lauttaliikenteelle, joka varmaan muuttaa nimensäkin pian Ruotsin Lauttaliikenteeksi. Anne Berner myisikin varmaan mielellään koko puljun Ruotsiin, koska eihän yhtiöstä ole kuin kuluja valtiolle.

Finnferriesin perustelut värien yhtenäistämisestä vaikuttavat muuten loogisilta, mutta epäilen taustalla piilevän muuta.

Kuten muistetaan, yhteysaluksista yritettiin juuri saada maksullisia, jollaisia ne olivatkin vielä 7-8 vuotta sitten.  Minä veikkaan, että seuraavaksi kaikista Suomen Lauttaliikenteen aluksista yritetään tehdä maksullisia. Maksaa voi vain kruunuilla.

Jos mukaan saataisiin myös maantielautat ja -lossit, voisi yksikkömaksu olla pienempi, jolloin maksut olisivat siedettävämpiä kuin mitä yhteysaluksille ehdotettiin, ja vaivattompaa ajaa läpi. Kun alukset ovat jatkossa kaikki saman värisiä, niiden maksuja olisi helpompi käsitellä yhtenäisesti.

Lauttaliikenne tasoittaa täten kauaskatseisesti maksuille tietä. Miksei tasoittaisi, kun maksut olisivat sille osakeyhtiönä epäilemättä mieluisia.

Muistakaapa tämä: liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi yhteysalusmaksukokeilun peruuttaessaan, että saaristoliikennevastuu on vuoden 2019 alusta siirtymässä uusille maakuntahallinnoille, jotka voisivat  päättää myös mahdollisista maksuista. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että Varsinais-Suomi joutuisi yksin yhteysalusten maksumieheksi. Epäselvää on, mistä maakunta ne rahat taikoo.

Muistakaa myös tämä: Anne Bernerin johtama ministeriö on jo aiemmin ideoinut, että Paraisten ja Nauvon välinen silta voitaisiin rakentaa uudella rahoitusmallilla niin, että sillalle tulisi käyttömaksu. Siis maksua voidaan jatkossakin tuputtaa saaristossa liikkuville sieltä täältä.

Pitääkin selvittää, mitä tälle ikuisuuskysymykselle eli Paraisten ja Nauvon siltahankkeelle kuuluu nyt, kun Bernerin liikenneverkkoselvitys on kuopattu. Nauvon sillastahan piti ymmärtääkseni tulla sen pohjalta jonkinlainen pilottikohde. Hautautuiko sekin?

Siikaonkipäivämme venyivät niin pitkiksi, että kumppanini otti välillä nokoset auringon helliessä. (Kuvat Jukka Vehmanen)

Venekapasiteetin vajeen vuoksi kalastin vain lähihaukea, joita nousikin neljä.

Siikaonkikausi pyörähti viime viikonvaihteessa oikein tuloksekkaasti käyntiin. Hyvään siikatulokseen tosin vaikutti se, että keskityin lähes pelkästään siihen, kun isompi kalaveneemme makaa joi toista viikkoa telakalla Nauvossa odottamassa hajonneen trimmimoottorin korjausta.

En kyllä olisi uskonut, että vuoden vanhassa Yamahan koneessa moista tapahtuu, koska Yamahat ovat olleet luotettavia. Nyt  saan jännittää, ehtiikö uusi trimmimoottori ennen pääsiäistä perille ja vene valmiiksi, koska pääsiäisesta alkaa kolmen viikon kalastuslomani, minkä vuoksi tähän blogiin saattaa tulla taukoja.

Nettikaupoista kyllä saa tavaraa melkein vuorokaudessa, mutta perämoottorin varaosan tulo näyttää kestävän. Näinköhän Konekeskon palveluissa näkyy jo se, että Yamahan maahantuonti on siirtymässä siltä Yamaha Europelle. Enää ei ole niin väliä?

LISÄYS 13.4. klo 10:

Vieläkin saan jännittää, tuleeko kone kuntoon pääsiäiseksi eli tänään. Vene makasi puolitoista viikkoa nauvolaisessa marinassa, joka ei saanut sinä aikana yhtään mitään aikaan ja myönsi monen puhelun jälkeen lopulta, ettei pysty tätä takuukorjausta hoitamaan, vaikka on valtuutettu Yamaha-huoltoyritys. Osaavat ne pääsiäisen alla munia muutkin kuin pääsiäistiput.

Kävin eilen täynnä vihaa hakemassa veneen sieltä pois ja siirsin Raisioon Yamaha-huoltoon, joka on luvannut panna töpinäksi Yamahan huoltoketjun maineen pelastamiseksi. Saapa nähdä, kuinka käy. Osa saatiin vihdoin tilattua tiistaina ja nyt se on matkalla Euroopasta.

LISÄYS 13.4 klo 15.

Koska tässä on kyse elämää suuremmasta asiasta, on pakko kuitata, ettei osa ehtinyt ajoissa. Nyt sitten mennään pääsiäinen xs-busterilla siikaonkipaikoille niin, että saan totutella bussikuskin rooliin, kun kyydittävänä on edestakaisin kuusi ihmistä.

Ensi viikolla hukkuu tähän episodiin taas yksi päivä, kun joudun ajamaan Korppoosta edestakaisin Raisioon hakemaan venettä. Ei hyvin loma ala.

Ja kun joku alkaa menemään päin peetä, sama tahti varmaan jatkuu. Yritän raportoida teidän iloksenne kaiken epäonnen, mitä vielä tulenkaan kokemaan. Jos elän.

KALAUKKELI ON KUULLUT, ETTÄ, käet äänestivät lintujen kunnallisvaaleissa kukkuvien puoluetta.

Kommentoi


Jukka Vehmanen

  • Jukka Vehmanen on Turun Sanomien taloustoimittaja, joka on myös innokas kalamies. Hän on kirjannut 19 vuoden ajan saalistietonsa ja tehnyt niistä monipuoliset tilastot. Esimerkiksi haukia on kertynyt tuolta ajalta 7860. Avovesillä on tuona aikana kulunut 1730 päivää ja kalastustunteja 6650. Blogissa kerrotaan viimeisimmistä väsytyksistä, kommentoidaan kaikkea kalastuksesta ja vähän muustakin. Lisäksi pyritään keräämään, jakamaan ja saamaan kalastusvinkkejä sekä -kuulumisia.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle