Kajakilla

« Eteläniemi, Himanka | Loppusuora käsillä »

Suezin kanava, Kalajoki

Aihe Yleinen, 30.5.2013 16:01, ts.verkkotoimitus

Suezin kanava on poikki. Tilapäinen pengertie sulkee kanavan. Vihaspauha on kierrettävä ulkomeren kautta. Suetzin kanava yhdistää Vihaslahden ja Keihäslahden. Karikkoisen ja tuulisen Vihaspauhan juuresta oikaiseva kanava kaivettiin Suezin kriisin aikaan ja sai siitä nimensä.

Rahjan saaristo on merestänoussutta, matalarantaista, kaunista saaristoa. Kareja on paljon, ehkä kuitenkin vähemmän kuin Merikarvialla tai Vaasan saaristossa.

Rahjan saaristo on merestänoussutta, matalarantaista, kaunista saaristoa. Kareja on paljon, ehkä kuitenkin vähemmän kuin Merikarvialla tai Vaasan saaristossa.

Pidin Eteläniemessä melkein vapaapäivän. Edellinen yö kului meloessa Vattajaniemen ympäri. Tuntui erikoiselta nukkua vuoteessa, syödä ruokapöydässä ja juoda kahvi kahvikupista.

Perämeren saaristo loppuu käytännössä Kalajoen Rahjaan. Loppumatkani on avomerta Kemin ja Tornion edustaa lukuunottamatta.

Perämeren saaristo loppuu käytännössä Kalajoen Rahjaan. Loppumatkani on avomerta Kemin ja Tornion edustaa lukuunottamatta.

Saunoin Tuomo Pirkolan ja paikallisten melontaharrastajien kanssa. Miehet suunnittelivat kesäkuun viimeisenä lauantaina Rahjan saaristossa melottavan melontasuunnistustapahtuman yksityiskohtia. Hanke on mielenkiintoinen ja lajissaan uusi.

Liikennettä Kalajoen hiekoilla.

Liikennettä Kalajoen hiekoilla.

Meloin Eteläniemestä Konikarvon venesatamaan. Kaisa-Leena ja Unto Korjonen ovat lähdössä Eero Laineen ja Sari Korven kanssa Ulkokallaan. Kaisa-Leena pyörittää Ulkokallan vanhassa majakanvartiajan talossa tilauspohjalta toimivaa hotellia ja ravintolaa.

Kaisa-Leena Korjonen (vas.) pyörittää Ulkokallassa tilausravintolaa ja -hotellia. Viereesä Unto Korjonen, Eero Laine ja Sari Korpi. Kaljaasi Ansio on talkootyönä tehty kopio 1800-luvun lopun kaljaasista.

Kaisa-Leena Korjonen (vas.) pyörittää Ulkokallassa tilausravintolaa ja -hotellia. Viereesä Unto Korjonen, Eero Laine ja Sari Korpi. Kaljaasi Ansio on talkootyönä tehty kopio 1800-luvun lopun kaljaasista.

Illalla Kaisa-Leenan Femmemare saa vieraakseen kaksikymmenhenkisen Perämeren matkailuhankkeita pohtivan ryhmän. Ryhmälle on luvassa Esa Pirkolan Ulkokallan vesiltä pyytämää siikaa. Kallankarit, Maakalla ja Ulkokalla näkyvät hyvällä säällä Kalajoen hiekoille. Etäisyyttä mantereelta on vajaat kaksikymmentä kilometriä.

Ennen kalastuksen sääntelyä Kallankareilla pyydettiin keväällä rysällä lohta, kesällä siikaa ja silakkaa niin kauan kuin vedet pysyivät auki. Keväällä jäidenlähdön aikaan metsästettiin hylkeitä, kraaseleita.

Silakkaverkoille lähdettiin illansuussa avoveneellä vähintään kolmen hengen porukalla. Usein soutajana ja apumiehenä oli vaimo, vanhempi tytär tai keskenkasvuinen poika. Verkot laskettiin matalikon, kivisen pauhan viereen. Ensimmäisten tuntien aikana katsottiin, mihin kohtaa kala käy, ja verkkoja siirrettiin tarpeen mukaan.

Verkkojen laskun jälkeen keitettiin ruoka veneen pohjalla olevien painolastikivien päällä. Sitten nukuttiin purjekankaat peittoina taivasalla muutama tunti. Yöt loka-marraskuisilla vesillä saattoivat olla kylmiä. Verkot nostettiin ja tultiin maihin. Jos saalis oli iso, kului koko seuraava päivä saaliin käsittelyssä.

Vuosikymmeniä sitten rahjalainen poika oli ollut poissa koulusta useita viikkoja toukokuussa. Poika ilmestyi kouluun päivää ennen kevätjuhlaa. Opettaja kyseli pojalta, miksi tämä oli ollut pois koulusta niin pitkään. Poika vastasi enempiä selittämättä “Olin laskemasa ryssää”.

Melon tänään Kalajoen Letolle. Jatkan matkaa maanantaina, kun olen käynyt viikonvaihteessa kotona poikani ylioppilasjuhlissa. Blogi jatkuu päivittäin viikonvaihteen yli.

Kommentoi


Pekka Lassila

  • Nurmijärveläinen valokuvaaja ja viestintäyrittäjä Pekka Lassila meloo merikajakilla koko Suomen merenrannikon Virojoelta Tornioon. Rannikon melominen on historiasta ja tarinoista kiinnostuneen Lassilan monivuotinen haave. Matka Virojoelta Venäjän rajalta Tornioon Ruotsin rajalle on noin 1300 kilometriä. Lassila kirjoittaa blogia matkan jokaisena päivänä Turun Sanomiin ja muihin länsisuomalaisiin maakuntalehtiin. Matka alkaa maanantaina 6.5.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle | RSS