Formulablogi

« Vähästäkin tasokasta |

Raikasta ilmaa tropiikista

Aihe F1, 31.3.2015 7:29, heikki.kulta

Malesian Grand Prix -kilpailu palautti hymyn ja nousukauden odotukset F1-maailmaan. Kun Mercedeksen jatkuva kaksoisvoittojen takominen ainakin hetkeksi taukosi Sepangin pätsissä, yleisilme varikolla oli erittäin aurinkoinen, vaikka lievä sateenropaus sitä hieman huuhtelikin vajaan tunnin kisan jälkeen.

Juttelin muutamien toimittajiaveljien kanssa, mitä muutoksia Ferrarin paluu voittokantaan aiheutti tämän vuoden MM-taistoon, josta niin selvästi Australian avauksen jälkeen näytti tulevan toinen perättäinen kahden kauppa.

Sky Sportin Martin Brundle oli hyvin tyytyväinen, että tällainen kisa saatiin jo kauden alkuun.

– Kyllä tämä kisa tiettyjä juttuja muuttaa siitä, mitä näimme talvitesteissä ja Melbournessa. Nyt olosuhteet olivat äärimmäisen kuumat – karkea asvaltti ja korkeat lämpötilat – ne toimivat erittäin hyvin Ferrarin hyväksi. Kun Ferrarillla vielä kerrotaan, että heille on tulossa uusia jännittäviä kehitysosia, voi tilanne kiristyä kummasti. Eihän Sebastian Vettel ole kuin kolme pistettä kärjestä.

– Tämä oli merkittävä päivä tässä MM-taistossa, mutta kun nyt seisomme tässä ja nyt, näyttäisi Mercedeksellä olevan vielä koko joukko kisoja, joissa heillä on autoetu puolellaan. Mutta nyt tässä Malesian kisassa heidän piti ensi kerran näyttää kaikki, mitä heillä on suorituskyvystä reservissä, eihän sitä sieltä löytynytkään. Se on merkittävä havainto.

– Minulla on tunne, että missä tahansa mennään rengasrajoitteiseen kisaan, Ferrarilla näyttäisi tällä hetkellä olevan etu niihin viikonloppuihin.
Kuinka tärkeää Vettelin tallikaveri Kimi Räikköselle oli saada kisassa jotain aikaan?

– Sehän oli hyvin kriittistä. Mutta onhan siinä edelleen vahingoittavaakin hänen kannaltaan, koska Sebastian voitti kisan. Tallikaveri pääsee karkuun kuin Fernando Alonso teki viime vuonna. Kimille Kiina ja Bahrain ovat erittäin tärkeät kisat. Hänen on jotenkin käännettävä Ferrarin järjestys ja oltava Vettelin edellä. Jos niin ei tapahdu, näen kyllä Ferrarin alkavan keskittyä yhteen kuljettajaan MM-taistossa.

Entä Williamsin meno?

– Olen yllättynyt siitä, että he jäivät nyt 70 sekuntia Ferrarista

Tarkasti varikkoelämää rekisteröivä Fox-konkari Peter Windsor iloitsi Ferrarin täysosumasta aivan erityisesti.

– MM-taiston kannalta emme olisi voineet toivoa enempää. Jokainen F1-ympyröissä hengähtää helpotuksesta, jos nyt vihdoin alkoi taas oikea MM-taisto. Se on hyväksi. On kiinnostavaa nähdä, miten Mercedes reagoi. On eri juttu ajattaa Lewis Hamiltonia ja Nico Rosbergiä vastakkain kaksinkamppailuissa kuin jos he joutuvat olemaan varuillaan Ferrarin vuoksi. Se mutkistaa Mercedeksen suunnitelmia aivan varmasti, ja olen varma, että Vettelin lisäksi myös Räikkönen nousee tuohon ajamaan kärkipaikoista Mercedeksiä vastaan.

Windsor toi esiin myös talvitestien huomionsa:

– Tässä Ferrarin voitossa on kaksi mielenkiintoista juttua. Vasta nyt tajusin, kuinka nopea Vettel olikaan Jerezin testeissä keskikovalla renkaalla niinä kahtena päivänä, jotka siellä ajoi. Ne hänen kierrosaikansa olivat koko sen testijakson nopeimmat ajat niillä kumiseoksilla. Kimi ajoi samoja aikoja pehmeillä renkailla.

– Nyt Vettel voitti Malesian kisan niillä keskikovilla renkailla. Minun mielessäni nuo kaksi asiaa sulautuvat nyt yhteen. Ferrari tiesi, että sitä keskikovaa kumia käytetään paljon tällä kaudella, ja siksi he tekivät paljon töitä sen kanssa testeissä.

– Toinen ansio on siinä, että tekninen johtaja James Allison on hyvin taitava rakennuttamaan autoa hyvin kevyeksi renkailleen, hän välttää kuormittamista renkaita liikaa. Tällaisena kuumana päivänä valtaosa tiimeistä joutui vaikeuksiin rengaskulutuksessa, joka heikensi autojen balanssia, Ferrarilla balanssi pysyi hyvänä koko ajan. Annan siitä isot ansiot Allisonille.
Entä Kimin suoritus?

– Se oli niin hyvä kuin voi olla, kun ottaa huomioon hänen surkean aika-ajonsa. Jos jää keskiryhmään, lopputulos on helposti, että joku osuus autoon ensimmäisellä kierroksella. Se oli hieno toipuminen, ja todisti osaltaan sekin, miten hyvä Ferrarin auto on – balanssiltaan ja rengaskulutukseen. Kimin nousu koko kentän lävitse neljänneksi oli kova suoritus millä mittarilla tahansa.

Entä Williamsin kisa?

– Siellä ote oli jotenkin löysä. En ymmärrä, miten he takertelivat koko viikonlopun – aika-ajon ja suurimman osan kisasta. Lopussa he pääsivät sentään vauhtiin.

Auto, Motor und Sport -lehden Michael Schmidt ei usko, että paljon muuttuu, koska olosuhteet ovat jatkossa taas enemmän mercedesmäiset:

– Ei tule monta näin kuumaa kisaa. MM-taistossa Ferrarin täytyy saada Mercedes kiinni ns. normaaleilla radoilla normaaleissa lämmöissä. Kiina näyttää taas suunnan siinä suhteessa – ellei sada tai tapahdu jotain muuta poikkeuksellista.

– Kimin asema riippuu parista seuraavasta kisasta. Hänen täytyy tehdä kovempaa tulosta aika-ajoissa, joka auttaa sitten kisassa.

Yksi Vastaus artikkeliin “Raikasta ilmaa tropiikista”

Pekka: 4.4.2015 kello 21:52

Toivottavasti Kimi pystyy ajamaan keskikovilla kumeilla yhtä lujaa kuin Vettel. Ja pysymään vauhdillisesti mukana. Kunhan tuuri kääntyy, niin näemme mitä tapahtuu.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle