Formulablogi

« Kasinon kaipuuta | Raikasta ilmaa tropiikista »

Vähästäkin tasokasta

Aihe F1, 17.3.2015 8:21, heikki.kulta

Terveisiä Australiasta! Kotimatka Melbournesta Turkuun vei yli 30 tuntia. Niiltä lennoilta jäi muistoihin nyt ainakin Keanu Reavesin tähdittämä John Wick -actionleffa, niin, ja tämä blogi.
Nollan pisteen suomalaisesta avauskisasta olen joutunut viimeksi raportoimaan Heikki Kovalaisen Lotus-päivinä, kun Kimi Räikkönen keskittyi ralliin.

Nyt kauden ensimmäisen viikonlopun istuin Albert Parkin mediakeskuksessa melkein eturivissä James Allenin takana.

Siinä naputellessa juttuja katse pysähtyi vähän väliä ison osan päätyseinästä peittäneeseen kuvaan vuoden 2013 palkintopallista. Siinä seisoo kaulakkain selin kolme kuljettajaa, jotka on helppo tunnistaa: vasemmalla Sebastian Vettel Red Bullin haalarissa, keskellä Kimi Räikkönen Lotuksen mustakultaisissa ja oikealla Fernando Alonso Ferrarin punaisissa.

Oi niitä aikoja. Kolmen eri tallin kuljettajat jakoivat avauskisan kärkisijat. Nyt mennään toista vuotta niin, että Mercedesten jälkeen on jaossa on yksi satunnainen kolmospaikka pallilla, jonka nyt veti Vettel Ferrarille.

Australian Grand Prix -avaus ei tänä vuonna antanut ylevää ilmettä F1-urheilulle. Kun lähtöruudukkoon saatiin raavituksi vain 15 autoa ja niistäkin vielä Lotukset jäivät ensimmäiselle kierrokselle, autorivistö oli ennätysmäisen lyhyt.
Bernie Ecclestone motkotti oikein olan takaa Manorille, joka oli paikalla on näyttämässä aikomattakaan mennä missään kohtaa radalle. Kymmenes talli tällä tavalla ryvettää F1-tasoa vain entistä enemmän.

Kaksi kertaa itse Australiassa voittanut David Coulthard ajattelee nykyään vahvasti myös markkinointimiehenä. Tv-kommentaattorina hän on melkoisen suorasukainen. Juttelin hänen kanssaan kisaillassa ja kysyin, kuinka paljon ex-kuljettajaan oikeasti sattuu nähdä näin vähän autoja kisassa?

– Ei se tietenkään ole kenellekään hyväksi. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tilanne ihan niin paha ole. Tärkeintä on se, että mitä nyt on jäljellä, tarjoaa edelleen korkean tason kilpa-ajamista, Coulthard tuumaili harmaantuvaa leukaansa hieroen.

– Kun viime vuonna tässä olivat mukana Caterhamit ja Marussiat ajamassa joukonjatkona tekemättä yhtään mitään, ei se ainakaan show’ta kasvattanut. Niillä ei ollut mitään annettavaa suurelle yleisölle.

– Tietysti kaipaan lisää kilpa-ajamista. Mercedes on todella kaukana muiden edellä, sitten tulevat Ferrarit ja Williamsit. Red Bullilla tuntuu olevan moottoripuolella vaikeuksia taas kerran. McLaren-Hondan tulemisesta ei vielä näy merkkejä.

– Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin asemassa ei välitä, mitä siellä takana tapahtuu, ja kuinka tiukkaa kilpailua käydään. Mutta sitä me katsojat kaipaamme. Täytyy muistaa, että nyt sieltä puuttuivat kokonaan Fernando Alonso ja Valtteri Bottas, jotka kaksistaan jo nostaisivat jännitteitä.

– Mutta on tässä hyvät mahdollisuudet kokea taas kiehtova kausi. Toivon hartaasti, että Lewis ja Nico haastavat koko ajan joka kisassa tiukasti toisiaan ja vetävät vastakkain voitosta rengas renkaassa. Sitä jokaisen F1-jännärin on kutkuttavaa seurata, Coulthard aprikoi.

Entä miten FIA:n hovihaastattelijaksi ylennyt Allen koki tämän 15 auton lähtöruudukon?

– Ei se mahtava juttu ole F1:n kannalta. Erityisesti juuri nyt. Jos tämä olisi ensimmäinen vuosi teknisen sääntömullistuksen jälkeen, olisi ymmärrettävää, että kaikilla tiimeillä olisi joitain ongelmia upouuden monimutkaisen teknologian kanssa.

Nyt on kuitenkin jo toinen kausi, jolloin pitäisi olla jo hieman helpompaa. Näköjään nämä sitten ovat niin monimutkaisia juttuja, ettei niistä vieläkään ole kaikki päässeet täysin selville.

– Sen kyllä näkee, että Ferrari on tehnyt talven aikana erinomaista työtä, ja siten auto sekä moottori ovat menneet huimalla edistysaskeleella eteenpäin. Renault puolestaan näyttää yrittäneen tehdä jotain aivan dramaattista, mutta mennyt siten pahasti taaksepäin. Se osaltaan heikentää tätä show’ta juuri nyt.

– Oli myös erittäin valitettavaa, ettei Valtteri Bottas pystynyt ajamaan avauskisaa. Tuollainen ikävä selkävamma sattui juuri tilanteessa, missä Valtteri olisi voinut tehdä paljonkin tässä kisassa. Kaipasin myös Daniil Kvjatia. Samoin Fernando Alonson puuttuminen tuntui. Honda on uusi tulokas, jolla on vaikeuksia, mutta Alonsolta voi aina odottaa jotain yllättävää.

– F1-ystäville tarjolla on onneksi tämä kaksintaistelu mestaruudesta Hamiltonin ja Rosbergin kesken. Mielestäni siinä suhteessa näkymät ovat ihan ok – kunhan he saavat ajaa täysillä toisiaan vastaan koko ajan, Allen pohtii.

Tiedän, että suomalaisista kotikatsomoista on TS:n moottorinettiin tullut terävä kritiikkiä nykyformulaa kohtaan. Ne, jotka katsoivat kisaa, miltä näkymät näyttävät?

4 Vastausta artikkeliin “Vähästäkin tasokasta”

Jyrki: 17.3.2015 kello 10:10

Näyttäisi olevan tulossa viime kauden toisinto, jossa yksi talli on täysin ylivoimainen. Katsojana luonnollisesti toivoisi tasaisempaa kilpailua, mutta jos F1:tä aikoo seurata, on tällaiset kaudet vain nieltävä. Ylivoimakausia on ollut ennenkin ja on vastakin. Ainakin tällä kertaa toisellakin kuskilla on mahdollisuus voittaa kisoja, mitä ei pahemmin tapahtunut pahimman Schumi-Ferrari -dominaation aikana.

Autojen vähyys on kyllä ongelma, mutta siitä huolimatta en erityisesti kaipaa Manoria radalle. He eivät kuitenkaan kilpailisi kenenkään kanssa, kun auto on entistä jälkeenjääneempi, eikä ole enää samassa sarjassa ajavaa Caterhamiakaan. Toivottavasti Haas pääsee radalle ensi vuonna ja onnistuu paremmin.

Menneisiin vuosikymmeniin verrattuna suurin ongelma ovat mielestäni uusien yrittäjiem menestymismahdollisuuksia heikentävä kohtuuttomaksi kohonnut kustannustaso ja se, että monet tallit eivät enää ole kilpatalleja vaan etusijassa markkinointiorganisaatioita, jotka voivat lopettaa milloin tahansa, jos kaupalliset tavoitteet eivät täyty. Tästä pahin esimerkki lienee Red Bull.

Roope: 17.3.2015 kello 13:21

Katsojan näkökulmasta lajin nykytilanne on todella huolestuttava. Manor tulee todennäköisesti olemaan pelkkä vitsi päästessään radalle. Lisäksi ainakin Sauber ja Force India ovat ilmeisesti taloudellisesti ahtaalla. Yhdenkin tiimin putoaminen jo valmiiksi vajaasta lähtöruudukosta tekisi ison aukon. Häntäpäähän tarvittaisiin pari tiimiä, jotka pystyisivät oikeasti silloin tällöin haastamaan keskikastin tiimejä, eivätkä vain ajelisi joukon jatkona.

Kärkipäässä kiinnostusta laskee yhden tallin ylivoima, etenkin kun Hamilton on kaikesta huolimatta selkeästi niskan päällä. Nico ei pysty monesti edes haastamaan ollessaan perässä, mutta on puolestaan itse usein vaikeuksissa Lewisin painostaessa takana.

Keinotekoinen kilpailukyvyn tasoittaminen tuntuisi toki heikentävän lajin uskottavuutta entisestään, mutta toisaalta sitä on tapahtunut ennenkin. Täytyy muistaa myös, että ilman radikaaleja sääntömuutoksia viime kaudelle, Mercedes tuskin olisi nyt kärjessä. Siinä mielessä en pitäisi suurena vääryyteenä, jos tuleville kausille tehtäisiin joitain muutoksia, jotka mahdollisesti tasoittaisivat kilpailua.

Suomalaisnäkökulmasta on hienoa nähdä, että sekä Kimillä että Valtterilla on mahdollisuudet taistella edes podiumpaikasta. Toki mielenkiintoa laskee se, että mestaruuteen ei kummallakaan ole mahdollisuutta kaluston puolesta.

Mara: 18.3.2015 kello 14:08

Hyvältä tämä kausi vaikuttaa. Pitää vaan ottaa realistinen lähtökohta, eikä olla valmiiksi pettynyt ettei Kimillä tai Valtterilla ole mahkuja mestaruuteen.

Nicon ja Lewisin taistelua on mukava seurata, pitää Keken pojan puolia ja toivoa että hän pistää paremmin kampoihin tänä vuonna. Avauskisa ei kyllä mennyt nappiin, mutta viime vuonna Nico oli kova.

Kimin ja Vettelin keskinäinen on myös todella kiinnostavaa seurattavaa. Varsinkin kun auto on ilmeisesti 2. paras, joten ruutuaikaa on tulossa. Auto sopii viimeinkin Kimille, samoin kuin Vettelille. Reilut lähtöasetelmat kahden mestarin mittelölle!

Valtterin kasvua mestariksi on myös nautinnollista katsoa. Muistuttaa Häkkistä ennen mestaruuksia, nopea ja virheetön herrasmies. Toto on manageri ja hyvät saumat päästä isompaan talliin lähivuosina.

Pakko vielä lisätä, että Alonson ahdinko tulee olemaan myös nautinnollista katsottavaa. Tällä en tarkoita loukkaantumista, vaan kuumakallen reaktioita kun ego ei kestä ajaa häntäpäässä. Aiheuttaa aina hämminkiä ja tiimin sisäistä hajontaa missä ikinä ajaakaan. Lähti varmasti suurin odotuksin legendaarisen yhdistelmän McLaren - Hondan leipiin ja ainakin eka kausi kiristää kulmakarvat yhteen.

Hieno kausi tulossa!

Väne Virolainen: 26.3.2015 kello 22:25

Olipa kova työ löytää TS:n sivuilta tänne HK:n blogiin. Onko tämä enää voimassa lainkaan? Joku on päässyt raiskaamaan nettisivuston piloille. Käyn säännöllisesti tsekkaamassa mitä uutta täällä on, varsinkin taannoin täällä oli hauskaa keskustelua.

Nykyformulaan hybrideineen ja äänineen olen muuten ihan tyytyväinen, mutta rengastehdas saa liikaa merkitystä. Normikatsoja ei tajua kisan puolen välin jälkeen tilannetta eli missä mennään. Maksu-tv on vienyt taksikuskikatsojat eikä työpaikoilla enää puhuta viikonvaihteen kisasta.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle