Formulablogi

« Maksukuskin määreet | Kimi & Sebastian »

Kyllä Kimi vielä voittaa!

Aihe F1, 23.9.2014 7:46, heikki.kulta

On kulunut 30 Grand Prix’ta ja puolitoista vuotta siitä, kun Kimi Räikkönen ajoi viimeisimmän yhteensä kahdestakymmenestä voitostaan.

Singaporen viikonloppuna nieltiin taas kerran yksi pettymys lisää, kun vähäinen tekninen häiriö aika-ajossa vei pohjan kauden parhaaseen kisatulokseen.

Varikkopiha pullistelee asiantuntijoista, kun monet entiset F1-kuljettajat toimivat nykyisin tv-kommentaattoreina. Toimittajakaartihan on pysynyt samana jo vuosikykmmeniä.

Esitin heistä muutamille kysymyksen, näkevätkö he Kimin vielä palaavan voittajatasolle Fernando Alonso varjosta Ferrarilla. Ja yksimielinen vastaus oli KYLLÄ. Yksikään galluppiini haastatelluista ei katsonut Kimin kadottaneen nopeuttaan, vaikka tämän vuoden Ferrarin F14T -autolla sitä ei ole pystynyt osoittamaan.

Tällaisia perusteita mielipiteille tuli, kun kysymys kuului, pystyykö Kimi vielä voittamaan:

Mika Salo, Maikkari:

– Kyllä Kimi siihen yhä pystyy. Tosin nyt auto ei sovi ollenkaan hänelle. Kimi kärsii siitä aliohjaamisesta ihan helkkaristi. Mutta miksei hän voita taas, jos ensi vuoden auto toimii ihan eri lailla.

– En usko, että tällainen kausi vaikuttaa yhtään mitään Kimin itseluottamukseen. Päinvastoin. Tällainen jää kaivelemaan häntä vielä enemmän sen suhteen, että hän pystyy kyllä voittamaan Alonson. Siksi Singaporen aika-ajokin sieppasi häntä niin kovasti, kun kerrankin oli tilaisuus näyttää vauhtinsa ja sitten tuli tekninen pikkuhäikkä, joka pilasi kaiken.

Rubens Barrichello, ESPN:

– Vaikea sanoa. Kimi oli tosi hyvä viime vuonna Lotuksella. Nyt suoritustaso ei ole ollut yhtä vahva. Lauantaina Kimi olisi mielestäni voinut ottaa vaikka paalun. Hän oli suurenmoinen. Mutta kun muistan Kimin ajamista vielä 2-3 kisaa sitten, eihän se ollut hyvää. Kysymys olisikin siis, oliko Kimillä viime vuonna todella hyvä auto, vai oliko Kimi silloin parempi?

– Totuus on varmaan se, ettei Ferrari ole tällä kaudella alkuunkaan helppo ajettava. Kimi tarvitsisi jotain, joka sopii erityisesti hänen ajotyyliinsä. Kunhan Kimi saa auton sellaiseksi, mistä pitää, hänen suoritustasonsa on heti korkea – kuten nyt aika-ajossa.

– Kimi on mielestäni edelleen huipputasoa. Ei hän tarvitse mitään enempää kuin hänen haluamallaan tavalla toimivan auton.

– Tietenkään Kimin elämää ei helpota yhtään ajaminen Alonson kanssa. Minun mielestäni Fernando on maailman paras kilpa-ajaja. Sen parempaa vertailupohjaa ei Räikkönen todellakaan voisi saada. Siten se voittaminenkin on vaikeampaa.

Karl Wendliger, Itävallan tv:

– Todella vaikeaa sanoa, missä Kimi nyt menee. Kimi ajoi kiistatta voittajatasolla viime vuonna. Kun sitten on Alonson kaltainen tallikaveri, voittamiskynnys nousee ja voittaminen tulee yhä vaikeammaksi. Toisaalta jos Ferrari saisi autonsa kilpailukykyisemmäksi ja pitäisi sen tason, niin kyllä, ei Kimin paluuseen voittajatasolle olisi mitään esteitä.

– Kimi on mielestäni yhä yhtä nopea kuljettaja kuin on aina ollutkin. Todella nopea. Mutta osoittaakseen sen Kimi tarvitsisi tätä tasokkaamman auton..
– En usko, että tämän vuoden takaiskut ovat syöneet yhtään Kimin itseluottamusta. Kysymys on enemmän siitä, pystyykö hän säilyttämään motivaationsa korkealla tällaisen vuoden jälkeen.

Alberto Antonini, Auto Sprint:

– Kimin kohdalla – kaikkien huippukuljettajien tavoin – niin paljon riippuu autosta. Ei Kimin nopeus mihinkään ole Ferrarilla kadonnut. Hän ei vain ole päässyt sinuiksi tämän auton ja sen vaatimusten kanssa. Näimme heti talvitesteissä, ettei se ollut sellainen auto, mitä Kimi olisi toivonut saavansa palattuaan tiimiin vuosien jälkeen.

– Itselläni minulla oli alun alkaenkin sellainen tunne, että mikä tahansa auto onkaan, ensimmäisellä kaudella Kimi häviää Fernandolle. Tämä Alonso kun pyrkii murskaamaan jokaisen saman tien. Mutta kun Kimille antaa kohtuullisen hyvän auton, hän pystyy kyllä antamaan siihen vaikutuksen, jolla pärjää kyllä kenelle hyvänsä. Siten vastaan kyllä. Kimi pystyy edelleen palaamaan voittajatasolle.

– Kimi ajoi hyvin Monacossa. Toisinaan hänen ajamisensa on sujunut kilpailukykyisesti, toisinaan ei.

– Jos Ferrari on ensi vuonna merkittävästi korkeammalla tasolla autoineen, en näe mitään syytä, miksi Kimi ei alkaisi taas voittaa – myös Alonson kanssa. Kuljettajilla on hyvät ja huonot päivänsä. Niitä tulee Fernandollekin. Ja pitää myös ensin selvitä, onko Fernando Ferrarilla ensi vuonna.

Ted Kravitz, Sky Sports:

– Ei minusta Kimi ole millään lailla eri kuljettaja verrattuna vaikka siihen, mitä hän oli, kun voitti pitkästä aikaa Abu Dhabissa kaksi vuotta sitten. Kuulen jatkuvasti eräiltä tahoilta väitteitä, ettei Kimin Ferrari olisi samaa kaliberia kuin Fernandon auto, koska toisinaan uudet osat menevät ensin tallikaverille. Jos se pitää paikkansa, mielestäni Kimi hoitaa hommansa hämmästyttävän hyvin, kun keskittyy vain ajamiseen, eikä tilanteen sättimiseen. Siten hän on ennenkin toiminut talliensa hyväksi.
– Mutta kaiken kaikkiaan vastauksena kysymykseesi: Kyllä, näen Kimin pystyvän yhä ajamaan niin, että voittaa kisoja Fernandon tallikaverinakin.

Entä suomalaisvinkkelistä – voiko Kimi nousta tämän vuoden alhostaan takaisin koko joukon kärkeen?

15 Vastausta artikkeliin “Kyllä Kimi vielä voittaa!”

Pekka: 23.9.2014 kello 8:25

Kimillä ei ole muuta ongelmaa tallissa kuin Alonso. Ferrarin täytyy antaa Alonsolle voittajan rooli tallin sisäisessä kilpailussa, koska muuten tämä lähtisi kävelemään. Alonso osaa politikoinnin. Kimillä ei ole mahdollisuutta samaan, koska ei ole niitä isoja sponsoreita takana helpottamassa politikointia. Tämä toisen kuljettajan asema nähtiin jo Massan aikana.

F1-fan: 23.9.2014 kello 20:49

Kyllä Kimi voi vielä voittaa, jos auto vain toimii kuten hän haluaa ja kunhan Kimi itse ajaa virheettömästi. Eihän kummallakaan, Kimillä ja Alonsolla, ole tällä hetkellä edes mahdollisuuksia voittaa, koska autoissa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi vauhtia. Kun Ferrari pääsee vauhdillisesti Mersun tasolle, vasta sitten Kimiltäkin on realistista odottaa voittoja. Uskon myös, että Kimin mahdollisuudet takaisin voittavaksi kuljettajaksi paranevat, jos Alonso lähtee Ferrarilta ja tallikaveriksi tulee esim. Bianchi. Silloin Kimiinkin panostetaan varmasti tallissa enemmän.

Papparainen: 23.9.2014 kello 21:51

Oikein tyhjentäviä vastauksia olet saanut niin kuin edelliseen blogiinkin. Niihin on vaikea lisätä mitään. Piruuttani otan kuitenkin esiin pari erilaista näkemystä.

Pahat kielet voisivat väittää, että aina kun Kimillä on tänä vuonna alkanut mennä edes vähän paremmin, jostain on putkahtanut esiin jonkinlainen tiimin tms. moka. Ja Kimin kisa on mennyt monimutkaiseksi.

Jos Kimi haluaa vielä joskus voittaa, tiimin kisataktiikkaa pitää skarpata ja Paljon. On tyhmää kuvitella että kumpikin kuski voisi käyttää samanlaista taktiikkaa. Analysoikaapa Singaporen kisaa ja millaisia keskenäänkin erilaisia taktiikoita käyttivät Vergne ja Perez. Jos olisin Ferrarilla töissä, häpeäisin silmät päästä. Oli sitten rikottu etusiipi tai pari aikarangaistusta, silti hakkasivat parempansa! Jotkut hokaavat muistella radalla aiemmin käytyjä kisoja.

Matti: 24.9.2014 kello 7:11

Alonsolle ei ole annettu ykköskuljettajan roolia, vaan hän on ottanut sen timantin kovilla suorituksillaan, joten mielestäni Kimin ahdingosta on lapsellista syyttää Alonsoa.

Mikäli Ferrari pystyy rakentamaan Kimille sopivan auton, mikäli renkaat sattuvat sopimaan Kimille ja mikäli sää sattuu sopimaan Kimille, niin kyllä Kimi vielä varmasti voittaa.

Terbert: 24.9.2014 kello 11:29

Mikähän siinä on, ettei ymmärretä sitä että kuka aikaisin menee ensimmäiselle (+ yleensä muille) varikkostopeille-> voittaa edessäolevia, ellei satu ruuhkaan…ja tämän luulisi olevan helppo laskea varikolla…Ferrarilla ei vaan ole koneen puolella tarpeeksi oreja vastaamaan Mercedeksen vauhtiin …

Rane: 24.9.2014 kello 15:16

Uskon Kimin pystyvän voittamaan, mikäli auto sopii täydellisesti hänen ajotyylilleen. Mestaruuskamppailuun en kuitenkaan näe mahdollisuuksia, perustuen siihen että Kimin mukavuusalue on hyvin kapea auton säätöjen ja etenkin renkaiden suhteen. Tämä tosiasia on ollut nähtävissä kaudesta 2008 lähtien ja Lotus vuodet mukaanlukien. Tälläinen kyvyttömyys mukauttaa omaa ajotyyliä erottaa hänet esimerkiksi tallikaveri Alonsosta, joka tulee toimeen jossain määrin epäsopivallakin autolla.

Jarppatine: 26.9.2014 kello 19:41

Uusi vuosi ja uudet kujeet.
Jos haluaa voittaa pitää voittaa kaikki muut.
Jos on paras auto pitää voittaa talli”kaveri”.
Ferrari haluaa eniten menestystä. Ei sponssimiljoonia.
Menestys tuo miljoonia. Kimi on tuonut menestystä….

iiro: 27.9.2014 kello 3:19

@papparainen: Vergne ja Perez eivat aja samalle tallille?

Marko: 27.9.2014 kello 10:34

Totta kai Kimi pystyy voittamaan kisoja, ei savua ilman tulta niistä suosimisesta Alonsoa kohtaan. Kimi vaan hoitaa hommat niin kuin pitää, suu kiinni vaan ja ajetaan. Ensi kausi ihan uudet kuviot Ferrarilla kuljettajien suhteen, ainakin näyttäisi siltä tällä hetkellä. Iso kiitos Heikille näistä jutuista mitä teet siellä paikan päällä kuin toimituksessakin.

Kohto: 27.9.2014 kello 21:03

Aivan selväähän on, että Kimi pystyy voittamaan. Ferrarin auto vain on tällä hetkellä niin huono, että sillä voittaminen vaatisi rutkasti tuuria.

Räikkönen ajoi kaksi viime kautta Lotuksella ja lähes koko ajan suoritustaso oli täyttä timanttia. Ensimmäisen kauden jokuset ensimmäiset kisat menivät hieman opetellessa, mutta sen jälkeen Räikkönen voitti käytännössä jatkuvasti tallikaverinsa ja kaivoi kalustoon nähden uskomattomia suorituksia.

Kimi on tänä vuonna selvästi hävinnyt Alonsolle. Auto ei selvästikaan sovi Kimille lainkaan, kun taas ilmeisesti aliohjaava auto sopii Alonsolle. Toisaalta ihmepoika Vettel on kokenut aivan saman kohtalon ja vieläpä nuorta tallikaveria vastaan, joka ei varmasti lähtökohtaisesti saa erityiskohtelua tiimiltä. Vettel taas on varmasti saanut kaiken mahdollisen avun Red Bullilta. Vettelin tilanne varmasti kertoo kaikille, kuinka erikoinen formula-ykkösten tilanne uusien sääntöjen myötä on.

Uskon Räikkösen parantavan suoritustaan huomattavasti ensi kaudelle mentäessä. Ferrari luultavasti nousee suostaan ylöspäin ja toisaalta Räikkösellä on nyt mahdollisuus vaikuttaa Ferrarin auton suunnitteluun niin, että siitä tehdään paremmin hänelle käteen sopiva.

Papparainen: 27.9.2014 kello 21:25

Iiro

Niinpä niin. Yritin kai ilmaista, että keskikastilla oli pärjätäkseen enemmän kuin yksi taktiikka. Ylimääräiseen varikkokäyntiin (Perez jopa 2) menneet reilut parikymmentä sekuntia sai kuitattua hyvillä pehmeillä kumeilla muutamassa kierroksessa.

Brakefast: 4.10.2014 kello 15:01

Seliseliseliseli…

Alonso on näyttänyt Kimille kaapin paikan. Sama auto heillä on alla ja ovat itse saaneet autonsa säätää.

Alonso on pystynyt muuttamaan ajotyyliään aina tarpeiden mukaan. Kaudella 2005 Alonso ajoi aivan eri tyylillä kuin 2014 ja aina vaan on nopea. Tyylin muuttaminen tarpeen mukaan on osa taitoa. Häkkiinen osasi, Coulthard ei. Kimi ei osaa muuttaa tyyliään säännöille sopivaksi. Pulinat pois. Kimi pärjää vain, jos auto on voittaja. Alonso pärjää huonommallakin.-Selitykset pois, katse maahan ja töitä tekemään.

Finboy: 5.10.2014 kello 19:44

Vastaus on koska Kimi ajaa voittoon. Mielestäni se voi vielä tapahtua tänä vuonna. Tosin siihen tarvitaan Mersu kuljettajien epäonni eli molemmat törmäävät kilpaillessaan maailmanmestaruudesta. Mielestäni Abu Dhabi voi olla se kilpailu. Kimi on uskomaton kuski jota olen seurannut vuodesta 1999. Toivon että hän jatkaa ainakin seuraavat kaksi vuotta, toisaalta ymmärrän että isäksi tuleminen saattaa vaikuttaa tähän päätökseen.

N

Kohto: 5.10.2014 kello 22:09

Brekefast: Alonsolla on vuosien kokemus Ferrarilta ja auto on hänelle suunniteltu. Alonson ajotyyli poikkeaa reilusti Räikkösen tyylistä ja uskon auton olevan erittäin vaikean säätää Räikköselle sopivaksi. Ilmeisesti tarvittaisiin kokonaan eri osia.

Ilmeisesti on myös niin, että Alonsolla on tiimissä tiettyjä etuja tallikaveriinsa nähden. Kuten esimerkiksi oikeus valita omat mekaanikkonsa. Tallikaverille jää sitten jämät. Näistä eduista Alonso nyt olisi ilmeisesti joutunut luopumaan ja siksi ei halua jäädä Ferrarille.

Brakefast: 12.10.2014 kello 15:55

Kohto, seliseli.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle