Formulablogi

« Varo Schumi! | Halki, poikki ja pinoon »

Palkaton soturi

Aihe F1, 4.11.2013 22:49, heikki.kulta

Kirjoitan tätä odottaessani kotilentoa Dubain kentällä. Aihe on itsestään selvä, kun Abu Dhabin viikonlopun jälkeen on puhuttu Kimi Räikkösen kisanäkymistä loppukaudelle niin, että Yas Marinan varikolla kiviseinät vieläkin kaikuvat niiden keskustelujen tiimoilta.


Näin STT.n välittämän jutun, kuinka Lotuksen uudet omistajat pistävät tuulemaan kuskimarkkinoilla ja ovat käskeneet Eric Boullierin pestaamaan Nico Hülkenbergin tiimiin ensi kaudeksi.


Mutta ainakaan Kimi Räikkösen palkkakiistojen osalta eivät sen paremmin uudet kuin vanhatkaan omistajat olleet maanantai-iltaan mennessä tehneet mitään.


Umpisolmu on ja pysyy, kunnes palkkasaatavat on maksettu. Lupaukset niiden maksamisesta ovat tässä vaiheessa vain vanhankertausta.


Mutta ei blogia ilman muutamaa mediaväen kommentteja ydinkysymykseen. Joten suoraan asiaan: Miltä tuntuu tällainen Lotuksen ja Räikkösen välinen palkkakärhämä?

 

Eddie Jordan, entinen tallipäällikkö::

– Tietysti Kimille täytyy maksaa samalla tavalla kuten kaikille muillekin. Hän on ihan oikeassa tehdessään riidasta julkisen. Hänen täytyy olla hyvin, hyvin vahva.
– Olen sataprosenttisesti Kimin puolella. Kuljettajat, mekaanikot, tallihenkilökunta, alihankkijat, kaikille pitää maksaa.
– En ole kuullut vastaavaa tapahtuneen. Kun meilläkin Jordanilla oli tilanteita, ettei rahaa ollut, maksoimme kuitenkin aina kaikkien palkat.

Mika Salo, Maikkarin kommentaattori::

– Jos palkat on myöhässä, sen voi vielä kestää. Mutta se, että kun ruvetaan vielä keljuilemaan ja tekemään elämä hankalaksi sen päälle, niin jossain välissä se räjähtää silmille. Nythän se alkoi jo, kun Kimi sanoi, että pakko on sitten jättää ajamatta, jos mitään ei tapahdu.
– Vaikka ajaminen on Kimille kaikki kaikessa, johonkin raja on tuollaisessa kärhämässä vedettävä. Tämä on ollut kallista Kimille koko vuosi, kun lentelee omilla rahoillaan, maksaa kulunsa itse ja tekee töitä, mutta saa vain keljuilut palkakseen.
– En ole itse ollut F1:ssä vastaavassa tilanteessa, mutta joskus Japanin F3000-aikana niin kävi ja sinne jäi velkoja rästiin. Niitä on mahdoton saada jälkikäteen. Ajoin kauden kyllä loppuun.

Will Buxton, GP3- ja GP2-kuskien hovihaastattelija palkintopallilla:

– Ikävä juttu, kun kuljettaja, jolle on urallaan maksettu monta, monta miljoonaa, esittää tällaisia uhkauksia, kun samaan aikaan jonossa on iso lista hyvin taitavia nuoria kuljettajia ilman rahaa valmiina tulemaan mieluusti tilalle. Siksi minusta tuntuu hiukan huonolta.
– Toki ymmärrän Kimin asenteen, jos hänen luullaan ajavan ilmaiseksi. Jos minulle työnantaja sanoisi, ettei maksa ja odottaa minun tekevän työt ilmaiseksi, haistattelisin kyllä takaisin.
– Siksi ymmärrän tässä syyt ja seuraukset ihan hyvin. Mutta jos Kimi ei halua tulla seuraavaan kisaan, sata kuskia on valmiina hyppäämään heti tilalle ajaakseen ilmaiseksi harrastukseksi.
– Toisaalta F1:ssä on toinenkin kuljettaja, jolle ei ole maksettu kahteen vuoteen luvattua palkkaa – Nico Hülkenberg. Hänen ei kuule koskaan valittavan, ei kertaakaan. Hän puhuu vain radalla. Toki Kimikin puhuu radalla. Mutta Nico on tehnyt hienoja tuloksia 4-5 viime kisassa. Siten hän näpäyttää parhaiten takaisin omassa pulmatilanteessaan, Buxton linjaili omaan tyyliinsä..

Alex Wurz, Räikkösen entinen tallikaveri:

– Ymmärrän Kimin tunteet, mutta kun tappelee tallin kanssa palkanmaksusta, siitä tulee oikeusjuttu. Jos Kimi jättäytyy pois kisoista, hän tarjoaa aseet tallille häntä vastaan. Kun vaan tulee töihin, ja hymyilee, on paremmassa asemassa, jos riitoja aletaan setviä oikeusistuimissa.
– Toivottavasti asia saadaan sovituksi muutenkin. Urheilun, Kimin ja Lotuksen kannalta toivon hartaasti, että he jatkavat kautta normaalisti Austinissa.

Michael Schmidt, Auto, Motor und Sportin toimittaja:

– Kuten kirjoitin blogiini, se on kuin Ayrton Sennan riidassa Ron Dennisin kanssa 1993. Ayrton sai toki rahaa, mutta hän vaati miljoona dollaria tilille aina ennen kisaa. Oli kaksi kisaa, kun Ron ei maksanut ajoissa. Imola ja Magny-Cours. Imolaan Senna ei tullut kuin vasta ihan viime hetkessä ennen harjoituksia, kun raha oli tullut tilille. Magny-Coursissa hän oli paikalla, mutta ilmoitti, ettei istu autoon, jos raha ei ole tilillä.
– Tavallaan Senna oli tasaisempi siinä riidassa kuin Kimi nyt. Hän sanoi suoraan, ettei aja, eikä olisi ajanut ilman maksua. Silloin McLarenilla oli rahapulaa, kun Marlboro oli vähentänyt sponsorointiaan, joten Ron ei voinut maksaa siitä.
– Olen hämmästynyt, jos Kimi ei näyttäydy Austinissa. Eiköhän jollain keinolla hänelle jotain jostain makseta.

Toni Vilander, Maikkarin kommentaattori:

– Ei Kimi tätä julkisuusrumbaa aloittanut. Tiimihän tuli ensin julkisuuteen, ja väitti, että kaikki on hoidettu. Siinä kohtaa pohja putosi koko sovulta.

Jacques Villeneive, vuoden 1997 maailmanmestari:

– Kimi on sataprosenttisen oikeassa tuotuaan asian meidän kaikkien tietoon. Kysymys ei ole siitä, että jokin osa palkasta olisi jäänyt saamatta, vaan hänelle ei ole maksettu mitään. Kun tässä hommassa tehdään sopimus, kaikki odottavat kummankin osapuolen hoitavan velvollisuutensa.
– Kimi on tehnyt kaiken, mitä pitääkin ja ahertanut kovasti saamatta minkäänlaista korvausta siitä. Lisäksi se tapa, mitä Lotuksella puhuttiin hänelle radiossa Intiassa osoittaa täydellistä kunnioituksen puutetta. Sellainen kohtelu ja palkatta jättäminen olisivat omiaan turhauttamaan kenet tahansa täydellisesti. Siinä missä Kimi on yli sata prosenttia oikeassa, tiimi on yli sata prosenttia eksyksissä.
– Kimi voisi hyvin jäädä viimeisistä kisoista kotiin vaarantamatta mitään, kun hänellä kuitenkin on sopimus Ferrarille ensi vuodeksi. Itse asiassa olisin odottanut hänen reagoivan jo aikaisemmin vastaavalla tavalla. Uskoakseni hän tuli yhä Abu Dhabiin vain siksi, että toivoo saavansa vielä palkkansa.
– Tilanne on vaikea. Jos kuski hyväksyy, ettei saa palkkaa, sen jälkeen hän ei sitten saakaan sitä enää koskaan urallaan. Elanto meidänkin on hankittava, ja tässä ammatissa henki on aina vaarassa, kun ajetaan täysillä kilpaa, Villeneuve lataili.

 

Entä suomalaisvinkkelistä – mitä tekisit, jos olisit Kimin tilanteessa?

18 Vastausta artikkeliin “Palkaton soturi”

AK: 5.11.2013 kello 17:15

Typerintä mitä voi tehdä on juuri se mitä Räikkönen teki eli aloitti julkisen itkemisen tuollaisen pikkusumman takia.

Kyllä pitkäaikaisen F1 kuljettajan talous pitää olla niin vakaalla pohjalla että pystyy vuoden ajamaan ja elämään vaikka ilman palkkaa. Tottakai palkka pitää saada mutta järkevintä on antaa lakimiesten hoitaa hommat taustalla ja keskittyy itse vaan ajamiseen.
Kyllä ne sopimuksessa mainitut palkat saa viimeistään oikeusteitse (ellei talli konkurssiin mene). Eri asia on sitten jos Räikköselleä on ns “artisti maksaa” sopimus :)

Räikkönen osoitti pelisilmän puutetta jupakassa vaikka luuiltavasti tiesi että kauden päätteeksi Lotus olisi saanut palkat maksuun kaikille.

Kuljettajan lojaalius talliaan kohtaan vaikeinakin aikoina on arvostettu asia. Ferrarilla on varmasti huomattu että “jäämies” kiukuttelee kovin herkästi rahasta vaikka alla on sarjan parhaimpia autoja. Mikä onkaan siis Räiköselle tärkeintä kilpailukykyinen auto vai raha.

Antero: 5.11.2013 kello 18:19

Kimille aiempina kausina maksetut palkat eivät liity tähän kiistaan mitenkään! Joten Will Buxtonin kommentti on kyllä melkoisen typerä.

Samalla tavalla typerästi kommentoitiin sitä, kun Kimiä oli yritetty saada halvalla toiseen tiimiin kaudeksi 2010, kun Ferrarin kanssa oli sopimus purettu. Vetosivat siihen, että Kimi saa kaudelta 2010 Ferrariltakin rahaa, niin muka sillä perusteella olisi sitten tässä toisessa tallissa pitänyt tyytyä pienempään palkkaan! Ettei vain olisi ollut ihan itse Ross Brawn, joka jossakin haastattelussa höpisi noin idioottimaista juttua. Eihän Kimin palkat muista talleista kuulu uudelle työnantajalle pätkän vertaa.

Näin rikkaita lyödään, ja tuntuu siltä, että siinä on jonkin verran kateutta mukana.

Suomessa ihan normaalia kitinää myös näistä asioista. “Duunarit” valittavat “rikkaiden” raha-asioista kovaan ääneen. Se on duunarin oma asia hommata itselleen suuremmat tulot - ei sitä vastuuta voi sysätä kenellekään toiselle - ei edes rikkaille, vaikka kuinka mieli tekisi. Loppujen lopuksi jokainen on itse vastuussa omasta elämästään, niin myös raha-asioiden suhteen.

Anzah: 6.11.2013 kello 8:48

Will Buxton on kyllä joo ihan pihalla. Jonossa on varmasti paljon nuoria kuljettajia, mutta joilla tuskin on kenelläkään vyöllä Formula 1 maailmanmestaruutta tai suosituimman F1 -kuskin titteliä?!

Tuskin Buxtonkaan säästää tyytyväisena rahaa ensi vuodelle sitä varten, jos työnantaja ei vaikka maksakaan palkkaa sinä vuonna…

Villeneuve yllättää ja puhuu kerrankin Kimi puolesta!

Juha: 6.11.2013 kello 9:48

Uskon, että tilanne kärjistyi Intian GP:n viimeisillä kierroksilla käytyyn radiokeskusteluun. Siinä vain kerta kaikkiaan mentiin rajan yli. Ilman tätä kärjistymistä palkkakiista ei olisi tullut tässä laajuudessa julkisuuteen.

Sinänsä hyvä taktinen veto Räikköseltä julistaa “lakonuhka” tilanteessa, jossa on vielä kaksi kisaa ajamatta ja Lotuksella on mahdollisuus mitalisijoille valmistajien mestaruussarjassa.

Yamamoto: 6.11.2013 kello 11:25

Kimi on täysin oikeassa.

Tässä ei ole kysymys mistään itkemisestä kuten AK (alias mse20 alias fakta) väitti. Kysymys on siitä että sopimuksista on pidettävä kiinni. Ja työstä pitää saada korvaus joka sopii maailmanmestarin arvolle. Ei tässä nyt ajeta mitään jokkis- sarjaa.

Nähtävästi myös Will Buxton, GP3- ja GP2-sarjan hovityperys haluaisi nähdä kuninkuusluokassa pelkästään maksukuskeja.

Jake: 6.11.2013 kello 12:52

“Räikkönen osoitti pelisilmän puutetta jupakassa vaikka luuiltavasti tiesi että kauden päätteeksi Lotus olisi saanut palkat maksuun kaikille.”

Tästä ei ole mitään takeita. Voi hyvinkin olla, että Lotuksen talous on niin kuralla että konkurssi on edessä. Tässä tapauksessa kiltit velkojat jäävät nuolemaan näppejään, kun kovat jätkät on jo saaneet rahansa. Ja mitä Kimi muka hävisi tuomalla asian julkisuuteen? Ei yhtään mitään.

tomppa: 7.11.2013 kello 12:37

AK KOMMENTTI MITÄ SÄ LUULET PALJO MAKSAA KOKO KAUDEN LENNOT YNNÄ MUUT VAIKKA KUSKILLA OLISI SUKAN VARRESSA VÄHÄN VARALLA KUTSUTAAN VAIKKA TULEVAISUUDEN VARALTA SÄÄSTÖJÄ. NIIN LUULETKO ETTÄ PITÄISI AJAA ILMAISEKSI VUODESTA TOISEEN OMILLA RAHOILLA HUH HUH HEI HALOO. TEETKÖ ITE TÖITÄ ILMAN PALKKAA????

KM: 7.11.2013 kello 18:48

Taitapi AK olla entinen nimimerkki Puu nimittäin samalla tavalla menevät puuta ylöspäin eli hienosti sanottunna ahteri ylöspäin

Jukka: 7.11.2013 kello 20:30

Jos rahat eivät tule Räikkösen tilille niin ne pysyvät Gerard Lopezin tilillä. Ei sekään oikein ole. Tässä tapauksessa ei todellakaan ole kyse siitä, että Kimi riistäisi pienyrittäjää tms. Sopimus on sopimus.

AK: 7.11.2013 kello 21:54

Tottakai lennot ja muut maksaa mutta ei varmasti mahdottomia. Räikkösen talous lienee vielä pahemmin kuralla kuin ennen on arvioitu. Joutuihan Räikkönen muun muassa lentämään tavallisaella reittilennolla Abu Dhabiin kun ei ollut varaa enää edes jakaa vuokraa Vettelin kanssa yksityiskoneesta. Alkaa väkisinkin naurattamaan nämä puheet että Räikkönen kuulemma sai 100 Meur Ferrarilta vuonna 2009 vain siksi ettei ajaisi.

Ilman palkkaa ei kukaan töitä pitkään tee mutta kyllä ne Lotuksen palkat tulevat korkojen kera maksuun jos sopimus on Räikkösen puolelta “kunnossa”. Tietysti jos Lotus riitauttaa sopimuksen johtuen Räikkösen toiminnasta niin sitten luvassa voi ola pitkä ja epävarma prosessi

Jukka: 9.11.2013 kello 22:26

“Ilman palkkaa ei kukaan töitä pitkään tee mutta kyllä ne Lotuksen palkat tulevat korkojen kera maksuun jos sopimus on Räikkösen puolelta “kunnossa”.”

En kyllä menisi tuosta takuuseen. Isojen rahojen kuvioissa tapahtuu varmasti paljon sellaista, mikä ei julkisuudessa näy. Keinoja kieroiluun löytyy aina. Jos joku ei vain maksa, niin millä pakkokeinoilla häntä voidaan uhata? Minkä maan lakien mukaan? Tietämättä mitään, uskallan arvata, että Lopezin liiketoiminta pyörii useamman juridisen yhtiö kautta veroparatiiseissa.

Kimi on rautaa :): 10.11.2013 kello 10:03

Kimi, voimia Sulle ja pikaista tervehtymistä torstaina tapahtuvan selkäleikkauksen jälkeen. Kiitos kuluneista kahdesta vuodesta. Innolla odotan ensi kautta.
Olen kuunnellut Sinua kuvaavaa kappaletta
-I Hitt The Wall- useampaankin otteeseen ja niin näköjään muutkin. Ei paha, ei paha :) :)
<3

puttinen: 10.11.2013 kello 21:04

Terveys on aina tärkeintä - hyvä että edes yksi mies toimii sen mukaan. F1-kilpakausi 2013 on jo mestaruuksien osalta ratkaistu, joten Räikkönen on tehnyt kaukoviisaan ratkaisun. São Paulon ja Austinin kisat ovat enään kurisitioteettejä, kuten oli muuten Abu Dhabikin. Ensivuodeksi toivon molemmille Ferrari-kuljettajille selkävoittoa ammattitaudeista, jotta nähtäisiin reipasta sekä jaloa kilvanajoa.

Duunari: 11.11.2013 kello 10:34

Jos minun työnantajani vetoaisi siihen, että saithan sinä palkkaa jo monena aiempana vuonna, niin tänä vuonna voit käydä töissä, ajaen Turusta Helsinkiin joka päivä. Myöhästyä ei saa ja virheistä saa asianmukaisen palautteen. Tuskinpa suostuisin, tuskinpa sinäkään siihen suostuisit. Vaikka olisi tilillä säästöjäkin.

Toisaalta tätä samaa kikkaa voisivat eläkeyhtiöt yrittää asiakkaidensa kanssa. Kyllä Kirkko, Sossu ja Hursti auttavat jos nälkä yllättää…

Mutta...: 11.11.2013 kello 10:37

Kuljettajan työ on paljon muutakin pelkkää ajamista kilpaa - oman henkensä ja terveytensä vaarantaen. Palkkatta ja omalla kustannuksella on aika kurjaa kiertää sponsorointi-, edustus-, mainos-, testi- ja ym. tilaisuuksissa, ympäri maailmaa…

Pormestari: 12.11.2013 kello 22:44

AK: En tiedä tarkkaan mitä Kimille maksettiin vuonna 2009, mutta olen kuullut, että hän sai jo McLarenilla kovaa palkkaa vuosien ajan (F1 Racing -lehden mukaan 20 miljoonaa vuodessa). Niihin aikoihin esimerkiksi Alonso eli kuvaannollisesti vielä näkkileivällä.

Onpa Räikkönen roikkunut Forbes-lehden Top 100 julkkislistallakin monena vuotena ja nettilähteet arvioivat hänen omaisuudekseen 130 miljoonaa dollaria tai jopa enemmän.

Rahaa Räikkönen on sijoittanut mm. arvokkaisiin asuntoihin joista varmaan jokusen pennosen saa myydessäkin. Viinaan ja gorillapukuihin tuskin on ihan kaikkea saanut tuhlattua. Räikkösen viinanhuuruinen imagohan pohjautuu mm. yli vuosikymmenen vanhoihin YouTube-videoihin ja Seiska-juttuihin vuodelta kivi ja keppi. Jenson Buttonhan muuten tunnettiin aikanaan myös playboyna mutta jostain syystä sitä ei enää muistella.

Tosin Räikkösen myytti on niin vahva että se lisää jo fanituotemyyntiä, joten mediassa kaikenmaailman “asiantuntijat” saavat rauhassa julistaa kuinka Räikkönen ei treenaa ikinä (Mark Arnall on palkattu pelkästään aurinkovarjon pitäjäksi) ja silti ajaa uskomattoman kovaa. On se vaan kova jätkä…

Kohto: 24.11.2013 kello 23:12

Pormestari: Yhdyn hyvin pitkälti sinun analyysiisi. Räikkönen on saanut kymmeniä ja taas kymmeniä miljoonia palkkaa niin McLarenilta, Ferrarilta kuin myös nyt Lotukselta menestysbonusten myötä. Itse en mihinkään rahapulaan usko. Tietenkin Räikköneno on hankkinut esimerkiksi aika monta asuntoa ympäri maailmaa. Niiden pelkkään ylläpitoon menee pitkä penni, enkä ihan jaksa uskoa, että Kimillä mitään järkevää käyttöä niille olisi. Kannattaisi ehkä harkita omien omistuksiensa yksinkertaistamista.

Periaatteessa olen kuitenkin samaa mieltä Pormestarin kanssa. Räikkösen viinasekoiluita on liioiteltu ja muutamasta yksittäisestä töppäyksestä jaksetaan vielä lähes vuosikymmenen jälkeen muistutella. Luultavasti Räikkönen on lätrännyt viinan kanssa huomattavasti vähemmän kuin keskimääräinen suomalainen mies hänen iässään.

Räikkösen fyysisestä kunnosta on monenlaista juttua. Eräässä tämän kauden aikana tehdyssä haastattelussa Räikkönen sanoi juosseensa cooperin testissä 3200 metriä, mikä on kova tulos. Kuntoa voi mitata monella tavalla, mutta en usko Räikkösen varsinaisesti olevan heikkokuntoinen. Ainakin hän on esimerkiksi tänä vuonna jaksanut hullun lailla pusertaa myös kisojen loppuhetkillä. Tämä ei viittaa huonoon kuntoon. Ainakaan huonoon ajokuntoon. F1-kuljettajan kuntoa ei kuitenkaan mitata esimerkiksi pitkän matkan juoksulle.

Jukka: 26.11.2013 kello 21:26

Siis jutut Räikkösen ryyppäämisestä ja huonokuntoisesta ovat mielestäni täyttä puppua tai siis elävät omaa elämäänsä. Viime jatänä vuonna jopa trooppisten kisojen jälkeen mies on ollut tv-kuvissa toki hiestä märkä, mutta ei ole ollut yhtään uupuneen näköinen. Se jos mikä on kovakuntoisuuden merkki. Mielestäni Kimi on paluun jälkeen ollut olemukseltaan eniten tosissaan sitten mestaruusvuoden.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle