Formulablogi

« Intia vai Abu Dhabi? | Palkaton soturi »

Varo Schumi!

Aihe F1, 28.10.2013 8:57, heikki.kulta

Oikea vastaus edellisen blogin esittämään kysymykseen oli sitten Intia. Loppupeleissä oli aika helposti ennustettavissa, että mestaruus ratkeaa siellä, kun Sebastian Vettel venyi elämänsä voittoputkeen, eikä se tunnu pysähtyvänkään enää tällä kaudella – kuin korkeintaan jostain vahingosta.


Voisimme jatkaa uutena aiheena vaikka Lotuksen muuttuneeseen kuskipolitiikkaan, miten varikon rennoimman ilmeen omanneesta ’lintukodosta’ on tullut miinakentän kaltainen räjähdysherkkä pesäke, mutta jätetään se vielä hautumaan.

 

Kyselin kollegoilta Intian lehdistöhuoneesta Vettelin neljännen mestaruuden varmistuttua uran 36. GP-voitolla, uskovatko he 26-vuotiaan saksalaisen rikkovan jatkossa Michael Schumacherin maagiset seitsemän mestaruuden ja 91 GP-voiton ikiennätykset.

 

Tällaisia vastauksia sähköpostiini sain.

 

Dan Knutson, USA:

– En usko Vettelin lyövän yhtään Schumacherin suurimmista ennätyksistä, koska yksikään talli F1-historiassa ei ole pysynyt huipulla niin pitkää aikaa. Veikkaan sekä Vettelin että Red Bullin karahtavan karille ennemmin tai myöhemmin.

– Epäilemättä Red Bull on ollut hallinnut ratoja vuoden 2009 toisesta puolikkaasta lähtien, kun he tavoittivat huipun nimenomaan nykysäännöillä. Eiköhän teknisten sääntöjen mullistus muuta kuitenkin voimasuhteita ensi kaudeksi, kun uudet säännöt tuovat tähän urheiluun sen kaikkein parhaan tilaisuuden tämän status quon rukkaamiseksi.

– Tämän lisäksi Adrian Newey on alkanut taas puhua uudestaan himostaan lähteä suunnittelemaan veneitä America’s Cupiin, ja jos hän lähtisi, emme todellakaan tiedä, miten vahva Red Bull olisi enää ilman häntä. Joka tapauksessa he menettävät Peter Prodromoun ensi vuonna McLarenille, mikä ei ainakaan vahvista mestaritiimiä.

– Mielestäni myös Mark Webber on ollut erinomainen sparraaja Vettelille, ja vienyt samalla tukun tärkeitä pisteitä mestarin päävastustajilta useissa kisoissa. Daniel Ricciardon vahvuuksista ei vielä tiedetä mitään, pystyykö hän tekemään saman palveluksen tallikaverilleen.

– Kaikki kärkikuskithan väittävät, että jos saisivat Red Bullin auton ajettavakseen, he kyllä päihittäisivät Vettelin. Olisikin todella jännää nähdä vaikkapa Fernando Alonso tai Lewis Hamilton haastavan Vettel identtisillä autoilla. Kun mitä ilmeisimmin Vettel joutuu laskeutumaan valtaistuimeltaan, enpä usko, että hänestä lopultakaan on uhkaa Schumacherin superennätyksille, Knutson tuumii.

 

Luis Vasconcelos, Portugali:

– Mielestäni ei ole mitään syytä, miksei Sebastian voisi jatkaa tähän tyyliin ja särkeä noita ennätyksiä, joskin veikkaan, että Schumacherin voittomäärän (91) ohittaminen on kyllä äärimmäisen rankka tilaus, ehkä liian vaativa Vettelillekin.

– Kun voittaa neljä mestaruutta 26-vuotiaana, ja kun on realistista odottaa hänen jatkavan ainakin vielä kymmenen vuotta F1:ssä, mikä ettei. Ainakin tiedämme, ettei Sebastian milloinkaan enää urallaan joudu kovin kilpailukyvyttömään autoon, koska hän itse päättää, milloin on aika jättää Red Bull ja hakeutua joko Ferrarille tai Mercedekselle.

– Spekuloidaan nyt sen verran, että jos Red Bullin kausi 2014 jostain syystä menisi huonommin, eikä merkkejä paremmasta kaudeksi 2015 ole, Vettel voisi valita mieleisensä tiimi, koska yksikään huipputalli ei torjuisi mahdollisuutta saada tämän tason kuljettaja autoonsa.

– Nykykuskeista Vettelin tasolla ovat mielestäni vain Fernando Alonso ja Lewis Hamilton, mutta Vettelillä on omat etunsa kumpaankin nähden.

– Hän on paljon nuorempi kuin Alonso, jolla parhaassa tapauksessakin on enää neljä hyvää vuotta jäljellä. Alonso kuitenkin näyttää niin loppuun palaneelta F1-touhuihin, että tuskinpa hän on täällä enää niinkään pitkään. Se veisi yhden kovan kilpailijan Vetteliltä.

– Hamilton taas ei ole likikään niin tasaisen varma suorittaja kuin Vettel. Hyvänä päivänään hän on lyömätön, mutta siihen joukkoon tulee aina väliviikonloppuja, jotka heikentävät oleellisesti hänen MM-taistojaan.

– On myös selvää, että jos Newey jättäisi Red Bullin, 2014-auto ja -moottoripaketti menisi varmasti jossain vikaan, Vettel menettäisi mielenkiintonsa ja se merkitsisi, että nuo Schumacherin ennätykset pysyisivät turvassa. En kyllä ryhtyisi lyömään vetoa, ettei Vettel voita kahdeksaa mestaruutta. Toivon vaan hänen voittavan jotkin tulevista titteleistään myös muissa tiimeissä ilman Neweyn autoa, jotta ihmiset oikeasti tajuaisivat, kuinka hyvä Sebastian Vettel oikein onkaan! Vasconcelos pohtii.

 

Andrea Cremonesi, Italia:

– Kun ottaa huomioon Sebastianin iän, motivaation, määrätietoisuuden ja intohimon kaikkeen tekemiseensä ja erityisesti F1:een, en näe estettä, etteikö hän kykenisi rikkomaan Schumacherin suurimpiakaan ennätyksiä. Mikäli voimatasapaino ei muutu radikaalisti sääntömuutoksen vuoksi, Vettel ja Red Bull jatkavat hallitsevana voimana myös ensi kaudella. Mielestäni heitä on hyvin, hyvin hankala päihittää seuraavina vuosinakaan, jolloin nuo ennätykset tulevat äkkiä yhä lähemmäs.

– Vaikka Red Bull-Renault -yhdistelmä ei enää olisikaan kilpailukykyinen jatkossa, tosin uskon, että se kyllä on edelleen voittoisa, nelinkertaisena mestarina Sebastian olisi kuskimarkkinoiden halutuin kohde. Sellaista mahdollisuutta kaikki kilpailevat tiimit odottavat vesi kielellä. Hän on tämän hetken suurin kuljettajalahjakkuus, kenties jopa kaikkein aikojen paras, joten hän voi huoletta olla varma ajavansa aina jatkossakin kaikkein parhaalla autolla. Siten voittoja ja mestaruuksia tulee koko ajan lisää.

– Tietenkin tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta – kysykää vaikka Kimi Räikköseltä – joten monet jutut voivat mennä aina vikaan. Vettelin iän ja nykykunnon huomioiden hänellä on varaa siihenkin, kun vuosia riittää ja ennätysten jahtaaminen on jo niin vahvalla pohjalla, Cremonesi miettii.

Mitä mieltä suomalaisjännärit ovat? Jatkuuko Vettelin voitto- ja mestaruusputki vielä toiset neljä vuotta ja kuka on pääuhkana katkaisemaan tämän menestysketjun?

13 Vastausta artikkeliin “Varo Schumi!”

Kohto: 28.10.2013 kello 15:51

Hieman ihmetyttää väite, että nykykuskeista Vettelin tasolla olisivat vain Hamilton ja Alonso. Kyllä Räikkönenkin on mielestäni jotain osoittanut tänä ja viime vuonna. Toki nyt ihan nämä muutamat viimeisimmät kisat ovat menneet hieman penkin alle aika-ajojen suhteen, rengasmuutoksesta johtuen, mutta siitäkin Kimi on ilmeisesti saamassa niskalenkin.

Olen jotenkin havaitsevinani, että Räikköstä hieman hyljeksytään näissä piireissä. Ehkä syynä on hänen “erikoinen” käytöksensä haastattelutilanteissa. Ehkä anglo-amerikkalaiseen käytökseen tottuneille Räikkösen käytös näyttäytyy entistä kummallisemmalta. Räikkösen pudottaminen näistä vertailuista pois tuntuu siinäkin mielessä kummalliselta, että hän on oikeastaan nämä kaksi vuotta ajanut paremmin kuin koskaan. Jos ajatellaan puhtaasti hänen omaa suoritustaan.

Kohto: 28.10.2013 kello 16:07

Vettelin voitto ja menestystysputkesta.

Vettel on epäilemättä erittäin taitava kuljettaja. Onneakin on ollut paljon. Mark Webberin Vettel pesi vuonna 2010, vaikka Webberillä oli oikeastaan kaikki voiton avaimet käsissään. Viime vuonnakin kävi melkoinen tuuri, kun spinnaus Brasilian kisassa ei johtanutkaan maailmanmestaruuden menetykseen. Voitot kausilla 2011 ja nyt 2013 ovatkin olleet melkoisen ylivoimaisia.

Auton merkitystä on hankala arvioida täsmällisesti, mutta kyllä kai Vettelillä on koko ajan ollut keskimäärin nopein auto käytössään. Toki Webber ei ole samalla autolla pärjännyt, mutta veikkaanpa kyllä, että Alonso, Räikkönen tai Hamilton olisi pärjännyt. Toistaiseksi Vettel on voittanut kaikki mestaruutensa myös nopeimmalla autolla. Kannattaa muistaa, että Red Bull on voittanut mestaruudet samoina vuosina kuin Vettelkin ja vieläpä kohtuullisen selkeästi.

Vettelin menestystä tulevaisuudessa on mahdoton tietää. Kaikki riippuu autosta. Jos Red Bull ei ensi vuonna pysty tekemään voittaja-autoa, luultavasti Vettelkin siinä sivussa hiipuu. Vettel ei ole kauheasti joutunut taistelemaan keskijoukoissa urallaan. Takavuosilta on joitain esimerkkejä, kuinka se taistelu ei ole onnistunut ihan parhaalla mahdollisella tavalla.

Yhden kuljettajan menestystä hehkutetaan aina tavattomasti, kun joku pääsee voittaja-autoon. Mielestäni kuljettaja tarvitsee schumi- tai vettelmäiset tilastot kerätäkseen kaksi asiaa.

1. Voittaja-auton pitkäksi aikaa.

2. Riittävän heikon tallikaverin, ja/tai tiimin puolelta selvää suosimista, jotta tallikaveri vastaavalla autolla ei pääse sotkemaan kuvioita.

Vettelilläkin on tilillään joitain voittoja, joita hän ei kenties olisi saanut, ilman pientä suosimista tiimin taholta. Myönnän kuitenkin sen, että keskimääräisesti ottaen Vettel on ollut nopeampi kuin Webber jo ihan puhtaasti ajamallakin.

jönssoni: 28.10.2013 kello 16:47

Pakko onnitella Vetteliä 4:stä mestaruudesta! Mielestäni tämän hetken parasta autoa ajaa tämän hetken paras kuljettaja. Tietysti Hamilton, Alonso ja Räikkönen kuuluvat tähän kategoriaan, mutta tällä hetkellä Vettelissä yhdistyy kaikkien legendojen parhaat puolet. Nopea kuin Senna, älykäs kuin Prost ja on rakentanut tallin itsensä ympärille, kuten Schumi.

Minulla on sellainen kutina että Vettel tulee voittamaan Red Bullin leivissä vielä yhden mestaruuden, eri asia on tapahtuuko se ensi vuonna. Neljää vuotta putki tuskin jatkuu, mutta kyllä Vettel nykyisen sopimuksensa aikana ottaa 1-2 mestaruutta. Jossain vaiheessa joku muu talli keksii jotain mahtavaa, ja parhaan auton etu voi siirtyä muualle. Mielestäni Mercedes GP tai Ferrari saattavat ensi kaudella olla vahvoilla. Oma veikkaukseni on että ensi kaudella mestariksi ajaa joku kolmikosta Rosberg-Alonso-Räikkönen. Tulevaisuudessa samanlaisen voittoputken voi saada aikaan Daniil Kvjat. Kuitenkin veikkaan että tulevat kaudet ovat hyvin paljon tasaisempia ja mestari vaihtelee kausittain.

Wilu: 29.10.2013 kello 10:43

Tilastoista ylipäätään, kenellä F1-kuljettajalla ollut eniten tallikavereita kisoissa ja miten Kimi sijoittuu täällä listalla? 2005, 2009 ja viime kaudellakin tallikaverit vaihtuneet kesken kauden, useampaankin otteseen.

Kohto: 29.10.2013 kello 16:01

Wilu: Tuo olisikin mielenkiintoinen tilasto. Kuka kuljettaja on onnistunut “tuhoamaan” eniten tallikavereita. Räikkösellä on siinä suhteessa hyvä statistiikka.

Kohto: 30.10.2013 kello 17:05

Kommentoisin jonkin verran vielä Vetteliä. Vettel on toki erinomainen kilpa-ajaja, mutta häneltä löytyy myös muita taitoja, jotka tukevat miehen menestystä. Ainakin ulkoisen kuvan perusteella, Vettel tuntuu uskomattoman kypsältä ikäisekseen. Varsinkin kun ottaa huomioon, että hän on ollut haastatteluissa jo ihan nuorena 22-23 vuotiaana poikasena varsin kypsän oloinen.

Formulatalli on myös monille työpaikka. Olen täysin varma siitä, että työntekijät tallissa ovat enemmän sitoutuneita työhönsä, jos esimerkiksi kuskit ja muu tiimin “huippuhenkilökunta” kohtelee heitä hyvin. Jos kuski esimerkiksi menee sanomaan tallin kokille, että ruoka on pahaa, niin vaikka hyvä kuski tästä tuskin saa potkuja, leviää tästä pahaa henkeä talliin. Pitkällä tähtäimellä tällaisen hengen leviäminen saattaa olla tuhoisaa. Vettel vaikuttaa ainakin ulkoisesti siltä, että hänellä on nämä asiat hallussa. Kenties paremmin kuin kellään muulla kuskilla.

Jos ajatellaan Kimi Räikköstä, niin on kieltämättä sanottava, että hänellä tuskin nämä asiat ovat olleet mielessä ainakaan Vettelin ikäisenä. Varmaan ikä, kenties sinänsä valitettava isän kuolema ja “potkut” Ferrarilta ovat kuitenkin jalostaneet Räikkösen luonnetta. Toki suoraan saa sanoa, mutta ilkeä ei saisi olla, eikä välinpitämätön.

Talli Määräys: 30.10.2013 kello 17:52

En usko että Vettel uhkaa Shumin ennätyksiä, ensikausi tuo sen verran muutoksia sääntöihin ettei Red Bullkaan pysty heti rakentamaan voittaja autoa.

Ja vaikka pystyisikin Vettel “muuttuu” tavalliseksi kuskiksi kun jää taakse, hän on toki hyvä mutta auto on se joka tekee mestarin.

Moottorivaivat tulevat alkukaudesta tekemään yllätyksiä.

Kohto: 31.10.2013 kello 18:42

Talli Määräys: Emme voi tietää millaisen auton Red Bull pystyy rakentamaan. Mutta jos auto ei ole entisen veroinen, en usko Vettelin menestykseenkään. Hurjaan menestykseen tottunut Vettel voi myös turhautua pahanpäiväisesti, jos auto ei enää anna mahdollisuuksia voittoon.

Insidegp: 1.11.2013 kello 14:42

Olisi kiinnostava kuulla Vetteliltä yhteistyöstä Heikki Huovisen kanssa, ja miten Pärmäkosken metodit poikkesivat nykyisestä kuntoilusta.

Talli Määräys: 1.11.2013 kello 20:48

Kohto: Emme voi tietää millaisen mootorin tallit pystyvät rakentamaan. Mutta aikaisempaan kokemukseen perustuen, voisi olettaa ettei moottorit ole valmiita alkukaudesta.

Toki varakkaat tallit ovat varautuneet rakentamiseen heti, kun varma tieto sääntömuutoksista on ollut saatavilla.

Kohto: 2.11.2013 kello 0:29

Talli Määräys: Tarkoitin autolla moottorin ja auton yhdistelmää. Lukuunottamatta Ferraria ja Mercedestä, tallit eivät itse rakenna moottoreita. Tämä voi antaa etulyöntiaseman näille kahdelle tallille.

Moottorisäännöt ovat nyt olleet monta vuotta samat ja moottoreiden kehitys kielletty. Tästä syystä moottoritkin ovat pysyneet kutakuinkin samanlaisina. Niinpä myös ne tallit, jotka eivät itse rakenna moottoreitaan, pystyvät optimoidaan autonsa helposti moottrin ympärille. Ensi vuonna moottorit muuttuvat rajusti ja vain Ferrarilla ja Mersulla on ns. omat miehet rakentamassa omia moottoreita.

Vuodesta 2015 lähtien Honda toimittaa moottorit McLarenille. Tämän jälkeen McLaren kuuluu myös siihen kastiin, joka tavallaan rakentaa omat moottorinsa. Heidän yhteistyönsä Honda kanssa on niin läheistä, että he saanevat Hondalta lähes vastaavantasoista palvelua, kuin itse rakentaisivat moottorinsa.

Itse veikkaan, että Räikkösen lähtöön Ferrarille vaikutti nimenomaan moottoriasia ja se, että Ferrarilla on valtavat resurssit kehittää autoa kauden aikana. Ensi kauden alussa autot ovat varmasti raakileita. Ne kehittyvät kauden kuluessa rajusti.

Jukka: 2.11.2013 kello 20:58

Räikkönen joutui sitten Abu Dhabin lähtöruudukon hännille pohjalevyn kulumisen vuoksi. Tämähän tarkoittaa sitä, että Kimi ottaa huomenna nimiinsä yhden kauden ohitusennätyksen.

Kohto: 2.11.2013 kello 23:45

Mennään hiukan tähän Abu Dhabin kisaan. Räikkönen on nyt pudotettu viimeiseen ruutuun pohjan vaurioitumisen takia. Ikävä juttu ja saattaa viedä jopa voiton Räikköseltä.

Kisasta sinänsä voi kyllä tulla mielenkiintoinen. Lähteeköhän Räikkönen pehmeällä renkaalla matkaan ja vaihtaa samantien kovat alle, jotta pystyy tyhjällä radalla ajamana kovia kierroksia niillä. Kisavauhdissa uskoisin Räikkösen olevan kuitenkin ihan Red Bullien kannassa, ellei jopa nopeampi.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle