Formulablogi

« Dynamiittia Maranelloon | Intia vai Abu Dhabi? »

Myrskyinen vesilasi

Aihe F1, 21.9.2013 11:49, heikki.kulta

Kun Kimi Räikkönen oli sopinut siirrostaan Ferrarille vuodeksi 2007, hän karkoitti Michael Schumacherin ulos Maranellosta. Kun Kimi nyt palaa ensi vuodeksi takaisin Ferrarille, joukko varikkoväestä tuntuu uskovan, että tällä kertaa hän karkoittaisi Fernando Alonson ulos Maranellosta.


Singaporen kosteaa kuumuutta huokuvalla varikolla useat toimittajat spekuloivat ihohuokoset hikeä valuen, mitä Alonso tekee.


Lotuksen tallipäällikkö Eric Boullier vakuutti, että jos Alonso haluaa takaisin Enstoneen, hän on valmis hakemaan kuljettajan vaikka suoraan Maranellon portilta.


Martin Whitmarsh puolestaan sanoi, että Alonso on aina tervetullut takaisin Wokingiin. Kun Marc Gene haastatteli häntä Espanjan televisioon, Whitmarsh pisti kätensä ex-kuljettajan kaulan ympäri ja sanoi pitävänsä niin kovasti kaikista espanjalaisista.


Ferrarin leirissä lehdistövastaava Renato Bisignani vakuutti kuitenkin Alonson ja tallin pitävän tiukasti yhtä selvänä päämääränä voittaminen. Kaikki muu on hänen mukaansa pelkkää huhua.
Alonsolla on allekirjoitettu sopimus Ferrarin kanssa vielä kolmeksi seuraavaksi kaudeksi. Aika harva tuntuu uskovan, että hän ajaisi ainakaan niin kauan Maranellon miehistössä.
Ensi kauden turbomoottorin kerrotaan olevan erityisenä huolenaiheena. Kun tekninen ryhmä kokoontuu, aina tulee esiin ehdotuksia kolmen rajoituksen lieventämiseksi – painon, tankkikoon ja koko kauden moottorimäärän suhteen – ja ne tulevat kuulemma aina Ferrarilta.
Mutta kun täällä paikan päällä olen, kiertelin kysymässä eri maiden F1-toimittajilta, uskovatko he Alonson ajavan Ferrarilla ensi vuonna.
Vain Peter Windsor sanoi uskovansa, että Alonso vaihtaa tallia. Alberto Antonini (Italia), Michael Schmidt (Saksa), Jacobo Vega (Espanja), Luis Vasconcelos (Portugali) ja Mark Hughes (Englanti) ovat puolestaan vakuuttuneita, että Ferrarin kaksikkona ensi vuonna ovat varmuudella Alonso ja Räikkönen.

– Jos sellainen superkaappaus kuin Alonso McLarenille tosissaan olisi tekeillä, ei sitä tehtäisi näin julkisesti, vaan ihan hissukseen kabineteissa. Nähdäkseni tämä ulostulo on enemmänkin Whitmarshin tapa pistää painetta jatkoneuvotteluihin omien kuljettajiensa kanssa, Antonini sanoo.

– Kun McLaren siirtyy Hondan moottoreihin 2015, se tarvitsee iskukykyisemmän kuskikaksikon kuin sillä nyt on, joten siinä suhteessa he varmasti hakevan vahvistusta. Alonso olisi tietysti se kaikkein kovin, jos hän vaan on saatavilla. Samalla tässä sohaistaan Ferrarin pesää, Hughes tuumii.

– Alonson jatkaminen ensi vuoden jälkeen Ferrarilla riippuu ihan siitä, kuinka kilpailukykyisen auton ja ennen kaikkea, kuinka tehokkaan ja luotettavan moottorin he saavat rakennetuksi ensi kaudeksi, arvioi Vanconcelos.

 – Meille espanjaisille puheet Fernandon lähdöstä Ferrarilta ovat lähinnä vitsi. Jotkut kyllä katsovat, ettei Fernando auta Kimiä, eikä Kimi Fernandoa, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä, kun uusien sääntöjen myötä kahden noin kokeneen kuljettajan yhteistyöstä se paras tulos syntyisi. Auttoihin Kimi Felipe Massaakin, joten on siellä toimintamalli valmiina, Vega tuumii.

– Alonso pysyy Ferrarilla – jo pelkästään säilyttääkseen kasvonsa. Piste, päätti taustojen tuntija Schmidt.

Autosportin Adam Cooper suhtautui ajatukseen Alonson lähdöstä McLarenille omalla huumorillaan.

– Jenson Buttonilta otti kolme vuotta päästä eroon Lewis Hamiltonilta McLarenilla, mutta Kimiltä kesti vain viisi päivää päästä eroon Alonsosta, Cooper kujeili.

Entä suomalaisvinkkelistä? Ajaako Alonso ensi vuonna Ferrarilla, McLarenilla, Lotuksella vai jossain muualla?

5 Vastausta artikkeliin “Myrskyinen vesilasi”

No5: 21.9.2013 kello 19:57

Sandander haluaa mainokset nimenomaan Ferrariin, joten Alonso ajaa Ferrarilla piste Mielenkiintoinen parivaljakko Kimi-Alonso, mutta uskon kuitenkin Kimin olevan se kovempi luu. Massa päihittää myös Alonsoa aika-ajossa kuten tänäänkin, silti ei pääse ykköskuskiksi. Jännä nähdä kisassa, kun ei enää suostu väistämään Alonsoa.

Talli Määräys: 22.9.2013 kello 16:56

Hieno ajo taas Räikköseltä, oli aika-ajon jälkeen 13 nyt kilpailussa 3.

Vettelin auto on tosihyvä, turva-auton jälkeen ei mennyt kuin hetki ( n.9 kierrosta) kun hän oli taas 20 s edellä. Toki kuskikin on hyvä, mutta auto kaipaa huomiota.

Muuten Räikkönen taisi tehdä sen ihmeohituksen ulkokautta.

Mäyttää siltä että Red Bull talli keskittyy nyt vain Vettelin autoon. Tämä oli kai kauden 13 kilpailu, joten niitä on vielä.

Ei tullut aiheeseen puututtua, mutta se on tullut tavaksi.

puttinen: 23.9.2013 kello 21:23

Taitaa olla tämänkin myrskyn vedet jo juotu eli Alonso ajannee ensi vuonna Kimin tallikaverina, tämä lienee ihan yleinen käsitys.

———
Singaporesta:
Dominoiva Vetteli - Räjähtävästi startannut Alonso - Oikein ajanut Iceman jäädytti mersut palkintojen ulkopuolelle - huikeaa! Toki Webberin ja Grosjeanin teknisillä murheilla oli osuutensa, mutta kuuluu lajiin.

Jos Vettelille buuaaminen jatkuu vielä kovinkin pitkään, niin uskoisin Sebin opettelevan nauttimaan niistäkin. Asianhan voi kääntää ilmiöksi eikä ottaa itseensä.

Kohto: 28.9.2013 kello 21:55

Tuskin Alonson lähtö Ferrarilta on Santanderista kiinni. Santanderin rahat taitavat kuitenkin olla aika pienet tallin koko budjettiin verrattuna ja sen tilalle saataisiin varmasti jokin muu sponsori korvaamaan menetystä, jos niikseen tulee.

Alonso on nyt jo yli kolme ja puoli kautta maagisilla autonkehityskyvyillään yrittänyt tehdä Ferrarista maailmanmestaria. Pari kertaa hän on lähelle päässyt, mutta ei loppuun asti. Tässä nähtiin nyt ainakin se, mitä Räikkönen jo jossain vaiheessa sanoi, eivät kuljettajat autoja suunnitele vaan huippuinsinöörit. Autojen säätötyö on kokonaan toinen asia, mutta oman ymmärrykseni mukaan se on Räikkösellä hallussa.

Hiukan mietityttää tilanne Ferrarin sisällä. Alonson nykyisestä kisainssistä Andrea Stellasta ollaan tekemässä Räikkösen kisainssiä. Onkohan todella niin, että Alonso joutuu tyytymään Massan entiseen kisainssiin Rob Smedleyhin. Jännä kuvio.

Räikkösen nykyinen kisainssi ja luottomies jo McLaren ajoilta Mark Slade ei ilmeisesti ole halukas muuttamaan Maranelloon.

Kohto: 28.9.2013 kello 21:58

Singaporen kisasta on sanottava, että Kimin ajo oli mahtava. Vettel oli reilusti ketään muuta nopeampi, mutta Räikkösen nousu muiden takaa kolmanneksi järkevällä ja tarpeen mukaan agressiivisella ajolla, oli nautittavaa katsottavaa.

Räikkönen on mielestäni kypsynyt todelliseksi sarjajyräksi, joka ei kisoissa tee käytännössä lainkaan virheitä ja pystyy nykysäännöillä nousemaan hieman huonommastakin lähtöasemasta kärkitiloille. Nykyiset säännöt tietenkin vielä korostavat Räikkösen taitoa ajaa kisaa.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle