Formulablogi

« Fernando ja Kimi? | Myrskyinen vesilasi »

Dynamiittia Maranelloon

Aihe F1, 13.9.2013 15:14, heikki.kulta

Kun edellinen blogikirjoitus oli – ja on – niin ajankohtainen edelleen, en ole kiirehtinyt tekemään uuttakaan. Nyt sain kiinni kuitenkin niin Fernando Alonson kuin Kimi Räikkösen kanssa samassa tiimissä työskenneen kuljettajan, ja siten kenties samaan aiheeseen löytyy uusikin näkökulma.

 

Kun TS:n palstoilla jo molempien tallipäällikkönä työskennyt Martin Whitmarsh ja viimeksi Bild-lehdessä Michael Schumacher ennustavat hyvinkin räjähdysherkkää yhteistyötä näiden kuljettajien välille Ferrarille, kysyin Heikki Kovalaiselta ja David Coulthardilta, mitä he odottavat Räikkösen ja Alonson välien käyvän ensi kaudella.

 

Kovalainen ajoi Renaultin testikuljettajana, kun Alonso voitti mestaruutensa 2005 ja 2006.

– Sen verran hyvin kuin tunnen Fernandoa, en usko hänen olevan ollenkaan huolissaan tallikaverista tai kenestäkään muustakaan kuljettajasta. Mitä tunnen hänet, en usko, että siinä tulee mitään ongelmia.

– Uskon, että Fernando on sellainen kaveri asenteeltaan, että kaikki pitää joka tapauksessa voittaa, hänellä on siihen erittäin kova itseluottamus, että on hän on varikon kovin kuljettaja, joka pystyy pistämään nurin kenet tahansa.

– Kimi on samanlainen, eikä häntä taatusti kiinnosta, kuka sitä toista autoa ajaa. Hän tekee vain omat duuninsa hyvin, ei siksi tule mitään kärhämää tiimin kanssa.

– Tallin pitää hoitaa kaikki asiat niin, ettei varmasti kumpaakaan suosita, ja pitää huoli siitä, että kaikki on avointa, ja kaikki pelataan avoimin sivuin. Siten ei tule pulmia. Siten nopeampi on edellä, hitaampi tulee perässä ja homma jatkuu.

– Fernando ja Kimi ovat kummatkin kokeneita kuskeja, ja ovat olleet tiukoissa tilanteissa ennenkin. Enkä usko, että missään paikasta heille tulisi keskenään ongelmia, Kovalainen puntaroi.

Onko Alonso & Räikkönen MM-sarjan kovin tallikaksikko?

– Vaikea verrata, mutta ovathan nämä kaksi todella kovia, kun ovat voittaneet mestaruuksia, kisoja ja ovat lisäksi hyviä auton kehittäjiä, Kovalainen miettii.

 

Coulthard ajoi Räikkösen tallikaverina McLarenilla kolme kautta 2002-04.
Miten hän näkee tv-kommentaattorin silmin tällaisen superkaksikon asettumisen Ferrarille?
– En ole ollut Fernandon tallikaverina, joten voin puhua siinä suhteessa vain Kimin näkövinkkelistä. Tiedämme varmuudella, ettei Kimi ole missään suhteessa monimutkainen työkaveri. Häntä ei kiinnosta mikään muu kuin nopea auto ja kovaa ajaminen sillä.
– Fernando on varmasti siinä suhteessa monimutkaisempi työkaveri. Kimin suhteen tiedän, että hän pystyy tekemään töitä Fernandon kanssa yhtä hyvin kuin kenen tahansa muunkin kanssa.

Kaiken kaikkiaan Coulthard ei pelkää dynamiittikaksikon räjähtävän Ferrarin käsiin.

– Uskon, että niin Fernandon kuin Kimin uran tässä vaiheessa tilanne on hieman erilainen kuin nuorempana. Heillä on paljon kokemusta ja kypsyyttä, kumpikin on vanhempi ja siten viisaampi, Coulthard pohtii.

 

TS:n F1-avustaja, portugalilaistoimittaja Luis Vasconcelos antaa reseptin, millä tilanne kiristyisi äärimmilleen.

– Jos Kimi heti ensi kauden avauskisoissa päihittää Fernandon, sota alkaa. Fernando ei kestä sellaista tilannetta alkuunkaan. Siihen on suuri riski olemassa, kun Kimi on aina niin nopea Melbournessa, missä taas Fernandolla on useimmiten ollut jonkinmoisia vaikeuksia päästä parhaaseen vauhtiinsa.

– Vain jos Alonso saa tilanteen haltuunsa ja pääsee puolikauteen niskan päällä Kimiin, silloin Ferrarilla vältytään suuremmilta sisäisiltä selkkauksilta, Vasconcelos uumoilee.

 

Miten käy – räjähtääkö kahden mestarin tiimi vai ei?

15 Vastausta artikkeliin “Dynamiittia Maranelloon”

lu: 13.9.2013 kello 20:57

Eiköhän tästä selvitä. Itse veikkailen, että Kimi ei pääse välttämättä ensimmäisellä kaudella alonson vauhtiin ainakaan aika-ajoissa.

Koska Alonso on kova kisoissakin, ei Kimillä ole mahdollisuuksia. Harmi sinänsä. Salaa toivon parempaa menestystä Kimille, mutta en jaksa uskoa siihen kaudella 2014. Pessimisti ei pety koskaan.

Jos näin käy, ei mitään ärähtelyjä tule (lähinnä Alonson suunnalta), koska Kimi tulee aina kakkosena maaliin. Ehkä Kimi pukkaa pari toimittajaa turhautuneena kumoon kauden loppupuolella ;)…no ei vaiskaa, eiköhän kokeneet kaverit osaa homman.

Olisi todella hienoa nähdä poikien menestyvän ja Ferrarin, koska uskalsivat valita tuollaisen riskialttiin kuskikaksikon!

Vantaan Tifoso (:-): 13.9.2013 kello 21:22

Kimi ja Fernando muodostavat yhden F1-historian mielenkiintoisimmista kuljettajakaksikoista.
Ja media liioittelee asetelmaa.
Kimi ei ole niin immuuni politikoinnille kuin annetaan ymmärtää.
Fernando taas pohjois-espanjalaisena ei ole niin tunteellinen kuin annetaan ymmärtää.
Ajajaauuruuksia molemmat. Ainutlaatuisia sotureita molemmat

Mauno Ahonen: 13.9.2013 kello 21:59

Hauska lueskella näitä arveluja. Alonson ensireaktio kuultuaan uudesta tiimikaveristaan oli aika kuvaava. Hän porhalsi yhtäkkiä RB:lle, McLarenille ja Lotukselle anomaan itselleen ajopaikkaa. Kunnes Santander sai hänet takaisin pilttuuseen. Taitaa Kimi tallikaverina pelottaa enemmän kuin Vettel.
Toisaalta kautta on vielä paljon jäljellä, ja mitä vaan mielenkiintoista voi tapahtua myös kuskimarkkinoilla. Keskiverto Button ei taida vieläkään olla saanut sopimusta ensi vuodelle, ja Renaultin tavoite lisätä näkyvyyttä lajissa on toteutumatta.

Jussi: 14.9.2013 kello 10:58

Alonso on varmaankin yksi parhaiten Kimin vauhdin tuntevista kuskeista, joka ei ole ajanut Kimin tallikaverina, koska on kulkenut samoja talleja hänen perässään. Kuitenkin tallit käyttävät lähtötietoina vanhoja datoja ja varmasti Alonso on nähnyt Kiminkin dataa. Simulaattorissahan olisi helpostikkin mahdollista ajaa jopa vastaavalla autolla vanhoja datoja vastaan. Tämä varmaankin huojentaa tai ahdistaa…

No5: 14.9.2013 kello 12:44

Alonso joutuu vaikeuksiin Kimin kanssa jonka myös itse tietää. RB tunnustelut olivat luultavasti vain viesti Montezemololle, joka ei tunnetusti tepsinyt. En usko Alonson haluavan tallikaveriksi Vetteliä yhtään enempää kuin Kimiäkään. Ainakin loppuvat samurai viisaudet.

puttinen: 14.9.2013 kello 21:40

Ensi kausi tulee olemaan suuri mysteeri. Luultavimmin Alonso ja Räikkönen osaavaat suhtautua toistensa menestykseen paljon paremmin, kuin kukaan muu. Eli ei räjähdä! Tosin soisin kyllä shampanjapullonkorkkien räjähtelevän tiuhaan tahtiin! :D

Pete69: 15.9.2013 kello 9:07

Historia toistaa itseään ja Kimi voittaa Melbournessa toisenkin ensimmäisen kisansa Ferrarilla. Ensimmäiselle kaudelle Alobso jää lehdellä kirjoittelemaan niin kuin jäi Massakin 2007.

Antero: 15.9.2013 kello 10:21

Alonso on henkisesti paljon heikompi, kuin mitä hänestä ensin saattaisi kuvitella.

Eihän hänellä ole hermot pitäneet, kun hän on jäänyt tallikaverin taakse.

Häneltä voi odottaa kiukuttelua pitkin kautta, jos hän ei saa nopeasti Kimistä niskalenkkiä.

Tuleekin olemaan mielenkiintoista seurata, miten Domenicali ja Montezemolo onnistuvat pitämään Alonson kurissa.

Punainen Härkä: 15.9.2013 kello 11:27

Kimi pieksee kiukuttelevan Alonson ja Montezemolo palkaa Vettelin Kimin tallikaveriksi. Alonso ja Santander menevät Red Bullille.

Rane: 15.9.2013 kello 11:48

Enpä usko että herrojen välille tulisi tavanomaista suurempaa kitkaa. Molemmat ovat lähdöruudukon kokeneimpia kuljettajia ja kypsiä sietämään enimmäkseen median luoman vastakkain asettelun. Vuosi 2007 ja McLarenilla syntynyt välirikko on Alonsonkin kohdalla ollutta ja mennyttä, ja siitä on varmasti otettu opiksi. En usko, että kumpikaan kuljettaja pääsee pyyhkimään toisella lattiaa, vaan menestys jakaantuu tasaisesti. Lähtökohtaisesti uskoisin asetelman olevan Alonson eduksi hiuksenhienosti, mutta loppupeleissä ratkaisee kumman käteen auto paremmin sattuu.

Paljolti kyse on siitä minkälaisen auton Ferrari onnistuu rakentamaan. Jos kuljettajat eivät taistele voitoista, niin asetelma lässähtää käsiin. Viimeksi kun säännöt muuttuivat radikaalisti, niin Honda oli satsannut jo vuosia jättipaukun rakentamiseen vaikkakin konsernin johtoporras jänisti kalkkiviivoilla. Sen sijaan McLaren ja Ferrari jäivät jälkeen, koska edelliskausien mestaruustaistelun vuoksi paukkuja uuden auton kehittelyyn ei laitettu tarpeeksi ajoissa. Nyt tuollaista yllätystä ei mielestäni ole nähtävissä.

Talli Määräys: 15.9.2013 kello 12:13

Ensikaudella F-1 siirtyy V-6 mootoreihin ne eivät liene “valmiita” ainakaan alkukaudesta, joten joku pienitalli voi ruveta hallitsemaan lajia.

Tottakai isolla on rahaa myös kehitystyöhön, mutta tuo ylläoleva on lähinnä toiveisiin liittyvää. Mitä Alonson ja Räikkösen suhteisiin tulee, luulen että Alonso määrää kaapin paikan, sekä radalla että tallissa.

Perustelu tohon on yksinkertainen, Alonso on ollut tallissa pitkään, Räikkönen on aikaisemmasta Ferrari pestistä huolimatta kuitenkin tulokas. Tämä koskee vain ensikautta.

jean alesi: 16.9.2013 kello 23:37

Kaikki merkit viittaavat siihen että Mclaren on ensi kauden mahtitalli. Elikkä ensikauden mestarilla on macin haalarit päällä…

Juha m.: 18.9.2013 kello 11:24

Oma sanansa on varmasti Santanderillakin sanottavana hommaan. En usko alkuunkaan, etta aikanaan tehdessaan sopimuksen olisivat jattaneet huomioimatta kaikkea mahdollista.

Anaalilyyttinen: 18.9.2013 kello 21:14

Ennakkoon asetelmat ovat hieman alonsolle meriittien ja koska tuntee tallin paremmin kun kimi. Vaikka uskon että kimillä on paljon kivuttomampi aloitus kun vuonna -07. Mutta mahdoton sanoo kumpi vie, luultavasti ratkaisee se että kummalle auto sopii paremmin hanskaa ja ihan silkka onni. Tuskin tulee kumminkaa samanlaista kipinöintiä kun mclarenilla oli ALO vs HAM -07, vaikka henk.koht jopa toivoisin sitä. Lisäis vaa mielenkiintoo entistä enemmän!

Max: 19.9.2013 kello 14:00

Auto sopii aina jommalle kummalle kuskille hiukan paremmin. Tämä ero tulee ratkaisemaan kuskien välisen paremmuuden. Uskon Kimin hyötyvän enemmän sääntömuutoksista ja Alonson olevan vahvempi vasta kauden toisella puoliskolla.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle