Formulablogi

« Spekulaatiot uusiksi | Dynamiittia Maranelloon »

Fernando ja Kimi?

Aihe F1, 27.8.2013 12:39, heikki.kulta

Meillä oli kummallakin huono viikonloppu Belgiassa Kimi Räikkösen kanssa. Näin toimittajalle oli kova takaisku, kun Span lehdistöhuoneesta laajakaistalla ei pystynyt lähettämään juttuja kotitoimituksen tietokoneelle kuin sähköpostitse. Siten nettiuutisointi kävi tavallista hitaammin.


Kimillä taas meni ensin aika-ajo pieleen, ja sitten hän keskeytti ensi kerran Lotus-urallaan. Kimi missasi aika-ajossa ylimääräisen kierroksen kolmella sekunnilla, mutta kilpainsinööri Mark Slade paljasti minulle sunnuntaina, että epäonni olisi jatkunut siinäkin – sillä tankissa ei olisi ollut riittävästi bensiiniä vetää sitä kierrosta enää täysillä.


Sinänsä kuskiuutisia ei Belgiassa kerrottu. Kovasti tuntuu olevan vielä neuvoteltavaa, ennen kuin edes perinteiset huippupaikat on täytetty.


Tartuin näin suomalaisittain härkää sarvista ja tein kenttägallupin muutamien huipputoimittajien ja -kommentaattorien parissa siitä, kuinka mahdollisena he pitävät niiden kaavailujen toteutumista, että Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen voisivat ajaa  tallikavereina Ferrarilla 2014 ja ennen kaikkea, mitä siitä tulisi.

 

Osa katsoo, että se voisi toimia, osa on ehdottomasti toista mieltä.

 

Otin mukaan espanjalaisia, italialaisia, suomalaisia, englantilaisia ja saksalaisia mielipiteitä. Tässä viikonlopun anti kaikessa pituudessaan.

 

Vuoden 1996 maailmanmestari Damon Hill haastatteli Räikköstä Lotuksen edustustiloissa ja yhytin hänet heti tuoreeltaan. ’’Damon, mitä luulet, voisiko kaksikko Kimi ja Fernando olla toimiva miehitys Ferrarilla?’’

 

– He ovat kaksi vahvinta kilpakuljettajaa kokemuksen ja nopeuden suhteen koko varikolla. Sanoisin heidän kummankin olevan loistavia maailmanmestareita. Se olisi varmuudella hyvin vahva yhdistelmä. Pulma tulisi siitä, jos he alkaisivat kilpailla kiivaasti keskenään.
– Se on aina vaikeutena kahden tuollaiseen vaiheeseen urallaan päässeen ajaessa samassa tiimissä. He voisivat kuitenkin olla riittävän varttuneita tiedostamaan, että jos he yhdessä tekisivät tiimin yhä vahvemmaksi, he jakaisivat kummatkin 50 prosenttia enemmästä kilpailukyvystä kuin kenties 100 prosenttia ei mistään.
– Miksei sellainen kaksikko voisi toimiakin, vaikka di Montezemolo onkin sanonut, ettei samaan kanalaan voi ottaa kahta kukkoa.

 

F1-kisojen hovihaastattelija Bob Constanduros:

 

– Kun tätä kysyttiin Sebastian Vetteliltä, hän sanoi, että Kimi on hyvin yksioikoinen tyyppi. Uskoisin, että kaikki ovat samaa mieltä. Näet, mitä saat. Politiikka ei liity Kimiin. En usko, että kukaan ihan oikeasti karttaisi ajamista Kimin tallikaverina. Hän on raju, hän ajaa kovaa, hän on hyvin tasavarma. Ei se olisi varmasti pulma Fernandollekaan.
– Se olisi pirun kova kaksikko. Varmasti Fernandolla olisi välillä hyvinkin rankkaa, mutta se on hyväksi huippukuskillekin. Siitähän he pitävät, että haasteet ovat huipussaan. Kaksi vahvaa kuljettajaa tarkoittaisi todella vahvaa tiimiä. Ymmärrän kyllä, jos Kimi vaihtaisi tallia. Lotus on antanut hänelle hienon uuden alun, mutta Kimi haluaa näyttää vielä enemmän, kuinka hyvä kuljettaja oikein onkaan. On miehen merkki, kun ei muistele menneitä, vaan painaa vaan täysillä eteenpäin.

 

Michael Schmidt, Auto, Motor und Sport:

 

– Kimi ja Fernando tallikavereina? Eihän se voisi toimia. Se olisi sotaa – ei Kimin puolelta, miutta Fernandon puolelta varmasti. Alonso on kuljettaja, joka haluaa kaiken itselleen. Hän on vähän kuin Vettel, mutta Vettel tuli Red Bullille, kun Webber oli jo siellä, joten Sebastian ei voinut sanoa, ettei haluaisi ajaa tämän kanssa. Nämä kaksi ovat sentyyppisiä kuljettajia. He tarvitsevat kaikkien huomion. Silloin he ovat todella hyviä. Ihan kuten Nelson Piquet sanoi aikanaan, miksi hitossa pitäisi keskittyä toiseen kuskiin, kun minun pitäisi voittaa mestaruus.
– Eihän se Kimille merkitsisi mitään. Eihän Montoyan kanssakaan tullut pulmia. Montoyallehan siinä kävi huonosti.

 

Mika Salo, Maikkari:

 

– En usko, että sellainen liitto häiritsisi Kimiä mitenkään. Se olisi todella mielenkiintoista nähdä ne yhdessä. Luulen, että Alonso on varmaan vähän nopeampi yhdelle kierrokselle aika-ajossa, mutta kisassa ne päätyisivät aina ajamaan aika lähekkäin toisiaan kilpaa. Se olisi taas tällainen Prost-Senna -tilanne.
– Alonson puolesta on vaikea puhua, mutta luulen, että sieltä niitä kipinöitä alkaisi tulla. Kimihän on tunnettu siitä, ettei välitä, mitä muut tekevät. Siksi ei se häntä häiritsisi, mitä Alonso sitten tekisikin. Sitten voisi kyllä Kimiltäkin tulla välillä tulta, kun Alonso blokkaisi häntä välillä kisoissa.
– Uskon, että se olisi mielenkiintoinen juttu, mutta saa nähdä, tullaanko sitä sitten näkemään.

 

Oriol Puigdemoent, El Pais:

 

– Paljon liikkuu huhuja Kimistä. En tiedä, meneekö hän lopulta sittenkään Ferrarille. Jos Ferrari hänet ottaa, sehän olisi kuin suoraan viesti Fernandolle, että hei, sinä et ole tämän tiimin omistaja etkä sen johtaja! Mielestäni sellainen ei olisi hyvä viesti annettavaksi Fernandolle. Hyvin luultavasti asiat jäävät nykyiselleen. Kimi pysyy Lotuksella, mutta heidän on tietysti sitä ennen löydettävä ratkaisut pulmiensa hoitamiseen talouspuolella. En usko Kimin lähtevän sen paremmin Ferrarille kuin Red Bullillekaan.
– Ehkä Fernando hyväksyisi Kimin tulon, mutta se aiheuttaisi vain yhden pulman lisää – ja Ferrarilla on paljon pulmia jo ennestään. Eivät he ehdoin tahdoin halua yhtä lisää. Ferrarilla tiedetään, ettei kuskipuolella ole pulmaa. Heillä on yksi parhaista kuljettajista. Heillä pulma on autossa ja se täytyy ratkaista ensimmäiseksi.

 

Jonathan Noble, Autosport:

 

– Jokunen viikko sitten olisin sanonut ehdottomasti ei, Kimi ei mene Ferrarille. Ei haluttu Fernandolle lisäpaineita, eikä Ferrarille lisäpaineita. Mutta kun lähestytään uusien sääntöjen aikakautta, mahdollisuus saada joku pistämään painetta lisää Fernandoon ja koko tiimi tekemään töitä vieläkin rajummin, siinä etu kahden huippukuljettajan ajattamisesta korostuu. Se voisi toimia ja uskon, että di Montezemolo voisi hyväksyä sen. Uskon, että kuljettajatkin sopeutuisivat sellaiseen tilanteen, mistä on kummallekin hyötyä autopuolella.

 

Jacobo Vega, Antena 3:

 

– Fernando ja Kimi tiimikavereina? Miksipä ei. Jos se tapahtuu Ferrarilla, se olisi ehdottomasti koko F1:n paras kuskikaksikko. Uskon, että he voisivat tehdä hyvin töitä yhdessä. Kimi ei politikoi, eikä välitä siitä puolesta. Hän välittää vaan autosta ja mennä kovaa sillä. Fernando taas politikoi, mutta mitä siitä, kun Kimi ei siihen vastaisi. Lopulta he olisivat hyvä pari. Kumpi päätyisi edelle? Hankala sanoa. Kimi on maailmanmestari ja tuntee tiimin. Mielenkiintoista se ainakin olisi. En pysty sanomaan, mitä tapahtuu, sillä en pääse Stefano Domenicalin pään sisään katsomaan, mitä hänen mielessään liikkuu.

 

Roberto Chincero, Auto Sprint:

 

– Kimin puolesta sellainen kaksikko toimisi hyvin. Ei hänellä ole ollut ongelmia kenenkään tallikaverinsa kanssa. Samaa ei voi sanoa Fernandosta. Ainoa kerta, kun hänellä oli todella kova tallikaveri – 2007 Lewis Hamilton – hänellä oli valtavasti pulmia siitä. Kun Ferrari teki Alonson kanssa sopimuksen, strategia oli hyvin selvä – yksi vahva kuski ja toinen kakkoskuskina. Jos Kimi sinne tulee, se tarkoittaa, että Ferrari muuttuu filosofiaansa. On kysyttävä, miksi? Haluaisivatko he kaksi vahvaa kuskia valmistajien MM-sarjaan, vai pistää Fernando koviin paineisiin. Siinä kaksi avainkysymystä.
– Mielestäni se toimisi – loppupeleissä. Ja ainakin Kimin puolesta. Ehkä Ferrari haluaa osoittaa Fernandolle, että pysy hiljaa. Teemme näin. Koska Ferrari on Ferrari!

 

Alberto Antonini, Auto Sprint:

 

– Mielestäni sellainen parivaljakko olisi erittäin hyväksi Ferrarille. En näe, mitään ongelmia ja mielestäni Ferrarin pitäisi mennä siihen suuntaan. On myös valmistajien mestaruus kuljettajien mestaruuden ohella ja mitä enemmän pisteitä tulee, sitä parempi se on. Tiimi saa enemmän rahaa ja ottaa enemmän pisteitä pois kilpailijoilta. Ferrarin pitäisi tehdä tehdä sellainen ratkaisu, jota nyt spekuloidaan.
– Fernandon olisi vain sopeuduttava siihen. Hän ei hieman ärhennellyt tiimin sisällä viime aikoina. On aina oppia, että hän on tiimissä ja elää sen päätösten mukaisesti.

 

 Carlo Vanzini, SkySports, Italia:

 

– Jos Kimi tulee Fernandon tallikaveriksi, se merkitsisi, että Fernandon olisi todistettava, mikä hän oikein on miehiään kuljettajana. Hänet palkattiin tuomaan mestaruus Ferrarille, mutta niin ei ole käynyt. Kimille puolestaan Alonso tallikaverina ei merkitsisi samanlaista näyttöpainetta. Kimihän on jo mestari Ferrarin kanssa. Hän on jo todistanut, mihin pystyy. Kimille riittäisi suoritusvarmuuden säilyttäminen ja tietysti hänen pitäisi osoittaa olevansa nopeampi kuin Felipe Massa nyt on.

 

Cristolbal Rosaleny, Car and Driver, Espanja:

 

– Se olisi tiimin kannalta erittäin hyvä siirto. Kimi on nopea, Ferrari tuntee hänet, ja tietää myös virheet, jotka teki hänen kanssaan aiemmin, joten tuskin toistaa niitä. Kimi on niin suorituskykyinen ja varma, että Ferrari saisi varmuudella enemmän pisteitä hänen kuin Felipe Massan kanssa. Fernando ei varmasti olisi ilahtunut. Hän haluaisi jatkaa Massan kanssa.
– Toisaalta Fernando muistaa myös, mitä vaikeuksia voi koitua nuoren lupaavan tallikaverin kanssa kokemuksistaan Hamiltonin kanssa, joten ajaminen Kimin kanssa olisi siinä mielessä turvallisempaa kuin vaikkapa Nico Hülkenbergin kanssa. Fernando ja Kimi tulisivat kyllä täysverisinä ammattilaisina toimeen, eikä heillä koskaan ole ollut ongelmia keskenään radalla.

 

Niinpä niin. Näissä merkeissä mentiin viikonloppuna Spassa. Olisiko Alonso ja Räikkönen yhdessä dynamiittia?

35 Vastausta artikkeliin “Fernando ja Kimi?”

Yamamoto: 27.8.2013 kello 13:27

Millä sen tasaveroisen kohtelun pystyisi oikeasti takaamaan? Saisiko Kimi nauttia osakseen tahallisen vääristä taktiikoista ja murretuista sineteistä?

Kimi pystyisi murskaamaan Fernandon, mutta ensin pitäisi tapahtua muutoksia tallin johtoportaassa, tai edes johtajan ajattelutavassa.

Talli Määräys: 27.8.2013 kello 14:15

Ensikautena siirrytään V-6 moottoreihin, nyt tämän ja viimeiset vuodet moottorit ovat toimineet hyvin.

Voi ollakkin ettei uudet moottorit ole niin luotettavia kun vanhat. Lähnnä tämä tarkoittaa ensivuotta ja ehkä alkukautta.

Siis siirtyipä Räikkönen mihin tahansa, keskeytyksiä ehkä tulee. No ei hän varmasti siirry mihin tahansa, vaan sinne missä on maksuvalmiutta.

Puu: 27.8.2013 kello 21:43

Hauska skenaario mutta Räikkönen jäisi auttamattomasti Alonson jalkoihin. Massa päihitti Räikkösen 2008-2009. Ja nyt Alonso on murskannut Massan. Räikkösellä ei olisi mitään mahdolisuuksia pysyä Alonson vauhdissa. Massa voi näyttää heikolta Mutta niin näyttäisi ketä tahansa Alonson rinnalla, lähinnä vain Hamilton pystyisi antaman vastusta. Toisaalta Räikkönen alkaa herkästi kiukuttelemaan kun tallikaveri on nopeampi, senhän bäimme vaikkapa Span kisassa kun “jäämies” itki tiimiradioon tallipäällikön antaessa ohjeita auton säästämiseksi. Ohjeita kuuntelemalla kekeytys olisi ollut vältettävissä.

Ykä V.: 27.8.2013 kello 22:37

Siis Alonso on sen sortin kaveri, ettei siedä hyvää kaveria rinnallaan kisaamassa, vaan menee rahoineen ennemmin vaikka Lotukselle. Näennäiskiva puhemoottori Vettel ei huoli Kimiä missään tapauksessa Red Bullille. Kimin kanssa tiimi ei voisi pelleillä samalla tavalla kuin Webberin kanssa on tehty. Sopivan huonot startit jne. eivät ole olleet kuskin vaan tiimin aikaansaannoksia. Veikkaanpa että parin, kolmen vuoden sisällä saamme lukea TS:stä Webberin kuumista paljastuksista. F1 on kovaa peliä.

yesyes: 28.8.2013 kello 7:39

Kaksi seikkaa puoltaa Kimin valintaa Ferrarille ja yksi ei. Ferrarilla pitää ja halutaan tehdä muutoksia, koska mestaruuksia ei ole tullut ja erityisesti valmistajien mestaruuksia. Toinen asia on, että he tuntevat Kimin suorituskyvyn ja henkilön. Uusi kuski on aina riski, esim. kestääkö ne paineet Ferrarilla.

Kimin valintaa vastaan on kai vain Alonso. Hän ei todellakaan ilahtuisi siitä valinnasta, mutta kysymys onkin siitä että kysytäänkö häneltä.

Ron Jeremy: 28.8.2013 kello 11:42

Alonso ja Kimi samassa tallissa olisi yhtäältä vahva ja toisaalta takaisi myös draamaa. En vain jaksa uskoa, että Alonso jää Ferrarille Kimin tullessa. Muistetaan kuitenkin, että Alonso tuli Ferrarille messiaaksi ja tähdeksi. Tämä projketi on nyt kestänyt 4 vuotta ilman tulosta, joten uskon, että Ferrarilla tehdään muutos.

Tähän taustaan Kimin tulo talliin on kuitenkin kolaus Alonsolle. Minun on hyvin vaikea uskoa, että Alonso pystyisi elämään tämän tilanteen kanssa. Se, että kumpi olisi nopeampi ei ole merkityksellistä, vaan tämä on arvovaltakysymys.

V6-turboihin siirtyminen on sikäli merkittävä harppaus, että olen varma Kimin pelaavan tässä safetya ja menevän talliin, jossa resurssit riittävät kesken kauden reagointiin, sillon, kun kehitystyötä tarvitaan.

Kohto: 28.8.2013 kello 12:30

Puu: Eiköhän Räikkönen ole omalla toiminnallaan todistanut sinun väitteesi vääriksi. Massa sai Ferrarin auton toimimaan paremmin vuonna 2008 aika-ajoissa. On tietenkin hyvä kysymys miksi näin ja miksi Räikkönen ei tuolloin saanut autoa ikinä kunnolla tikkiin. Mutta sen jälkeen Räikkönen on ollut täysin dominoiva. Räikkösen nykyinen tallikaveri Grosjean on tunnettu nopeudestaan, mutta niin vain Räikkönen on hänet useimmiten voittanut aika-ajoissa ja ollut nopeampi käytännössä joka kisassa.

Uskoisin Räikkösen osalta Ferrari siirron olevan mahdollisen. Sen sijaan Alonsosta en tiedä. Alonsohan sekosi täysin Hamiltonin kanssa ajaessaan ja oikeastaan omalla toiminnallaan oli aiheuttamassa sitä, että Hamilton lopulta hävisi maailmanmestaruuden. Mietin myös sitä miten siirto käytännössä sujuisi. Tulisiko esimerkiksi Räikkösen nykyinen kisainssi Kimin mukana uuteen talliin. Vai joutuisiko Räikkönen tyytymän Massan entiseen kisainssiin.

Puu: 28.8.2013 kello 22:10

Kohto: Eli sinun mielestäsi Massa oli nopeampi vain koska sai Ferrarin toimimaan paremmin, toisin sanoen Räikkönen on vain saanut Lotuksen toimimaan paremmin kuin Grosjean mutta ei ole Grosjeania nopeampi.
Ja näinhän se taitaa ollakin, nimittäin Grosjeanin kaltainen tohelo on hämmästyttävän usein ollut Räikkösen edellä niin kisoissa kuin aika-ajoissa. Mutta viimeistään sitten tallimääräyksellä Räikkönen on keinotekoisesti nostettu Grosjeanin ohi jollei Grosjean ole itse onnistunut sähläämään rangaistusta tms sitä ennen.

Alonso ei myöskään “seonnut” Hamiltonin takia mitenkään vaan kuljettajat ajoivat tasapisteisiin kauden päätteeksi. Yhtenäkään kautena Alonso ei ole tallikaverilleen hävinnyt Räikkönen sen sijaan on hävinnyt monesti. Räikkönen meni täysin sekaisin Massan ylivoiman edessä ja teki valtavasti virheitä 2008-2009 ja aina syy virheisiin ja häviöön löytyi jostain muusta kuin itsestä.

Siitä on toki pitkä aika kun Ferrari on rehellisesti mestaruuden voittanut. Ja eipä näytä Räikkönenkään Lotuksella tulosta tekevän vaikka auto on erittäin kilpailukykyinen. Lotuksen eli entisen Rellun viimesin mestari(tupla) on kuitenkin Fernando Alonso.

km: 29.8.2013 kello 14:15

Sinulle nimimerkki Puu tunnut olevan itse maailman paras kuski. Olet ilmeisesti kokeillut ja hävinnyt Suomessa koska olet noin kitkerä suomalais kuskia kohtaa. Ai niin alonsohan on aina saanut mestaruudenssa puhtaasti….
Ainakin itte muistan piquetin sopivan että ajaa tahallisesti muuriin että saaraan sc radalle. Että se niistä puhtaista mestaruuksista.

Jyrki: 29.8.2013 kello 16:16

Räikkönen olisi Ferrarille ihanteellinen kakkoskuski. Varmuudellaan hän takaisi hyvät tallipisteet, mutta nopeus ei ole lähelläkään Alonsoa, joka voisi rauhassa keskittyä mestaruuden tavoitteluun.

Puu: 29.8.2013 kello 18:00

km: Kiitos vain kehuista mutta en todennäköisesti ole maailman paras kuski. Mielestäni se ei silti estä minua tai sinua arvioimasta muiden kuljettajien suorituksia samoin kuin vaikkapa keihäänheittäjien suorituksia. Aniharva urheilutoimittajakaan omaa merkittävää urheilutaustaa.

Mitään mitään kitkeryyttä en kyllä tunne Suomalaiskuskeja kohtaan tai muitakaan. Itseäni kiinnostaa vain tulokset ja niiden taustat

Käsitykseni mukaan Piquetilla ei voinut olla mitään tekemistä Alonson mestaruuksien kanssa. Alonso ajoi tuplamestariksi kausina 2005-2006 kun Piquet Jr ajoi samaan aikaan GP2 sarjassa. Toisaalta jos Piquet Jr. ajoi tahalisesti muuriin kaksi vuotta myöhemmin kuin Alonso Voitti mestaruutensa niin on kyllä vaikea nähdä miten sillä olisi voinut olla vaikutusta kaksi vuotta aiemmin tapahtuneeseen. Perusteluksi riittänee fysiikasta tuttu kausaliteetin käsite joka määrittelee että syy on ennen seurausta.

turpo: 30.8.2013 kello 6:55

Kimi jää vuoden sopimuksella Lotukselle, ja siirtyy sen jälkeen McLarenille (jossa silloin Hondan koneet).

Ja tuosta ikuisesta “Massa oli nopeampi kuin Kimi” kitinästä; se oli ennen kuin Massa sai jousihoitoa vasempaan otsalohkoonsa. Vauhti ja suoritustaso on pudonnut sen jälkeen radikaalisti.

km: 30.8.2013 kello 18:21

Puu tarkista faktat ennen kuin kommentoit tuota piqueen tapausta. sen tapauksen jälkeen tuli tosi kovia tuomioita monelle muun muassa tallipäällikö sai elin ikäisen. Siitähän se soppa silloin syntyi. Ja kyllä maksukuski Alonsonsolle on joutunut aina tallin toinen kuski tekemään . Santarder maksaa ja hyvin maksaakin. Keskittyis alonso ajamaan eikä itkemmän että sais toisen auton ei se oo Lotuskaan sarjan parhain auto.

Kale: 30.8.2013 kello 23:59

TOP 5 F1-ennätysten määrä
54 Michael Schumacher
23 Sebastian Vettel
12 Kimi Räikkönen
9 Rubens Barrichello
7 Ayrton Senna

Tämäkin tilasto kertoo ettei se KIMI nyt aivan turha kuski ole niin kuin eräs PUU nimimerkillä kirjoitteleva antaa ymmärtää. Ei näy listoilla Alonsoa ei näy Grosjeania ei näy Massaa. OK Alonso saavuttanut pari mestaruutta mutta mitäs muuta tämä on saavuttanut?? ainakin yhden vakoilu skandaalin, yhdelle tallipäällikölle potkut koko sarjasta.. ja mitä onkaa vielä tulossa jos Kimi ja Alonso ajaa samassa tallissa ja Kimi sattuukin olemaan se nopeampi! siitähän se skandaali taas syntyisi.

Alanasiantuntija: 31.8.2013 kello 0:33

Puu, Faktoja: Fernando Alonso on hävinnyt urallaan kaksi kertaa tai oikeastaan kolmekkin kertaa tallitoverilleen. Tulokaskaudellaan 2001 Tarso Maquesille Minardilla ja 2007 McLarenilla tulokas Lewis Hamiltonille.

Lisäksi 2004 Jarno Trulli oli myös pisteissä edellä, kunnes talli (lue: Alonson manageri Flavio Briatore) ilmoitti Trullin sopimuksen terminoinnista ennen kauden päätöstä. Tämän jälkeen Trullin tulokset romahtivat todella omituisesti. Kulisseissa tapahtui selvästi jotain.

Trulli siirtyi Toyotalle ja Jacques Villeneuve tuli korvaamaan Trullin loppukaudeksi. Täysin käsittämätön päätös, kun otetaan huomioon miten hyvin Trulli ajoi alkukaudesta Ranskaan asti.

Puu: 31.8.2013 kello 0:43

km: huoh!!! tässä vielä kertaalleen faktat jotka voisit ihan itsekin tarkistaa.

- 2005-2006 Alonso voittaa F1 mestaruudet jolloin Piquet Jr ei ajananut edes ykkösissä vaan aivan eri sarjassa.

- 2008 Piquet Jr ajaa ykkösissä ja törmää muuriin Singaporessa , Alonsolla ei ollut mitäään tekemistä törmäyksen kanssa. Briatore sai elinikäisen toimitsijakiellon FIA:lta jonka tuomioistuin myöhemmin kumosi.

Kuten jokainen voi todeta Alonson mestaruuden ja Piguetin törmäyksen välillä ei voida edes teoreettisesti nähdä syy-seuraussuhdetta. Jos tätä kausaliteetin käsitettä ei ymmärrä vaikka se on ihan jokapäiväinen ja jokahetkinen ilmiö niin vaikea tässä on saada järkevää keskustelua aikaiseksi.

Alonso ei myöskään ole maksukuski vaan formuloiden parhaiten palkattu kuljettaja. Tietysti isot sponsorit takana ovat jokaiseen huippu-urheilijan tavoite ja tunnusmerkki. En ole nähnyt urheilijaa joka valittaisi että on liikaa ja liian avokätisiä sponsoreita, vaan yleensä ongelma on päinvastainen. Urheilu kun on siitä erikoinen ammatti että paraskaan urheilusuoritus ei suoranaisesti tuota mitään konkreettista, ei autolla ajaminen tai keihäänheitto. Vasta julkisuus ja mukana tulevat sponsorit tekevät siitä bisnestä jolla urheilijatkin elävät. Parhaat urheilijat saavat aina parhaat sponsorit kun muut joutuvat sitten maksamaan omasta pussistaan enemmän tai vähemmän

Räikköstä voidaan hyvinkin sanoa maksukuskiksi koska Lotuksella ei ole varaa palkanmaksuun. Lotus on lähes vararikossa ja etsii epätoivoisesti juuri niitä “hyvin maksavia” sponsoreita. Jos Räikkösen ajosuorituksilla on mitään arvoa Lotukselle Räikkösen saamatta rahallista korvausta, voidaan perustellusti sanoa että Räikkönen maksaa ajamisestaan eli Räikkönen on siis maksukuski.

Puu: 31.8.2013 kello 15:09

-Kaudella 2001 Alonso ja Marques eivät saavuttaneet pistettäkään Minardilla.
-2004 Renaultilla Trullin häviö Alonsolle ei varmasti johtunut tallin tekemisistä, kyllä MM pisteet ja raha on tallin ykköstavoite olleet silloinkin.
-Hamilton ja Alonso ajoivat tasapisteisiin kaudella 2007.

Lasketaan Alonson savutukset sitten, pisteissä, paaluissa, voitoissa tai mestaruuksissa Alonsolla on niitä kaikkia paljon enemmän kuin Räikkösellä.

On kyllä surullista että Suomalaiset ovat todella katkeraa F1 kansaa. Yleinen sävy kaikessa F1 kirjoittelussa tuntuu olevan hyvin negatiivinen kun puhutaan Alonsosta. Se että Alonso on saavuttanut paljon enemmän kuin Räikkönen näyttää olevan kova pala jopa toimittajille. Ja kaiken tuon menestyksen Alonso on saavuttanut hyvin nuorena mikä kertoo todellisesta lahjakkuudeta.

km: 31.8.2013 kello 17:37

Puu jos sinulta jää palkka saamatta niin oletko sitten maksu työläinen? nimittäin tolla sun järkeilyllä olet.
Ja näistä tallimääräyksistä ja toista kuskia suosivaa auton rakentamista on aina ollut ja tulee olemaankin. Alonssolle se on aina tehty yhtä kautta lukuunottamatta ja sittenhän hävis tulokaskuskille ja voi sitä itkun määrää mitä siitä seurasi. Ja “kovana” kuskina lähti takas rellulle missä luvattiin paijata päätä koko ajan. Toi sen jatkuva itkeminen ja valittaminen himmentää niitä tuloksia mitkä hän aikaan saanut on vieläkin kuin hiekkalaatikolla oleva pikku poika.

O. Rantanen: 31.8.2013 kello 21:25

Onneksi tällä sivustolla keskustellaan asiallisesti, ja ns. teinikommentteja ei näy.
Alonso siis on varmaan kaikkien mielestä premiumluokan kuljettaja niin kuin on ainakin kolme muuta. Mm. se, että Alonso torppasi Hamiltonilta röyhkeästi 2007 mestaruuden kertoo mielestäni sen, että tallissa kannattaa olla vain yksi premiumluokan kuljettaja ja hyvä toinen kuljettaja tallipisteitä tuomaan. Siksi en oikein usko, että Ferrarilla ajaisi ensi vuonna kumpikin sekä Alonso että Räikkönen.

osmoskosmos: 31.8.2013 kello 21:55

Pakko sen verran kommentoida Alonson mestaruuksia, että ne voitettiin autolla, jossa oli kielletyiksi tulkitut massaiskunvaimentimet, siis samankaltaiset kuin lotuksella viime kauden testeissä, kaikkien tallien hyväksymät, mutta FIAn kieltämät. Sääntörike havaittiin tosin jälkeenpäin ja asia painetiin villasella.

Jukka: 31.8.2013 kello 22:15

“Alonso ei myöskään “seonnut” Hamiltonin takia mitenkään vaan kuljettajat ajoivat tasapisteisiin kauden päätteeksi.”

Tuona vuonna McLaren oli vakoiluskandaalin keskellä. Unkarin GP:n aika-ajoissa Alonson ja Hamiltonin välit kiristyivät. Alonso uhkaili tallipäällikköä, vaati ykkösasemaa ja kun ei sitä saanut, käräytti tallinsa vakoiluskandaalista. Hyppi siis pomonsa nenille ja kostoksi likasi omaa pesää. Kyllä minä pidän tuollaista käytöstä jonkin sortin sekoamisena.

km: 2.9.2013 kello 18:36

Omat kommentit lähti tästä Herra Puun kommenteista että alonso on voittanut siteerakseni raamaattua daavid voitti koljatin no se tapahtui. Mutta kyllä kyseisen herran mestaruudet on tullut tallikaverin lokaan laittamalla samalla tavalla kuin shumilla, Kimi ei tollaisesta välitä justiin ogier sanoi haastattelussa että kimi elää omassa maailmassa
ei välitä muitten tekemisistä.Ja niinkuin shumi ja alonso ajoivat samassa tallissa vain eri aikaan benetton => rellu ja myös tallipäällikönä surullisen kuuluisa flavio, mille noista mestaruuksista voi antaa arvoa. niinkuin jj sanoi benettonilla ei mun ratis oo noin monta nappia.Omasta mielestäni kukaan muu ei ansaitse Mestaruus titteliä kuin Herra PUU.

Talli Määräys: 3.9.2013 kello 11:34

Keskustelu käy kuumana tällä palstalla, ja se on hyvä.
Mutta rahasta ei puhuta vaikka se kaiken ratkaisee, kyllä Räikkönen menee Ferrarille jos hinnoista sovitaan, ja ajaa vaikka kakkoskuskina jos saa tarpeeksi liksaa.

Se on eri asia ottaako Ferrari häntä, kovin tunnutaan täällä olevan Suomalaisten puolella, ainakin siitä päätellen että minim, PUU on saanut runsaasti palautetta.

Rahasta puheen ollen katsoin äsken hesaria ja Nokian osake oli klo 10 ollut yli 4 euroa,
sitä se myynti tekee Eeloppi ollut ahkerana.

Kimi: 5.9.2013 kello 12:40

Räikkösen Ferrari-sopimuksen puolesta puhuu Alonsosta julkisuuteen levinneet tiedot neuvotteluista RedBullille, pienimuotoinen kinastelu Montezemolon kanssa ja Ferrarin harvinaisen tylyt vastaukset Alonson talliinsa kohdistamaan kritiikkiin. Yleensä Alonson kritiikkiin on vastattu ymmärtäväisempään sävyyn, kunnianhimoinen kuljettaja joka haluaa vain parasta jne.

Nyt vaikuttaa siltä että Alonso tosiaan hermostui kun sai selville tallin keskustelevan Räikkösen kanssa ja halusi muistuttaa Ferraria ettei mikään sopimus ole vedenpitävä, etenkin kun sponsorina on häntä seuraava oman maan jättipankki. Eiköhän huhut Lotuksen, Alonson ja Ecclestonen keskusteluista johdu samasta syystä, neuvottelutaktiikasta. Tämän tarkoituksena lienee heikentää Massan korvaajan asemaa, oli hän kuka tahansa, ja saada säilytettyä edes joitain etuja tallikaveriin nähden joka vaatii tasa-arvoista kohtelua. Schumacher toimi samalla tavalla, oli myös Briatoren opissa ennen Alonsoa, eikä siinä mitään erikoista, näin on toimittu ennenkin.

Kimin kommentti siitä ettei hänen päätöksensä vaikuta ulkopuolisesta välttämättä kovin järkevältä sopisi siinä mielessä kuvioon. Täten neuvottelut RedBullin kanssa päättyivät kun (esi)sopimus Ferrarille tehtiin. Kimin ja managerien muistissa on kivat kipurahat jotka Ferrari maksoi puretusta sopimuksesta Alonson ja Santanderin tullessa taloon, sekä lisäbonukset siitä ettei Kimi aja pariin vuoteen muissakaan F1-talleissa.

Jos sopimus Ferrarin kanssa purettaisiin tai sen tasa-arvoa muutettaisiin Alonson ja Santanderin painostuksesta, se takaisi Kimille taas korvauksia jolla voisi jatkaa rallipuuhia, mikä tuntuu Kimiä kiinnostavan. Jos taas Kimi ajaa Ferrarilla 2014 Alonson kanssa, on Kimille tarjolla voittoihin pystyvä, kisavauhdissa vahva auto ja vielä varmat ansiot James Allisonin suunnittelemassa autossa. Ja kuten Kimi on aina sanonut, hänelle on sama kuka on tallikaverina. Kimin tapauksessa se pitänee myös paikkansa.

Tässä valossa jääminen Lotukselle sen nykytilassa tuntuu epätodennäköisimmältä. Toisaalta siihenkin sopisi se että päätös ei ulkopuolisen silmissä tunnu järkevältä.

Toisaalta ja toisaalta, pianhan se nähdään. Silti olen aina tykännyt tästä kuka ajaa missäkin-spekulaatiosta. Se on melkein turhaa kuin kumpi on parempi -väittely sillä erotuksella että kuka ajaa mitäkin selviää viimeistään kauden alussa. Alonso vai Kimi ei selviä välttämättä koskaan. Toinen uskoo tilastoihin ja toinen Mutuun. Itse sanoisin ettei ajotaidoissa, luotettavuudessa, tasaisuudessa ja voitontahdossa suurta eroa ole vaikka persoonina ovatkin erilaiset.

Poro: 5.9.2013 kello 22:13

PUU: “Hauska skenaario mutta Räikkönen jäisi auttamattomasti Alonson jalkoihin. Massa päihitti Räikkösen 2008-2009. Ja nyt Alonso on murskannut Massan. Räikkösellä ei olisi mitään mahdolisuuksia pysyä Alonson vauhdissa.”

Mullakin on hauska skenaario: Trulli pieksi Alonson ja Kovalainen pieksi Trullin. Kovalainen siis totaalisen ylivoimainen kuski.

km: 5.9.2013 kello 22:22

Onko herra Puu mennyt Puuhun vaiko on joutunut maksu työläiseksi?

"markkina-analyytikko": 6.9.2013 kello 14:52

Puulle “Parhaat urheilijat saavat aina parhaat sponsorit kun muut joutuvat sitten maksamaan omasta pussistaan enemmän tai vähemmän”
- vaatii täsmennystä! Parhaan markkina-arvon omaavat kuskit saavat parhaat sponssit. Pienestä eksoottisesta maasta tulevalta vaaditaan aina vähän enemmän tekoja kun “omamarkkina-arvo” pieni. Esim. Mika H ei koskaan saanut taitoihinsa nähden kovia sponsseja kun tuli Suomesta. Kimillä kevennyksenä 2010 kovin F1-korvaus/duuni (2010 FA 30m€/LH ja KR 16m€/FM 14M€ ja Sumi 8m€). Futiksessakin Beckham kummittelee €-listojen kärjen tuntumassa vaikkei mahdu 100 listalle futarina jne.

Talli Määrys: 7.9.2013 kello 10:26

Räikkönen sai suurta tunnustusta Italiasta, taitaa liittyä jotenkin ensivuoden tallipaikkaan —mene ja tiedä.

jykkeli: 8.9.2013 kello 3:43

Hauska skenaario mutta Räikkönen jäisi auttamattomasti Alonson jalkoihin. Massa päihitti Räikkösen 2008-2009.

kyllä jäi.mutta massa on hänen onnettomuden kun jousi osui päähän ollut auttamasti hidas ja ujo ottamaan riskejä f1 auton ratissa.massaa nykyisin verrattuna 2009 ei etes voi verrata.toisin räikkönen joka haki rallissta uutta vauhtia vielä vaativanmasta lajista.ihan helposti alonsolla on pissa housussa.

jykkeli: 8.9.2013 kello 3:47

räikkönen olis ferrarille ihanteellinen ykkös kuski.ei tarvis ihmetellä kuka on kakkos kuski.toki alonson kohdalla voi sitä itkun määrää.

juuei: 10.9.2013 kello 8:04

kyselin edellisessä blokissa seuraavaa :

juuei: 20.8.2013 kello 5:52

Morot,

Onko Heikillä tietoa Kimin kisainssin
Mark Sladen sopimustilanteesta ?

En saanut siihen vastausta, joten kysyn
Onko Mark sladeen liittyviä uutisointeja tulossa tällä viikolla ?

Vastauksena juueille,

Mark Sladeen liittyviä uutisointeja ei ole tulossa tällä viikolla. Ei TS:ssä eikä missään muuallakaan.

Talli Määräys: 11.9.2013 kello 19:24

Nyt se Räikkösen tallipaikka on varmistunut, kakkoskuskiksi vai peräti ykköseksi siitä riittää kiistaa.

Kummasta mahdetaan tässä tapauksessa maksaa enemmän ?

Kohto: 11.9.2013 kello 22:23

Räikkösen tallipaikan nyt lopullisesti varmistuttua olisi erittäin mielenkiintoista tietää, mikä on Räikkösen tämän hetken kisainsinöörin Mark Sladen tilanne. Onko Slade lähdössä Lotukselta Ferrarille Kimin inssiksi?

Jallis: 12.9.2013 kello 23:01

Ei kannata Herra Puuhun tuhlata energiaa. Hän on palstan “Ajomies” ja maikkarin puolella tunnetaan Faktana ja mse20.

km: 13.9.2013 kello 19:11

En muista tierä mut mun mielestä tämä siirto teki ensi vuodesta orotuksen arvoisen. Mutta jotenkin tuntuu tän jälkeen että kimi ei enää pärjää vaan talli panostaa romu groseniin. ehkä oon väärässä. mutta esimerkki tulee tuolta ferrari puolelta kun massa ikävästi loukkaantui ja ruvettiin panostamaan kimiin niin tuli kauren ainut voitto autolla millä inssitkään ja muu tallin henkilökunta osanneet orottaa voittoa. Kyl kimikin osaa voittaa huonommaalikin autolla ohan se nähty lotuksellakin.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle