Formulablogi

« Vähätellen | Kypärät kallellaan »

Ja vastaus on

Aihe F1, 20.5.2013 12:04, heikki.kulta

 

Sain Barcelonassa Kimi Räikkösen kaksinkeskisen haastattelun, josta osan käytin blogiseuraajien lähettämien kysymysten esittämiseen. Kaikkiaan nauhalle tuli tarinaa 17 minuuttia ja 1 sekunti.
Lupasin valkata parhaat päältä urheilun keskittyvistä kysymyksistä ja tässä nyt sitten Kimin aidot vastaukset niihin, mitä ehdin hänelle esittää. Hyviä kysymyksiä jäi väkisinkin tekemättä, kun Kimille tuli kiire taktiikkapalaveriin aika-ajon jälkeen.
As promised, I did my interview with Kimi Räikkönen in Barcelona just before the Spanish Grand Prix. I had fifteen minutes time from the team, we exceeded it with a couple of minutes, but still many good questions were not asked.
Here is the Q&A with Kimi Räikkönen. First the Finnish part, and after that the English part:
Luigin kysymys:

Olen aina halunnut tietää, miksi vuoden 2005 McLaren sopi niin hyvin hanskaasi ja tulosta syntyi. Oliko syy hyvässä balanssissa, sen aikaisissa renkaissa vai aerodynamiikassa?

Kimin vastaus:

Se oli se kokonaispaketti niistä kaikista, mutta kyllä se autokin oli hyvä. Nyttenkin meillä on hyvä auto, ja sitä on hyvä ajaa. Se McLaren oli kuitenkin kokonaisuudessaan niin hyvä. Tietenkin säännöt ovat muuttuneet vähän renkaiden suhteen. Silloin Michelinin renkaat olivat hyvät ja kaikki asiat sopivat. Silloin pystyttiin vielä itse päättämään, millä renkailla mikäkin tiimi ajoi ja sai itselleen vähän sellaiset renkaat kuin halusi. Silläkin lailla pystyi totta kai pelaamaan.

Jatkokysymys:

Millä osa-alueilla Lotuksen pitäisi vielä parantaa autoaan, jotta voisimme odottaa sinulta samanlaista dominointia kuin vuonna 2005?

Kimin vastaus:
– Sitä on turha miettiä. On eri ajat ja eri säännöt. Meillä on nyt auto, joka on kaikilta osa-alueiltaan vähän parempi kuin viime vuoden auto. Siten pitoa on vähän enemmän kuin viime vuonna.

Kimi on rautaa esitti kysymyksen.

Kauanko kisa pysyy mielessäsi ja kuinka kauan kropan kestää siitä palautua?

Kimin vastaus:

– Ei ne kisat siellä mielessä kauan ole - riippuu tietysti, menikö hyvin tai huonosti, mutta ei niitä siinä kohtaa kannata  ajatella. Kropassa sen tuntee kyllä yhden päivän ajan, joskus muutamankin päivän. Jos ajan vaikka jonkun ison kanttarin ylitse, joku paikka voi tulla kipeäksi ja jostain kohtaa särkee. Mutta ei siihen yleensä kauan mene, kun kaikkeen on jo tottunut.

Jalmarin kysymykset

Moro! Jos saisit itse päättää, niin minkälaisilla moottoreilla (3,0 litran  V10, 2,4 litran V8; 18000rpm ja 20000rpm, 1,6 litran V6-turbot) haluaisit ajaa F1-kisoja

Kimin vastaus:
Ei niillä ole väliä, ei se sitä itse ajamista muuta mihinkään. Kun ennen oli V-kympit, nopeudet olivat vähän suuremmat, mutta ei se itse ajamiseen vaikuttanut mitään verrattuna tähän päivään.

Entä muutos turboihin 2014?

Kimin vastaus:
En osaa vielä sanoa mitään. Ehkä aluksi voi olla vähän hankalampaa ennen kuin ne saadaan toimimaan kunnolla ja kaikki hallintaan, mutta enpä usko, että se enää nykypäivänä on mitenkään kummallinen.

Oletko välitankkauksen puolesta tai vastaan?
Kimin vastaus:
Ei ole oikeastaan mitään eroa. Olemme ajaneet ennenkin 100 litralla, kun käytössä oli vain yhdet renkaat koko kisassa. Ei se ole niin yhtään erilaista, mitä nyt auto on vähän hitaampi, mutta periaatteessa kaikki toimii samalla lailla.

BK:n kysymys:

Onko reaktionopeuttasi ikinä mitattu?

Kimin vastaus:

F1-kuljettajan reaktionopeutta mitataan joka hetki, kun ajaa näitä autoja. Kaikki näkyy datalta.

Jan Tengströmin kysymys:

Onko syy viihtymiseesi Lotuksella se, että olet keskeisessä roolissa koko tallin tulevaisuuden kannalta ja talli  on varauksettomasti takanasi?

Kimin vastaus:
Kyllä syynä on se kokonaisuus. Totta kai, jos saadaan hyviä tuloksia, sekin auttaa. Silloin kaikki ovat paljon iloisempia. Mutta kaiken kaikkiaan päällimmäisenä on hyvä fiilis.

Jatkokysymys:
Onko se sitten kuin kotiin tulisit?

Kimin vastaus:
– Ei se nyt niin ole. Kyllä minun kotini on kuitenkin vähän erilainen kuin tämä täällä…
Ismo Mäkisen kysymys:

Tervehdys Kimi, pitääkö paikkansa että lempinimesi on/oli mykkä?

Kimin vastaus:
– En minä vaan tiedä.
Antonin kysymys:
Miten paljon treenaamiseesti kuuluu salitreeniä tai aerobista liikuntaa?
Kimin vastaus: Siihen kuuluu pyöräilyä, juoksua, pallopelejä, kuntopiiriä salilla sekä voima- että kestävyysharjoittelua.

Jatkokysymys:

Voisiko huonokuntoinen kuski pärjätä?

Kimin vastaus:
Ei varmaan jaksaisi ajaa kisoja, ehkä jossain vanhassa autossa pystyi ajamaan.
Kohto esitti kysymyksen:
Ajatko vielä kartingia harjoitusmielessä esimerkiksi kauden ulkopuolella?

Kimin vastaus:
En edes muista, koska olisin viimeksi ajanut kartingia. Jollain sisäradalla ajoin, mutta siitä on jokunen vuosi aikaa. Kyllä varmaan jotkut kuskit ajavat, mutta en ole saanut sitä aikaiseksi.
Jussin kysymys:
Vaikuttaako James Allison siirto toiseen talliin ensi vuoden suunnitelmiin?

Kimin vastaus:
– Ei, ei vaikuta millään tavalla minuun.
Joren kysymys:

Luetko kisoista tai itsestäsi lehdistä tai katsotko kisoja jälkikäteen televisiosta?

Kimin vastaus:
– Kyllä niitä välistä tulee luetuksi. Niitä on joka lehdessä ja jos ylipäätään haluaa lukea jotain lehdestä, niitä juttuja tulee vastaan. En kyllä hae niitä tarkoituksenhakuisesti. Kisoja katson, jos niitä sattuu tulemaan uusintana, kun olen himassa.

Ye from China asked:

Do you see F1 more as  “work” or ’’enjoyment”?

Kimi’s answer:

If I would not enjoy it, I would be somewhere else. But, obviously, there is pretty much of work, as well. Any way, it has always been like this. It’s fifty-fifty and as long as it feels fun, I like to do it.

 

Ingrid K asked:

Is it likely that you will be able to do fewer pitstops than Vettel/Alonso as season goes on?

Kimi’s answer:
It depends on the race. Obviously, everybody learns more and more of the tyres. But if there is a race, while we have certain compounds in a certain track, we could do it. But beforehand it’s impossible to say.
Plsanswermyquestion asked:

It seems that the E21 is very sensitive to setup – especially in qualifying?

Kimi’s answer:

I would say, that E21 does not differ from my previous cars. More or less they have all been like this. It’s not that different, you need a perfect balance to go fast. Some cars react to setup very precisly, but with some it’s tricky to get it right to go fast.
Sakae, a Sebastian Vettel -fan from Japan, asked:

Has contract with RBR been offered to you, and are you accepting it?

Kimi’s answer:
No, I haven’t been offered a contract from Red Bull.
tina asked:

When was the last timeyou felt being under pressure in the race?

Kimi’s answer:
Of course, there is always some pressure. But it’s myself, who puts that pressure on me. That is not anything special. While there is a race, I know the tyres wear heavily and, the end of the stint, it will he rough, I feel a little bit distressed, but it’s not that hard pressure.

Daniel asked:

What do you think of James Allison’s departure from Lotus?

Kimi’s answer:
For sure, I would rather keep all the people with us instead of letting them go, but this is F1. You never know, what happens tomorrow. They still have good people at Enstone. It’s impossible to say, if there will be any affect with his departure next week, next year or will there be any affect at all.

Bogi asked:

How about, are yo moving to Ferrari next year, to race next to Fernando?

Kimi’s answer:
In theory I would not mind that, but. obviously, I never decide with whom I race in any team.

WHATEVER asked:

In which ways do you feel your driving or approach to F1 has changed over the years based on your experience? Do you feel wiser now?

Kimi’s answer:
I think the experience helps me in certain areas of racing. For example you know some ideas how to setup the car in a certain circuit with some basic details and which things you have to look more precis.
Peter asked:

You’ve had plenty of cool helmet designs over the years. Which design has been your favourite so far, purely from an aesthetics point of view and excluding any emotional ties to achievements gained with the design?

Kimi’s asnwer:
There is not a certain design, I would call my number one favourite. They have been some what different, some have been very nice, but for me none of them is better than than the rest. Hopefully you like the next one.
Peter asked again:
What sort of things do you try to achieve during a safety car restart and can you tell a little about the strategies you choose and why, ie. keeping the drivers behind bunched up, staying right behind the guy in front or creating a buffer behind you etc?

Kimi’s answer:
I focus on getting the tyres and the breaks working properly straight after the re-start. That’s the main issue. Of course I want to be as close as possible behind the safety car.

And more Peter asked:

The gearboxes have seen some tremendous development during your career, from the double clutch McLaren to the current seamless gearboxes. How much of a difference do you see as a driver from that development when you’re driving?

Kimi’s answer:
It was different with the gearboxes in smaller Formulae, but, for me, since 2005 they haven’t change that much. It doesn’t make a difference with the driver, I would say.

 

Denis asked:
Why are you always wearing Oakley sunglasses when you don’t wear helmet? Is it a matter of style only or do you really care about eyesight protection so much?

Kimi’s answer:
I have a deal with Oakley, but, for sure, I like to use sunglasses any way. My eyes are quite sensitive.

3 Vastausta artikkeliin “Ja vastaus on”

Kimi on rautaa :).: 20.5.2013 kello 20:46

Kiitos Heikki :)
Tuli tunne ihan kun olis itse ollu Kimiä vastapäätä. Kiva fiilis.

Poro: 21.5.2013 kello 8:51

Kiitos Heikki ja KIITOS Kimi! Onnea Monacoon! T. Poro Rovaniemeltä.

iceman the second: 24.5.2013 kello 12:48

Hienoa Heikki ja Kimi! Jos joskus voisit tehdä videolle tälläisen kyselyosion ni olis kovasana! Toki tämäkin ihan hyvä ! :)

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle