Formulablogi

« Yleisön pyynnöstä | Vähätellen »

Yleisön pyynnöstä

Aihe F1, 7.5.2013 21:51, heikki.kulta

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo… Olen saanut taas tilaisuuden kahdenkeskiseen haastatteluhetkeen Kimi Räikkösen kanssa Espanjan Grand Prix -viikonloppuna. Kun tälle palstalle on lähetetty pyyntöjä kysymysten esittämisestä Kimille, nyt voin tarjota lukijoille tähän tilaisuuden.
Joten esittäkää ajankohtaisia kysymyksiä Kimille, olkaa hyvä. Parhaat ja eniten kuljettajasta irti saavat kysymykset vastauksineen julkaistaan sitten aikanaan tällä palstalla.
Entiseen tapaan keskitymme vain urheilupuoleen.
This offer goes to non-Finnish speaking readers, as well. If you want to present some topical questions for Kimi Räikkönen, so go ahead and present them to me on Friday this week the latest.

70 Vastausta artikkeliin “Yleisön pyynnöstä”

ite paholaine: 8.5.2013 kello 0:04

Moi Kimi ja Heikki!

Hieno homma Heikki että annat meille F1-hörhöille mahdollisuuden Kimiltä kyselyyn!

Minua on arveluttanut että mistä te kuskit tiedätte kuinka lujaa renkaat sallivat teidän ajaa kussakin vaiheessa renkaiden elinkaaren aikana, eli siis mistä se tunne tulee ettei näillä renkailla nyt voi ajaa tätä lujempaa tähän mutkaan tai muuten alkaa lipsumaan vai onko sitä mutkissa liukastelua kuskin kokemusvinkkelistä läsnä enempi vähempi koko ajan.

Kiinostaa tämä tämmöinenn koska TV-kuvista näyttää usein että autot menevän kuin raiteilla eikä lipsumista usein näe eikä normaaliautoilussa tuo renkaiden kuluminen ole juuri läsnäoleva tekijä.

Toinen kiinostava seikka on että hoidatko vaihteiden vaihdon ihan fiilispohjalta vai kuunteletko moottorin ääntä tai seuraatko jotain ledivaloja tai kierroslukumittareita jotta tiedät aina optimikohdan vaihteen vaihodolle.

Kiitos ja tsemppiä loppukaudelle sekä Kimille että Heikille!

iiro: 8.5.2013 kello 0:40

Voitko kuvailla lauseella esikauden testisessioita ja alkukauden kisoja kutakin?

Jalmari: 8.5.2013 kello 2:12

Moro! Jos Kimi saisi itse päättää niin minkälaisilla formuloilla kisat käytäisiin, tarkoittaen moottoria(3,0 l v10, 2,4 l v8; 18000rpm ja 20000rpm), renkaita, siipiä yms, sekä välitankkaus kyllä vai ei. Tarkalleen ottaen mikä olisi paras tai mieluisin tapa kisata? Kiitos ja onnea tuleviin kisoihin!

BK: 8.5.2013 kello 3:16

Onko reaktionopeuttasi ikinä mitattu?

Jan Tengström: 8.5.2013 kello 6:35

Kysymys:
Onko syy/osasyy ilmeiseen viihtymiseesi Lotuksella se, että olet keskeisessä roolissa koko tallin tulevaisuuden kannalta ja tallin varaukseton kiitollisuuden osoitus sinulle. Asetelmaa missä talli on kilpailukykyinen, mutta taloudellisesti tiukilla ei ole ihan tavallinen tämän pvän F1ssä.

Ismo Mäkinen: 8.5.2013 kello 6:52

Tervehdys Kimi,

Pitääkö paikkansa että lempinimesi on/oli mykkä?

Luigi: 8.5.2013 kello 6:56

Olen aina halunnut tietää sen, miksi v. 2005 McLaren sopi niin hyvin Kimin hanskaan ja tulosta syntyi. Oliko syy hyvässä balanssissa, sen aikaisissa renkaissa vai aerodynamiikassa.

Eli kysymys: Millä osa-alueilla Lotuksen pitäisi vielä parantaa autoaan, jotta voisimme odottaa Kimiltä samanlaista dominointia kuin vuonna 2005?

Kimi on rautaa :).: 8.5.2013 kello 7:31

Kimi, kauanko Sulla kestää GP;n jälkeen tunnetasolla kun ajettu kisa ei enää edes käy mielessä?

Minkälaisia tuntemuksia on kropassa ajetun GP;n jälkeen? Itsellä esim laiva- tai venereissun jälkeen keinuttaa.
Lehdistötilaisuudessa taitaa tuoksut olla aika moiset, kun hikiset kuplivalla huuhdellut kaverit istahtaa kameroitten eteen :)
Kiitos Kimi!!!!

Anton: 8.5.2013 kello 7:57

Moi. Miten paljon treenaamiseesti kuuluu saltireeniä tai aerobista liikuntaa? Voisiko huonokuntoinen kuski pärjätä?

Kohto: 8.5.2013 kello 10:25

Ajaako Kimi Räikkönen vielä kartingia harjoitusmielessä esimerkiksi kauden ulkopuolella?

Jussi: 8.5.2013 kello 10:27

Vaikuttaako James Allison siirto toiseen talliin ensi vuoden suunnitelmiin?

Jore: 8.5.2013 kello 11:56

Hei!

Haluaisin kysyä Kimiltä jos hän koskaan lukee kisosta lehdistä tai jos hän katsoo kisoja jälkikäteen televisiosta.

Ye: 8.5.2013 kello 12:28

Hey, Heikki. I’m a fan of Kimi from China. Could you please ask Kimi: seems that compared to other drivers, Kimi is seeing F1 more as a “work” instead of a “career”, i.e., apart from F1, he has a lot to enjoy and have fun from. If it is the case, is there anytthing else he might be seeing as a “career”?

Ingrid K.: 8.5.2013 kello 13:07

Moi Heikki!

Thank you for this great chance!

My questions to Kimi:
1) Is it likely that you will be able to do fewer pitstops than Vettel/Alonso once again in Barcelona?

2) Which is your best memory from previous Spanish Grand Prix?

3) Have you already watched a game from Leijonat live during this championship? And how far do you think they’ll come?

Kiitos paljon!

Peter Utas: 8.5.2013 kello 13:26

A few questions for Kimi;

1) Which one of the F1 cars you have driven has given you the most pleasure to race with (and why) ?

2) If you could take away, or change whatever element of F1 that you don’t like (apart from boring interviews of course) what would that be?

3) Could you describe the difference between the 2007 and 2008 Ferraris for yourself as a driver, in terms of how those two cars felt?

BEST of luck for the rest of the season :)

/P

Plsanswermyquestion: 8.5.2013 kello 13:33

Are you happy with E21 overall?? It seems that the car is very sensitive to setup. Especially in qualifying.

Wolfie: 8.5.2013 kello 13:35

Amazing opportunity, thank you Mr. Kulta ;)

Kimi, it’s clear from footage that you are always surrounded by reporters and fans.

Do you ever get scared when you are surrounded by many people who all try to get as close to you as possible?

How well do people respect your private space during race weekends?

Once I saw footage of a dozen guys from Lotus form a barrier around you when you walked on the paddock, which made me wonder can you ever walk freely on the paddock?

You are very much respected among Finns! When following a race in the bar your every overtake gets massive applauds and men say in awe “Kimi perkele!”

Thank you for your awesome racing and racing ethics, it’s a joy to see you racing!!!

Wolfie: 8.5.2013 kello 13:43

Sakae, a Sebastian Vettel -fan from Japan, he couldn’t get the link to work so I’m asking questions on his behalf:

Has contract with RBR been offered, and are you accepting it?

tina: 8.5.2013 kello 13:52

When is the last time Kimi felt he was under pressure( surely even the iceman would feel the heat at some point )

Daniel: 8.5.2013 kello 14:11

Sorry for the English, but I am wondering…

Kimi, what do you think of James Allison’s departure from Lotus?

Wolfie: 8.5.2013 kello 14:18

The link doesn’t work for some people so I ask on their behalf:

Bogi: The best F1 car ever driven?

One: How about, are yo moving to Ferrari next year, to race next to Fernando?

MagnumIce: 8.5.2013 kello 14:32

1)We often hear about different driving styles of F1 drivers - is there such a thing as a “natural” driving style for you, to what extent can you adapt it to specific car behaviour, and how important is it to have a car or a set-up that suits your preferences?

2)What do you think about the return of turbo engines next year? Do you think it will make a big difference?

3)Is there any driver, present or past, you would have wanted to directly compete against? Does it matter to you who you are fighting with for a victory or a title?

Hassan: 8.5.2013 kello 14:35

Kaikki maustettu suosikeiksi ovat Allaiskarim

WHATEVER: 8.5.2013 kello 14:49

Thank you Heikki,

Kimi: First, I want to say I’m sorry for the loss of your beloved dog Ajax.

Questions: I started following you after your last win in Barcelona in 2008, so I missed your golden years. Since your return to F1, everyone’s been saying It again feels like the old Iceman’s back.
1. Do you feel like in your golden days? Or do you feel the best is yet to come?
2. In wich ways do you feel your driving or approach to F1 has changed over the years based on your experience? Do you feel wiser now?

Anonymous: 8.5.2013 kello 15:24

Kimi, I am your fan for 12 year at this time realized that you have an incredible charisma of all the riders past twenty years since. Would you like to go back and speak in Formula 1 and in what kind of time?

Andrey: 8.5.2013 kello 15:24

Hi! Do you drink Red Bull in real life? Thank you. Andrey, Kursk.

Julia: 8.5.2013 kello 15:32

1)Kimi, why did you stop smiling?
2)Who do you think is the hero of Formula 1? why?

Tom: 8.5.2013 kello 15:33

Greetings from Switzerland!

Maybe you could ask him this:

“What practical changes would you make to F1 to shape it more to your liking? (…apart from less media and stupid questions like this ;) Just if you had a free hand, how would you change the cars, the regulations, the selection of tracks, the format of the race weekend (etc..?) to make it more exciting for yourself?”

I’ve wondered about this for a while, as he clearly isn’t always happy with the way F1 is being run. Maybe he has an actual vision he could elaborate on.

Thanks a lot for the opportunity Heikki! Kippis.

Galina: 8.5.2013 kello 15:44

Kimi, what team do you want as a competitor to the finnish national hockey team for the final of ice hockey world championship 2013? Not easiest one but the most interesting?

Igor: 8.5.2013 kello 15:53

Many say that in life, you’re different. Not like on the track. We ever be able to see the real Kimi :)

Kinga: 8.5.2013 kello 16:03

Moi Heikki,

thank you very much for this opportunity!

Here are my questions to Kimi:

1. Would you ever try sky diving? It’s such a thing I could imagine you’d do.

2. If you could describe yourself or your life with a proverb/song title/song lyrics then what would it be and why?

3. Do you like it if you get interesting and unique presents from fans?

Thank you :)

Peter: 8.5.2013 kello 16:21

You’ve had plenty of cool helmet designs over the years and you’re usually a pioneer in designs that other drivers emulate afterwards.

Which design has been your favourite so far, purely from an aesthetics point of view and excluding any emotional ties to achievements gained with the design?

Peter: 8.5.2013 kello 16:23

What sort of things do you try to achieve during a safety car restart and can you tell a little about the strategies you choose and why, ie. keeping the drivers behind bunched up, staying right behind the guy in front or creating a buffer behind you etc?

Peter: 8.5.2013 kello 16:26

The gearboxes have seen some tremendous development during your career, from the double clutch McLaren to the current seamless gearboxes. How much of a difference do you see as a driver from that development when you’re driving?

Denis: 8.5.2013 kello 16:27

Heikki, could you, please ask, why Kimi is always wearing Oakley sunglasses when he doesn’t wear helmet? Is it a matter of style only or he really cares about eyesight protection so much? Thanks in advance!

Xerk: 8.5.2013 kello 16:28

Would you rather drive against the fastest F1 car or the fastest f1 driver?

Dheeban: 8.5.2013 kello 16:56

Given the recent Allison exit, how much of a role does a technical director play in the actual design of the car itself? Is it more like technical managerial position? Lotus has punched above its weight and has been noted for its efficient working. What has made its technical team efficient in producing good cars recently? Do you think they can continue to do that even after Allison’s exit? Finally, what do you think of the financial future of Lotus? If they secure it, would they continue to be strong?

Hunt: 8.5.2013 kello 17:09

It has long been rumoured that your issues in qualifying during 2008 were due to a suspension change at the 2008 German Grand Prix by Ferrari. Can you confirm or deny this rumour? And if it’s a denial, why did your qualifying form suffer that year?

Brigi: 8.5.2013 kello 17:30

Hey!
1) What music do you listen to?
2) Do you have a girlfriend? :)

Wolfie: 8.5.2013 kello 17:47

SpaMaster, India:
Given the recent Allison exit, how much of a role does a technical director play in the actual design of the car itself? Is it more like technical managerial position?

Lotus has punched above its weight and has been noted for its efficient working. What has made its technical team efficient in producing good cars recently? Do you think they can continue to do that even after Allison’s exit?

Finally, what do you think of the financial future of Lotus? If they secure it, would they continue to be strong?

One:

I always thought that Kimi is a very inpulsive driver, in a sense that Kimi wanted to come back to wheel to wheel racing rather than ‘technical’ WRC, meaning that his driving goes moments by moments when his all senses catches incidents that are going on on track. ( Could also say that he is able to control his car directly as his instinct catches the next moments to come.)

So the quesiton is, if he has ‘avoided’ any crucial accident that lead him to win race(s)? The moments to take correct decision to avoid collision and at the same time placing himself’s car at the right position so that he win races. If so could he elaborate on what he saw and what he did to materialize that moment’s move? I imagine a first corner incidents ans so on. The one at SPA was great.

Sakae, Japan:

How do you navigate in heavy rains, when visibility is close to zero? Schumacher once said that he monitors contours of the track, listens to engine of the car which is ahead of him, and according to gear shifts he would know approximately how large the gap is.

Timo: 8.5.2013 kello 18:16

First, thank you very much Heikki for this opportunity!

Question: Do you think fans and media tend to overanalysing and overinterpreting things in F1 and it’s all a bit less complicated and suspicious in reality?

Best regards

Fran: 8.5.2013 kello 18:26

I have always been wondering what’s exactly on Kimis Ipod playlist! I want names ;) ;). Kiitos

Antti: 8.5.2013 kello 18:45

Onko olemassa tilannetta jolloin F1-auton ohjaamossa on tylsää? Esim. pitkän turva-autojakson aikana tai ylivoimaisessa johtoasemassa?

Dori: 8.5.2013 kello 20:40

Moi Heikki

Ensin kiitoksia mahdollisuudesta!

Mä haluaisin tietää, millaisia biisejä Kimi kuuntelee. Häneltä se on kysytty jo sata kertaa, mutta hän vain vastasi kuuntelevansa paljon suomalaista musiikkia. Voisiko hän sanoa esimerkkejä? Kuunteleeko hän vaikka Jukka pojan, Arttu Wiskarin, Happoraadion, JVG:n kappaleita? Vain mitä?

Kiitos, Dori Unkarista

erika: 8.5.2013 kello 21:12

Kimi! I’m your fan for 10 years. I believe that this year bring to you win. What exactly for you F1? I mean the victory is your life goal or something? Or it’s just a job and you do races for salary? Do you think that F1 it’s your destiny? Well, I hope you’ll tell about fellings and your real life-goal )
Thanks.

Anastasia: 8.5.2013 kello 21:40

Kimi,
Thank You very much for visiting Moscow on February 23 this year. It was an amazing day!
Jeremy Clarkson has been in Moscow this day. Did you know of the presence of each other in the same city? Did You chat with him during Your stay in Moscow?

Thank You.

______________
Best Regards,
Anastasia.

Anonymous: 8.5.2013 kello 22:34

Mitä tv sarjoja seuraat? Tuleeko top gearia katsottua, entäs youtubesta chris harris on cars se ehkä tällähetkellä paras auto ohjelma koska siinä mennään kahva edellä. Entäs jenkkien tv tuotanto?

Evonne okafor: 8.5.2013 kello 22:54

Kimi, do you know when it is the time to quit like Sir Alex did with Man Utd and are you near at that moment?

Evonne okafor: 8.5.2013 kello 22:57

Are you planning to get another dog to replace Ajax and are you planning to bring him to future races like Lewis doing with Roscoe?

Natalie: 8.5.2013 kello 23:53

Kimi, what do you like about riding motocross, and have you thought about doing it competitively rather than just for fun?

Mandoliinimies: 9.5.2013 kello 7:33

Onko olemassa moottorirataa, jolla et ole vielä ajanut, mutta mieli tekisi kovasti päästä tutustumaan?

Kohto: 9.5.2013 kello 10:45

Kokeeko Kimi Räikkönen olevansa nyt 33-vuotiaana taktisesti kypsempi F1-kuljettaja kuin uransa alkupuolella?

Oma mielipiteeni on, että Räikkönen on tällä saralla kehittynyt.

Talli Määräys: 9.5.2013 kello 11:51

Siirtyykö Räikkönen johonkin muuhun talliin ensi kaudeksi?

Evonne Okafor: 9.5.2013 kello 12:01

Are you happy with yourself as a person?

Rikhart: 9.5.2013 kello 12:04

Do you think modern F1 is too easy?

heikki.kulta: 9.5.2013 kello 12:05

Hola!

Kiitokset näin uskomattoman laajasta kysymysten kirjosta. Käyn ne lävitse perjantaina ja haastatteluni on lauantaina. Kuten lupasin, esitän mielestäni parhaat niistä Kimille.

Kun niin usea on kysynyt Kimin mielipidettä James Allisonin lähdöstä, olen varma, että sitä kysytään häneltä heti tänään Lotuksen lehdistötunnilla klo 15.15, joten vastaus siihen tulee jo tänään.

Kirjaan ylös myös mahdollisesti muihin tänne tehtyihin kysymyksiin lehdistötilaisuudessa tulevat vastaukset.

H.K.

Oskari: 9.5.2013 kello 14:06

Annapa Heikki Kimille mun sähköpostiosoite niin se vois kutsuu mut johonkin Euroopan kilpailuun VIP-vieraaksi. ;) Se ois pappaa!

F!fan: 9.5.2013 kello 14:38

Monetko ajohaalarit/ajokengät kuski kuluttaa kauden aikana? Meneekö 1 per vkoloppu?

Kommenttia: 9.5.2013 kello 20:47

Ajaako Kimi LeMansin 24h kilpailussa joskus?

heikki.kulta: 9.5.2013 kello 21:25

HUOM! ATTENTION!

Tässä eka vastaus Kimille esitettyihin kysymyksiin ja se kaikkein ajankohtaisin.

Here comes - as a teaser - the first answer to one question presented to Kimi.

Miten Kimi suhtautuu James Allisonin lähtöön Lotukselta?

– Hän on kauan ollut iso osa tiimiä. Jokainen insinööri ja mekaanikko on tärkeä, ja on ikävää, kun joku lähtee. Mieluummin pitäisin jokaisen kuin päästäisin pois. En tunne syitä Allisonin lähtöön. F1 on tällaista, että koska tahansa joku voi lähteä. Ei se nytkään tullut yhtenä päivänä odottamatta, vaan siitä oli puhuttu pidempään. Jää nähtäväksi, onko Allisonin lähdöllä vaikutusta viikon kuluessa, vuoden kuluessa tai onko ollenkaan. Vain aika sen kertoo. Tiimi on vahva ja sillä on edelleen hyviä ihmisiä kaikkiin tehtäviin.

This is how Kimi felt after hearing James Allison will leave the team.

– He has been around for a long time at Enstone. Every single engineer and mechanic is important part of the team, and it’s sad, while somebody departs. I would rather keep them all than loose one. I don’t know the reasons for Allison’s departure. F1 is like this, and whenever somebody might leave. Obviously, this didn’t happen just in one day, I presume it had been talked about for some time already.

– Does it affect the performance of the team? I don’t know. Only time will tell. We will see, if there is any affect in one week, one year or is there no affect at all. The team is strong and they still have good people for every area.

Panna: 9.5.2013 kello 22:35

Moi Heikki!

I have a question to Kimi: Can you play the guitar?

Thank you, Panna from Hungary.

Wolfie: 9.5.2013 kello 22:46

ViMaMo:

Did you enjoy driving flat out in BS tires or in a delta as required for Pirelli ? (Just one option, that or this. Please no for sures ;) )

Which do you think was your best race (includes which he didn’t win)?

Which is the most difficult track for you?

MarileneRiddle:

Just had to ask - do you drink Red Bull with your vodka?

Othecougar:

Do YOU think you are a better/worse/same driver as you have been throughout the years? (Raw speed/Race craft/Strategy)

With only one choice, who do YOU think has had a more impressive career and why out of Sebastian Loeb or Michael Schumacher?

CroRain: 9.5.2013 kello 22:49

Kimi what do u feel about McLaren, is McLaren still “your” team? any chance to see u again in McLaren?

What do u think about Ron Dennis, how would u describe him? :)

Happydee: 9.5.2013 kello 23:13

I would like to ask you to look at this series, this snore or play some musical instrument such as guitar ours?

Miika: 10.5.2013 kello 3:36

“Ajaako Kimi LeMansin 24h kilpailussa joskus?”

Tai ylipäänsä, Kimi, kiinnostaisiko sinua vielä ajaa muissa kilpa-ajo luokissa F1:sten ja rallin lisäksi? Nascariahan tiettävästi kävit vähän koittamassa.

Toinen kysymys, ihan kasuaali vaihtelun vuoksi:

Katsotko vapaa-ajalla elokuvia? Mikä on viimeisin, josta tykkäsit?

: 10.5.2013 kello 8:47

Heikkki, kiitos paljon taas mahdollisuudesta kysellä Kimiltä asioita!

Kimi,

Mitä mieltä olet sinua koskevista Red Bull-huhuista? Onko Red Bull mielestäsi hyvä vaihtoehto jatkossa? Auto näyttää olevan hyvä vuodesta toiseen, mutta talli pyörii lähinnä Vettelin ympärillä…

Mikä muu tiimi kiinostaisi sinua Lotuksen lisäksi?

Oletko harkinnut ajaa ralleja F1-uran jälkeen?

Lopuksi: olet paras kuski! Olet selvästi ihailluin kuski F1:ssä olemalla oma itsesi! Se pitää paikkansa, että olet coolein kuski ja persoonallinen niiden robottien joukossa!

Julia Karpovich: 12.5.2013 kello 0:03

All of us know that you would like to drive during an era of the 70th. But what season would you choose if you had an opportunity to take part in only one? Which of the team would you like to race for? And whom would you most like to compete on the track with?

heikki.kulta: 12.5.2013 kello 8:37

TIEDOKSI!

Haastattelu on tehty, sain 18 minuuttia ja ehdimme muun rupattelun lomassa käydä läpi parikymmentä tälle palstalle lähetettyä kysymystä. Kimin vastaukset julkaisen ensi viikon alkupuolella, kunhan ehdin kotiin.

Kiitos kaikille osallistumisesta!

HK

Eric Steven: 13.5.2013 kello 15:04

Have you ever heard of Dragon Ball? I bet you would like it. I could send you the movie/comics.

David: 21.5.2013 kello 23:53

Would you be up for a Le Mans 24hr race after F1? Also could you get Vettel to join you?

Kommentoi

You must be logged in to post a comment.

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle