Formulablogi

« Utelias comeback | Spektaakkelipaineita »

Vettel, Vettel, Vettel…

Aihe F1, 13.12.2011 19:57, heikki.kulta

Viiden tähden vaali päättyi kuin MM-sarja konsanaan: Sebastian Vettel keräsi pelkkiä ykköspaikkoja kaikilta äänestäjiltä. Laskin, että maailmanmestarista tuli myös blogimme vuoden kuljettaja 90 pisteellä.
MM-taistossa Vettel jäi 83 pistettä maksimituloksesta eli keräsi 82,5 prosenttia maksimisaaliista. Michael Schumacher pääsi kaudella 2002 jopa 84,7 prosenttiin maksimipistemäärästä.
MM-järjestys säilyi myös hopeasijalla, kun Jenson Button keräsi 11 kakkospaikkaa ja yhteensä 61 pistettä. Kolmanneksi tälle palkintopallille pomppasi Fernando Alonso, joka MM-taistossa jätettiin lopulta mitalitta.
Heikki Kovalaisen ansiot tulevat hyvin esiin myös tässä äänestyksessä. Kovalainen on kokonaispisteissä viidentenä ennen Nico Rosbergiä.
Tässä vaalitulokset tässä äänestyksessä:
1. Vettel 90
2. Button 61
3. Alonso 50
4. Hamilton 20
5. Kovalainen 16
6. Rosberg 12
7. Webber ja Sutil 7
9. Perez 3
10. Kobayashi 2
Entäpä sitten ensi kausi? Onko Vettel ja Red Bull edelleen valttia? Ainakin hän on se kuljettaja, joka täytyy päihittää, jos aikoo taistella mestaruudesta. Ferrarilla on ainakin menossa kaikki tai ei mitään -talvi. McLarenilla puolestaan on vähemmän kirittävää.
Vaikka joulu lähestyy, F1:ssä tapahtuu, kun viimeiset tallipaikat on yhä jakamatta. Hyvää ja jännittävää joulunalusaikaa kaikille!

15 Vastausta artikkeliin “Vettel, Vettel, Vettel…”

Mauno Ahonen: 13.12.2011 kello 22:05

Toivottavasti puntit tasoittuvat selvästi, vaikka sääntöuudistuksia on vähän. Silloin kaudesta tulee kiinnostavampi. Ei haittaisi, vaikka kuskin osuus kasvaisi tekniikkaa suuremmaksi. Pakokaasujen uuden tarkan(?) säännön vaikutusta on kyllä vaikea ennakoida. Gene muuten muistutti, että Ferrari voitti vain Silverstonessa, joka oli kauden ainoa pakokaasudiffuuseriton kisa. (Toistan taas toiveeni, että koko diffuuseri kiellettäisiin. Takana ajaja voisi silloin seurata kaarteessa imussa, ja tylsästä drs-napista monimutkaisine sääntöineen voitaisiin luopua.)

Toisaalta RB:n velho Newey on aina löytänyt servetille uusia jippoja. Uskon, että sellaisia on jo plakkarissa, koska uusi auto valmistuu hyvissä ajoin ennen testejä.

Tallipaikkoja on tosiaan julkistamatta tavallista enemmän. Joten siinä on seurattavaa niin medialla kuin meillä penkkiurheilijoilla. Takavuosina kuskit varmistuivat lopullisesti joskus vasta ensimmäisessä kisassa. Käyköhän nytkin niin.

PS. J. Allenin listalla Kovalainen oli neljäs ja Alquesari viides. Perustelut ovat ihan järkeenkäypiä.

heikki.kulta: 14.12.2011 kello 12:30

Niinpä oli James Allen pitänyt Heikin samalla sijalla kuin sillä listalla, jonka pyysin häneltä Brasilian GP:tä ennen ja joka vaikutti tähän meidänkin äänestykseemme.

Todisti siten, ettei James sijoittanut Heikkiä omaan listaansa ihan vaan siksi, että hänen mielipiteensä kuskiarvioista oli tilattu Suomesta.

heikki.kulta: 15.12.2011 kello 18:54

Näitte varmaan tämän tallipäälliköiden äänestystuloksen kauden parhaista kuljettajista Autosportissa. Sama kärkikvartetti kuin meilläkin. Siellä saivat ääniä di Resta ja Schumacherkin.
1. Vettel 241
2. Button 200
3. Alonso 188
4. Hamilton 122
5. Rosberg 90
6. Webber 70
7. Di Resta 44
8. Sutil 38
9. Kovalainen 26
10. Schumacher 23

Kohto: 17.12.2011 kello 23:49

Lista kuljettajien paremmuudesta on mielestäni ok. Vettel on selkeä kärkinimi ja Button yhtä selkeä kakkonen. Kovalaista on hieman hankala rankata. Tietyllä tavalla Kovalainen teki niin hyvää työtä kuin voi. Voitti tallikaverinsa lähes aina aika-ajoissa ja taisi voittaa joka kerta kisassa (oliko muutaman kerran jotain ongelmia). Ongelma ehkä Kovalaisen tapauksessa on se, että ei ole ketään muuta mihin verrata, kuin tallikaveri.

Itse uskoisin, että ensi kaudeksi puntit tasoittuvat ainakin jonkin verran. Säännöt eivät kuitenkaan muutu valtavasti ja esimerkiksi McLarenin ja Ferrarin koneistot pääsevät nyt oikeuksiinsa. Myös Mersun olisi nyt aika vihdoin ja viimein päästä kärkitaistoon takaisin. Samalla tietenkin toivon, että myös Renault nousisi ainakin lähemmäksi kärkeä.

Toisin kuin Mauno Ahonen, olen ehdottomasti DRS:n kannattaja. Tietenkin jos ohittamisesta jotenkin muutenkin pystyttäisiin tekemään mahdollista, niin mikäs siinä, mutta kyllä DRS on systeemi paikallaan. En näe sitäkään terveenä, että kuljettaja epäonnistuu hieman aika-ajoissa ja ajelee sen takia selvästi hitaamman auton perässä koko kisan ajan. Tottakai paikan puolustaminen pitää olla mahdollista, mutta ei ohittaminenkaan saa olla mahdotonta.

Matti: 19.12.2011 kello 11:43

DRS on yksi typerimmistä keksinnöistä auto
urheiluun.Ei se ole kilpa-ajoa,jos ohittava
kuski saa käyttää teknillistä apuneuvoa pä-
ästäkseen ohi,mutta ohitettava ei saa puolu-
staa sijoitustaan.Miksi ei heiluteta sinisiä
lippuja kaikille ohitettaville,tulisi jopa
halvemmaksi kuin DRS.

Kimi: 19.12.2011 kello 18:51

Moni F1-penkkiurheilija toivoo joululahjaksi ennätyksellisen jännää ja tasaista kilvanajoa ensi kaudella ja myös onnellista Uutta Vuotta suomalaisten kuljettajien kannalta. Niin toivon minäkin, etenkin tasaisuutta. Onhan se aina ollut sykähdyttävää seurata kisaa jos joku suomalaisista ajaa voitoista, eikä vain pistesijoituksista, mutta yllättävän hyvin sitä jaksaa seurata vaikka suomalaisia ei ole podiumilla aikoihin näkynyt, Maamme-laulusta nyt puhumattakaan. Jos tätä Vettel-vuotta ei lasketa on viime vuosina mestaruus varmistunut vasta viimeisi(e)ssä kisassa ja pitänyt mukavasti yllä jännitystä.

DRS-systeemissä hyvää on se että ainakin jotain kokeillaan ohittamisen helpottamiseksi, systeemi saattaa elää ja muuttua, vähän kuin aika-ajosysteemi joka on vuosien varrella elänyt hyviä ja vähemmän hyviä kausia. Toivottavasti sääntöjä ei enää muuteta kesken kauden, sillä vaikka tiedämme että F1-maailmassa on nykyään enemmän viihdettä ja teatteria kuin vanhoina “hyvinä” aikoina, olisi historia ja kunniakkaat perinteet FIAn johtajienkin hyvä muistaa.

Aika rohkea päätös Lotukselta ottaa Kimin tallikaveriksi yhtä kauan kuvioista poissa ollut kuljettaja. Yleensä tallit haluavat jatkuvuutta, helpompaa olisi verrata uutta ja vanhaa autoa, etenkin nyt kun testikuskit eivät juurikaan F1-autolla pääse testaamaan. Mielenkiintoista oli myös Schumacherin tunnustus vähäisen testaamisen merkityksestä omiin paluuvaikeuksiinsa. Saa nähdä kuinka Kimille käy, itselläni on positiivinen tunne tähän paluuseen. Toivotaan että ranskalainen tallikaveri ja taustatuki ei tee Kimin paluusta vaikeampaa.

Kohto: 20.12.2011 kello 16:52

En ihan jaksa käsittää DRS-vihaa. Tottakai se on keinotekoinen apuväline ohitukseen, mutta eikö toisaalta sekin ole hieman keinotekoista, että joillain radoilla ohi ei pääse lainkaan. Sitten ohituksia yritetään esimerkiksi varikkopysähdyksen kautta, mikä ei ehkä kuitenkaan ole se urheilullisin tapa.

Jos ohittamisesta haluttaisiin F1:ssä tehdä helpompaa ilman DRS:ää, pitäisi radoille rakentaa entistä pidempiä suoria. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista vanhemmilla radoilla, joten jää kaksi vaihtoehtoa. Joko käytetään hieman teennäistä apuvälinettä tai sitten muutetaan autoja radikaalisti.

Autojen muuttamisesta on toki puhuttu pitkään, mutta siinäkin on ongelmansa. F1 on perinteisesti ollut se kaikkein nopein formulaluokka ajettaessa perinteisillä kilparadoilla. Jos kovin radikaalisti lähdetään muuttamaan F1-autoja, ne eivät pian olekaan niitä kaikkein nopeimpia vehkeitä tällä pallolla.

Toki Indy-formulat menevät ovaaleilla todella kovaa, mutta ainakin perinteisillä moottoriradoilla ne häviävät F1-autoille reilusti. Indythän ovat painavampia ja niissä on huonommat jarrut kuin F1-autoissa.

Mielestäni ohittamisesta ei saa DRS:n avulla tehdä liian helppoa. Ei sekään ole hyvä, jos kaksi kuskia ohittaa toisensa vuorokierroksin monta kertaa peräkkäin. Edellä menevällä pitää olla mahdollisuus puolustaa paikkaansa. Mutta ennen DRS:ää ongelmani oli se, että ohittaminen oli joillain radoilla aivan liian vaikeaa. Nopeakin kuljettaja joutui ajelemaan toisen auton perässä puolet kisasta, vailla mahdollisuutta ohitukseen. Ei tämäkään ole kohtuullista.

no5: 26.12.2011 kello 11:11

Montezecozecomolo antoi lehdelle haastattelun, jossa tämä älykääpiö sanoi ettei vaihtaisi Alonsoa Vetteliin. Olisi aika erikoista, jos hän sanoisi - vaikka meillä on 100 milj/kausi sponsorisopimus pankin kanssa, joka haluaa Alonson kuskiksi, ja meillä on Alonson kanssa sopimus vuoteen 2016, niin ottaisin Vettelin mielummin ajamaan.

Talli Määräys: 28.12.2011 kello 23:01

Räikkönen ajaa ensikaudella, joten ei niistä potkuista kannata enää numeroa tehdä.

fakta: 29.12.2011 kello 13:20

Ai mistä potkuista? Kuka potkii ja ketä? Minusta Kimi ansaitsisi paikan tuollakin listalla, koska Kimistä on puhuttu vuoden 2011 aikana F1-piireissä varmasti enemmän kuin Perezistä.

Talli Määräys: 30.12.2011 kello 19:32

nimim,fakta. Niin tarkoitin sitä kun Räikkönen jokunen vuosi aikaa vaihdettiin Alonsoon Ferrarilla. Mediassa tätä vaihtoa kutsuttiin potkuiksi.

Sitä ei voi tietää onko Räikkönen, Alonso, Ferrari ja Pankki hyviä kavereita, media käsittelee heitä vihamiehinä, mutta se voi kuulua heidän suunnitelmiinsa.

no5: 31.12.2011 kello 20:19

Eipäs ota selvää kenen suunnitelmia tarkoittaa hän, mutta Ferrari ja pankki ovat ainakin kavereita keskenään. Kimi rahasti ja kiitti. Palaa formuloihin takaisin, koska on yksi parhaista, ellei paras, kuljettaja tällä hetkellä.

'ukko': 12.1.2012 kello 22:33

Hengissä ollaan vielä vaikka kiinnostus koko ykkösiin on lopahtanut. Ehkä iän myötä käy niin kun alkaa ymmärtää enemmän elämästä. Lopultahan puutarhanhoito on tärkeintä eikä sekään kovin tärkeää.
Veikkasin Vettelistä mestaria vuosi sitten ja se toteutui.
Nyt olen veikannut viidesti peräkkäin oikein 07 alkaen: Räikkönen, Hamilton, Button tai Barichello ja 2 kertaa Vettel. Sen voi tarkistaa lukemalla aikaisempia kommenttejani takavuosilta jos epäilee. Pieni yllätys se on ollut itsellekin.
Ensi vuoteen en ota kantaa ja tuskin kommenttejani täällä enää näkee.
Kaikille toivotan hyvää alkanutta vuotta ja innostusta muihinkin asioihin kuin ykkösiin. Ykkönen on lopulta aika pieni ja kapea näkökulma maailmaan.

Talli Määräys: 14.1.2012 kello 19:44

Kiitos toivotuksistasi “ukko”, olet aikamoinen veikkaaja, itsellä yleensä menee pieleen. Ei
F1 ole elämän tärkein asia, mutta kun tulee urheilua yleensäkin seurattua, niin misei myös formuloita.

Jos hiukan lisäisin kiinnostustasi lajiin niin, myös Räikkönen on mukana eli Suomalaisia on paljon tai ainakin 2,5, laskutavasta riippuen.

Kapeahan se näkökulma on jos maailman tilanteita seuraa pelkästään formuloiden kautta. Mutta yhä enemmän on kaikenlaista viihteeksi luokiteltavaa, siinä joukossa ei moottoriurheilu liene huonointa.

Vieraile ainakin tällä palstalla, jos et innostu ahkerammin täällä käymään. Korostan vielä että vuosi voi olla hyvä Suomalaisille.

Kimi: 15.1.2012 kello 19:37

“Tallimääräys” on oikeassa, on se melkoinen “ukko” ollut noissa ennustuksissa. Saattaa olla F1-rintamalla ainoa maailmassa joka sanoi ennen Buttonin mestaruusvuotta että Hondalle/Brawnille kannattaisi mennä (Räikkösen) ajamaan, siis ei sanonut hyvin menneiden talvitestien jälkeen kuten joku muukin, vaan kuukausia ennen, juuri silloin kun kaikki näytti Hondalla hyvin huonolta. Koska “ukolla” tuntuu olevan elämän perusarvot oikeassa järjestyksessä ei varmaan harmita liikaa se seikka että tuonkaltaisten ennustajalahjojen käyttö rikastumismielessä on vaikeaa. Katsokaa vaikka elokuva Rahantekijä, Al Pacino/Matthew McConaughey…

Muistan kyllä lukeneeni täällä että pienempiä veikkausvoittoja on tullut. Itselläni on vähän pessimistinen katsantatapa asioihin eli siinä missä joku toinen näkee puolitäyden lasin on se minun silmissäni enää puolillaan. Tuonkaltaisilla Nostradamuksen lahjoilla varustettuna miettisin jälkeenpäin vain menetettyjä mahdollisuuksia enkä osaisi iloita onnistumista.

Pikku vinkkinä Heikki K:lle (ei Kovalainen…): Olisiko jo nyt hyvä aika alkaa kerätä tällä palstalla veikkauksia ensi kaudesta näin ennen talvitestien alkua? Jospa minäkin osuisin tänä vuonna oikeampaan…

Olen Ferrarin nousua ennustanut nyt kahtena vuonna peräkkäin ja pieleen on mennyt. En nyt tarkoita pelkästään kuljettajien mestaruutta joka Alonsolla oli edelliskaudella lähellä, vaan todellista Domenikaalien dominointia Schumacherin malliin. Paperilla kaikki näyttäisi siellä olevan samoin kuin keisarin aikana, johtava kuljettaja ja kakkoskuskiksi tyytyvä tallikaveri, raha-asiat jopa paremmin kuin muilla, samoin muukin infrastruktuuri. Voitot ja paalupaikat vaan puuttuu, tosin kun Alonso oli melkeinmestari edelliskaudella, oli Ferrarikin loppukaudesta paras auto/kuljettaja-yhdistelmä. Se noususuuntaus vaan kääntyi talvitauon aikana laskuun.

Tarpeeksi monta vuotta kun ennustelen Ferrarin nousua saattaa se jonain vuonna toteutuakin. Pääsen sitten paukuttelemaan virtuaalihenkseleitä että minähän sanoin…

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle