Formulablogi

« 18 kisaa pukkaa | Utelias comeback »

Viiden tähden vaali

Aihe F1, 26.11.2011 19:09, heikki.kulta

F1-kausi oli kuin Beatles-hitistä the long and winding road. Tosin se kiemurteleva osuus jäi vähemmälle, kun Sebastian Vettel jyräsi niin suoraviivaisesti mestaruuteen jo alkusyksystä.

Nyt marrashämärissä voidaan vielä vetää kautta yhteen. Tiedustelin muutamilta tutuilta pitkän linjan F1-toimittajilta nimilistaa kauden viidestä parhaasta kuljettajasta. Hyvin hanakasti he tarttuivat tähän haasteeseen. Tuli oikea viiden tähden vaali.
Varoitan jo ennakkoon, että tämä kirjoitus on sitten juuri kuin tuo alun Beatles-teema – pitkä ja kiemurteleva. Jokaisen valinta on perusteltu persoonallisella tavalla.
Tässä nämä kahdeksan TOP5-listaa perusteluineen:

Michael Schmidt, Auto, Motor und Sport
1. Vettel
– Paalujen ja voittojen määrä puhuu puolestaan. On ajanut kauden ilman isompia mokia ja erityisen vaikutuksen ovat tehneet ne kisat, joissa kriittisellä hetkellä hän on tehnyt oikeat valinnat. Iso edistysaskel viime vuodesta.
2. Alonso
– Ollut autoaan parempi, itse asiassa paljon autoaan parempi. Ferrarilla pystyi voittamaan vain yhden kisan ja hän voitti sen.
3. Button
– Jensonin paras kausi, parempi kuin mestaruusvuosi 2009. Hän ei ole vain paljon nopeampi kuin yleisesti on uskottu, vaan hän on luultavasti myös koko joukon paras taktikko.
4. Rosberg
– Jälleen hyvä kausi huonolla autolla. Ainoa haittapuoli arvostukselle tulee siitä, että kisaoloissa Schumacher pystyi tänä vuonna ajamaan melkein Nicon tasolla. Varo vanhusta ensi vuonna, Nico!
5. Hamilton
– Jos Hamilton ajaisi joka kisan kuin Shanghaissa, Nürburgringillä tai Abu Dhabissa, hän kuuluisi tämän listan kärkinimeksi. Mutta virheitä vilisi – ja useimmat niistä olivat ihan turhia.

Jonathan Noble, Autosport
1. Vettel
– Hämmästyttävä kausi, jolla hän on tehnyt loistavaa tulosta niin radalla kuin radan ulkopuolellakin. Yksinkertaisesti tyrmäävä suoritus!
2. Button
– Ollut elämänsä vireessä koko kauden ja ajanut paremmin kuin voittaessaan mestaruuden.
3. Alonso
– Ei ehkä ole tehnyt niitä tuloksia, mitä itse toivoi, mutta ollut todella vakuuttava autolla, joka ei ole McLarenin tai Red Bullin vertainen.
4. Hamilton
– Mennyt vuoristorataa, esitykset aallonpohjasta aallonharjalle, mutta kun on se päivä, Lewis on aivan ilmiömäisen hyvä. Uskon, että tämä rankka kausi karaisee häntä jatkoa varten.
5. Kovalainen
– Kun tämä lista menee suomalaiselle sanomalehdelle ja käytössäni on vain viisi nimeä, Kovalainen ohittaa muut ja ansaitsee tunnustuksen hienosta työstään Team Lotuksella tänä vuonna.

James Allen, Freelancer
1. Vettel
– On todella nostanut tasoaan tänä vuonna, lähes täydellinen aika-ajossa ja vaikka ajoi parasta autoa, joutui paiskimaan paljon töitä monen voittonsa eteen. Omaksui Pirellin renkaat paremmin kuin kukaan toinen.
2. Alonso
– Buttonin edellä, koska Ferrari ei ole ollut yhtä nopea auto kuin McLaren ja on silti pystynyt voittamaan kisan sekä nousemaan lisäksi 9 kertaa palkinnoille.
3. Button
– Ajanut yhden parhaista kausistaan, kun pääsi hyvin nopeasti sinuiksi Pirellin renkaiden kanssa. Päihittänyt Hamiltonin, voittanut 3 rankkaa kisaa ja noussut hyvin säännöllisesti palkinnoille.
4. Kovalainen
– Vaikka ei ole saanut pinnan pinnaa, hänen esityksensä Lotuksella ovat usein olleet sankarillisia. Haastanut keskiryhmän autoa aina, kun oman auton vauhti on vähänkin siihen riittänyt.
5. Hamilton
– Tehnyt paljon virheitä, mutta ajanut myös muutamia hämmästyttävän hienoja kisoja. Mielestäni Saksa on Hamiltonin kaikkien aikojen paras kisaesitys, kun myös Kiina, Korea ja Abu Dhabi olivat aivan fantastisia. On listallani kaikkein jännittävimpänä F1-kuskina.

Alberto Antonini, Auto Sprint
1. Alonso
– On ykkönen, kun ei ole tehnyt kaudella juuri virheen virhettä ja ollut paras käyttämään kaikki kisoissa tarjoutuneet tilaisuudet hyväkseen parhain tavoin.  Vanha väittämä sanoo, että kakkoskuski antaa parhaan käsityksen auton todellisesta tasosta, Alonso ansaitsee kiistatta ykkössijan tässä rankingissa.
1. Vettel
– Jaan ykköspaikan, koska Vettel ylitti kaikki odotukset ajamalla kilpaa valtaosan ajasta aivan omassa luokassaan. Hänellä oli huono päivänsä Nürburgringillä ja hän teki virheen Buttonin painostamana Kanadassa, mutta kukaan ei ole täydellinen. Jännityksen kannalta oli ikävää, ettei hänellä ollut yhtään todellista kilpailijaa koko vuonna.
3. Button
– Mielestäni Jensonin ajotaidot eivät olet yhtä loistavat kuin Hamiltonilla, mutta hän pystyy kapitalisoimaan kaiken paljon tehokkaammin. Kärkikuskeista ainoana hän joutui keskeyttämään kaksi kisaa teknisen vian vuoksi. Täytyy myös huomata, että tänä vuonna pakokaasukeskitetty diffuusori vaikutti ajamiseen- Jotkut omaksuivat sen muita paremmin ja nopeammin.
4. Hamilton
– Uskomattoman taitava kilpakuljettaja, mutta liian häilyvä leiskuvan tempperamenttinsa vuoksi. Kuuluisi paljon ylemmäs listalla, jos ei olisi tehnyt niin paljon virheitä. Alleviivaan hänen kertomansa, ettei hän omaksanut pakokaasukeskitetyn diffuusorin edellyttämää ajotyyliä yhtä hyvin kuin muut.
5. Kovalainen
– En yritä mielistellä bloginpitäjää. Kovalainen on ainoa kolmosdivarin kuski, joka toisinaan pystyi ohittamaan kakkosdivarin kavereita. Jos Heikki olisi ajanut tähän tyyliin McLarenilla, hän olisi varmasti siinä tiimissä edelleen.

Mathias Brunner, Speedweek
1. Vettel
– Melkein virheen kausi täynnä uskomattoman hienoja suorituksia – eikä vain johtamalla paalulta maaliin. Jokainen menestyslisä tuntuu tekevän Vettelin henkisesti yhä vain vahvemmaksi.
2. Button
– Erittäin fiksu kilpakuski, joka sai parhaan irti melkein jokaisessa kisassa. Mestari huolehtimaan renkaista. Ensimmäinen tallikaveri, joka on pystynyt päihittämään Hamiltonin.
3. Alonso
– Ferrari tuntuu paremmalta kuin olikaan – kiitos Alonson. Ei ole hukannut hitustakaan kilpailukyvystään. Luultavasti yhä kaikkein täydellisin kilpa-ajaja F1:ssä.
4. Hamilton
– Liikaa huolta ratojen ulkopuolella (managerivaihdos, ero tyttöystävästä jne.) ja aivan liikaa virheitä radalla. Mutta Abu Dhabi sen taas todisti: Lewisilla on yhä homma täysin hallussa.
5. Rosberg
– Menestyisi ihan eri lailla, jos auto olisi parempi. Pystyy ottamaan kaiken irti. Nico on yhä kaikkein aliarvostetuin huippukuljettaja MM-sarjassa.

Mike Doodson, Freelancer
1. Vettel
– Vain yksi virhe (Kanadassa) ja sekin tuli, kun hän joutui puolustautumaan paljon, paljon nopeampaa autoa vastaan. On löytänyt tasaisen huippuvarmuuden, jolla suuret mestarit syntyvät.
2. Alonso
– Ihan yhtä menestysnälkäinen kuin alkaessaan voittaa Renaultilla, vaikka onkin aikuistunut huomattavasti. Jostain syystä Fernando pystyy aina kaivamaan Ferrarista enemmän nopeutta, mitä auto tarjoaa.
3. Hamilton
– On kuin taikuri (ja kuin jotkut lajin suurimmista mestareista). Hän pystyy vetämään kanin silinterihatusta. Lewisin heikko kohta on liikaherkkyys kritiikille.
4. Button
– On ehdottomasti suoritustasonsa lakipisteessä. Ajattelevampi ja fiksumpi kuin useimmat kilpailijansa. Tänä vuonna on osoittanut myös pystyvänsä selviytymään myös rajuista kaksintaisteluista kunnialla.
5. Webber
– Mielestäni edelleen yhtä nopea ja omistautunut kuin aina, mutta joutunut aivan selittämättömällä tavalla Pirellin renkaiden uhriksi. Hän tietää tämän paremmin kuin kukaan toinen. Mark on ikuinen velikulta ja lehdistön lemmikki.

Luis Vasconcelos, Formula Press
1. Vettel
– Paras auto, mutta tehnyt sillä parhaan suorituksen joka paikassa. Ensimmäisen kerran urallaan johtanut tiimiä autosta käsin. Monaco oli kaiken kruunu, kun tiimi erehtyi, eikä reagoinut ajoissa McLarenin rengastaktiikkaan. Joutui ajamaan uskomattoman määrän kierroksia samoilla renkailla – ja teki sen maagisella tavalla.
2. Button
– Kaikkien McLarenin kakkoskuskina pitämä Jenson nousi ykköseksi ja teki nokkeluudellaan selvää tallikaveristaan, kun pystyi vauhdillisesti nousemaan melkein samalle tasolle useimmissa kisoissa. Vettelin tavoin johti tiimiä autosta käsin.
3. Alonso
– Nosti kisoissa vakituisesti auton ylemmäs asemiin, missä sillä ei olisi pitänyt olla. Autoaan parempi. Tajusi aikaisin, ettei pysty ajamaan mestaruudesta ja teki aika paljon virheitä aika-ajossa.
 4. Hamilton
– On listalla 3-4 aivan erinomaisen GP-viikonlopun ansiosta. Samalla myös kauden suurin pettymys, kun aloitti sarjan Vettelin päähaastajana.
5. Sutil
– Nousee listallani tälle paikalle Rosbergin ja Kobayashin edelle. Vaikka di Resta on kerännyt kehut, Sutil on kuitenkin se, joka on napsinut tasaisesti pisteitä. Ei ihan äkkiseltään muistu mieleen, koska Jordanin, Midlandin, Spykerin ja nyttemmin Force Indian autolla on tasaisesti kuuluttu kärkikymmenikköön niin kuin Sutil on tehnyt.

Lopuksi vielä ihan oma listani:

Heikki Kulta, TS
1. Vettel
– Niin nuori, niin täydellinen. Uskomaton täydellisyyden tavoittelija, jonka voitonnälkä tuntui vain kasvaneen mestaruuden varmistuttua jo hyvissä ajoin.
2. Button
– Varmasti kärkikuskeista suurin yllättäjä ja eniten arvostustaan korottanut huippukuljettaja. Kolme taisteluvoittoa ja jatkuva palkintoketju kauden kovimmissa paineissa kirkastavat MM-mitalin sen mestaruuden tasolle.
3. Alonso
– Ferrari heitti pyyhkeen kehään jo aikaisin, mutta kuljettaja teki huonollakin autolla tasaisen hienoa jälkeä loppuun asti.
4. Rosberg
– Kovasti on Nicoa koeteltu, kun avausvoitto viivästyy ja viivästyy, mutta suoritustaso ei häily. Aina kaikki irti autosta ja renkaista. Parasta Kiina ja Belgian räjähtävä startti.
5. Kobayashi
– Kobayashi vai Kovalainen? Valintani on Kobayashi. Kotimaan kokema luonnonkatastrofi juuri MM-kauden alla oli kammottavin mahdollinen startti MM-sarjalle. Selviytyi hienosti niin avustus- kuin kilpailuhaasteista. Kisoissa muutama erinomainen väläytys.

Julistan nyt listaäänestyksen. Nämä annetut äänet kuskeille otetaan huomioon ja lopullinen TOP5 -lista tehdään sen mukaan, miten paljon ääniä blogijengiltämme tulee lisää.
Sana on vapaa – mikä on sinun TOP5-listasi F1-kaudesta 2011?

11 Vastausta artikkeliin “Viiden tähden vaali”

vesku: 26.11.2011 kello 22:20

1. Vettel
- Jos kuski voittaa tallikaverinsa selvästi ja varmistaa mestaruuden hyvissä ajoin ennen viimeistä kilpailua, ei muita vaihtoehtoja listan kärkeen voi edes harkita.

2. Button
- Yllätti ainakin allekirjoittaneen. Selvästi Hamiltonia parempi. Fiksu kuski. Vaihtelevien olosuhteiden erikoismies.

3. Kovalainen
- Saattaa olla hieman sinivalkoisin silmin katsottua korkea listasijoitus, mutta Kovalainen on ajanut erittäin hyvän kauden ja ansaitsee päästä listalle. Haastanut huonommalla autolla loistavasti esim Williamsia ja Sauberia. Harmi vain kun Kovalaisen vauhti ei vielä kolme vuotta sitten ollut näin hyvää.

4. Alonso
- Kieltämättä ajanut hyvän kauden verrattuna Massaan, mutta Massa ei mieletäni ole ollut oma itsensä onnettomuuden jälkeen. Sellaiset puheet tiimiradioon kuin “minä luovutan” (kisaa en muista mutta kisan loppuvaiheessa tiimiradioon näin tokaisi) tiputtaa listasijoitusta. Mutta kuitenkin huonommalla autolla taistelemassa mm-sarjan kakkosijasta kuin Button. Ei Alonsoa voi listalta sivuuttaa.

5.Kobayashi
- Mieleni tekisi laittaa sijalle viisi Sauber, sillä myös Perez on esittänyt erittäin hyviä otteita aina välillä. Bloginpitäjä kertoikin jo hyvät perustelut siihen, miksi Kobayashi listalle kuuluu.

Hamilton olisi muuten kuulunut listalle, mutta liian monta huonoa kisaa tällä kaudella. Toki hyviä väläytyksiä ollut kuten edellinen kisa.

Rosberg ei mielestäni listalle kuulu, sillä samalla pitäisi listalle nostaa Schumacher, sillä Schumi on taistellut monessa kisassa tasapäisesti Nicoa vastaan. Nico on hyvä kuski, jolla on toivottavasti valoisa tulevaisuus edessä. Huippuautot vain kiertäneet Nicoa kaukaa.

Lärvi: 27.11.2011 kello 14:27

1. Vettel
- Vain kaksi huonoa kisaa ja kaikissa muissa täysin omaa luokkaansa. Mikäli voittaa Brasilian kisan, rikkoo hän myös Schumin yhden kauden piste-ennätyksen (2002 laskettu nykyisellä tavalla).

2. Alonso
- Ajanut vakuuttavasti autolla, joka on vasta sarjan kolmanneksi paras. Tulee mieleen Kimin loppukausi 2009, mutta Alonso ajoi koko kauden sillä tasolla.

3. Perez
- Hyvä ensimmäinen kausi, heti ensimmäisessä kilpailussa pisteillä ja muutenkin ajanut hyvin. Onhan noita virheitäkin toki tullut, mutta ne menevät kokemattomuuden piikkiin. Tulevaisuudessa varmasti kärkikahinoissa.

4. Button
- Ajanut paremmin kuin koskaan ja on näyttänyt miksi hän onkaan maailmanmestari. Sijoitusta pudottaa se että mielestäni Button on hyötynyt eniten avattavasta takasiivestä, jota ilman hän tuskin olisi saavuttanut niin paljon palkintosijoja kuin nyt.

5. Kovalainen
- Ollut niin paljon nopeampi kuin Trulli, joten ehdottomasti yksi vuoden onnistujiista. Ensi vuonna jo niitä pisteitä?

Rane: 27.11.2011 kello 14:31

1. Vettel
Yksiselitteisesti kauden paras kuljettaja. Parhaalla autolla tasaisen vahvaa työtä ilman virheitä, lopputuloksena ylivoimainen mestaruus.

2. Alonso
Pitänyt Ferrarin pinnalla iskemällä jokaiseen menestymismahdollisuuteen kiinni. Alonson vahvaan suorituskykyyn voi aina luottaa.

3. Button
On ollut yllättävän hyvä. Pystyy pelaamaan omilla vahvuuksillaan, eikä menetä itseluottamustaan vaikka jäisikin hetkittäin Hamiltonin varjoon. Button on pystynyt nostamaan arvostustaan jopa mestaruusvuoteen nähden.

4. Rosberg
Tasaisen varmaa työtä autolla joka on lähempänä keskikastia kuin kolmea huipputiimiä. Ei sählää eikä yliyritä. Ajottain Nicon tekemisestä puuttuu se viimeinen terävyys.

5. Kovalainen
Hyvää työtä huonolla autolla. Itse olen ollut hyvin skeptinen sen suhteen huomataanko Heikin otteita Suomen ulkopuolella laisinkaan. Ylläolevista toimittajien listauksista päätellen voi sanoa, että kyllä huomataan. Heikin ongelma McLaren vuosina oli, että vauhti tippui tolkuttomasti täyttä kisapituutta ajettaessa. Nyt kun Lotus kolkuttelee vauhdillisesti jo alemman keskikastin kantapäitä, niin on nähtävissä, että Heikin vauhti riittää usein Williamseja vastaan kilpailujen alkukierroksilla, mutta puoleenväliin mennessä suorituskyky laskee. Onko kyse samasta vanhasta heikkoudesta Heikin ajamisessa? Itse haluan uskoa syyn olevan pelkästään kalustossa.

Hattua nostan myös Michael Schumacherille. Vanhan mestarin lyttääminen tuntuu olevan monelle sydämenasia. Schumi on tehnyt ihailtavan tarmokkaasti töitä parantaen koko ajan suoritustasoaan.

kirja: 27.11.2011 kello 22:22

1. Vettel
Ei virheitä, tasaisen varma (ja tylsä).
2. Button
Taktiset taidot ja maksimin irti ottaminen.
3. Alonso
Vaikka ei suosikkini ole, on pystynyt ajamaan tasaisesti eikä ole syyllistynyt virheläjään.
4. Kovalainen
Murskaa muut pohjakastin kuskit.
5. Sutil
Tasaisen varma.

Pari kommenttia muista:
Hamilton - liikaa virheitä, Massa - hidas + virheet
Webber - tasainen, renkaistako kärsinyt? Ei viime kauden (mielestäni olisi silloin ansainnut mestaruuden) veroinen.
Rosberg - Tasaisen varma, ei kuitenkaan ylisuorittamista
Schumacher - Aliarvioitu. Oikeasti vielä taitava kuski, Kanadassa olisi ansainnut palkintopallipaikan tai jopa voiton (typerä rengassääntö). Kaikki kolarit eivät omia mokia.
di Resta - Hieno avauskausi, tasaisuus uupuu.
Perez, Kobayashi - Molemmilta hyvä kausi, sellainen Kobayashin hyökkäävä tyyli (kuten Saton “kamikaze”, onnistuessaan pärjää huikeasti, Kanada 07) jäi puuttumaan
Heidfeld - Oma hyvä suoritus, mitä muuta olisi voinut vaatia?
Petrov - Heikko kausi, Senna - väläytys jäi yhden kilpailun mittaiseksi
Barrichello - Osaa yhä ajaa, mutta miksei näytä sitä?
Maldonado - Ei tunnu saavan oikein mitään aikaan.
de la Rosa - Hyvä yhden GP:n paikkaus
Buemi - Potentiaalia on, mutta virheitäkin tulee
Alguersuari - Aika-ajoissa väläytellyt, kisoissa hivenen vaisumpaa, vaikka eivät ne ole huonosti menneet.
Trulli - kyllästynyt ja sen huomaa
Chandhok - taidot eivät tunnu riittävän
Karthikeyan - Olisi ansainnut pari kisaa enemmän; ei kuitenkaan mikään huippujen veroinen
Liuzzi - Osaa ajaa, mutta tämä kausi oli heikko
Ricciardo - Hyvä kausi, enemmän odotettiin lupaukselta
Glock - Näytti Toyotalla taitonsa, ansaitsisi enemmän
d’Ambrosio - Ei tunnu onnistuvan ajaminen

yesyes: 28.11.2011 kello 8:42

1. Vettel
2. Button
3. Hamilton
4. Sutil
5. Kovalainen
+ Trullin lyöminen lähes jokaisessa aika-ajossa. Kisatuloksista en olisi antanut valintaa. 16 on 16 ja siis surkea, vaikka sitä miten selittelisi ja kiertelisi.

Jepulista: 28.11.2011 kello 13:31

BBC kisalähetyksissä Martin Brundle seuraa kiitettävästi aina Kovalaisen otteita. Et hyvin Heikkiä seurataan ulkomaillakin.

Mauno Ahonen: 28.11.2011 kello 15:00

Siis kauden parhaat kuskit? Oikein järjestys on totta kai pistejärjestys, eli viisi ekaa.
Mutta kunpa tuloksista pystyisi jotenkin riisumaan hyvän/huonon auton vaikutuksen, eli joidenkin lähteiden mukaan jopa 90 %. Tämähän näkyy usein tuloksissa: samat tiimit ovat pareittain peräkkäin. Vain järjestys vaihtuu radan tai muiden olosuhteiden perusteella.
Myös taktiikoiden onnistuminen vaihtelee. Toki pitkän kauden aikana se tasoittuu.
Yksi mittari olisi verrata tiimikaveriin, mutta sekään ei voi antaa oikeaa tulosta.
Onni ja sattumakin ovat vaikuttaneet saavutuksiin ja siten kauden pistesaaliiseen, vaikka toisaalta sanotaan, että parhailla kuskeilla on myöskin tuuria. (Kääntäen: siis huonoilla ei.)
Kaiken kaikkiaan tällainen parhaiden valinta on enemmän F1:ssä nykyisin vallalla olevaa viihdepuolta ja lista muodostuu osallistujien henkilökohtaisten tuntemusten perusteella.
Uskon, että paras asiantuntemus on tiimiorganisaatioilla, ja vastaankin, että parhaat kuskit saavat ensi kaudella eniten palkkaa. Järjestyksen näkee sitten sieltä.

Kimi: 28.11.2011 kello 20:34

1.Vettel
2.Button
3.Hamilton
4.Alonso
5.Kovalainen

Vettel on tänä vuonna ajanut etenkin aika-ajoissa hämmästyttävän puhtaasti mikä on mahdollistanut maksimipisteet kisoista. Tuntuu kuin autoa ajaisi 5-10 vuotta kokeneempi kuljettaja. Kyse on kokonaispaketista joka hänellä on tänä vuonna loksahtanut kohdalleen. Ei ihme että Vettel mestaruushumun keskellä antoi tunnustusta Pärmäkoskelle, joka tosiaan lienee osasyyllinen paketin kasaamiseen. Loistava auto on vain yksi osa kokonaisuutta.

Button kertoi TV:ssä löytävänsä renkaista jotain ekstraa muihin verrattuna. Kyse saattoi olla henkisestä pelistä tallikaverin suuntaan, tai sitten vaatimattoman oloisesta rehellisyydestä. Button on kuitenkin nostanut tasoaan myös, paketti on hyvin kasassa.

Hamilton on listallani kolmantena, ei alempana siksi että on silloin tällöin väläyttänyt luontaista lahjakkuuttaan, näyttänyt että se on yhä tallella ja silloin Button on jäänyt jalkoihin . Kumpi on syy ja kumpi seuraus, onko Buttonin itseluottamus huipputasolla koska Hamiltonilla on ollut vaikeaa vai onko Hamiltonilla vaikeaa koska Buttonin itseluottamus on huipputasolla?
Niin tai näin juuri tässä näkyy McLarenilla perinteisesti käytössä olevan kahden huippukuskin taktiikan parhaat puolet. Kaikki kehittyy eteenpäin ja vahva kuljettajakaksikko kirittää toisiaan ja tallia.

Alonso on osittain samasta syystä listalla neljäntenä. Massan onnettomuus ja Alonson tulo talliin vahvoine taustatukijoineen ja viime kauden kohua aiheuttaneet tallimääräykset jo alkukaudesta ovat syöneet Massan itseluottamuksen tasolle josta kärsii myös Alonso itse. Ferrari haastoi Red Bullia tosissaan viime kaudella ja Alonsohan oli johdossakin ennen viimeistä kisaa ja kuten selostaja Saari on usein muistuttanut, Vettel johti viime kaudella vain lopussa ja se riitti mestaruuteen.
Ferrarilla on McLarenista poiketen ollut perinteenä yhden kärjen taktiikka. Molemmissa on hyvät puolensa kuten myös haittapuolia. Kuitenkin Alonson vahvuus on aina ollut se kokonaispaketin vahvuus, heikkoja kohtia on ollut vähän. Olen ennenkin kritisoinut Ferrarin tapaa muistella kultaisia keisarin (Schumacher)aikoja kun pitäisi katsella eteenpäin. Taas tehdään väkisin Schumacherin prinssiä vaikka ajat ovat muuttuneet. Ehkä ensi kaudella, resursseista menestys ei jää kiinni ja ottihan se aikansa Schumacheriltakin.

Kovalaisen voi laittaa viitosruutuun hyvällä omallatunnolla, kuten muutaman muunkin. Kovalainen on nostanut tasoaan ja Lotus on myös, matka vaan on niin pitkä että päällepäin mikään ei ole muuttunut. Kovalaisen kohdalla voi puhua myös kokonaispaketin parantumisesta.
Jos olisin tunkenut Nico Rosbergin Heikin kanssa jaetulle viitospaikalle voisi puhua sinivalkoisista silmälaseista, nyt ne lasit ovat korkeintaan sävytetyt…

Olen saarnannut nyt niin paljon paketeista että Itellan pitäisi antaa alennusta postimaksuissa, mutta juuri tuo kokonaispaketti ratkaisee pienet erot kuljettajien välillä niin että ne erot näyttävät joskus suuremmilta. Webber ajoi parasta kauttaan viime vuonna, haastoi ja ajoittain jopa hallitsi nykyistä kuningasta Vetteliä, kunnes alkoi tämä kausi ja mies on pakettiteemassa pysytellen kompastellut koristenauhoihin ja liukastellut lahjapaperiin, paketti on auki, se pitäisi saada takaisin kasaan mutta aika uhkaa loppua ja tietoisuus siitä avaa pakettia entisestään.

Massalla on sama tilanne, melkein-mestarista postiapulaiseksi availemaan omaa pakettiaan. Onnettomuus söi itseluottamuksen joka kohosi Schumin aikana, siis myös silloin kun Schumi oli Ferrarilla taustajoukoissa ja sai Massan tavalla ja toisella lentoon. Alonson tulo talliin juuri onnettomuuden jälkeen ja noilla ykköskuskiasetelmilla hoiteli loput ja nyt itseluottamus on Sao Paulon viemäreissä ja paketti pudonnut likakaivoon.

Massa kertoi kierrellen hieman häpeävänsä Barrichellon mukanaroikkumista, ja julkisuudessa. Miksi? Miksi ei kahden kesken pelkästään? Ehkä neuvottelut samoihin talleihin samojen (Brasilialaisten?)tukijoiden avulla käynnissä? Barrichello on Massalle hyvä esimerkki entisestä Ferrarin kakkoskuljettajasta joka sai hetkeksi sen kuuluisan paketin kasaan ja palasi melkein nuoruusvuosiensa glooriaan. Massa on niin paljon nuorempi että ennustan hänelle paketin löytymistä sieltä viemäristä kunhan pääsee pois aina niin poliittiselta Ferrarilta.

Nämä kuljettajat esimerkkinä siitä miten itseluottamus tai sen puute vaikuttaa huipputasolla. Talli ei ole vaihtunut mutta kuljettaja on. Kun kaikki osuu kohdalleen käy kuten Vettelille huipputallissa, mestaruuksia ja voittoja tulee, tai kuten Kovalaiselle takarivin tallissa, mestaruuksia ja voittoja ei mutta asema tallissa kiistaton ja ajamalla hankittu. Ehkä tallipäälliköt merkkaavat pari plussaa Kovalaisen kohdalle ja se voi tuoda töitä huipulta jos Lotus ei kulje.

On toki merkitystä kuljettajan luomalla sädekehällä vai miksi sitä kutsuisi, esimerkkinä Alonso ja Räikkönen. Alonson kohdalla toistetaan aina kuinka hän ajaa muita huonommalla autolla mutta saa siitä paremman, ilman sen kummempia tutkimuksia, ikäänkuin tiedetään että onhan se itse Alonso. Samoin ajateltiin Schumacherista kunnes hän teki tavallaan Kimit, laittoi maineensa peliin ja ryhtyi kokeilemaan vieläkö onnistuu…

Kimi teki saman rallissa, heti huipputasolla piittaamatta siitä mihin maine menee, ei tosin piitannnut F1-aikanakaan ja nyt kolkuttelee ovia paluu mielessä tuskin uhraamatta ajatustakaan maineelleen, joka kuitenkin tuo tukijoita sekä kuljettajalle että vielä tärkeämpänä tallille.

Ei ihme että Alonso teki monivuotisen jatkosopimuksen. Vaikea olisi Alonsoa kuvitellakaan pitämässä välivuosia koska haluaa kokeilla jotain muuta lajia. Maineen ja kasvojen menetys on toisissa kulttuureissa vakavampaa kuin meillä, ja Kubican ja myös Kimin esimerkit eivät siihen kannusta. Ja sädekehän ylläpitämisellä on merkitystä. Hyvän kuljettajan maine pysyy ja paranoo kuten huononkin, takarivissä sitä vaan ei edes huomata

Talli Määräys: 29.11.2011 kello 19:39

Järisyttäviä F -1 uutisia Suomalaisille, jos Auran aaltojen uutisiin on uskominen, uutiset tulevat Renault -tallilta.

Mitä blogin varsinaiseen aiheeseen tulee lista voisi olla sama kuin MM -lista.

Kalle: 2.12.2011 kello 0:31

Samat nimet minunkin listaltani löytyy. Vettel, Alonso, Rosberg ja Kovalainen saivat kaikki irti autostaan maksimin ja päihittivät tallikaverinsa selvästi. Button ei ollut yhtä dominoiva, mutta hän ajoi erittäin taitavasti ja ansaitsee vuoden yllättäjän tittelin.

Tätä en oikein ymmärä, että kuskien erinomaisuuden voisi katsoa suoraan pistetaulukosta. Se toimisi vain, jos joka kuskilla olisi alla samanlainen kalusto, ja fykkösissä niin ei tunnetusti ole.

Iceman is back: 2.12.2011 kello 13:05

Kiitos hienosta blogista, hyvä idea tämmöinen lista… Ja ne nimet:

1. Vettel - Maaginen kausi
2. Button - Yllättää taktisuudellaan
3. Sutil - Kokosi itsensä, kuskina nopea
4. Rosberg - Kyvykäs, väärässä tallissa…
5. Heikki - Lotuksen äärirajoilla, varma

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle