Formulablogi

« Suomen mestari 2012? | Syteen vai saveen? »

Eläköön Intia!

Aihe F1, 31.10.2011 15:47, heikki.kulta

Kaikkien aikojen ensimmäinen Intian Grand Prix -viikonloppu on takana. Tapahtuma valloitti heti oman paikkansa F1-kartalta. Ennakkoluulot uuden GP-isännän epäonnistumisalttiudesta  haihtuivat ja väki palaa tyytyväisenä kotimatkalle.

Oma kotimatkani kyllä alkoi kaikkea muuta kuin iloisissa merkeissä. Siinä missä Maikkarin porukka marssi sisään Indira Gandhin kansainvälisen lentokentän aulaan, oma tieni katkesi ovella, kun en ollut ottanut paperille printattua lentolippua mukaan.
Tyly virkavalta juoksutti matkalaista portilta toiselle, turvamiestiimistä toiseen, kunnes viimein päädyttiin turistiloungeen. Ei riittänyt, että lentolipun näytti tietokoneelta. Viimeinen, mursuviiksinen turvamies esti kävelyn sisään ja aseenperään tarttuen sanoi, ettei ilman printattua lippua ole asiaa kentälle.
Ystävällisempi yksikätinen virkailija halusi auttaa ja neuvoi minua lähettämään lentolipun hänen sähköpostiinsa. Tein työtä käskettyä ja hän printtasi sen.
Syntyi kuitenkin uusi ongelma. Yksi paperi sillä tiskillä maksaa 30 rupiaa eli sellaiset 50 senttiä. Kun kaikki paikallinen raha oli mennyt, yritin maksaa euroilla. Ei käynyt. Ei käynyt mikään muukaan.
Näytti, että matka tyssää siihen, kunnes virkailija keksi uuden keinon. Hän näytti, että lasiseinän toisella puolella kenttäaulassa oli rahanvaihtopiste. Yksin en sinne olisi päässyt, mutta hän puhui poliisit ympäri niin, että pääsimme yhdessä sinne – luonnollisesti poliisikaartin saattamana.
Vaihtopisteessä oli massiivinen jono, joten minut ohjattiin automaatille. Kortti sisään ja pienin rahasumma, minkä pystyi nostamaan oli 500 rupiaa. Saatuani setelin kouraan virkailija antoi printtaamansa lipun, otti rahan ja lähti. Vaihtorahoja ei ollut saatavilla.
Taas kerran – matkailu avartaa.
Mutta mennäänpä asiaan. Ensimmäinen Intian Grand Prix kiinnosti varmasti F1-jännäreitä. Oli eksotiikkaa, oli smogia, oli lehmiä ja oli vaikka mitä.
Vanha tuttu ja teräväkielinen Peter Windsor oli aivan myytyä miestä.
– Minusta tämä oli ehdottoman upea kisa. En olisi muuttanut mitään. Tämä sai välittömästi sellaisen oman ruosteisen leimansa. Intian Grand Prix’illä on heti kättelyssä huomattavasti enemmän omaa luonnettaan monella muulla uudella kisalla kuten Kiinalla tai Korealla.
Entä itse kilpa-ajaminen. Näkyikö, ettei enää taisteltu maailmanmestaruudesta?
– Minulle henkilökohtaisesti mestaruus ei koskaan ole päällimmäisenä, kun katson autokisoja. Nautin kisasta kerrallaan – on sitten jännä tai vähemmän jännä kisa.
– Alleviivaan täysin edesmenneen Denis Jenkisonin väitteen sieltä 1950-luvulta, että päätös MM-pisteiden jakamisesta raunioitti aidoimman moottoriurheilun. Erityisesti minua pännii, jos mestaruus ratkeaa viimeisessä kisassa kahden kuskin välillä. Se menee silloin ihan typeräksi sekoiluksi, mihin tiimit, media ja kuskit itsekin heittäytyvät.
– Tässä kisassa hienointa oli Sebastian Vettelin suoritus. Se oli ihan täydellinen ja se hiveli silmää. Sitä oli kutkuttavaa seurata. Mielestäni myös Jaime Alguersuari, Adrian Sutil ja molemmat Hispanian kuljettajatkin ansaitsevat isot kehut tästä kisasta. Todella hyvää työtä. Siinä kisan pääkuskit mielestä – ehkä nyt Jenson Buttonilla ynnättynä, Windsor puntaroi.
TS:n F1-avustaja Luis Vasconcelos kiitteli myös kunnon kilpa-ajoa.
– Sijoituksista taisteltiin täysillä ihan normaalisti. Ero on vain siinä, että kun mestaruus on mennyt, jokainen voi todella puristaa viimeiseen asti, kun ei tarvitse säästellä tai ottaa varman päälle. Hienoimmat suoritukset olivat Vettelin ja Jaime Alguersuarin ajot. Molemmat voittivat ne omat kisansa.
– Rata on todella haastava, mutta näin ensimmäisellä kerralla se ei vielä ollut parhaimmillaan. Asvaltti on uutena koko sarjan tasaisin ja kun likaa oli niin paljon, ettei rinnakkain pysty ajamaan, taistelutilanteet jäivät vähälle.
– Toisaalta Pirelli oli tuonut ihan liian varman päälle kestävät renkaat. Jos kovan sijasta pehmeän parina olisi ollut superpehmeä, olisi nähty ohituksia paljon enemmän, kun ero käytetyn ja uuden välillä olisi näkynyt huimana vauhdissa.
Speedweek -lehden Mathias Brunner kiitteli uuden kokemuksen poikenneen edukseen Turkin, Kiinan ja Korean tarjoamista keinotekoisimmista elämyksistä.
– Uusista kisoista vain Singapore on Intian tavoin fantastinen lisä MM-sarjalle, Brunner korosti.
Entä mitä Intian F1-viikonloppu tarjosi suomalaisseuraajille? Muutakin kuin kovin harmaautuisen tv-kuvan?

7 Vastausta artikkeliin “Eläköön Intia!”

no5: 31.10.2011 kello 16:03

Tarjosi ihmettelyn aihetta ainakin. Shumille järjestettiin paikka ihan siihen Nicon eteen viidenneksi. Vai päättävätkö kuskit itse renkaiden vaihdosta? Siitäpä päästään taas Kimiin, koska on vaikea kuvitella Kimiä Williamsin rattiin, mutta mersun rattiin kyllä. Shumi on jo ilmoittanut lopettavansa tähän kauteen, ja pystyy lähtemään hyvillä mielillä, koska on saanut Kimin houkuteltua jatkamaan hyvin viitoitettua tietä. Toivottavasti näin.

Kohto: 31.10.2011 kello 19:30

Heikki Kullan säätöihin Intiassa sen verran, että tutulta kuulostaa. Olen itsekin Intiassa sen verran matkaillut, että tämänkaltainen härdelli on varsin tyypillistä intialaisille. Onneksi sentään joku ratkaisu löytyi.

Myös vaihtorahojen saamattomuus 500 rupiasta tuntui tutulta. Virkailija tietenkin laittoi rahat omaan taskuunsa. Tuo on varsin ärsyttävää ja ainoa tapa varautua siihen on pitää taskuissa runsaasti pieniä 20 rupian ja sitä luokkaa olevia seteleita, jolla maksut saa menemään jotakuinkin tasan ja “juomarahat” pidettyä järjellisissä määrissä.

vesku: 31.10.2011 kello 22:15

Kyllä lisäisin Vettelin ja Alguersuarin lisäksi kisan onnistujiin Kovalaisen ja Buttonin. Heikiltä jälleen vahva kisa. Väitän, että vaikka Lotuksen toista autoa laitettaisiin ajamaan kuka tahansa, ei hän Kovalaisen vauhtiin kyseisellä autolla pääsisi. Sen verran hyvässä iskussa Kovalainen näyttää olevan.

Kokonaisuutena kisa oli erittäin hyvä ja voi sanoa, että rata oli yksi Tilken parhaimpia suunnittelutöitä. Positiivista oli myös se, että katsomoissa oli paljon ihmisiä verrattuna esimerkiksi Turkin kisaan.

Mauno Ahonen: 1.11.2011 kello 14:46

Tv:stä kisaa seuranneena vähän ihmettelen tuota journalistien hehkutusta. Kisa ei ollut kovinkaan kummoinen, oikeastaan aika tylsä muuten, mutta nyt ohjaaja kerrankin näytti muitakin kuin kärkipään autoja.
Kausi ei muutenkaan ole ollut kovin riemastuttava aiemmin luettelemistani syistä. Nyt nähtiin vissiin yksi aito ohitus, kun Button ohitti Webberin. Joko Webber teki virheen tai Button käytti kersiään nokkelasti.
Smogista ei tv-kuvassa (sd) ollut haittaa. Olen yhden kisan nähnyt hd:nä. Kuvanlaadun kannalta se oli elämys, mutta eipä siinäkään kunnolla erottanut rengasseosten “värejä”.
Tv-tekniikassa ja F1-säännöissä olisi katselunautinnon kannalta paljon kehittämistä, mutta eipä se taida järjestäjiä ja kanavia kiinnostaa. Lienee katsojia muutenkin sopivasti. Intian lähetyksessä oli positiivista se, että Maikkarin tiimin selostushuoneessa ei ollut ikkuna auki, joten radan äänet eivät päässeet selostuksen kautta sekoittumaan kuvan ääniin.
Asiasta toiseen. Mielestäni Massaparan saama rangaistus oli väärä. Hän ajoi edellä ja Hamilton törmäsi härskisti Massan takapyörään. Alokasmainen ohitusyritys oli tuhoon tuomittu jo siihen lähdettäessä. Kukahan siellä oikein oli rangaistuksia jakamassa?

rampe: 1.11.2011 kello 20:35

Omasta mielestä selvis aika nopeasti se mikä tuli mieleen ennenkuin yhtään oli ajettu että mutkaa mutkan perään radalla kisa on pelkkää jonossa ajelua ilman kummempia ohituksia.
Ja kuinkas kävi.
Henkilökohtaisesti en odota ensi vuoden kisaa kovin suurella hallelujaa innolla.
Mitäpä sitä muuta kisasta,no Vettel osoittaa kisa kisan perään taitonsa kun katsoo kuinka lähellä mäkki on ja Webberin suoritukset ja todellisuudessa Ferrari on samassa läjässä red bullin ja mäkin kans.

no5: 2.11.2011 kello 8:18

Massaparan saama rangaistus oli täysin oikea. Hämis oli tekemässä taitavaa ohitusta, ja kuten O Saarikin huomasi, Massa vilkaisi sivulleen ja kiilasi kylkeen. Sen talli antaa anteeksi, muttei Hämiksen ohitusta. Massalla ei ollut muuta vaihtoaehtoa. Vaikka moni onkin sitä mieltä, että Massa ei aja Ferrarilla ensi kaudella. Kimille saattaa aueta paikka mersulle myös tätä kautta, kuten Salo eilen aprikoi. Enää pitää päättää kumman auton ottaa. Nicon vai Shumin.

no5: 3.11.2011 kello 8:35

Ajajatuomarina oli Johnny Herbert, jonka tehtäviin kuuluu huomioida tilanne kuljettajien vinkkelistä. Eipä ole Ferrari valitellut tilannetta, eikä tietenkään voikaan. Williams saanee isot sponssirahat, josta puolet menisi Kimin palkkaan. Uskon ja toivon Kimin palkkaamisen olleen Williamsin täky, joka on näkynyt tallin tavasta esittää asiat-ei saa kysyä mitään Kimiin liittyvää. Näin saadaan huhut liikkeelle. HK:lla on asiasta sisäpiirin tietoa, jonka toivoisin julkisuuteen.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle