Formulablogi

« Madonluvut | Suomen mestari 2012? »

Jännempää jännitteittä

Aihe F1, 11.10.2011 18:47, heikki.kulta

Jännitteet kuljettajien mestaruudesta latistuivat viimeistään sunnuntaina Japanin Grand Prix -kisaan, kun Sebastian Vettel sinetöi tittelinsä. Loppupeleissä lieko niitä enää ollut sitten kesäkuun kisojen? Tokkapa.
Peli oli niin selvä kuin yleensä kausilla, jolloin joku voittaa tolkuttoman usein ensimmäisistä kisoista lähtien.
Valmistajien mestaruus on auki, mutta sekin on käytännössä koko kauden ollut menossa Red Bullille, kun myös Mark Webber on tuonut tasaisen varmasti autonsa maaliin. Luultavaa kuitenkin on, että valmistajien titteli ratkeaa vasta Intiassa tai Brasiliassa.
Neljä kisaa on jäljellä. Kyselin F1-lehdistöhuoneissa niin tutuiksi käyneiltä ammattiveljiltä, miten he näkevät loppukauden kiinnostavuuden.
– Varmasti luvassa on hienoja kisoja. Kaikki kärkitiimit voivat ottaa hieman rennommin ja alkaa ottaa yhä suurempia riskejä varsinkin säätöpuolella. Se voi keikauttaa mukavasti voimasuhteita kisasta kisaan, joskin uskon, että Red Bull ei kyllä säätökokeiluissa ainakaan tule heikommaksi, sanoo Auto, Motor und Sport -lehden Michael Schmidt.
– Ihan jännä on nähdä, miten McLarenin sisällä tilanne kehkeytyy. Jenson Button on parempi kuin milloinkaan ja Lewis Hamilton on hämillään, kun tietää, että hänen täytyisi pystyä pitämään asemansa tallin nopeampana kuljettajana.
GrandPrix.comiin ja Autosportiin kirjoittava Tony Dodgins katsoo, että Red Bull vapautuu merkittävästi kauden neljälle viimeiselle radalle.
– Kun päästään eroon huippunopeista ja kovasti rengasta kuluttavista radoista kuten Barcelona ja Suzuka, uskon Adrian Neweyn RB7 -auton olevan taas yhtä hallitseva kuin useimmissa paikoissa tällä kaudella.
– Jostain syystä Red Bull ei mennyt parhaiten niin vaativilla radoilla kuin Barcelona ja Suzuka. En kyllä tiedä, millainen on Intia, mutta ainakin nyt tämän viikon Korean kisaan pistän Vettelin ihan ylivoimaiseksi suosikiksi, samoin kuin Brasiliaan ja Abu Dhabiin. Perusteena on hänen viime vuoden suoritustasonsa näillä kolmella radalla.
– Toki pieni varaus täytyy ottaa. Tiedän tarkkaan, miten kovaa Hamilton yleensä menee Abu Dhabissa ja viime kisojen tapahtumien jälkeen hän vei tehdä siellä aivan huippusuorituksen. Veikkaan, että Lewis voittaa finaalikisan.
– Enkä olisi ihan äimänkäkenä, jos Ferrari ja Alonsokin vielä taikoisivat yhden voiton jossain näistä neljästä päätöskisasta, Dodgings tuumii.
Auto Sprint -lehden Alberto Antonini sanoo kiinnostavimmaksi seurattavaksi Red Bullin valitseman lähestymistavan nyt, kun Vettelin mestaruus on paketissa.
– Neljä kisaa on jäljellä ja jokainen on syksyn mittaan nähnyt, miten McLaren ja myös Ferrari ovat kirineet Red Bullin autoetua kiinni. Jokainen ottaa yhä enemmän riskejä. Se on selvää. Katsotaan, luottaako Red Bull yhä heidän perussysteemihinsä voittotaistoissa.
– RB7 on yhä se auto, joka täytyy voittaa, jos haluaa tulla kärjessä maaliin. Mutta muistutan, että Ferrari on varmasti vahva Interlagosin radalla. Se rata on aina sopinut punaiselle autolla. Ihan samoin kuin Abu Dhabi sopii erittäin hyvin McLarenille.
– Kaikille varmasti suurin kysymysmerkki on Intia. Siellä ratkaisee tiimien reagointinopeus radan mahdollisiin, nopeisiinkin muutoksiin, Antonini sanoo.
TS:n avustaja Luis Vasconcelos katsoo, että kuljettajien mestaruuden ratkaiseminen poistaa valtavasti painetta kaikilta huipputiimeiltä – varsinkin, kun valmistajien tittelistäkin on enää muodollinen taisto Red Bullin ja McLarenin välillä.
– Odotan Red Bullin kokeilevan paljonkin erilaista riskitaktiikkaa kauden lopuissa kisoissa. Nyt siihen on paras tilaisuus. Vihdoin tiimi voi jättää kaikkein konservatiivisimmat taktiikat taka-alalle ja keskittyä siihen, miten varmasti on kaikista nopein radalla. Sopiva kiihoke on kerätä siten mahdollisimman monet maksimipisteet, joita tällä kaudella on niin harvakseen tullut molempien kuskien tuomana.
– Suzukassa mielestäni Red Bull ajoi kaikkein eniten varman päälle ja auton yleistehokkuus oli viety alas, jotta Vettelillä suoranopeus riitti ohituksiin, jos jostain syystä hän olisi pudonnut niin alas, ettei olisi saanut riittävästi pisteitä.
– Koreaan kaikki menevät ajamaan oikeasti voitosta. Paalupaikkaa Red Bullilta ei varmaan helpolla viedä missään.
– Ainoa epävarma on Intia. Aivan uudet radat ilman datatietoja eivät ole ainakaan Red Bullin vahvuus. Heillä simulointityö ei ole vielä samaa luokkaa kuin McLarenilla ja Ferrarilla. Veikkaan, että Intia onkin ainoa mahdollisuus, missä McLaren tai Ferrari voi vielä voittaa yhden kisan, Vasconcelos sanoo.
Mitäpä näin suomalaisvinkkelistä odotellaan kauden viimeiseltä viidennekseltä? Jatkuuko Red Bullin, Vettelin ja Tommi Pärmäkosken riemukulku? Auttaako Vettel Webberiä MM-hopealle – ja miten? Entä mitkä mahdollisuudet on Lotuksella avata pistetilinsä?

3 Vastausta artikkeliin “Jännempää jännitteittä”

Rane: 11.10.2011 kello 21:00

Todelliset jännittämisen aiheet ovat vähissä, mutta silti odotan laadukkaita taisteluita kuten vaikkapa Monzassa nähtiin. Hamiltonin ahdinko tarjoaa omanlaistaan viihdettä ja tilanteet joissa Hamilton ja Massa ajavat lähekkäin tulevat olemaan varsin kutkuttavia. Toinen kolariherkkä mestari, Michael Schumacher on nostanut tasoaan kauden edetessä, eikä ole kaukana enää Nicosta. Kovalaisen pistesija on yhtä todennäköinen kuin Rosbergin voitto, eli taivaan kappaleiden tulee totisesti olla oikeassa asennossa.

Anssi: 13.10.2011 kello 21:54

Heikki Kovalaisen taistelu jatkuu. Toivon hänelle sijoitusta pisteille jossakin F1-kisassa ennen tämän F1-kauden päätöstä. Se olisi tosi hienoa! Tsemppiä, Heikki! (myös Kulta)

Anssi: 13.10.2011 kello 21:55

Näyttää muuten olevan teillä kello tunnin verran väärässä tällä nettisivustolla. Viestien aikaleimat ovat siis väärin. Ongelma on todennäköisesti siinä, että palvelimena toimivan tietokoneen kello on väärässä ajassa.

Kommentoi

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle