« Lotuksen Alonso | N-O-P-E-I-N »
Aihe F1, 10.7.2011 21:04, heikki.kulta
Ferrari voitti Silverstonessa. Toukokuun lopussa Barcelonassa Maranellon miehistön tilanne näytti lähes yhtä toivottomalta kuin kaksi vuotta aiemmin, jolloin kausi heitettiin roskiin jo kesällä. Nyt pääjohtaja Luca di Montezemolon mahtikäskyyn voittokantaan palaamisesta vastattiin jopa yllättävän rivakkaasti.
Kun tätä voittoa tarkastelee suomalaisesta näkökulmasta, ei voi välttyä vertaamasta Silverstonea 2011 Spahan 2009. Onko tässä Fernando Alonson taistelemassa voitossa jotain samaa kuin Kimi Räikkösen nappaamassa täysosumassa vajaa kaksi vuotta sitten?
Molemmilla kerroilla voittajan kisainsinöörinä toiminut Andrea Stella sanoo, että niitä voi verrata vain tunne-elämyksenä.
– Kaluston kannalta tilanne on erilainen. 2009 olimme ehdottomasti kilpailukykyssä alempana. Nyt päinvastoin olemme koko ajan parantaneet kilpailukyämme ja olemme paljon lähempänä muita kuin silloin Belgiassa.
Stella sanoo, että Kimin voitto olikin siinä suhteessa ainutlaatuisempi kuin Alonson sunnuntaina hankkima.
GP Weekly -lehteen nykyisin kirjoittava Peter Windsor ei näe näissä kahdessa voitossa mitään samaa.
– Ferrarihan on nyt ollut koko ajan lähempänä ja lähempänä voittoa. Oli vain ajankysymys, koska se tulee. Kaksi vuotta sitten sitä ei enää odotettu, kun satsattiin jo seuraavaan kauteen, Windsor tuumaili.
Italialaisen Corriere dello Sport -lehden Marco Evangelisti neuvoo olemaan tekemästä vielä vertailuja.
– Katsotaan nyt, mitä tapahtuu, jos ja kun palataan taas Valencian sääntötulkintoihin kaasun ja ilmavirtojen käyttämisessä. Jos Ferrari jää taas yhtä paljon jälkeen kuin alkukaudesta, niin kyllähän tässä voitossa silloin on paljon samaa kuin siinä Belgian voitossa silloin aikanaan.
– Tässä vaiheessa on vaikea vielä sanoa, miten hyvä tai huono Ferrarin loppukaudesta tulee. Vuoden 2009 lopputulos oli kuitenkin sellainen, ettei sellaisesta sentään ole vaaraa.
Auto, Motor und Sportin Michael Schmidt sanoo, että samanlaisuutta on ollut vain huonosti sujunut alkukausi.
– Ei tätä Ferraria voi verrata siihen, millä Kimi voitti silloin Spassa. Se auto oli huono ja meni yhä huonommaksi loppukaudesta. Tämä auto voittaa vielä lisää. En missään nimessä usko, että tämä jäisi ainoaksi voitoksi, kuten silloin 2009 tapahtui. Ferrarilla oli alkukaudesta huono aerodynamiikka. Nyt sitä on päivitetty paremmaksi ja neljässä viime kisassa kilpailukyky on hyvä. Ei tämä voitto pelkästään sääntötulkintakiistan avulla tullut, Schmidt sanoo.
TS:n avustaja Luis Vasconcelos vertaa voittoja olosuhteiden ja autojen voimasuhteiden kannalta.
– Onhan niissä samaa, kun katsoo, että Belgiassa oli lauantaina ja sunnuntaina sekä kosteaa että kuivaa, kuten nyt täällä. Parhaalla autolla ei ollut paras viikonloppunsa kummallakaan kerralla, Vasconcelos vertaili.
Maikkarin Erkki Mustakari katselee tuossa vieressä tietokoneeltaan tv-kaistaa. Hänkin nyökkää myöntävästi, kun kysyn, onko näissä kahdessa voitossa jotain yhtäläistä.
– Molemmilla kerroilla Ferrari on tullut kaukaa takaa heikon alkukauden jälkeen. Se on samanlaista.
– Sellainen kutina jäi silloin kaksi vuotta sitten, että kyllä se Kimin voitto vaati vielä enemmän taistelua. Se ei johtunut mistään kärkimiehen ongelmasta. Tuli vain Fisichellan kannalta kiusalliseen aikaan turva-auto vetämään porukan kasaan ja Kimi pääsi iskemään KERS.illä ohitse.
– Nyt Alonso saa kyllä kiittää sitä, että Vettelille tapahtui tuollainen kämmi varikkokäynnillä. Se auttoi Ferrarin ohitse ja karkuun saman tien.
Että näin. Onko Ferrari taas valmis ajamaan jatkuvasti voitosta vai tuliko nyt vain samanlainen tilastokukkanen kuin Räikkösen jäähyväisvoitossa?
Lärvi: 11.7.2011 kello 9:35
Tuskin sentään, Alonso voi voittaa tällä kaudella vielä Spasta eteenpäin ajettavissa kisoissa, mikäli Red Bull töpeksii niinkuin Silverstonessa. Spassa kuka vain top viidestä voi voittaa ja Monzassa varmaan nähdään samanlainen taistelu kuin viime vuonna. Uskon että Saksassa ja Unkarissa Red Bullit pieksevät kaikki.
Rane: 11.7.2011 kello 15:52
Itse uskon Alonsolla & Ferrarilla olevan potentiaalia voittaa useampiakin kisoja loppukauden aikana. Kuljettajien mestaruudesta ei enää mitä todennäköisemmin kisata, kiitos Vettelin hurjan alkukauden ja sen, että Red Bull on valmis tarvittaessa käyttämään tallimääräyksiä Vettelin hyväksi. Toki Silverstonessakin tarvittiin Red Bullin virhe, mutta Alonson otteet olivat joka tapauksessa varsin rohkaisevia sille olettamukselle, että loppukauden aikana Vettel ei enää pääse kruisailemaan helppoihin voittoihin, ainakaan ihan niin usein kun on tähän asti nähty.
Huijari: 11.7.2011 kello 17:54
Jos on tarve verrata Kimiä ja Fernandoa, niin eiköhän kuva puhu puolestaan.
2008
youtube.com/watch?v=rL3BpzdtAOU
2005
youtube.com/watch?v=tpJvicKRHss
youtube.com/watch?v=hWrYo9exN1U
2004
youtube.com/watch?v=MDDR96nEr68&feature=related
extra
youtube.com/watch?v=sISxMLjZces&feature=related
Jukka: 11.7.2011 kello 19:07
Monzassa McLaren on ollut aina vahva, mutta Vettel viihtyy siellä myös hyvin. En usko, että Ferrarilla on siellä mahdollisuuksia. Muualla voi olla tasaisempaa.
Ajomies: 12.7.2011 kello 19:22
Jos on tarve verrata Alonsoa ja räikköstä niin eiköhän saavutukset puhu puolestaan toinen on tuplamestari ja toinen ei. Aivan sama mitataanko tuloksia voitoilla, paalupaikoilla, pisteillä vai mestaruuksilla, Alonso päihittää kimin 6-0.
Jos verrataan Alonson viimeistä voittoa vs. kimin voitto 2009 ero on kuin yöllä ja päivällä .
Alonso taisteli voiton ja Kimi sai onnenkantamoisen kun Grosjean kilkkasi heti avauskierroksella kärkimiehet Buttonin ja Hamiltonin ulos. Muutenkin kun Force indialla ajetaan toiseksi ja lähes voittoon kyse ei ole mistään tavanomaisesta kisasta vaan valtavasta tuurista jonka avulla kimikin kisan voitti. Silverstonessa Alonso sen sijaan ajoi karkuun kumallatakin RB:ltä joka tekee suoritukesta todella upean, ero oli lopussakin paljon enmmän kuin vettelin varikolla menettämä aika. Alonson apuna ei myöskään ollut turva-autoa jota ilman kimi ei olisi voittanut mitään.
Mustakarin kommentti kimin kovemmasta taistelusta / kärkiautojen ongelmattomuudesta Spassa on joksenkin hämmentävä kun tosiasiat puhuvat vastaan.
Itse uskon että Ferrarilla on mahdollista taistella voitoistakin mutta se vaatii hankalat sääolosuhteet joissa kuljettajan ominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin auto. Siinä on Alonson etu ja toisaalta Vettelin/ RB:n heikkous
http://www.youtube.com/watch?v=ipvFzWKSnck
Oma suosikki “ohitukseni”
http://www.youtube.com/watch?v=3DI66poWjJQ&feature=related
Tietysti Alonso ohittanut Kimin radalla/aika-ajoissa useammin kuin kimi Alonson mutta tuo viimeinen “ohitus” on toki hieno ja mieleenpainuva , varmasti myös kimille ![]()
Talli Määräys: 12.7.2011 kello 20:30
Kuinkas Red Bull meinaa saada Räikkösen mukautumaan tallimääräyksiin?
Kohto: 12.7.2011 kello 23:17
Mielestäni tätä voittoa ja Räikkösen 2009 nappaamaa voittoa ei voi verrata. Komppaan aika vahvasti asiantuntijoita. Vuonna 2009 Ferrari ei missään tapauksessa olla lähellä kärkitaistoa kauden aikana ja auton kehitys oli lopetettu jo kyseisellä kaudella. Räikkösen voitto tuli kuljettajan poikkeuksellisten kykyjen, radan erikoisluonteen ja Ferrarin Kers-järjestelmän ansiosta.
Mitä tulee ajomiehen kommentteihin, niin ne menevät enemmän huumorin puolelle.
Kohto: 12.7.2011 kello 23:23
Viime aikoina on taas liikkunut huhuja Räikkösen siirrosta Red Bullille:
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/238328.html
Itse näkisin Räikkösen mieluusti voittaja-autossa ensi vuonna. Mieluummin vielä pitkällä sopimuksellä. Räikkösellä on ikänsä puolesta vielä helposti viisi vuotta formuloita edessä (esim. Barrichello täyttää ensi vuonna 40 ja Schumacherin tietävät kaikki). Lisäksi uskoisin todella, että uudet säännöt sopisivat Räikköselle kuin nenä päähän.
Ajomies: 13.7.2011 kello 16:44
Kohto kirjoitti:
“Mitä tulee ajomiehen kommentteihin, niin ne menevät enemmän huumorin puolelle.
”
Onhan viestissäni kieltämättä huumoriakin, mutta tilastot Alonso vastaan kimi on kyllä pelkkää faktaa.
Samoin kisatapahtumat SPA vs. Silverstone ovat lyhykäisyydessään juuri niinkuin kerroin. Kyllä useimpien mielestä Alonson voitto ilman turva-autoa, yksipuolista KERS etua ja kärkiautojen keskeytystä on kovempi kuin jos kuljettajalla
käy sellainen moukantuuri (kuten kimillä )että nämä kaikki tipahtavat eteen kuin tarjottimella.Lisätään tuohon vielä se että Massa joka oli kerännyt tuolloin yli tuplasti enemmän pisteitä kuin Kimi makasi sairaalassa.
Enemmän minä näen huumoria Kohton:n ja kenties muidenkin kuvitelmissa että Red Bull olisi kiinnostunut kimistä. Kuten muistetaan Kimi ei ole koskaan ´pärjännyt Formuloissa ilman luistonestoa vaan on jokaisena kautena hävinnyt tallikaverilleen kun luistonesto on ollut kiellettyä(tämäkin on fakta). RB tai muutkaan eivät olleet kiinnostuneita palkkaaman kimiä Ferraripotkujen jälkeenkään.
sittemmin tamä kimin ns. “ralli-ura” on tuskin tuonut nopeutta tai kokemusta jota formuloissa tarvitaan.
Näiden järjettömien F1-juorujen keksimien on medialle pelkkää raakaa bisnestä, valitettavasti jotkin kimin potkuista pahasti traumatisoituneet tarttuvat nähinkin kuin hukkuva oljenkorteen.
rampe: 13.7.2011 kello 20:03
Hehheh,mikä Alonson taisteluvoitto?.Missä se taistelu oli,kun ohitus tapahtui missä tapahtui,ja jokainen joka seuraa formuloita tajuaa että jos rellun motilla jäät mersun motin taakse ja vielä mäkin korissa ei siitä ohi kovin helpolla mennä.
Eli missä se taistelu oli?
Tämän vuoden ferrari on ollut alusta lähtien voittaja-auto joten niitä voittoja olisi pitänyt tulla jo vaikka kuinka monta
Factus: 14.7.2011 kello 17:34
Talli Määräykseltä erinomaisen hyvä huomio. Red Bullilla on jo kaksi aivan hyvää kuskia. Kimi toisi kenties sinne vain jännitystä Vettelin puolen piireihin, ja saattaisi ystävyyskin alkaa rakoilemaan.
Vaikka kutsuisivat minusta Kimin ei kannattaisi mennä. Kenties enää koskaan formuloihin. Nyt Kimi jäisi pienoiseksi legendaksi sinne. Jäämies, jota otti lopulta sen johon ei enää uskottu. Hiljainen mies jonka teot puhui radalla enemmän kuin toisten mainoslauseet varikkopilttuussa.
Kimillä on jo yksi maailmanmestaruus, ja toista olisi enää hyvin vaikea saada, puhumattakaan Schumin ennätyksistä. Ei sinne häviämään kannata lähteä. Pleikkarimiehet muutenkin ovat etulyöntiasemassa kaikkien auton uusien pelinappuloiden kanssa.
Eiköhän tässä enää odotella sitä, ajaako Vettel vielä monta vuotta ja rikkooko kaikki Schumin ennätykset. Alonso sai uutta potkua varmasti voitostaan ja loppukaudeksi ennustan parempaa. Vettel on tosin osoittanut niin kypsiä otteita, että jos ei Alonso ala esittämään mitään radikaalista parempaa mitä tähän mennessä, ei saumoja taida olla. Ja ihan hyvä niin.
vesku: 14.7.2011 kello 23:15
Ajomiehelle sen verran, että jos vanhoja aletaan kaivelee niin jatketaan vain. Ilman mersun epäluotettavaa konetta (2003 ja 2005) mestaruudet Räikköselle Alonsoa vastaan olisivat 2-1 tai ehkä jopa 3-1.
Mitä tulee kauteen 2009 niin kas kummaa Massan loukkaannuttua Kimi sai enemmän tilaa tallissa ja häntä alettiin kuuntelemaan enemmän. Alonson Silverstonen voittoa ei kannata vertailla Kimin voittoon Spassa 2009. Toki Hamilton ja Button keskeytti kisan alussa mutta he eivät olleet kärjessä. Fisichella oli ja Hänet heidän olisi jokatapauksessa pitäny ohittaa voittaakseen kisa. Sitäpaitsi silloin parhaimmalla autolla ajanut Vettel oli kolmas. Button ei tuohon aikaan kaudesta ollut parhaimmassa terässään.
Kukaan ei voi väittää etteikö myös alonsolla olisi käynyt tuuri. RedBullin varikkoongelmat aukaisivat alonsolle tien voittoon. Ei voi tietää kuinka olisi käynyt ilman varikkohäslinkiä, mutta paljon haasteellisempaa olisi alonsolle ollut silloin kisa voittaa.
Jokatapauksessa vuoden 2009 Ferrari oli paljon kilpailukyvyttömämpi kuin tämän vuoden auto.
Rane: 15.7.2011 kello 18:57
Nyt itsekin syyllistyn kommentoimaan bloginpitäjän aiheen sivusta. Ja vielä melkoisen vanhaa ja loppuun kulunutta aihetta.
Vesku jossittelee Kimin kohtaloa perustaen McLarenin heikkoon luotettavuuteen. Totta, mutta turhaa. Engelsmannit sanomat että “F1 is if backwards”. Yhtälailla Häkkinen voisi olla Schumacheriakin suurempi legenda, JOS aikoinaan Lotuksen tallipomo ei olisi estänyt Williams sopimusta ja JOS kallo ei olisi haljennut australialaiseen betonimuuriin McLarenin ratissa… ja sata muuta kohtaloa.
Ainut fakta on, että Räikkönen päästi alakynnessä olleen tallikaveri Massan niskan päälle 2008, mikä johti tunnettuihin seurauksiin.
vesku: 15.7.2011 kello 21:43
Tietenkin jossittelu on turhaa, mutta jokatapauksessa tässä tilanteessa asiat voisivat olla eritavoin. Annoin vain esimerkin asiasta, ettei kaikki aina ole niin mustavalkoista miltä näyttää..
Mitä tulee kauteen 2008 niin kieltämättä kyseessä oli Kimiltä vaisu kausi. Kausi alkoi suhteellisen hyvin mutta muutaman kisan jälkeen autoa alettiin kehittämään enemmän Massan toiveiden mukaisesti. Heti kun ohjauspäivitykset palautettiin Kimin osalta alkukauden asetuksiin, Kimi oli Spassa paljon paremmassa iskussa. Vaikka kisan lopputulos oli mikä oli. Tämä on myös fakta.
Fakta on myöskin se, että Santander osti Kimin sopimuksen ulos saadakseen Alonson vuotta aikaisemmin talliin.
Itsekkään en usko siihen, että Kimi palaisi enään formuloihin. Autot on kuitenkin jo parissa vuodessa muuttuneet jonkunverran, nuoria kuljettajia on tyrkyllä entistä enemmän ja Kimi kehittyy rallissa kokoajan. Tosin Nascar osoitti, että vauhtia myös radalla piisaa.
Edelleen itse blogin aiheeseen: Olen aikalailla samaa mieltä kuin Peter Windsor ylempänä.
Jeikki: 18.7.2011 kello 13:15
Alonso on kuljettajana täysin yliarvostettu. 2 mestaruutta ovat tuleet täysin ylivoimaisella autolla. Lisäksi kun otetaan huomioon ettei kyseinen kaveri osaa edes ohittaa, vai mikä on kaukausin lähtöruutu josta käsin hän on kisan voittanut (Singaporen kisaahan tähän ei voida sattuneesta syystä laskea..) Muutenkin Alonso on ihan kauhea itkemään silloin kun kaikkia resursseja ei tiimissä panosteta häneen… Nuff said!
Ajomies: 19.7.2011 kello 15:22
Veskun kommentteihin sen verran että:
Väitteet että Ferraria suunniteltiin erityisesti Massan toiveiden mukan tai Massaa suosittiin on täysin järjetön. Miksi ihmeessä Ferrari joka maksoi jättimäistä palkkaa?? juuri kimille mutta ei kuuntelisi ja yrittäisi saada mahdolisimman hyvää tulosta aikaan, PYSTYTKÖ SELITTÄMMÄÄN???.
Mikä organisaatio ylipäätän toimisi niin että korkeasti palkattu alansa ammttilaien ei saisi tiiminsä täyttä tukea. Kimi lienee ollut tuolloin jopa parhaiten palkattu koko Ferrari/Fiat konsernissa, ei ole mitään syytä miksi tiimi ei toteuttaisi kaikkia niitä ominaisuuksia autoon jotka on mahdollisia ja sallittuja tehdä. Toki ehkäpä siinä juuri se syy kimin hitauteen kun kimille niin tarpeellinen luistonesto ei ollut enää varustelistalla
Hyvä kysymys on myös miksi tämä Spa:n onnenkantamoinen jäi kimin ainoaksi koko loppu-uralleen vai lakkattiinko kimiä taas “kuuntelemasta”
heheh.
Samoin väite että kimin sopimus olisi “ostettu ulos” on naurettava kun ottaa huomioon Ferrarin pitkän kokemuksen kuljettajasopimuksista. Tottakai Kimillä kuten muillakin oli palkkaansa vastaavat tulosvaatimukset sopimukseen kirjattu, sehän on arkipäivää muuallakin. Voidaan olettaa että ykköskuskin sopimuksessa minimi tulosvaatimus on se että ykköskuljettaja pärjää ainakin paremmin kuin kakkoskuljettaja.
Aivan varmasti myös Alonson uudessa jättisopimuksessa on tulosvaatimukset. Alonsohan tulee kuittaamaan jo pelkkänä palkkana Ferrarilta ainakin 150 Meur + henk. koht. sponsorit tuovat Alonson taskuun toisen mokoman, joten valtavat odotukset on ladattu Alonson seuraaviin vuosiin. 5 vuotta eteenpäin on pitkä aika se muuttaa kuljettajaa henkisesti ja fyysisesti. Miten Alonson käy jää nähtäväksi riittääkö intohimo ja kilpailukyky.
Kimi kyllä sössi oman F1 uransa ihan itse häviämällä Massalle kaksi viimeistä kauttaan. Olisiko kolmas kausi 2010 tuonut kimille lisää nopeutta tallikaveriaan vastaan? vaikea sanoa mutta Ferrarilla, kuten ei myöskään muissa talleissa sellaiseen enää uskottu.
Kimifanien ja kiminkin vakio itkuvirreksi on muodostunut että Santander on kaiken taustalla , ositttin se toki näin onkin.
Santander on sponsori kuten mikä tahansa muukin . Sponsoroinnissa on ajatuksena saada näkyvyyttä sen vuoksi juuri lahjakkaimmat urheilijat kuten Alonso saavat suuret sponsorit taakseen, tämä ei liene yllätys veskullekaan??.
Kimin kohdalla “Ralliurakin” kuivui kokoon juuri päinvastaisesta syystä, suoritukset rallissa jäivät heikoiksi ja sponsorit hylkäsivät kimin. Eihän vedonlyönnissäkään kannata sijoittaa suuria rahojaan siihen heikoimpaan joukkueeseen.
En edelleenkään fanita ketään erityistä kuljettajaa mutta Alonson taisteluvoitto Silvertonessa oli kyllä hieno suoritus, ottaen huomioon että taaakse jäivät myös RB:t. Muutenkin puhdas kisa ilman turva-autoa, yhtäkään keskeytystä ja kolareita kertoo parhaiten kuka on oikeasti nopein kuski.
rampe: 19.7.2011 kello 22:51
Jotenkin huvittavaa ja samaan aikaan ihmetyttää lukea tämän ajomiehen juttuja.Kaverin jutut on kuin suoraa maikkarin vastaavan palstan faktan kirjoittamaa naurettavaa selittelyä ja selittelyä ja asioitten puhumista parhain päin
Kun asiat on myönnetty vuosia sitten Räikkösen ollessa punaisilla,asia sanottiin moneen kertaan että sumi on neuvonantaja ja hänen neuvojen mukaan autoa viedään ja tehdään koska sumi tietää miten autosta tehdään voittaja.
Ja ketäs sumi toisteli veljekseen ym ym ymy liipa laapa.
Ja kummasti Massiivisen loukkaannuttua kun Räikkä pääsi sanomaan kenen näkökulmaan nyt autoa viedään alkoi auto kulkemaan.
Muutenkin en ymmärrä jatkuvaa natinaa ja nitinää johonkin ns ihmelehden kommenttia Räikkösen mahdollisesta paluusta.
Suoraan sanoen piruako tuota vatvomaan.
Kun kerta Whitmarskin sanoi aikanaan että Kimi olisi päässyt heti heille halutessaa mutta valitsi rallin,ja kuten on nähty olisi päässyt red bullille mutta meni edelleen rallin.
Joten eiköhän tehdä kuten Kimi sanoo joka välissä,ajetaas pojjaat tää kausi ensin ja sitten puhutaan tulevasta vasta sitten.
Ajomies: 20.7.2011 kello 20:16
En todellakaan kirjoittele maikarille nimimerkillä “Fakta” , en nimittäin kirjoittele sinne ollenkaan.
Faktaa on ainoastaan kirjoitusteni sisältö
Shumin osuus Ferrarilla oli olla neuvonantaja, ei eityisesti mikään kaveri tai isoveli. Jos shumi oli Massan kaveri ei sen kimiä pitäisi haitata. Saihan kimi autoonsa varmasti ihan omat säätönsä.
Massan loukkaannuttua autoa ei myöskään rakennettu uusiksi kimille tai kenellekään muulle, eikä mitään muutakaan mullistavaa tietenkään voitu edes tehdä.
Ainoa merkittävä muutos oli se että kimin edeltä oli nopeampi tallikaveri sairaalassa, siitä se illuusio “paremmasta nopeudesta” johtui. Kun vielä uusi tallikaveri oli pystymetsästä repäisty näytti kimikin paljon nopeammalta. Alkukaudestahan tilanne oli juuri päinvastoin, Massahan oli alkukaudesta ottanut keskimäärin yli tuplasti enemmän pisteitä kuin kimi.
Whitmars ei ole koskaan sanonut että kimi olisi halutessaan päässyt heille ajamaan. Ainoa jonka Whitmards sanoi että Robertson oli ollut yhteydessä. Varmasti myös moni muukin kuski managereineen oli ollut yhteydessä Whitmarshiin. Myöskään RB ei avannut kimille ovea vaan ja teki webberin kanssa jatkosopimuksen.
Todellinen kiinnostus kuljettajaa kohtaan kun realisoituu siinä että tehdään niin hyvä tarjous josta kuski ei voi kieltäytyä, huippukuskin kohdalla rahakaan ei ole ongelma, sponsoreita kyllä löytyy jos kilpailukyky on kunnossa.
Ei ole epäilystäkään etteikö Kimi olisi ollut halukas ajamaan Formuloissa mikäli jokin talli olisi vain kelpuuttanut. Mikä olisikaan ollut parempi näpäytys Ferrarille kuin nöyryyttävien potkujen jälkeen mennä kilpailevaan talliin miljoonasopimuksella ja näyttää “närhen värkit”. Sellaista tarjousta kimille ei kuitenkaan tehty huipputallien taholta, ei edes keskitason talleista kuten viimekesäinen Robertsonin kysely maksukuskin paikasta rellulta todistaa.
Tietysti kannattaa seurata tätä kimin ns. ralliuraa nimittäin ennusmerkit ovat sellaiset että sitä uraa ei kohta enää ole. Jos ollaan rehellisiä niin aika vaikea on nykyistäkään kimin ajamaa tynkäsarjaa pitää ralliurana. Tämä on sikäli ironista että rallinhan piti olla juuri se mitä kimi haluaa tehdä. Ympyrän ajon piti olla tylsää, lavatoyotalla ovaalin kiertäminen on tietysti “aivan eri asia”
Kimi siis “valitsi” ojien koluamisen omalla kustannuksellaan sen sijaan että ajaisi kuninkuusluokassa gloriaa keräten. Jos kimi tämän ykkösten sijaan vapaaehtoisesti valitsi niin kysymyksiä herättää moni muukin asia kuin kimin ajotaito.
Deeps: 20.7.2011 kello 21:11
No niin, Ajomies voisi keskittyä liftaamaan jonkun hinaajan paikalle, sen verran syvälle ojaan on kolmipyöränsä noine juttuineen kyntänyt. Olletikin kaikki muukin faktasi on yhtä varmaa “faktaa” kuin tuo toteamus että Kimi olisi mennyt mihin vain F1-talliin ajamaan jos olisi otettu. Nyt taisi hups vaan unohtua, että Kimin Ferrari-sopimus esti ajamisen seuraavalla kaudella missään muussa tallissa, muuten olisivat Ferrari-liksat (suh-teel-li-sen muhkeat sellaiset) jääneet saamatta. Siihen maailman aikaan jokainen normiälykkö olisi tehnyt kimit, vaikka vain Ferrarin kiusaksi.
Joten, körö körö Ajomies ottamaan tukiopetusta muutama tunti ennen tuon fakta-sanan jatkoviljelyä, kiitos.
Ajomies: 21.7.2011 kello 11:57
Ferrari ei todellakaan ollut esteenä kimin jatkouralle kauden 2009 jälkeen. Ei ole myöskään mitään todisteita tai JÄRKEVIÄ PERUSTEITA että kimille olisi maksettu jokin kipukorvaus potkuista. Ja miksi ihmeessä tallikaverilleen hävinneelle ykköskuskille pitäisi vielä jotain hyvitystä maksaa ???. Kimiä tuskin palkattiin alunperinkään Massalle häviämään vaan kimistähän piti tulla shumin korvaaja.
Se että jotkut itsepintaisesti jankuttavat että kimi sai jonkin korvauksen potkuistaan ei vastaa todellisuutta. Ykköskuskien palkat F1 huipputalleissa ovat huimat mutta niin ovat tulosvaatimuksetkin sen mukaiset, ovi käy myös toiseen suuntaan tämän sai kimikin huomata. Tokihan jotkut tahot vannoivat että kimi ei voi saada potkujakaan. Mikäli kimin sopimuksessa ei olisi ollut mitään tulosvaatimusta kyseessä olisi ollut maailman kovapalkkaisin “suojatyöpaikka”.
Toisekseen mikään kuviteltavissa oleva kertakorvaus ei vedä vertoja huippukuskin vuosipalkallekaan ja kun kerrotaan tämä jäljellä olevilla ajovuosilla saadaan summa jolla voidaan F1 uran jälkeen harrastaa ja tehdä oikeasti mitä vaan. Voi ajaa vaikka kokonaista rallisarjaa omaanpiikkiin niinkauan kuin haluaa.
Deeps kirjoitti:
“Siihen maailman aikaan jokainen normiälykkö olisi tehnyt kimit, vaikka vain Ferrarin kiusaksi.”
Nyt meni yli ja korkealta!!! Mitenköhän ralli on Ferrarin kiusaksi???, onko Ferrarilla joitain siteitä ralliin???
Ihan takapuolituntumalla Ferraria tuskin kiinnostaa vähääkään tai MITENKÄÄN haittaa missä kimi sitikallaan pyörii. Ainoa jolla Ferraria voi kiusata on ajamalla kilpailevassa tallissa ja Ferrarin edellä.
Jos kuljettajalla on yhtään omanarvontuntoa ja AMMATTIYLPEYTTÄ hän olisi varmasti pyrkinyt ennenkaikkea osoittamaan että Ferrarin potkut olivat suuri virhe. Parhaiten sen olisi todistanut vaikkapa nappaammalla F1-mestaruuden heti seuraavalla kaudella jossakin kilpailevassa tallissa, esim RB:llä. Tästä asiasta varmasti kimifanitkin ovat samaa mieltä vaikka myöntäminen vaikeaa onkin
Se että kimi ei pystynyt enää omalla kustannuksellaan ajamaan täyttä rallisarjaa vie viimeistään pohjan kaikilta spekulaatioilta kimille maksetusta jättikorvauksista. Rallihan oli se “kimin juttu” johon kimi panostaa täysillä, Kimistähän piti tulla juhlittu rallimestari. Rallin ajaminen vaatii rahaa ja pahaksi onneksi mestaruus vaatii myös taitoa.
Mikäli allekirjoittanut jälleen kerran osuu oikeaan kimin uran suhteen, kimistä ei valittavasti tule rallimestaria. Mikä se “kimin laji” sitten on?, vaikea sanoa ehkäpä se on Deeps:n mainostama kolmipyöräiset.
Kimi: 21.7.2011 kello 15:59
Mitä ihmettä on tapahtunut asialliselle Ferrari-kannattaja ajomiehelle jonka kiihkottomat ja perustellut kommentit ovat olleet mielenkiintoista luettavaa? Vaikka sen innottomasti kiistääkin niin ajomies on näköjään Maikkarin sivuilla kiihkoileva nimimerkki fakta, jutut on suoraan samasta lähteestä. Täytyy nyt vähän olla huolissaan kollegan puolesta, sillä Alonson hävittyä mestaruuden viime syksynä maikkarin ala-arvoisen kinastelumaratonin pohjanoteeraus oli m.m. faktan iljettävä Kimi Räikkösen isän kuolemaa ilkkuva kirjoittelu.
En lähde kinaamaan ajomiehen kanssa noista Räikköstä koskevista “faktoista” joista melkein jokainen on kumottavissa samanlaisella maalais(romanttisella)järjenkäytöllä tai osoittamalla kaikkien kuskien, myös Alonson tekevän virheitä.
Totuus joka meille median välityksellä kerrotaan on melkein aina kertojiensa mielipiteen värittämä, oli sitten kyse politiikasta tai urheilusta. Siitä meidän sitten pitää suodattaa omaan paahtoon ja keittimeen sopiva seos, kukin vaan lisää siihen omat lisukkeensa tai nauttii mustana mutta vain harva tietää miltä rinteeltä pavut on poimittu. Taitaa olla sama tilanne F1-uutisten kanssa joita me loppukäyttäjät täällä pohdimme. Sisäpiiritietoa on harvalla ja tallien antamat sisäpiirivinkit ovat myös tarkoitushakuisia. -Totuutta ei tiedä kukaan-, kuten “eräs tunnettu ajattelija” on sanonut..
Vetoan jälleen arvon kollegoihin että noudatetaan täällä perinteistä maltillista linjaa joka voi tuntua tylsemmältä mutta on silti pidemmän päälle mielenkiintoisempi. Itse olen saanut paljon uutta ja erilaista näkökulmaa täältä kommenttiosiosta teidän kaikkien kirjoituksista. Vaikka keskustelu on ajoittain verkkaisempaa kuin niillä toisilla sivuilla on laatu samalla parempaa, kuten Suomen parhaalla F1-sivustolla pitää ollakin
Deeps: 21.7.2011 kello 21:58
Pahoittelen sortumistani ylidramaattiseen argumentointiin ajomiehen paatoksellisen vaahtoamisen yllyttämänä.
Nimimerkki Kimin kanssa olen samaa mieltä siitä että näennäisen tylsät mutta korrektit ja formulasta yleisemmällä tasolla kiinnostuneen oloiset spekulatiiviset kommentit ovat paljon mielenkiintoisempaa luettavaa kuin alleviivatun puolueelliset yhden asian edustajien, tässä tapauksessa Räikkös-heitterin mustamaalauskampanjat.
Kuten edellä kävi ilmi, poikkeaa oma näkemykseni menneistä tapahtumista ja niiden syistä täysin Ajomiehen näkemyksistä. En väitä tietäväni asioiden todellista kulkua, mutta uskallan väittää että kaikkien muidenkin täällä kommentoivien faktat parustuvat yhtä luotettaviin tistoihin kuin allekirjoittaneenkin, eli kaikkeen formuloihin liittyvään informaatioon mitä media kulloinkin jakaa. Siksi tuntuvatkin harvinaisen lapsellisilta sellaiset kommentit jotka perustuvat sopivasti oman mielen mukaan valikoituihin “faktoihin” unohtaen autuaasti omia väittämiä vastaan sotivat uutisoinnit.
Mieluummin lukisin kulloinkin kyseiseen aiheeseen liittyviä kommentteja, miksei sopivin linkkauksin ja hyvin perustelluin, välillä palavalla intohimolla höystettyjen mielipiteinkin varusteltuja kuin sivuraiteelle aina luiskahtavia propagandajaarituksia. Joku ei pidä Räikkösestä, se tuli harvinaisen selväksi kaikille lukutaitoisille. Koeta kestää, Ajomies. Ei kaikista ihmisistä tarvitse tykätä, mutta se nfaktan kanssa pitää vain oppia elämään ilman että kiukuttelee asiasta joka käänteessä kuin pikkulapsi.
Jos vielä palaan otsikon aiheeseen, tuntuu Räikkösen suoritus ilman muuta TYYLIKKÄÄMMÄLTÄ voitolta kuin se minkä Alonso viime kisassa otti. Tässä Deeps-fakta: F1:ssä parempaa on se mikä NÄYTTÄÄ paremmalta, ei se mikä saadaan jälkikäteen selittelemällä ja vänkäämällä käännettyä hienommaksi. Uskokaa silmiänne! Kimin upea kiihdytys upealla Span radalla pientareen kautta ohi toisten ja turva-autotilanteen jälkeen aivan fantastinen suoritus jättää sata-nolla jälkeensä Alonson, joka pääsi kilpailun johtoon kun kilpaileva talli odotti varikolla tarpeeksi kauan että Alonso pääsi pilttuusta liikkeelle ensimmäisenä. Paljonkohan Ferrari maksoi hidastelijalle. Heh.
Deeps: 21.7.2011 kello 22:44
Unohdin valaista Ajomiestä vielä tuosta viittauksestani Ferrarin kiusaamiseen. En puhunut ollenkaan ralliajosta tai muusta aktiviteetista, vaan siitä että sopimuspykälien mukaanhan Ferrarin ei olisi tarvinnut maksaa Kimille sopimuksen mukaista seuraavan kauden palkkaa, jos Kimi olisi loikannut kilpailevaan talliin. Mutta – kun Kimi ei rikkonut kahdenkeskeistä sopimusta vaikka Ferrari sen omalla tahollaan jo (erittäin kunniattomasti) teki, joutui talli kuitenkin maksamaan täyden palkan kuskilleen vaikka laittoikin tämän sivuun, kun rahaa dumpattiin sisään ovista ja ikkunoista. Se siitä TALLIN ammattiylpeydestä. Kimin tekemä kiusa oli se, että pisti Ferkun maksamaan sen palkan minkä oli luvannutkin, vaikkei vastine enää kelvannutkaan Schumacher-manian jälkeisessä Santander-huumassa. Suoraselkäinen ja reilu peli ei Italian ja Espanjan tyyppisissä “suur”maissa ole tainnut olla kovin monessakaan historian vaiheessa minkään väärti. Ja tasoeron huomaa kun vertaa siihen kun oli eräskin ranskalainen tallipäällikkö maisemissa.
Eli kyse ei ollut mistään ylimääräisestä palkkiosta eikä siitä että potkuista olisi maksettu jotain korvausta. Kuten te kaikki muut varmasti muistattekin. Asioistahan kirjoitettiin silloin aikoinaan niin perusteellista Faktaa että siinä tuskin oli mitään epäselvää kenellekään, eikä noita sopimuspykälätietoja missään kiistettykään.
Talli Määräys: 22.7.2011 kello 14:14
Kyllä nimin. Ajomies on oikeassa minun mielestäni, kun hän muistuttaa Ferrarin maksaneen Räikköselle hurjaa palkkaa.
Ei minunkaan järkeeni sovi että “firma” maksaisi suurta palkkaa, ja samanaikaisesti yrittäisi ettei tule parasta mahdollista tulosta.
Onkohan tässä kyse vain siitä että on otettu kaikki mainostexti totena, Kovalaistakin kehutaan joka kisan jälkeen vaikka hän sijoituu lähes säännöllisesti siihen 19 tietämiin.
Tottakai on kyse autosta, mutta suurta juhlaa ei kannattaisi pitää jos voittaakin nipin napin tallikaverinsa, se kun on siellä 20 huonomalla puolella.
Miten olisi kyseiset tallikaverit Red Bull autolla. Tuossa edellä oli maininta Räikkösvihasta, enemmän on tällä palstalla ollut Alonso ja pankkivihaa, unohtamatta kestovihan kohdetta Schumia.
Jukka: 25.7.2011 kello 8:04
Ei tässä maailmassa kaikki mene aina järjen mukaan, vaikka palkka olisi kuinka suuri eli uskon Kimin niukemman ulosannin tai Montezemolosta todella kaukana olevan persoonallisuuden ajaneen Kimin epäsuodioon. Kimihän oli Todtin valinta, ei Montezemolon. Katsokaa vaikka mitä Nokialla tapahtuu: firma julkaisee parhaan uutuutensa vuosiin (N9) mutta toimitusjohtaja Elop ei juuri noteeraa tuotetta ja sanoo het haastattelussa, että seuraajaa ei tule, vaikka menestys olisi kuinka hyvä. Vaikea selittää tuotakaan järjellä. Alonson kiukuttelu McLarenilla ja oman pesän likaaminen vakoilujupakassa (kiristi Ron Dennisiä että kerronko vai enkö) oli myös käsittämätöntä järjellä ajatellen.
Niin se vain on, että työpaikan ongelmat ja henkilöskismat eivät mihinkään katoa vaikka asianosaiset saisivat kuinka suurta palkkaa tahansa.
Ajomies: 25.7.2011 kello 12:58
On jokseenkin turhauttavaa että nimimerkkini Ajomies on “sotkettu” johonkin toiseen maikkarilla kirjoittavaan nimimerki Faktaan, Kun en sinne edelleenkään kirjoittele!!!
Voin 100% varmuudella sanoa että kyseessä on jokin toinen henkilö kuin allekirjoittanut. Minulla ei ole mitään syytä ottaa vastuuta eikä myöskään kunniaa muiden kuin oman nimimerkkini kirjoituksista. Jos joku kirjoittaa samnasuuntaisesti tai on saanut vaikutteita minun TS: kirjoittelusta, siihen en osaa sanoa?
Mutta mikäli kirjoituksissani on jotakin asiavirheitä tai muuta korjattavaa miellelläni otan vastaan korjaukset ja hyvin perustellut vasta-argumentit. Jos joku väittää että lähes kaikki edellä esittämäni väitteet ovat kumottavissa niin sitten argumentit pöytään kiitos, eipä näitä ole kyllä näkynyt.
En myöskään milloinkaan ole väittänyt etteikö Alonso olisi tehnyt virheitä.
On kyllä totta että median uutisointi on useimmiten (kansallisesti)värittynyttä. Kaikkia F1 uutisia ei todellakan kannata suinpäin uskoa, päinvastoin, kriittisyys on ollut oma ohjenuorani.
En myöskään ole Ferrari fani, ainoa joita “fanitan” ovat hyvät suoritukset ja intohimoinen asenne ajamiseen joista ne huippu suoritukset yleensä syntyvät.
En voi kauheasti fanittaa pelkkää henkilöä, joukkuetta tai kansallisuutta kun aina silloin tällöin tulee pientä vedonlyöntiäkin harrastettua. Jos vedonlyönnissä haluaa myös voittaa tunteet ja tiukka fanittaminen sekoittaa helposti arviointikyvyn. Toki nämä jääräpäiset fani-vedonlyöjät ovat tärkeitä vedonlyöntibisneksessä kun jonkunhan on vedonlyöntien voitot maksettava.
Samasta syystä minulla ei ole myöskään mitään ylisuuria kuvitelmia tai harhaluuloja suomalaisista moottoriurheilijoista, ei myöskään kimistä. Kimin onnenkantamoinen Spassa turva-auton ym muiden sattumusten edistämänä ei ollut millään tavalla huippusuoritus kun olosuhteet otetaan huomioon, ei edes Ferrarin mielestä kuten voidaan päätellä.
Deeps kirjoitti:
“kun Kimi ei rikkonut kahdenkeskeistä sopimusta vaikka Ferrari sen omalla tahollaan jo (erittäin kunniattomasti) teki, joutui talli kuitenkin maksamaan täyden palkan kuskilleen”
Hehehe eli Kimin sopimuksessa oli siis vain sovittu palkasta :), eli Ferraria ei edes kiinnostanut miten kimi pärjää vai pärjääkö olenkaan????. Kimihän on niin “supliikki mediapersoona” että ihan sen vuoksi kimille maksettiin suurta palkkaa??? :)). Muutaman kerran kun mumisee kameran edessä “no emmä tiiä” ja kaivaa korvaa niin sillähän se palkka on kuitattu???
Kuulostaa houkuttelevalta: viikonlopputyö, kymmeniä millejä palkkaa vuodessa eikä tulosvaatimuksia.
Missä voin allekirjoittaa sopimuksen Ajomies on valmiina palvelukseen
Vakavasti ottaen ainakin ne jotka ovat joskus työelämässä olleet tietävät että palkka maksetaan työstä ja tuloksista ei pelkästä istumisesta on se sitten konttorituoli tai autonpenkki.
Aivan samoin kuin kymmenien/satojen miljoonien kehitystyön tuloksena syntynyt F1-auto myös kuljettajakin on suuri investointi jolle talli(yritys) toivoo saavansa tuottoa eli menestystä F1 sarjassa. Jos jompikumpi näistä avaintekijöistä ei vastaa vaatimuksia asiaan pitää saada muutos on se sitten uusi auto tai kuljettajan vaihto. Ferrarin kaltainen huipputalli asettaa varmasti suuret odotukset ja vaatimukset menestymiselle, ja tottakai se näkyy myös palkoissa.
Vähintä mitä ykköskuskilta voi vaatia on se että tulokset ovat ainakin parempia kuin kakkoskuskilta. Vai mitä mieltä Deeps on , onko ihan kohtuuton vaatimus :)???
Myytti kimin saamasta kultaisesta kädenpuristuksesta särkyy aika pahasti kun muistetaan miten potkujen jälkeen alkoi ennen julkisuutta karttanut kimikin “hinkua” DNA mainoksiin “ralliuran” ylläpitämiseksi. Kertoo aika selkeästi sen että kun ajot Ferrarilla loppuivat loppui myös palkanmaksu, sinänsä aika normaali käytäntö nykypäivänä, jos joku ei tätä sattunut tietämään??.
Mutta nämä työelämän vaatimukset ja karutkin puolet valkenevat tietysti itsekullekin kun työelämään siirtyvät. Ymmärrän toki että varsinkin nuoremmalla polvella voi olla hieman “romanttinen” kuva työelämästä. Ajatellaan että se sitä että laitetaan nimi paperiin, nostetaan jalat pöydälle ja (iso) palkka juoksee, voi se toki juostakin mutta ei kauaa ![]()
Deeps: 26.7.2011 kello 22:38
Minä taas uskon vilpittömästi että aivan jokainen F1-kuljettaja ajaa joka ikisessä kisassa niin lujaa ja taitavasti ja täysillä kuin mahdollista pyrkien aivan mahdollisuuksiensa äärimmäisillä ylärajoilla olevaan sijoitukseen – oli kalusto, sää tai onni sillä hetkellä mitä tahansa. Puheita suojatyöasenteesta tuolla tasolla pidän aivan pehmoisina.
Jok´ikinen joka voi mielikuvituksissaan samastua hetkeksi F1-kuljettajaan joka istuu autossaan odottamassa lähtövalojen sammumista tajuaa, että ei siellä kukaan istu mietiskelemässä vuosiansioitaan vaan tekemässä sitä mitä on tehnyt pienestä asti neljän pyörän keskellä istuessaan: yrittämässä päihittää aivan niin monta kilpailijaa kuin mahdollista ja yrittämässä voittaa koko kisan!
Jonkun tietyn kuljettajan “yli”suuren palkan ottamista närkästymisen aiheeksi pidän hurskasteluna: jokaisen formuloissa ajavan palkka on liian suuri ja Ecclestonen palkka se vasta liian suuri onkin. Jokaisen kuljettajan pitäisi koko ajan ylittää itsensä jo pelkästään siksi että on saanut F1-lisenssin. Jotkut siellä silti kehtaavat körötellä jonossa vaikka ajavat maailman parhaimmissa talleissa (ainakin omien sanojensa mukaan).
Hamilton todella näytti mallia muille viime kilpailussa. Action, no words!
Ajomies: 27.7.2011 kello 13:37
Deeps kirjoitti:
“Minä taas uskon vilpittömästi että aivan jokainen F1-kuljettaja ajaa joka ikisessä kisassa niin lujaa ja taitavasti ja täysillä kuin mahdollista pyrkien aivan mahdollisuuksiensa äärimmäisillä ylärajoilla olevaan sijoitukseen – oli kalusto, sää tai onni sillä hetkellä mitä tahansa.”
Olen täysin samaa mieltä, näinhän sen tietysti pitäisi ollakin kun asenne on kohdallaan. Ferrarin ykköskuljettaja “körötteli” kuitenkin kaudet 2008- ja 2009 kakkoskuljettajan takana. Oli kyse sitten Suorituskyvyn puutteesta tai motiovaatio ongelmasta selitykset ovat turhia kun kyse on ykköskuskinpaikasta.
Jonossa “köröttelyyn” sen verran että tarkkaan ottaen 21 kuljettajaa “köröttelee” jonossa, usein jopa voittajakin “köröttelee” osan aikaa kuten viime kisassakin.
Merkittävämpää on kuitenkin että kenen takana ja missä olosuhteissa jonossa “körötellään”. Joillakain radoilla körötellään melkein lähtöjärjestyksen mukaisesti koko kisa. Ykköskuskille tallikaverin takana “köröttely” on kuitenkin usein uran kannalta pahinta “köröttelyä”. Helposti saa lähteä johonkin muuhun sarjaan “köröttelemään”
Deeps kirjoitti:
“Hamilton todella näytti mallia muille viime kilpailussa. Action, no words!”
Kyllä ja samoin myös Alonso ja tietysti myös Silverstonessa ![]()