Formulablogi

« Sudi, sudi aina vaan | Ohi on - vai onko? »

Hyvä Heikki

Aihe Uncategorized, 4.10.2007 8:03, heikki.kulta

Formula 1 -helmet hiotuvat sateessa. Heikki Kovalaisen toinen tila Japanin sokaisevassa sateessa rakensi Renaultin suomalaiskuljettajalle kerralla satumaisen sädekehän.
Vai rakensiko?
Kansainvälinen lehdistö Shanghain pressikeskuksessa puhuu kyllä silmät säteillen uudesta suomalaistähdestä, mutta jättää kyllä vielä varauksiakin ilmaan.
– Olen onnellinen Heikin puolesta. On aivan eri asia käyttää tilaisuus hyväkseen ja taistella toiseksi sateessa kuin takoa tasaisesti kuudensia ja seitsemänsiä sijoja – mikä jo sekin on vankka työnäyte ammattitaidosta, sanoo La Gazzetta dello Sport -lehden moottoriosaston päällikkö Pino Allievi.
– Hyvä Heikille, hyvä teille suomalaisille. Ikävä vaan, että sateessa tähdeksi syttynyt useimmiten kuihtuu taas kuivalla. Vielä kovempi juttu olisi ollut jos Sebastian Vettel olisi päässyt maaliin asti. Toro Rossolla palkintosijoista ei pitäisi ajaa edes sadekelillä, Renaultilla kylläkin, sveitsiläisen Blick -lehden Roger Benoit kuittaa.
– Onnistuminen sateessa tekee kuljettajan käsialasta vahvemman seuraavaa sopimusta varten. Valitettavasti Heikin kannalta siirtomarkkinat eivät tästä muutu. Fernando Alonso seisoo edelleen muiden sopimusten tukkeena. Jos Renault saa Alonson, Heikki osoite on edelleen Toyota – Fujista huolimatta, TS:n avustaja Luis Vasconcelos väittää.
– Heikki on rakentanut uransa uudelleen Australian avauslimbonsa jälkeen. Briatore sanoi, että jos sellainen meno jatkuu, Heikki on väärässä paikassa. Heikki otti opikseen ja on siitä asti parantanut koko ajan. Kesästä saakka hän on lyönyt Giancarlo Fisichellan koko ajan. Mielestäni se on kuitenkin se kovempi juttu kuin hieno kakkossija Japanissa, italialaisen Il Repubblica -lehden Stefano Zaino sanoo.
– Kaikkein hienoin hetki Heikin kilpailussa sunnuntaina osui viimeiseen 11 kierrokseen, jolloin hän piti Kimi Räikkösen kurissa. Siinä Heikki sai ne suurimmat sulat hattuunsa ja se jos mikä on omiaan kasvattamaan hänen arvostustaan, Maikkarin Erkki Mustakari muistuttaa.
F1 Racing -lehden päätoimittajan tontilta McLarenin pr-päälliköksi tammikuun alussa siirtyvä Matt Bishop vakuuttaa, että Kovalaisen kansainvälinen arvostus kohosi ihan yhtä lailla kuin Heikin maine kotimaassakin.
– Heikki pisti tavallaan koko kautensa ympäri ja uuteen uskoon, Bishop vakuutti.
Itse uskon, että kaimapojan puumerkki pistettiin merkille myös Renaultin päättäjäportaissa. Kova satsaus suomalaislupaukseen maksaa korkoineen takaisin. Jo Renaultin uskottavuus vaatii, että tallissa ajaa Kovalainen ja joku toinen, ei niin, että Kovalainen on vain vaihtoehto siksi toiseksi kuskiksi.
Entä mitä mieltä ollaan kotimaan kamaralla? Lunastiko Kovalais-Heikki kannukset huippukuljettajien joukossa – vai vieläkö jotain vaaditaan lisää? Entä veikkaus, ajaako Heikki ensi vuonna Renaultilla, McLarenilla, Toyotalla vai Williamsilla?
 

16 Vastausta artikkeliin “Hyvä Heikki”

Tom P: 4.10.2007 kello 9:57

Niin eihän sitä varmuudella tiedä mikä noista olisi se paras vaihtoehto. Jatkuuko McLarenien luotettava meno ensi kaudellakin. Kehittyykö Renault Williamsin ohi. Rämpiikö Toyota ensi kaudellakin. Kuskille itselleen eli Heikille luulisi olevan parasta, että luottoa ja ennen kaikkea arvostusta löytyy ja kuljettajan hommia saisi paiskia ensi kaudellakin Renaultilla. Toki jos Briatore saa yksinvaltiaana päättää otetaanko Alonso takaisin jos se ylipäänsä on mahdollista niin varmasti Heikki tulee uhratuksi. Mutta luulisi Renaultin johtoportaan huomanneen, että halvemmallakin menestystä voi saada. Ja että tämä mahdollinen kallis satsaus ei ole mitenkään loistanut tällä kaudella sarjan halvinta (pisteitä/palkka) kuskia vastaan. Ihmettelen muuten suuresti missä on kaksinkertaisen mestarin Alonson itseluottamus, kun kehtaa vaatia itselleen ehdotonta ykköskuskin asemaa. Ja huhujen mukaan haluaisi tallikaverikseen Fisichellan jos palaa Renaultille. Itselläni on miehen arvostus laskenut kyllä todella. Ja pakko kommentoida vielä mestarin ulosajoakin joka Whitmarshin mukaan johtui “mahdottomasta” autosta. Niin hyvin autolla pysyi Räikkösen Ferrarin takana. Olisiko sitten downforce kadonnut kun Kimi kurvasi varikolle vai sittenkin Alonsolla kontrolli pettänyt ja tullut ajettua ylikovaa…

ajk: 4.10.2007 kello 12:18

Kyllä Heikki alkaa näyttämään pelimiehen otteita! Ei ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella kun Heikki piti päänsä kylmänä ja piti vastustajan takana kisan loppumetreillä. Spassa Kubica teki nopeammalla autolla kaikkensa kiertääkseen Heikin vasemmalta tai oikealta, mutta Heikki piti pintansa. Kyllä Heikistä hyvä tulee :)

Rellu lienee todennäköisin jatkopaikka Heikille, mutta jos siirto napsahtaa niin Alonso/Kovalainen -vaihto tuntuisi loogiselta (ja toivottavalta). Kunhan ei vaan Toyotalle… ne ei ole onnistunut missään kohta 10 vuodessa. Heikkihän on sanonut ettei ryhdy kenenkään kakkoskuskiksi ja McLarenillahan ollaan niin tasa-arvoista että, joten miksei menisi Hamiltonin aisapariksi? Tiukka vastus, mutta ainakin hyvä auto!

Espoon Teo: 4.10.2007 kello 12:22

Se on varmaa, että Heikki Kovalaisen nimi on kaikkien F1-päälliköiden listalla kun he miettivät kuljettajahankintojaan tulevina vuosina. Vaikka suomalaisuus on joidenkin mielestä enemmän haitta kuin ilo, niin siihen liittyy enemmän hyviä puolia. Suomalaisuus koetaan kuitenkin aina neutraalin puolueettomana vaihtoehtona ja toinen asia joka tekee suomalaisuudesta jopa valtin on se, että jokainen F1-päällikkö toivoisi saavansa talliinsa sellaisen kuljettajan kuin Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen ovat olleet. Kun sitten tarjolle tulee uusi mies, Heikki Kovalainen, usko siihen, että hänessä on samanlaista osaamista ja taitoa kuin edellisissäkin suomalaisissa, se pistää miettimään ja vakavasti. Siksi uskon, että Kovalaisella ei ole mitään hätää F1-tulevaisuutensa vuoksi.
Jos Renault ei tee hänen kanssaan jatkosopimusta, ne on sekopäitä. Toyota ja Williams olisivat valmiita ottamaan hänet vaikka heti ja kyllä Ron Denniskin on pannut merkille, että Kovalainen on paljon enemmän Häkkisen oloinen heppu kuin Räikkönen, jonka kanssa hän ei aina tanssinut samaan tahtiin.

Matti Näsä: 4.10.2007 kello 13:40

Vähän tässä nyt taas hehkutellaan. Heikki teki hienoa työtä, ei sitä voi kiistää, mutta aika tuuliviirejä tuntuvat toimittajatkin olevan. Yksi hyvä kisa ei tarkoita mitään sen kummempia.

Mauno Ahonen: 4.10.2007 kello 16:12

Hyvähän Heikki on ollut koko ajan. Ihmetyttää ns. asiantuntijoiden vieläkin käyttämä ilmaus “Australian avauslimbo”. Renault oli silloin tosi surkea muihin verrattuna ja Heikin oli kai pakko yliyrittää kärjen vauhtiin, ajoihan hän viime vuoden voittajamerkillä.
Alonso on nopea kuski, mutta yliarvostettu. Aivan varmasti olisi liemessä Heikinkin tallikaverina.

kärkkäinen: 4.10.2007 kello 21:57

ei tommosta lotto-vesikelikisaa kannata hehkuttaa kun yksi edessä jarrutteli, miten halusi tuomariston nukkuessa tehdäkseen kisan - sääntöihin puuttumatta. Kovalaisen voitto lotossa ja olisi antanut kimin mennä, kun 3-sijakin olisi lottoon riittänyt. Mutta untuvikko ei halunnut maanmiestä päästää. Sillä yksi kierros olis Kimille riittänyt. Mutta eiköhän se vielä kostaudu kuhalle vai sanosko hauki-rosvokalalle.

Jukka: 4.10.2007 kello 22:59

On tosiaan Alonson tämän kauden edesottamusten jälkeen alkanut mietityttää, että katsooko Flavio nyt peruutuspeiliin vai miksi hänellä on niin valtava hinku saada Alonso. Vai onko kyseessä pelimiehen otteet ja sellaista julkisuuskuvaa pidetäänkin yllä jonkin aivan muun tarkoitusperän vuoksi.

Jaska stadista: 5.10.2007 kello 3:32

Kuule Kärkkäinen, taidat olla jostain sgutsista tai pohjoisen kukkulan takaa, kun et snaijjaa mitään formuloista. Et Hessun olis pitänyt vetää sivuun ja päästää jäämies ohitseen. Oot sä ihan mullqvist? Kimsteri ajaa Maranellon kundien ja Kovis Enstonen kundien piikkiin, siinä ei Suomen flagu paina gramman vertaa. Sitä paitsi kakkostilasta tiimi saa ihan eri malliin fyrkkaa kuin kolmostilasta. Voit heittää ne sinivalkoiset rillisi roskikseen, pakata kamasi ja muuttaa vaikka Muurmanskiin. Siellä kansallistunto riehuu vielä styrkasti, jos ei muuten niin sitten puoliväkisin.

Heke: 5.10.2007 kello 6:29

Tuo Fujin kisan tuomariston sähläys rengasmääräyksen kanssa jaksaa vieläkin ihmetyttää. Niinhän se FIA kertoi, että sähköpostilevityksessäkin vaaditaan joka tallilta kuittaus ja kuittaus oli kaikilta muilta tullut, mutta ei Ferrarilta. Niinpä olisi kuvitellut, että olisivat käyneet vaikka paikan päällä kysymässä Ferrarilta, että “aiotteko oikeasti ajaa välikelin renkailla, vaikka määräys tuli laittaa monsuunit”. Tuomaristo luultavasti “halusi”, että Ferrari lähtee liikkeelle määräysten vastaisilla renkailla. Aikaa olisi ollut vaikka kuinka paljon varmistaa, että Ferrari tiesi asiasta, vai kuinka? Perus-brittiläistä kähmintää?

Juku: 5.10.2007 kello 8:12

Alonson houkuttelevuutta lisää kimppu isoja espanjalaisia sponsoreita, joten siltä puolelta halu saada hänet talliin on ymmärrettävää - tietysti todistettujen ajotaitojen lisäksi. Yhteistyötaidot taas, no ne onkin jo sitten vähän kyseenalaisempi juttu.
Mutta sitä suomalaisten tuuria tässä pitää ihmetellä; Kimi tahkosi Mäkillä 5 vuotta ja saman tien kun vaihtoi tallia, Mäkki sai paketin kasaan. Vai olisiko siinä sittenkin mukana muutakin kuin huonoa tuuria…?

Pormestari: 5.10.2007 kello 8:50

Kainuun suuren miehen ongelmana alkukaudesta oli alonsomainen ajotyyli, joka ei enää toiminut R27-Bridgestone-yhdistelmällä. R26:lla ja Michelineillä oli pystynyt runttaamaan auton väkisin mutkaan ihan miten halusi. Heikki myönsi taannoin Autosportin haastattelussa, että tajusi rauhoittaa ajoaan vasta, kun auton etupää saatiin toimimaan paremmin.

Kyllähän kansainvälisessä mediassa Kovalaisen arvostus on noussut Kanadan GP-viikonlopun jälkeen tasaisesti jokaisesta pistesijasta ja Fisichellan rökityksestä. Kaukaiseen Suomeen tosin tulee tornihuhutkin viikon viiveellä (STT:n kuuluisa Williams-möhläys).

Fujin palkintosija oli sitten se kermakuorrutus täytekakun päälle. Renaultilla juhlittiin Fujin menestystä siihen malliin, että kuvista päätellen voisi luulla Kovalaisen voittaneen vähintäänkin maailmanmestaruuden. Laihana kautena täytyy ottaa kaikki vähäkin irti. Kieltämättä italialaismedian Heikki-ylistys oli jo ylitsevuotavaa.

Mitä tulee ajatukseen, että Renault maksaisi miljoonia McLarenille vapauttaakseen Alonson sopimuksestaan, ja sitten maksaisi Alonsolle ainakin 10-kertaista megapalkkaa Kovalaiseen verrattuna, ja sen lisäksi vielä maksaisi Fisicolle miljoonia vuodessa siitä, että hän ajaa sopivan hitaasti Alonson apukuskina, niin täytyy sanoa ettei se ainakaan Renaultin pihiin linjaan sopisi ollenkaan.

Jukka: 5.10.2007 kello 14:39

Veikkaisin, että rengasasian tiedottamiskuvio Ferrarin suuntaan oli samanlaista taktikointia kuin Massa viimeinen varikkopysähdys.

simppa: 5.10.2007 kello 20:07

Mitähän on menossa, MTV-3 textisivulla oli kirjoitus, ettei Kiinassa enää tarvita Massalle ylimääräistä varikkokäyntiä, eli tuntuu kuin “puolivirallinenkin” taho tietäisi Japanissa käytetyn tallimääräystä, mutta sitä ei FIA käsitellyt. Sen sijaan FIA käsitteli Hamiltonin jarrutuksia, ei rangaistuksia. Entä jos Hamilton olisi menettänyt Japanin pisteensä, olisiko Ferrarilla ollut taas tallimääräyksen uhka? Entä Kovalainen miksei hän saanut ohittaa vieraan tallin autoa, kuuluuko se jo ensi vuoden tallipaikka-asioihin? Hyvin Kovalainen kuitenkin piti Räikkösen takanaan, ja tosiaan paljon halvemmalla.

Dino Saurus: 6.10.2007 kello 2:38

Kieltämättä ihemetyttää, muiden lukijoiden tavoin, Briatoren hinku saada alkukaudesta lyttäämänsä Alonso takaisin ‘kotiin’. Siinähän on sitten mafiosot B ja A taas yhdessä. Heikin ei mielestäni kannata jäädä Renulle siinä tapauksessa, jos edes saa jäädä (Alonsohan ei halua Heikkiä tallikaveriksi), mutta on myös yhtä kyseenalaista kannattaako mennä McLarenillekaan koska Hamilton tulee olemaan sen tallin ykkösnyrkki pitkään ja ensi vuonna entistä vahvempi. On tietysti Heikiltä tervettä itseluottamusta, että ei niin välitä kuka on tallikaveri, mutta jos alkaa tulla säännöllisesti pataan niin siitä se kakkoskuskin ura alkaa. Tietysti top5:ssa olis usein, ja voittokin voisi irrota.
Toyotalla olisi taas hyvä mahdollisuus loistaa pari vuotta, vaikka palkinnoille ei voisikaan juuri ajaa. Mutta markkina-arvo voi kasvaa, mitä tuskin tapahtuu muualla, Renulla voisi arvo nousta jos saisi saman kaluston/kohtelun kun Alonso. Mutta Alonso pitää varmasti siitä huolen ettei niin pääse enää käymään, kuten Schumikin teki aikoinaan.

Kottarainen: 6.10.2007 kello 18:13

Niin, ihmetyttää mtv3:n molemmissa lähetyksissä mainittu Massan ylimääräinen(?) varikkokäynti ja sen olleen tallimääräys. Hetkinen. No kai se on tallimääräys jos talli sanoo että kuskin pitää tulla välillä tankkaamaan ettei bensa lopu kesken, vai häh?

Ymmärrän MTV3:n selostajilta käyvän lapsuksia kisoissa, mutta surullista oli huomata että jopa kunnioittamani JJ Lehto ei huomannut varikkokäynnin olleen tarpeellinen. Mutta on uskomatonta huomata että Massan kisan lopussa tekemää varikkokäyntiä pidetään edelleen tallimääräyksenä Kimin hyväksi. Kyllähän fakta on niin että ilman varikkokäyntiä bensa olisi loppunut.

Uskon tämän palstan lukioiden tajuavan tilanteen miettimällä mitä kisassa tapahtui ilman sen parempia perusteluita.

Ei niin, että … « Kielen kannoilla: 12.8.2009 kello 11:18

[...] erilaisista tilanteista opiskelijavaihtopalautteesta eduskunnan täysistunnon pöytäkirjaan ja urheilublogista yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun. Onpa rakenteelle omistettu oma runokin. Ilmaus selvästi on [...]

Kommentoi

You must be logged in to post a comment.

Heikki Kulta

  • Heikki Kulta on TS:n formulatoimittaja, joka kirjoitti ensimmäisen F1-juttunsa 1978 ja on tehnyt juttuja ja haastatteluja Suomen kaikista F1-kuljettajista Leo Kinnusesta Valtteri Bottakseen. Hän on raportoinut paikan päältä liki 300 Grand Prix -kisaa mm. Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen ratkaisevat mestaruuskisoista. Ensimmäisen kerran Kulta toimi varikolla median edustajana San Marinon GP-kisassa Imolassa 1983.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2018 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle