Aimon plokkaukset

« Nallen aatteet | Kummolliset kiekkokisat »

Lennetään halvalla

Aihe Yleinen, 2.5.2012 13:22, Aimo Massinen

Halpalentoyhtiöt ovat viime vuosien kasvava ilmiö. Niitä syntyy ja kuolee joskus hyvinkin tiheässä tahdissa. Muutamalla kympillä pääsee hetkessä satojen kilometrien  päähän.

 Halpalentoyhtiöillä lentäminen ei ole luksusta. Riisutusssa matkustamisen mallissa maksetaan jokaisesta lisäpalvelusta erikseen. Varauloskäytävien kohdalla olevista tuoleistakin joutuu maksamaan lisämaksun, jos haluaa näin jaloilleen vähän enemmän tilaa. Jokin lentoyhtiö taisi väläyttää eri maksua vessakäynneistäkin lennon aikana, mutta siitä rahastuksesta  kai jouduttiin sentään luopumaan.

Joka tapauksessa lentäminen paikasta toiseen on halpaa, jos tyytyy epämukavuuteen. Eri asia on, miten viisasta lentämisen laajentuminen on ihmiskunnan hiilijalanjäljen ja maapallon kestokyvyn kannalta.

xxx

Halpalentoyhtiöt ovat laskeutuneet Turkuunkin. Tuore henkilökohtainen kokemus on viime viikolta, kun TS:n Seniorit tekivät Pekka Ikäheimon johdolla parin päivän retken Puolan Gdanskiin, jonne Wizzair tarjoaa suoria lentoja Turun lentoasemalta, tarkemmin sanoen sen kakkosterminaalista, ränsistyneestä rahtiterminaalista.

Halpalentomatkustajan lähtötunnelma ei kohoa tällaisissa puitteissa mieltä ylentäväksi. Tulee myös väkisin mieleen, mitähän mahtavat ajatella ne ensi kertaa Turkuun lentävät ulkomaalaiset, jotka astuvat Suomen kamaralle näin alkeellisen lentoterminaalin kautta. Minullakin on siis tämä tuttu trauma: mitähän ne muut meistä suomalaisista ajattelevat…

xxx

 Gdansk, ent. Danzig, on joka tapauksessa Turustakin vain runsaaan tunnin lentomatkan päässä. Se on vajaan puolen miljoonan asukkaan tärkeä ja kaunis satamakaupunki Gdanskinlahden rannalla Pohjois-Puolassa.

Me suomalaisetkin muistamme Gdanskin hyvin reilun kolmen vuosikymmenen takaa, kun Gdanskin telakalta Lech Walesan johdolla vuonna 1980 syntyi Solidaarisuus-liike, jonka sitkeä ja rohkea vastustus johti kommunistisen hallinnon kaatumiseen vuonna 1989. Vähän myöhemmin lakkosankari Lec Walesasta tuli jopa Puolan presidentti!

Gdanskin telakka on nykyään suuressa kriisissä, kannattamaton. Se on vain vähäisltä osiltaan enää toiminnassa. Kun telekalla oli parhaimillaan yli 20 000 työntekijää, nyt niitä on enää reilu tuhat.

Walesalla on Gdanskin keskustassa vielä pieni oma toimisto, jossa on vain yksi työntekijä, kai jonkinlainen sihteeri. Olivan alueella Walesalla on lisäksi isolla tontilla omakotitalo. Ajoimme sen ohitse häiritsemättä, siis pysähtymättä.

xxx

 Puola on merkittävä EU:n jäsenmaa, asukkaita runsaat 38 miljoonaa. Taloudessa on melkoisia vaikeuksia, mutta se on sittenkin selvinnyt viime vuosina paremmin kuin monet muut Euroopan maat. Työttömyys on toki Puolassa ainakin 12 prosenttia ja bruttokansantuote kansalaista kohti 18 800 USA:n dollaria eli vain noin puolet Suomen bkt-luvusta.

Kun kuulen oppaalta, että tavallisen kansalaisen keskipalkka on vain noin 800 euroa kuussa, väkisin ihmettelee, miten ihmiset ylipäätään tulevat toimeen, vaikka hintataso onkin vähän matalampi kuin Suomessa. Puolalaiset pyrkivät sosialismin luhistumisen jälkeen sitä paitsi näyttämään varakkaammilta kuin he itse asiassa ovat. Auto pitää perheesssä olla, vaikka siihen ei varsinkaan polttoaineen kallistumisen jälkeen olisi mitenkään varaa.

Kaikki on kuitenkin suhteellista. Puolalaiset voivat EU- ja Nato-maana varmaan paremmin kuin koskaan maan historiassa. Puola on jaettu tai hävitetty kokonaan kansakunnan historian saatossa monta monituista kertaa. Sen yli ovat jyränneet niin monet armeijat, että on oikeastaan ihme, että noinkin merkittävä valtio on yhä olemassa.

xxx

Gdanskissa oli viime viikolla jo kesäinen tunnelma, lämpöä oli 20 astetta. Silmään pisti esimerkiksi Turkua parempi yleinen siisteys. Vanhakaupunki huokui historiaa, vaikka se oli viime sodissa pommitettu lähes maan tasalle. Kaupungin entisöintiin on uhrattu tosi paljon.

Mariankirkko, maailman suurin tiilestä muurattu katedraali on todella upea, pitkä ja kapea, vähän kuin Turun tuomiokirkko.

xxx

Käväisimme myös läheisessä Sopotissa, jossa pidettiin aikoinaan mainioita laulufestivaaleja. Suomen Marion Rung voitti ne laulukisat kaksikin kertaa (1974 ja 1980). Ilmeisesti myös Jukka Kuoppamäki olisi ainakin yleisösuosion perusteella voittanut festivaalin vuonna 1973 kappaleella Sininen ja valkoinen, mutta poliittisista syistä, Moskovasta tulleen vaatimuksen vuoksi se ei sijoittunut.

Sopotissa tyydyimme nyt vain mainioon urkukonserttiin paikallisessa kirkossa.

Noin 40 000 asukkaan idyllinen Sopot on nimenomaan mainio kesä- ja lomakaupunki, josta jäi mieleen muun muassa Grand Hotellin edustalla sijaitseva Euroopan pisin puulaituri.

Kyllä Gdanskiin kannattaa lentää niin kauan kuin halvalla pääsee. Ennustan, että jos Olkiluodon rakenteilla oleva ydinvoimala joskus valmistuu, viimeistään silloin Turun ja Ganskin väliset halvat lennot loppuvat.

8 Vastausta artikkeliin “Lennetään halvalla”

Berit: 3.5.2012 kello 15:06

Halpis Blue1 (sas) Turku-Tukholma 200-400€ suunta .. revi siitä!

tapio lietevuori: 4.5.2012 kello 14:20

joo. samaa mieltä et pienellä ehostuksella (sisustamisella)sen saisi kivammaksi, mutta “rahtiterminaali”????ihan aito ja alkuperäinen matkustajaterminaali se on…

Kari Ahonen: 5.5.2012 kello 17:27

Enpä menisi halpalentoyhtiöitä sen perusteella tuomitsemaan, että joistain palveluista joutuu maksamaan extraa. Esimerkiksi viikonloppulomalla pärjää mainiosti pelkillä käsimatkatavaroilla eikä muutaman tunnin lennolla nälkäkään ehdi yllättää. Itse olen tehnyt viimeiset reissut Norwegianilla ja hyvin tyytyväisenä palveluun. Koneet ovat uusia ja lennoilla on toiminut jopa wifi-verkko. Palvelu on ollut ystävällistä ja mikä mukavaa, lennot ovat olleet ajallaan. Vaikka viinistä pidänkin, niin minusta on reilua, että ne maksavat viinistä, jotka sitä haluavat eikä “ilmaisia” juomia maksateta kaikilla lippujen hinnoissa.

Pekka Lindfors: 6.5.2012 kello 12:00

Rahat tiskiin vaan niin pääsee sinne oikeaan matkustajaterminaaliin. Jos et suostu maksamaan, niin en minäkään maksa puolestasi kun en ole edes matkutanut. Mitä minä olen Turun lentokenttää käyttänyt aina olen päässyt siihen parempaan matkustajaterminaaliin ja hyvin on mennyt.

johannes: 7.5.2012 kello 0:14

Niin mahtavia muistoja Puolasta!

Jesse: 19.5.2012 kello 18:25

Minusta tämä manaaminen reittien loppumisesta on kieltämättä vähän outoa. Tätä Gdanskin reittiä on manattu loppuvan jo siitä lähtien, kun tämä avattiin ja siitä on jo vuosia. Siinä myös Turun telakka, jossa on ollut paljon Puolalaisia työntekijät, on supistunut toiminnoiltaan. Ja kyllä niillä Puolalaisilla on pakko olla kova koti-ikävä, jos reitti on todella vain heidän varassa, sillä Wizz Airhan lentää Turusta Gdanskiin nyt jopa viidesti viikossa. Se tietää sitä, että 180 paikkaisella koneella on edestakainen kapasiteetti 360 ja kun kyseessä on halpalentoyhtiö, tulee täyttöasteen olla hyvin korkea jotta reitti kannattaa. Jos oletetaan, yhden edestakaisen vuoron matkustajamäärä on 300, niin viikossa tuo on jo 1500 matkustajaa. Ja en kyllä usko, että tuo koostuisi vain näistä työmiehistä. Gdanskiin mennään esimerkiksi Tallinnan retken sijaan tai siten, että sieltä jatketaan muualle eurooppaan. Toki ne työmiehetkin tätä reittiä käyttävät ja ovat sille tärkeitä.

Ainoa tapa, miten Turkulaiset voivat säilyttää olemassa olevat lentoreitit (Helsinki, Tallinna, Riika, Gdansk, Budapest, Bryssel, Barcelona, Malaga, Lontoo, Kööpenhamina, Tukholma, Maarianhamina, Oulu ja Kittilä), on käyttää niitä ja suositella muillekin. Silloin niitä voi tulla jopa lisääkin, ja matkustajia voi tulla muualta suomesta Turun kautta maailmalle laivamatkojen tapaan.

Mia viitanen: 5.7.2012 kello 12:14

Jos laukkusi katoaa ryanairlennolla, niin on lähes mahdotonta selvittää asiaa ainakaan espanjan päässä. Sillä joka virkailijalta saat eri ohjeet ja lupaavat soittaa. Mutta eivät kyllä soita takaisin…. Sinne meni laukku…

Mia viitanen: 5.7.2012 kello 12:14

Jos laukkusi katoaa ryanairlennolla, niin on lähes mahdotonta selvittää asiaa ainakaan espanjan päässä. Sillä joka virkailijalta saat eri ohjeet ja lupaavat soittaa. Mutta eivät kyllä soita takaisin…. Sinne meni laukku…

Kommentoi

Aimo Massinen

  • Kirjoittaja on Turun Sanomien eläkkeellä oleva päätoimittaja. Maailmaan mahtuu mielipiteitä, mutta tapahtumien ja ilmiöiden selittäjistä, kokeneista analyytikoista on aina pulaa. Tällä blogipalstalla yritetään avata yhteiskuntaa joskus jopa kirpeän kriittisen huumorin avulla.

Blogi-arkisto

Aiheet

Etsi blogista

Copyright © 1996-2012 Turun Sanomat | Sivun alkuun | Etusivulle